دکوراسیون خانه ایرانی با ایده های سنتی و محبوب

دکوراسیون خانه ایرانی با ایده های سنتی و محبوب

دکوراسیون خانه ایرانی : چیدمان منازل ایرانی دارای خصوصیات منحصر به فردی است که از گذشته تا اکنون، کم و بیش اصالت خود را حفظ کرده است. این اصالت در طراحی داخلی و چیدمان وسایل را نباید به فراموشی سپرد؛ چرا که زیبایی منزل ایرانی مدیون همین ویژگی ها بوده و هست. عناصر مختلفی در تشکیل چیدمان خانه های ایرانی نقش دارند که بسیاری از آن ها با کم ترین تغییر به عصر جدید نیز منتقل شده اند و مابقی، با وجود تغییرات چشمگیر و درآمدن به فرم مدرن و امروزی، همچنان شکل و شمایل اصلی خود را حفظ کرده اند.

به طور کلی، چیدمان منزل ایرانی، چیدمانی است گرم و دعوت کننده که شما را به نشستن و هر چه بیشتر راحت بودن دعوت می کند. شاید این موضوع در مهمان نواز به نظر رسیدن ایرانی ها بی تاثیر نبوده باشد. امروزه هم بسیاری از ایرانی ها به زنده کردن سنت های اصیل ایرانی در چیدمان منازل روی آورده اند و دکوراسیون خانه های خود را بر مبنای همین سنت ها شکل می دهند.

در این مطلب، شما را با مهم ترین عناصر چیدمان منازل ایرانی آشنا خواهیم کرد. عناصری که می توانید با استفاده از آن ها ظاهر گرم و دلچسبی به خانه خود داده و زیبایی یک فضای ایرانی را به منزل بیاورید.

آینه

آینه یکی از وسایلی است که در خانه های ایرانی، زیاد به چشم می خورد. آینه، نماد روشنایی است و از دیرباز تا کنون در دکوراسیون منازل ایرانی نقش داشته است. این که آینه را کجا می گذارید، تا حد زیادی بر چیدمان منزل تان تاثیر می گذارد. آینه باید تصویر زیبایی را منعکس کند و به همین خاطر بهتر است همیشه در انتخاب محل آن به این موضوع توجه کنید که چه چیز در آن انعکاس پیدا می کند. ایرانی ها معمولا در هر اتاقی آینه می گذارند و تقریبا نمی توان فضایی را در یک منزل ایرانی یافت که آینه نداشته باشد.

پشتی در دکوراسیون خانه ایرانی

اگر به دنبال این هستید که یک منزل ایرانی گرم و دلنشین با فضای دعوت کننده داشته باشید، می توانید از سنت ایرانی ها در چیدمان فضای نشیمن استفاده کنید. ایرانی ها در قدیم برای دورهم نشستن و ایجاد فضای راحت از پشتی استفاده می کردند. این پشتی ها معمولا در کنار یکدیگر و روی یک تشک بزرگ قرار می گرفتند که یک فضای یکپارچه و صمیمی ایجاد می کرد. شما نیز می توانید مشابه چنین فضایی را در قسمتی از نشیمن خود ایجاد کنید. این فضا برای نوشیدن چای و گپ و گفت های خودمانی جمع های صمیمی خیلی عالی خواهد بود.

تخت

آن دسته از خانه های ایرانی که دارای حیاط هستند، می توانند از ایده گذاشتن تخت برای رسیدن به یک فضای کاملا راحت استفاده کنند. خانه های قدیمی و حیاط شان، همیشه محل گذاشتن این تخت ها بوده اند. تخت هایی که معمولا زیر سایه درخت و در کنار حوض آب قرار داده می شدند تا از عصر تا نیمه شب، محل استراحت و گفتمان اعضای خانواده باشند. اگر در منزل خود حیاط دارید، می توانید چنین فضایی را با قرار دادن یک تخت کوچک در گوشه ای حیاط داشته باشید.


ترمه از آن پارچه های معروف ایرانی است که در اکثر چیدمان های سنتی منازل دیده می شود. این پارچه های زیبا و خوش نقش و نگار، برای ست شدن با دکوراسیون ایرانی و چیدمان سنتی، فوق العاده هستند. پارچه های ترمه را می توان در قسمت های مختلفی از فضای خانه استفاده کرد. یکی از این قسمت ها میزهای کوچکی است که در گوشه و کنار نشیمن، فضای مجاور تخت و حتی داخل آشپزخانه قرار می دهیم. پارچه های ترمه را می توانید به دلخواه خود روی وسایل دیگری نیز پهن کرده و آن ها را به زیبایی با طرح و رنگ های به کار رفته در چیدمان منزل تان ست کنید.

حوض در دکوراسیون خانه ایرانی

حوض یکی دیگر از عناصر تشکیل دهنده معماری خانه های سنتی ایران است که تقریبا در همه منازل قدیمی با شکل و اندازه های متفاوت وجود داشته است. حوض ها عنصری به نام آب را در بر می گیرند که نماد پاکی و شفافیت است. آب، یکی از عناصری است که می تواند آرامش را به فضای منزل بیاورد. امروزه هم کم نیستند خانه هایی که از این سنت در طراحی داخلی بهره گرفته و دارای حوض های کوچکی در حیاط یا فضای داخلی خود هستند. حوض ها معمولا در نزدیکی فضای نشیمنی که در نظر گرفته شده، قرار می گیرند.

رنگ

رنگ، از جمله خصوصیات بارز خانه های ایرانی است. منازل ایرانی همیشه با رنگ های متنوعی آراسته شده و می شوند. در خانه ای که به سبک ایرانی طراحی و چیدمان شده باشد، از بی روحی خبری نیست؛ چرا که هر گوشه ای رنگ و لعاب مخصوص به خودش را دارد. رنگ هایی که در فضای خانه های ایرانی بیشتر به چشم می خورند، لاکی، فیروزه ای، قهوه ای و رنگ های گرم هستند. فضای داخلی منازل ایرانی با کمک گرفتن از خصوصیات همین رنگ های گرم و دعوت کننده است که تا این حد خودمانی و صمیمی به نظر می رسد.

طاقچه

اگر تا به حال خانه های قدیمی را دیده باشید، حتما متوجه طاقچه های متعدد آن ها شده اید که همه جا دیده می شوند. درواقع، یک منزل ایرانی بدون طاقچه معنایی نداشته است. طاقچه ها مکانی برای قرار دادن چراغ، شمع، کتاب، گلدان، قاب عکس و بسیاری از وسایل دیگر بوده اند و معمولا در همه اتاق ها در نظر گرفته می شدند. امروزه هم در طراحی داخلی بسیاری از منازل، طاقچه هایی در نظر گرفته می شود که می توانند با وجود شکل مدرن خود، حال و هوای سنتی را نیز به همراه داشته باشند.

ظروف در دکوراسیون خانه ایرانی

ظروف سفالی، مسی و چینی با این که جزو دکوراسیون منزل ایرانی به شمار نمی روند، در چیدمان آن نقش مهمی دارند. تقریبا همه خانم های ایرانی، ظروف زیبا و دکوری مختلفی دارند که دغدغه شان پیدا کردن فضای مناسبی برای قرار دادن آن ها و چیدمان مناسب شان است. ظروفی با طرح های سنتی و اصیل ایرانی، می توانند رنگ و لعاب یک فضای ایرانی را به تمام معنا به محیط منزل شما القا کنند. این ظروف را می توانید داخل بوفه، روی میز یا طاقچه ها قرار دهید.

فرش

اگر بخواهیم مهم ترین عنصر چیدمان منازل ایرانی را به شما معرفی کنیم، آن عنصر مسلما فرش خواهد بود. فرش ایرانی، به قدری زیبا و محبوب است که آوازه شهرت و جادوی رنگ ها و طرح هایش تا آن سوی دنیا نیز پیش رفته و همه را مشتاق کرده تا منازل خود را با این پوشش زیبا، رنگین و گرم نمایند. فرش به فضا حس دعوت کنندگی و صمیمیت می دهد. فرش های ایرانی در طرح ها و رنگ های مختلف با هر دکوراسیون و مبلمانی که داشته باشید، جور در خواهند آمد و زینت منزل شما خواهند بود.

کوسن در دکوراسیون خانه ایرانی

کوسن ها هم از از دیگر عناصری هستند که می توانید برای بخشیدن حال و هوای سنتی به منزل خود از آن ها استفاده کنید. کوسن های مختلفی با طرح های سنتی وجود دارند که می توان آن ها را با انواع رنگ ها و حتی مبلمان مدرن و امروزی ست کرد. شما می توانید به جای خرید یک سری کوسن جدید، قدیمی تر ها را با روکش های سنتی به شکل دلخواه در بیاورید.

نور

نور از دیگر فاکتورهایی است که در طراحی داخلی منازل ایرانی نقش ایفا می کند و این نقش به قدری برجسته و مهم است که به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود. نور منازل ایرانی معمولا زیاد در نظر گرفته می شود. خانه های ایرانی که طراحی و چیدمان سنتی تری دارند، از چراغ های سنتی با رنگ های آفتابی و گرم در چیدمان بهره می برند. شما می توانید به راحتی چند مدل از این چراغ ها را برای منزل خود تهیه کنید و به فضا رنگ و روی گرمی ببخشید.

 

 

 

دکوراسیون خانه ایرانی

تحریریه پویانو