درباره ایزوگام چه می دانید؟ راهنمای خرید، نصب و تعمیر

درباره ایزوگام چه می دانید؟ راهنمای خرید، نصب و تعمیر

درباره ایزوگام چه می دانید؟ راهنمای خرید، نصب و تعمیر

حتما شما هم نام ایزوگام را بارها شنیده اید؛ پوششی که به عنوان عایق در پشت بام ها به کار می رود. اما ایزوگام واقعا چیست و برای خرید، نصب و تعمیر حرفه ای آن باید چه نکاتی را رعایت کرد؟ اگر احساس می کنید در رابطه با این موارد به اطلاعات جامعی نیاز دارید، پویانو در این مطلب، شما را برای رسیدن به پاسخ بیش تر سوال هایتان راهنمایی خواهد کرد. همراه ما باشید.

ایزوگام چیست؟

عایق بندی رطوبتی ساختمان ها که تا چهل سال قبل به شکل سنتی با کمک آسفالت و قیر گونی انجام می شد، با پیدایش گزینه جدیدی به نام عایق رطوبتی و مزیت هایی که این نوع عایق دارد، به مرور جای خود را به این عایق دادند. این روزها در اکثر ساختمان ها چه در مرحله پی ریزی و اجرای فنداسیون و چه در مرحله ایزولاسیون دیوارها، سرویس های بهداشتی و پشت بام، ایزولاسیون به کمک لایه های عایق رطوبتی صورت می گیرد.

البته قیر گونی یا آسفالت که از قدیمی ترین گزینه ها برای عایق بندی می باشد، هنوز هم در برخی نقاط کاربرد دارند، اما به طور کلی در حال حاضر مسئولیت عایق بندی ساختمان ها بر عهده ایزوگام ها می باشد. اما ایزوگام چیست؟

ایزوگام، نام بازرگانی یک گونه عایق آماده ضد نم و رطوبت است که برای پوشاندن پشت بام، استخر و غیره به کار می رود. در واقع، ایزوگام یک پوشش است که جهت جلوگیری از نفوذ آب مورد استفاده قرار می گیرد. این پوشش از فراوردهای نفتی به دست می آید. ایزوگام بسته به موادی که در آن به کار رفته است و در شرایطی که نصب آن به صورت حرفه ای صورت بگیرد، می تواند چیزی بین 10 تا 15 سال، نیاز شما را بابت عایق سازی سطح مورد نظر برطرف سازد، ولی بعد از آن باید برای ترمیم یا نصب کامل و مجدد آن اقدام کنید. ضخامت ایزوگام ها معمولا خیلی زیادی نیست و به طور معمول از آن ها برای پوشش دادن سطوح صاف بهره گرفته می شود.

ایزوگام، یک پوشش مقاوم از قیر و الیاف مصنوعی می باشد که با کمک حرارت روی بستر بام چسبیده و از رخنه آب و رطوبت به محیط زیرین بام جلوگیری می نماید. عمر ایزوگام ها معمولا و به صورت میانگین، حدود 10 سال می باشد.

ایزوگام، یک پدیده صنعتی و متکی به دانش، تجربه و تکنولوژی در جهت ایمن کردن سازه ها در مقابل نم و رطوبت حاصل از برف و باران است. ایزوگام که دارای گونه های مختلفی است، بعد از پشت سر گذاشتن آزمون های گوناگون در آزمایشگاه های کارخانه های تولید، ضریب پایداری بالایی به دست می آورد.

لایه‌های تشکیل دهنده ایزوگام

لایه‌های موجود در ساختار ایزوگام به ترتیب از رو به کف به شرح زیر هستند:

  • لایه ی پلی‌اتیلن یا پودر معدنی یا فویل آلومنیوم
  • بافت
  • پلی‌استر
  • مواد افزودنی ویژه
  • لایه ی پلی‌اتیلن

مشخصات فنی و مصالح ایزوگام

مشخصات فنی و مصالح ایزوگام

همان طور که گفته شد، ایزوگام ها عایق رطوبت می باشند و در هر بخش از ساختمان که در معرض رطوبت یا نور باشد، به کار می روند. این عایق های کارا برای فنداسیون و بام ساختمان ها تولید می شوند و جنسشان از قیر و الیاف مصنوعی است.

جنس برتر و مرغوب ایزوگام، دو لایه را شامل می شود. لایه ابتدایی دارای الیاف شیشه می باشد و لایه رویی پلی استر و بافت دارد. میان دو لایه مذکور، ترکیب قیر ذوب شده با دیگر مواد پلیمری به کار می رود.

مشخصات فنی و مصالح ایزوگام

دلایل استفاده از ایزوگام

ایزوگام ها به خاطر دوام زیاد و قیمت مناسب برای پشت بام ها و دیگر نقاط خانه، ساخت تونل، استخر و دیگر موارد مناسب هستند، اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که محبوبیت این عایق ها را بیش تر کرده است. ایزوگام ها حالت ارتجاعی خوب و میزان فرسودگی کمی دارند، مقاومتشان در مقابل خراشیدگی و پاره شدن زیاد است و در مقابل دمای کم نیز انعطاف پذیری بالایی دارند. به همین خاطر، استفاده از ایزوگام به عنوان پوشش پشت بام ها نوعی ضمانت برای ساختمان محسوب می شود. دیگر مزیت استفاده از ایزوگام، ایجاد سطح هموار و زیباست.

آیا بهترین نوع ایزوگام را می شناسید؟

شما می توانید بهترین نوع ایزوگام را تشخیص دهید؟ چندان سخت نیست. ایزوگام مرغوب و مناسب، ایزوگامی است که تاشدگی و چروک در رول های آن مشاهده نشود. ایزوگامی که خریداری می کنید، باید تقریبا یکدست بوده و غیر از مواد موجود در لایه ها، مواد دیگری در سطح آن به چشم نخورند. البته نصب ایزوگام نیز اهمیت زیادی دارد. به صورت خلاصه، ایزوگام با حرارت روی سطوح مورد نظر چسبانده می شود، ولی همین کاری که به نظر ساده می رسد به دانش و تخصص نیاز دارد و هر کسی از عهده آن بر نمی آید.

نکات مهم در هنگام خرید ایزوگام

خوب است در هنگام خرید ایزوگام، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • توجه کنید که ایزوگام فاسد نباشد، چرا که این محصول هم مانند دیگر محصولات تاریخ انقضا دارد.
  • ایزوگام باید در یک کارخانه معتبر تولید شده باشد.
  • ایزوگام نباید پیش از نصب و 15 سال بعد از نصب به شکل طبیعی و یا با کشیده شدن دچار پارگی شود.
  • ایزوگام باید در برابر گرمای تابستان و سرمای زمستان مقاومت بالایی داشته باشد ؛ که با توجه به نوع مرغوبیت آن متفاوت است.
  • ریختن هر نوع مواد شیمیایی روی ایزوگام نباید به آن آسیب برساند.
  • ضخامت عایق نباید از 4 میلی متر کم تر باشد. در غیر این صورت، ایزوگام خریداری شده مرغوب نیست و بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی خسارت به بار خواهد آورد.
  • در هنگام خرید به وزن رول ایزوگام توجه داشته باشید. اگر وزن آن از 41 کم تر یا بیش تر بود، نسبت به عدم کیفیت آن شک کنید.
  • هر رول ایزوگام باید 10 متر باشد. اگر رول ها کم تر از این مقدار بودند، از خرید خودداری کنید.
  • رول های مورد نظر نباید دارای چروک باشند.
  • ایزوگام های دارای روکش آلومینیوم هم برای پوشش پشت بام‌ها تولید شده اند که خیلی مناسب هستند؛ زیرا از جذب نور و حرارت خورشید جلوگیری می کنند و نور را منعکس می سازند. بنابراین نوع آلومینیومی برای مناطق آفتابی خیلی کاربردی می باشد.

نصب ایزوگام

نصب ایزوگام پشت بام، به طور معمول با همان روش سنتی صورت می گیرد. یک نصاب که در این حیطه تخصص لازم را دارد، با حرارت دادن سطح زیرین که باید تقریبا بین 220 تا 240 درجه سانتی گراد باشد، ایزوگام را به آن می چسباند. با انجام این کار، ایزوگام به صورت دائمی به سطح مورد نظر می چسبد.

برای نصب ایزوگام باید سطح مورد نظر را کاملا تمیز نمود. همچنین بهتر است سطح زیرین تا حد امکان برآمدگی نداشته باشد. نصاب با تمیز نمودن سطح مورد نظر، از ایجاد ناهمواری روی آن جلوگیری به عمل می آورد، زیرا هر چه نصب ایزوگام به صورت صاف تر و بدون برآمدگی صورت بگیرد، عمر آن زیادتر خواهد شد و احتمال پاره شدن آن نیز کاهش پیدا می کند.

ایزوگام را باید در گوشه های پشت بام و محل خروج آب نیز به صورت صحیح چسباند تا از نشت پیدا کردن آب به درون سازه ساختمان پیشگیری گردد.

حتما باید چند سانتی متر از رول ایزوگام روی رول موازی خودش قرار بگیرد. به این شکل از نشتی آب جلوگیری می شود. باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که ایزوگام ها را نمی توان روی چوب، فلز، کاشی و سرامیک اجرا کرد.

اگر ایزوگام پیشین دارای روکش آلومینیومی بوده و نیاز به نصب مجدد باشد، باید آلومینیوم موجود را برداشت و سپس اقدام نمود.

تعمیر ایزوگام

تعمیر ایزوگام بام که در واقع همان ترمیم آن است، به مانند نصب آن باید به دست افراد کاردان و متخصص در این زمینه صورت بگیرد. در ابتدا باید نوع آسیب دیدگی ایزوگام مشخص شود که عمدتا نتیجه نصب غیر اصولی آن توسط افراد غیر حرفه ای است.

وجود ترک یا برآمدگی در ایزوگام ها به تدریج و با قرار گرفتن در معرض رطوبت، سبب آسیب دیدن آن ها می شود. اجسام سنگینی مانند کولر نیز ممکن است به ایزوگام صدمه بزنند.

 

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو