همه چیز درباره کابینت آشپزخانه

همه چیز درباره کابینت آشپزخانه

همه چیز درباره کابینت آشپزخانه

طاقچه، طبقه های چوبی و سنگی از گذشته درهمه مکان ها نمود داشته اند. همیشه جهت نگهداری وسایل و قرار دادن اشیای تزئینی، لزوم این بخش در همه مکان ها و در همه زمانها حس شده است. به مرور زمان با پیشرفته شدن سطح زندگی و ایجاد مصالح ساختمانی جدید، طاقچه ها به کمدها، بوفه ها و کابینت ها تغییر شکل پیدا کردند و مسئله اتنخاب مواد اولیه، توجه بیشتری را به خود جلب کرد. کم کم به خاطر مواجه شدن با محدودیت منابع و قیمت زیاد و سنگین چوب های خام تولید شده، صنایع چوبی با پیشرفت رو به رو شده و مصنوعاتی مثل  ام دی اف، نئوپان و انواع پنل ها با روکش طبیعی و مصنوعی توانستند جایگاه خود را در میان دیگر موارد تثبیت کنند. این روزها آشپزخانه و مبحث  چیدمان و طراحی داخلی آن از مهم ترین بخش های مورد توجه در ساختمان ها می باشد. اگر تمایل دارید به طور خلهصه همه چیز را درباره کابینت آشپزخانه بدانید، همراه ما باشید.

جزیره به میز کار مربع، مستطیل یا دایره ای شکلی گفته می شود

جزیره

جزیره به میز کار مربع، مستطیل یا دایره ای شکلی گفته می شود که مستقل از کابینت های آشپزخانه است. جزیره تا زمانی که فضای کافی برای نصب آن موجود باشد، می تواند در طرح ها و مدل های مورد نظر به شکل ثابت یا متحرک در آشپزخانه قرار بگیرد. این میز کار، در واقع یک میز چند منظوره می باشد. سطح جزیره می تواند کاربردهای بسیاری داشته باشد. همچنین می توان از بدنه آن به عنوان کابینت به خوبی استفاده کرد.

می توان جزیره ثابت برای استفاده از وسایل برقی مثل کتری برقی و تستر سیم کشی نمود یا آن را به سیستم لوله کشی متصل کرد و ماشین ظرفشویی را نیز روی آن نصب نمود. همچنین اگر مایل باشید، می توانید یک سینک اضافی نیز روی آن در نظر بگیرید. البته با توجه به ماهیت جزیره و مجزا بودن آن از دیگر کابینت های آشپزخانه، شما باید حتما به این نکته توجه داشته باشید که موقعیت مکانی جزیره به شکلی باشد که مانعی برای تردد نباشد.

طرح اپن، اجازه باز شدن آشپزخانه به داخل فضای دیگر را می دهد که معمولا اتاق نشیمن است.

اپن

طرح اپن، اجازه باز شدن آشپزخانه به داخل فضای دیگر را می دهد که معمولا اتاق نشیمن است. اپن، طرحی است که دسترسی آسان به کل قسمتهای آشپزخانه را فراهم می کند. این طرح را می توان در هماهنگی کامل با سایر بخش های دکوراسیون منزل در نظر گرفت. در این مکان، کابینت ها به طور معمول روی یک دیوار نصب می گردند و جزیره در حد فاصل اتاق نشیمن و آشپزخانه قرار می گیرد. در آشپزخانه اپن،  باید به جاسازی صحیح مثلث کار، یعنی یخچال، سینک و گاز دقت کافی کرد تا سهولت فعالیت در آشپزخانه تحت تاثیر باز بودن آن قرار نگیرد.

 چیدمان کابینت آشپزخانه باید به شکلی باشد که شکیل و چشم نواز به نظر برسد

چیدمان

چیدمان کابینت آشپزخانه باید به شکلی باشد که شکیل و چشم نواز به نظر برسد و جانمایی همه وسایلی که در یک زمان خاص مورد نیاز هستند، در بهترین وضعیت دسترسی باشد؛ خصوصا اصلی ترین ابزار کار که همان یخچال، سینک و گاز هستند و به آن ها مثلث کار آشپزخانه می گویند.

یخچال، سینک و گاز، هر کدام محل دپوی مواد اولیه آشپزخانه، آماده سازی آن ها و نهایتا عملیات پخت و پز هستند. با توجه به این که بیشترین وقت آشپز در این سه محور صرف می شود، نزدیکی این وسایل به هم، سبب سهولت در کار خواهد شد.

همانطور که اطلاع دارید، واپسین مراحل تکمیل ساختمان، جانمایی آشپزخانه می باشد و این در واقع هنر طراح آشپزخانه است که با وجود مسائل و معایبی که وجود دارد، بتواند همه تلاشش را معطوف به این کند که زیبا ترین و کاراترین طرح ممکن را برای آشپزخانه ارائه دهد تا چیدمان کابینت ها به صورت هدفمند و تکنیکی انجام شود.

در گذشته، عمق یونیت ها در کابینت های زمینی برابر با 45 سانتی متر و عرض صفحه ها برابر با 50 سانتی متر بود، اما از اوایل دهه 80  که برای نخستین بار در ایران تولید کابینت آشپزخانه شروع شد، به خاطر بهره گرفتن از صفحات لب گرد، کابینت زمینی تا عرض 60 سانتی متر و عمق یونیت نیز تا 56 سانتی متر افزایش پیدا کره که پس از آن تقریبا ابعاد استاندارد در نظر گرفته می شود. در رابطه با یونیت های هوایی یا دیواری، عمق 30 سانتی متر و ماکسیمم 35 سانتی متر و ارتفاع در حدود 70 سانتی متر تا 90 سانتی متر می باشد که با توجه به ابعاد آشپزخانه در نظر گرفته می شود.

مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت کابینت

مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت کابینت

جهت ساخت بدنه های کابینت آشپزخانه از پنل های لایه ای، نئوپان و ام دی اف با روکش های طبیعی یا مصنوعی مثل لترون ملامینه بهره گرفته می شود. برای صفحه های رویه کابینت نیز که به صورت مستقیم در معرض نفوذ آب، سایش، حرارت و عوامل فرسایشی دیگر می باشد، از نئوپان یا ام دی اف با ضخامت های بیش تر در حدود 40 الی 36 میلی متر با روکش هایی از جنس  HPL و روکش های مقاوم دیگر در برابر فرسایش که به کمک رزین ضد آب به نئوپان وصل می شود، بهره می برند. استفاده ازHPL، چه در طرح هاای مات و چه در طرح های براق روی صفحات کابینت، دارای این مزیت هست که علاوه بر داشتن ضخامت های بالا از قابلیت پست فرمینگ زیر دستگاه پرس نیز برخوردار بوده و پس از انجام پرس می تواند به شک لب گرد در بیاید. این فرایند هم بر زیبایی می افزاید و هم به حفاظت صفحه کابینت کمک می کند.

روش اندازه گیری درباره کابینت آشپزخانه

روش اندازه گیری درباره کابینت آشپزخانه

پس از آن که نقشه مربوط به آشپز خانه طراحی شد، به شکل فیزیکی برای اندازه گیری از بخش پایین، یعنی کابینت های زمینی، اندازه گیری را شروع می کنیم. ارتفاع کابینت زمینی به اندازه 90 سانتی متر از کف تمام شده آشپزخانه و عمق مورد نیاز 55 سانتی متر از دیوار اندازه می گیریم.

جهت اندازه گیری کابینت های دیواری یا هوایی از روی صفحه کابینت پایین،  یونیت بالا را اندازه می گیریم. میان کابینت بالا و پایین باید 60 سانتی متر فاصله در نظر گرفته شود و پس از آن کابینت بالا اندازه گیری می شود که ارتفاع کابینت بالا بین 70 الی 90 سانتی متر می باشد و عمق مورد نیاز برای کابینت بالا در حدود 30 سانتی متر است.

در اندازه گیری از نقشه آشپزخانه و موقعیت آن در طراحی اولیه باید عواملی مثل کلید، پریز، هود، فاضلاب و غیره از نظر فاصله از گوشه ها و ارتفاع اندازه گیری شود.

نکات فنی و حفاظتی بعد از نصب کابینت

نکات فنی و حفاظتی بعد از نصب کابینت

  • درب های کابینت آشپزخانه را نباید بیش از حد باز کرد و یا محکم در جای خود کوبید، زیرا در این صورت، بعد از مدت کوتاهی درب ها از حالت طبیعی خود خارج و دچار افتادگی می گردند و باید مورد سرویس قرار گیرند.
  • لولاها باید در تناسب با وزن درب انتخاب گردند. در غیر این صورت، درب بعد از مدتی دچار افتادگی خواهد شد.
  • باید از ریلهای مناسب برای کابینت آشپزخانه بهره گرفته شود، چرا که حرکت روان کشوها از موارد مهمی است که باید در نظر گرفته شود.
  • در صورت گیر کردن کشو باید کشو را خارج کرد و همه پیچ های ریل های متصل به بدنه را مورد بررسی قرار داد. در صورت بیرون ماندن پیچ، باید آن را بر جای خود شاند و کشو را در جای خود قرار داد.
  • از پایه های فلزی برای کف کابینت آشپزخانه خود بهره بگیرید، زیرا توان بیشتری برای تحمل وزن کابینت دارند.
  • در صورت مشاهده پیچی که از کار بیرون مانده است، آن را در سر جای خود قرار دهید، چرا که اگر پیچ به همین شکل بماند، کار به خوبی به یکدیگر جفت نخواهد شد.
  • از نوارهای لب چسبان مناسب بهره بگیرید. نوارهای لب چسبان به این منظور به کار می روند که لبه های خام نئوپان یا MDF دید نداشته باشد.
  • بعد از نصب کابینت های آشپزخانه، قیدها یا همان محل اتصال دو بدنه را که در کابینت زمینی و در سقف آن است، مورد بررسی قرار دهید تا ترک نخورده باشند، زیرا در صورت ترک خوردگی آن و یا هر بخش دیگر، این ترک ها وسیع تر شده و مشکل ایجاد خواهند کرد.
  • هر کابینت را به طور مجزا از یک قطر به قطر دیگر اندازه بگیرید. در صورت مساوی بودن قطرها یا نهایتا تا 2 میلی متر خطا می توان گفت که کابینت ها اصولی بسته شده اند. اگر خطای کابینت از 2 میلی متر بیشتر باشد، کابینت به صورت اصولی بسته نشده است. در این صورت، کابینت به صورت کج بسته شده است و درها به خوبی روی آن جفت نخواهند شد. دوئیدگی که نام دیگر این مشکل است، یکی از ایرادهای مهم کابینت است که باید آن در مرحله ساخت برطرف نمود. در غیر این صورت در زمان نصب، مشکلات جدی رخ خواهد داد.
  • اگر در رابطه با کابینت نصب شده روی دیوار آشپزخانه شک دارید که از نئوپان است یا ام دی اف و همه قسمت های خام محصول با نوار پوشیده شده است، می توانید از اتو استفاده کنید. بعد از داغ شدن اتو، آن را بر روی نوار بکشید. نوار نرم می شود و با دست خود آن را بلند نمایید. به این شکل، متوجه جنس مصرفی خواهید شد .
  • صفحه کابینت باید به سقف کابینت زمینی پیچ گردد تا بتوان آن را تعویض نمود. در برخی موارد، دیده شده است که صفحه کابینت با چسب به سقف کابینت زمینی متصل است. این کار صحیح نمی باشد، زیرا در صورت بروز مشکل برای صفحه رویی، همه کابینت زمینی باید جمع گردد.
  • از قرار دادن وسایل سنگین طی مدت زیاد در کابینت آشپزخانه دوری کنید، زیرا مقاومت عمود بر الیاف تخته کم بوده و امکان شکست در کابینت ایجاد می شود.
  • کابینت ها را به اندازه معمول پر کنید، چون در دراز مدت به تخته فشار وارد می شود و قوس پیدا می کند.
  • حتماً برای دور سینک خود از چسب آب بندی بهره بگیرید. سینک باید به شکل تراز در جای خود قرار گرفته باشد، زیرا در غیر این صورت، آب در آن می ماند .
  • اگر از گازهای تو کار یا جاسازی شده بهره می برید، اطمینان حاصل کنید که لبه آن با صفحه رویی کابینت آشپزخانه یکی باشد.
  • اگر نوارهای روی لبه کابینت کنده شده اند یا شکسته اند، فورا آن ها را عوض کنید، زیرا در صورت نفوذ آب به داخل آن ها باد خواهند کرد.
  • هر چند وقت یک بار، زیر کابینت ها را تمیز نمایید تا به محل تجمع سوسک و مورچه تبدیل نشود. مورچه ها به بافت چوبی آسیب می زنند.
  • از پریدن روی کابینت یا نشستن روی آن پرهیز کنید، زیرا فشار بیش از حد به آن وارد شده و ممکن است بشکند.
  • هرگز کابینت های چوبی یا ام دی اف را با آب نشویید.
  • کف کشوهای کابینت، اکثرا فیبر هستند و چون فیبر از نظر مقاومتی ضعیف است، شما باید در هنگام چیدن وسایل در داخل کشوها توجه داشته باشید که وسایل سنگین در آن قرار ندهید.
  • از قرار دادن قاشق یا چنگال خیس در داخل کشوها پرهیز کنید، زیرا فیبر در برابر آب مقاومت ندارد و زود خراب می شود.
  • در صورت کنده شدن روکش صفحه کابینت حتما برای تعویض آن اقدام کنید. در غیر این صورت، در اثر نفوذ آب به داخلش، بعد از مدتی صفحه باد خواهد کرد.
  • در صورت ایجاد لکه روی کابینت و از بین نرفتن آن می توانید آن را با کمی تینر تمیز کنید.
  • هر چند وقت یک بار، کابینت زیر سینک را بررسی کنید تا آب در آن جا چکه نکند.
  • اگر کابینت های شما چوبی هستند، هر چند وقت یکبار به آن ها واکس بزنید تا سالم باقی بمانند.

 

 

آشپزخانه مدرن

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو

 

 

 

 

درباره کابینت آشپزخانه

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو