دهکده سونای Jordanbad

دهکده سونای Jordanbad

دهکده سونای Jordanbad

کلبه های سونای سابق Jordanbad در بیبراخ آلمان، با یک دهکده سونای جدید، پایدار، بزرگ تر و پر فضا تر جایگزین شده است.

قابلیت توسعه این مجموعه سونا و زمین های آن، در یک طرح جامعه به گونه ای طراحی شده که در سال های آینده بتوان آن را توسعه داد و سونا ها و اتاق های استراحت بیشتری به آن اضافه نمود.

دهکده سونای Jordanbad

معمار: Jeschke Architektur&Planung

موقعیت: بیبراخ، آلمان

زیربنا: 750 متر مربع

سال: 2015

دهکده سونای Jordanbad

دهکده سونای Jordanbad

تمام مجموعه های آب گرم بهتر است به عنوان یک پروسه دائما در حال رشد طراحی شوند. هدف از این بازسازی، افزایش استقبال از این مجموعه آب گرم، ارتقاء فاکتور آسایش و خلق فضا هایی جذاب تر برای شمار بیشتری از بازدیدکنندگان بود.

دهکده سونای Jordanbadدهکده سونا

دهکده سونا شامل یک سونای بخار بزرگ با ظرفیت 110-120 نفر، یک سونای گیاهی و یک سونای خشک هر یک برای حدود 25 نفر است.ایم دو سونای مذکور (سونای دوبل) از طریق یک راهروی ورودی مشترک قابل دسترسی اند.

دهکده سونای Jordanbadقسمت دوش گرفتن به همراه طیفی از امکانات برای این منظور در یک ساختمان جدا واقع است. در فضای خارجی هم یک دوش آبشاری باز و بزرگ قرار دارد.

تمام مجموعه همچون یک دهکده مدرن و جدید، با اتاق های سونایی با سقف های شیبدار طراحی شده است.

دهکده سونای Jordanbadنما های جانبی و سقف های سوناها همگی با یک مدل طراحی سطح با الوار های چوب روبینیا و در الگو های افقی و عمودی ساخته شده اند.

چیزی که اهمیتی زیادی دارد، چیدمان سونا های مختلف در کنار هم و با فضای میانی متوازن است که کیفیت کلیدی دهکده را به عنوان یک مجموعه سونا شکل می دهد.

دهکده سونای Jordanbadمنظر

در مرکز مجموعه یک برکه بزرگ با عرشه و نیمکت های چوبی برای آفتاب گرفتن در سمت آفتاب جنوب غربی قرار دارد و در سمت دیگرش تخته سنگ های بزرگ و شنریزه های نرم ساحلی برای نشستن تعبیه شده است. در قسمت نرم و طبیعی تر برکه، سکو هایی نیم دایره ای و صیقلی برای حمام گرفتن در نظر گرفته شده است.

دهکده سونای Jordanbadسه استخر، هر یک با ابعاد 2 در 2 متر واقع بر روی عرشه چوبی روبروی برکه واقع اند که بسته به فصل سال می توانند با آب گرم یا آب سرد پر شوند.

یک درخت در مقابل مرکز برکه به همراه یک نیمکت، کانون مرکزی ملاقات ها را برای  کاربران سونا شکل می دهد.

دهکده سونای Jordanbadکلبه های سونا

بعد از تجربه بدی که کارفرما از کلبه های کم دوام قبلی داشت، ترجیح می داد کلبه های جدید دارای ساختاری با دوام طولانی باشند. نتیجه مذاکره با کارفرما، یک سازه بتنی در میان تمام دیوار ها و سقف ها بود که داخل و خارج این دیوار ها و سقف ها با لایه های چوب پوشانده می شد.

در بیرون کلبه ها، الواری از چوب روبینیا با دوام بالا به کار رفته است. در داخل کلبه ها، هر سونا به کمک مصالح و پرداخت های گوناگون، حس و حال مختص خودش را دارد.

دهکده سونای Jordanbadحجم سونای بخار از تقاطع دو کلبه با سقف شیبدار به وجود آمده است –تا فضا های دنج بیشتری با یک فضای بزرگ ادغام شوند – که برای اقسام مراسم مربوط به سونا تا سقف 120 نفر ظرفیت دارد.

بازدیدکنندگان از یک سو می توانند مناظری عالی در بیرون را تماشا نموده، و از آرامش حاکم در این سه قسمت لذت ببرند، و از سوی دیگر می توانند به مرکز فضا با یک هیتر بزرگ در وسط آن نگریسته و از تجربه اجتماعی سونا در فضای مرکزی بزرگ و جذاب آن بهره مند گردند.

دهکده سونای Jordanbad
دهکده سونای Jordanbad

سونای خشک دارای یک بخاری بزرگ به عنوان یک نقطه تمرکز در روبروی پنجره های وسیعش می باشد و دیوار های آن متشکل از الوار چوبی باریک اند.

در مرکز سونای گیاهی یک اجاق گیاهی ساخته شده از الوار قرار دارد با یک آبگیر از جنس سنگ طبیعی همراه است. رایحه های گیاهی در سرتاسر سونا پخش می شوند، و دیوار های آن پوشیده از الوار چوبی بزرگ است.

نور و فضاسازی

یکی از اهداف پروژه، نورپردازی غیر مستقیم سونا ها و فضای خارجی بود. در تمام سونا ها کیفیت تجربه نور از طریق نورپردازی غیر مستقیم LED انجام گرفته است، که یک تغییر ملایم و بسیار آهسته رنگ نور را میسر می سازد. افراد در حالی که در سونا نشسته اند، می توانند به فضای بیرون و درختان و منظری که غیر مستقیم نورپردازی شده است بنگرند.

سبک طراحی دهکده سونا یک زبان معماری مدرن است، که به واسطه استفاده دقیق از فضا، فرم، نور و مصالح در داخل و خارج، یک تجربه غنی و خارق العاده را برای مخاطب فراهم می آورد. در داخل، هر سونا با انتخاب دقیق چشم انداز هایی به بخش های گوناگون باغچه، منظر و برکه، حس و حال منحصر بفرد خود را دارد.

دهکده سونای Jordanbadانرژی و تامین گرما

برای تامین انرژی دهکده سونا، شکلی به صرفه و اکولوژیک انتخاب شده است. توان الکتریکی و گرمای تولید شده توسط CHP قادر است تمام نیاز های الکتریکی و آب گرم و گرمای مورد نیاز مجموعه را تامین نماید.

دهکده سونای Jordanbadانرژی از طریق یک مبدل حرارتی روغن گرمایی و به وسیله روغن حرارتی (در دمایی در حدود 260 درجه سانتی گراد) از طریق لوله کشی به هیتر های روغن داغ منفرد منتقل می شود.

یک ویژگی جدید امکانات سونای خارجی این است که برای گرمایش سونا ها از برق، گار، نفت و سوخت جامد استفاده نشده است و تنها گاز های خروجی CHP مورد استفاده قرار می گیرند. سونا ها از طریق انرژی حاصل از ضایعات گرم می شوند.

دهکده سونای Jordanbad

منبع: archdaily

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو