خلق کاناپه با پرینتر 3 بعدی از شبکه هایی در هم تنیده / مهندس طراح Janne Kyttanen

خلق کاناپه با پرینتر 3 بعدی از شبکه هایی در هم تنیده ؛ مهندس طراح Janne Kyttanen

خلق کاناپه با پرینتر 3 بعدی از شبکه هایی در هم تنیده / مهندس طراح Janne Kyttanen

خلق کاناپه با پرینتر 3 بعدی ؛ Janne Kyttanen، پیشگام و پیشرو در پرینت های 3 بعدی، از ساختار تار عنکبوت و پیله های ابریشم برای سازه اصلی طرح کاناپه ای استفاده کرده است و به عنوان قطعه ای واحد و به صورتی یکپارچه از آن پرینت گرفته است.

01 خلق کاناپه با پرینتر 3 بعدی از شبکه هایی در هم تنیده ؛ مهندس طراح Janne Kyttanen
خلق کاناپه با پرینتر 3 بعدی از شبکه هایی در هم تنیده ؛ مهندس طراح Janne Kyttanen

 

02 خلق کاناپه خانگی با پرینتر 3 بعدی
خلق کاناپه خانگی با پرینتر 3 بعدی

Kyttanen فقط از 2.5 لیتر رزین (صمغ) به عنوان متریال اولیه برای دیزاین شبکه های طرح استفاده کرده است. این کاناپه که طولی به اندازه 1.5 متر دارد، مبل خیلی خوب (Sofa So Good) نام دارد.

دیزاینر طرح، کسی که به عنوان عضوی ارشد در خلاقیت، در شرکت متخصصین فناوری سیستم های 3 بعدی شناخته می شود، از نرم افزارهای کامپیوتری برای خلق شبکه های هندسی الماس مانندی استفاده کرده است؛ این شبکه ها امکان تغییر و انعطاف پذیری در برابر شکل منحنی مبل را دارند.

03 خلق کاناپه با پرینتر 3 بعدی از شبکه هایی در هم تنیده ؛ مهندس طراح Janne Kyttanen
خلق کاناپه با پرینتر 3 بعدی از شبکه هایی در هم تنیده ؛ مهندس طراح Janne Kyttanen

شبکه های طرح، برای استفاده از حداکثر قدرت از کوچک ترین مواد و مصالح، پیکربندی شده اند. این ایده تقلیدی است از سازه های طبیعی مانند تار عنکبوت و پیله کرم ابریشم.

به گفته Kyttanen: ” با تکنولوژی سه بعدی، ما می توانیم به بیان و ارائه طرح هایی بپردازیم که تنها در طبیعت یافت می شوند. ”

نمونه اولیه طرح کاناپه بر روی دستگاه SLA، ProX 950 – یک ماشین استریولیتوگرافی که از روی یک عکس، شکل 3 بعدی آن را می سازد. – ساخته و طراحی شد که به وسیله لیزر UV، رزین را آماده می کند.

04

در طی چندین روز، 6000 لایه و هرکدام با ضخامتی به اندازه 0.0099 سانتی متر روی یکدیگر قرارگرفته تا شکل کاناپه ایجاد شود.

پس از مرحله تولید، مس و کروم به صورت آبکاری به طرح اضافه شد؛ این عمل به منظور دستیابی به هدف دلخواه و مورد انتظار پروژه و در عین حال سبک باقی ماندن طرح بود. به گفته دیزاینر طرح، وزن آخر محصول نهایی 2.5 کیلوگرم می باشد و می تواند وزنی برابر با 100 کیلوگرم را تحمل کند.

05

Kyttanen امیدوار است که با این طرح، مصرف انرژی را به حداقل برساند و هزینه های حمل و نقل در تولید مبلمان را کاهش دهد.

او بیان می کند: ” اگر ما قادر به ساخت و تولید به این شکل باشیم، چه میزان از مواد و مصالح ساختمان ها و محصولات را می توان حفظ و ضبط کرد؟ این شیوه تعداد بیشماری از مزایا را داراست که در حال حاضر ما حتی قادر به درک آن نیستیم. ”

به عنوان یکی از بنیان گذاران استودیو دیزاین “آزادی خلاقیت” (Freedom of Creation) و همچنین به عنوان مدیر خلاق سابق سیستم های 3 بعدی، Kyttanen به عنوان یکی از اولین قهرمان ها در زمینه پرینت سه بعدی محسوب می شود. او اخیرا از تعداد زیادی از کاربردهای بالقوه در زمینه تکنولوژی پرده برداری کرده است؛ از جمله پرینت مواد غذایی و لباس که حتی می توانند به وسیله سیستم کامپیوترهای معمول نیز ساخته شوند.

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع : dezeen