خطرات بازسازی خانه چه میتواند باشد ؟

خطرات بازسازی خانه

خطرات بازسازی خانه چه میتواند باشد ؟

هر خانه ای ممکن است بعد از مدتی که در آن زندگی می کنید نیاز به برخی تعمیرات و بازسازی ها داشته باشد. این کار ها را هم می توانید به کمک استاد کاران و برخی افراد متخصص انجام داده و یا با بررسی ‌های لازم به صورت شخصی اقدام به انجام آن ها کنید. چیزی که باید بدانید این است که تعمیرات و بازسازی خانه، برخی خطرات پنهان با خود به همراه دارد که باید پیشگیری ‌های لازم را در مورد آن ها انجام دهید. اما آیا می دانید این خطرات بازسازی خانه چه هستند؟ برای آشنایی با خطراتی که ممکن است در هنگام بازسازی یک خانه رخ دهند با پویانو همراه باشید. ما در این مطلب به برخی از خطرات مهم بازسازی خانه اشاره خواهیم کرد:

خطرات بازسازی خانه چه میتواند باشد ؟

در داخل چسب هایی که برای چسباندن کاغذ دیواری به کار برده می شوند، برای جلوگیری از بروز کپک از داروی ضد قارچ استفاده می‌شود. این موضوع نیز برای بعضی افراد ممکن است که مشکلات پوستی و اگزما به همراه داشته باشد و اگر یکبار پوست در مورد ماده ای از خود حساسیت نشان دهد، هر بار که با آن تماس بر قرار کند مجددا دچار همان حساسیت و آلرژی خواهد شد.

راه حل: برای چسباندن کاغذ دیواری حتما از دستکش استفاده کنید و راه حل بهتر از آن این است که چسب هایی را به کار ببرید که در داخل آن ها داروی ضد قارچ استفاده نشده باشد.

خطرات استفاده از چسب کاغذ دیواری

  • خطرات ممکن در هنگام جلا دادن

در داخل مواد جلا دهنده که برای چوب مورد استفاده قرار می گیرند، درست مانند رنگ ها، مواد آلی فراری وجود دارد که تنفس این مواد باعث بروز سردرد و ایجاد ناراحتی هایی در چشم ‌ها، بینی و گلو انسان می شود.

این موضوع را در نظر داشته باشید که احتمال بروز بیماری آسم در کودکانی که در معرض این نوع مواد شیمیایی قرار می گیرند، چهار برابر بیشتر از کودکان دیگر است. حتی بررسی هایی که بر روی این مواد انجام شده است، ارتباط میان این مواد شیمیایی با سرطان را ثابت کرده است.

راه حل: در هر مکانی که مجبور به استفاده از جلا دهنده هستید حتما پنجره ‌های آن را باز کنید و حتی بهتر است که این کار را در فضای باز انجام دهید. هنگام استفاده از جلا دهنده حتما از دستکش استفاده کنید. زمانی را که در معرض این مواد شیمیایی قرار می‌گیرید را محدود کرده و مدام به خود استراحت دهید. فراموش نکنید که باید هر نیم ساعت یکبار هوای تمیز تنفس کنید، پس هر نیم ساعت کار را رها کرده، به فضای باز رفته و کمی هوای تازه استشمام کنید.

خطرات ممکن در هنگام جلا دادن

  • خطرات ممکن هنگام رنگ کردن خانه

حلال هایی که برای رنگ های خانگی به کار برده می شوند از خطرات بازسازی خانه بوده که دارای تعدادی ترکیبات آلی فرار حاوی مواد شیمیایی هستند که برای سلامتی انسان مضر به شمار می روند. زمانی که رنگ شروع به خشک شدن می کند این مواد شیمیایی با هوای اطراف ترکیب شده و از طرف افراد تنفس می شوند. این مواد توسط شش ها جذب و وارد گردش خون انسان شده و باعث بروز سردرد و سرگیجه می شود.

حتی اگر در یک اتاق بسته به مدت طولانی در معرض این مواد شیمیایی قرار بگیرید احتمال بروز بی هوشی نیز وجود خواهد داشت. حتی مشکلات چشم و حلق و بینی نیز ممکن است رخ دهد. تماس رنگ با پوست نیز می تواند باعث بروز حساسیت های پوستی شود؛ اما فراموش نکنید که تینری که برای پاک کردن رنگ از روی پوست مورد استفاده قرار می گیرد خطرات بسیار بیشتری برای انسان داشته و حساسیت بیشتری را ممکن است ایجاد کند.

خطرات ممکن هنگام رنگ کردن خانه

راه حل: رنگ های پایه آب از رنگ هایی که پایه حلال آن ها موادی مانند تینر است، ریسک کمتری را به همراه دارند. زیرا هم مواد سمی کمتری در داخل این نوع رنگ ها وجود داشته و هم بوی کمتری دارند. حتی رنگ های طبیعی آزاد سازی سموم ندارند. از آن جایی که پایه این نوع رنگ ها آب است، فرچه ها و قلم مو هایی که برای این نوع رنگ ‌ها به کار برده می شوند به راحتی با آب شسته شده و نیاز به مواد شیمیایی مانند تینر برای پاک کردن رنگ ندارند.

لازم است که اتاقی که در آن رنگ آمیزی را انجام می دهید حتما دارای پنجره های باز باشد و هوا به طور دائم در آن جریان داشته باشد. به طور مداوم به فضای باز رفته و هوای تازه تنفس کنید و تا زمانی که رنگ خشک شود وارد آن اتاق نشوید.

حتما از ماسک بر روی بینی و دهان خود استفاده کنید. حلال ها دارای موادی هستند که به سرعت آتش می گیرند. به همین دلیل مواد رنگی خود را از آتش و حرارت دور نگه دارید. پارچه هایی که به رنگ آغشته شده باشند نیز احتمال آتش گرفتن دارند، به همین دلیل آن ها را از هر نوع حرارتی دور نگه دارید. بعد از اتمام رنگ آمیزی پارچه ها، فرچه ها، غلطک ها و سطل های رنگی که از آن ها استفاده کرده اید را دور بریزید.

نکات ایمنی در نقاشی ساختمان

  • خطرات ناشی از فرش های صنعتی

برخی از فرش های صنعتی و ماشینی دارای مواد ضد حریق هستند. این مواد می توانند در هوا آزاد شده و توسط انسان تنفس شوند و یا حتی با گرد و خاک موجود در خانه ترکیب شده و وارد مواد غذایی شوند. از آن جایی که این مواد محلول در چربی هستند، می توانند سال های طولانی در بدن انسان باقی مانده و به سختی از وجود انسان دفع می شوند.

راه حل: به طور مرتب خانه خود را با جاروبرقی تمیز کرده و گرد و خاک را از بین ببرید. بهتر است فرش هایی را انتخاب کنید که از مواد طبیعی مانند پشم، پنبه، جوت و یا بامبو بافته شده اند.

خطرات ناشی از فرش های صنعتی

  • خطرات ناشی از سفید کننده ها

بسیاری از مواد سفید کننده دارای ماده شیمیایی ای به نام هیپوکلریت سدیم هستند که ضد قارچ و ضد رسوب آب بوده و آن ها را از بین می‌برند. اما این ماده یک نابود کننده بسیار قوی است و گاز هایی که از این مواد خارج می شوند می توانند باعث ایجاد بیماری های گوش و حلق و بینی شوند. استفاده از مواد سفید کننده و مواد حاوی آمونیاک در یک مکان می‌تواند بسیار خطرناک باشد. این ترکیب باعث آزاد شدن گاز کشنده ای به نام کلر می‌شود که به گلو و ریه های انسان حمله می کند.

راه حل: تا جای ممکن با باز کردن درب و پنجره ها باعث ایجاد چرخش هوا در مکان شوید. با استفاده از یک ماسک مانع از ورود گاز های خارج شده به داخل ریه های خود شوید. فراموش نکنید که استفاده از مواد طبیعی بسیار بهتر از استفاده از مواد شیمیایی خواهد بود. به همین منظور می توانید به راحتی برخی از مواد سفید کننده را با ترکیب مواد طبیعی در خانه خود بسازید.

خطرات ناشی از سفید کننده ها

همان طور که متوجه شدید خطرات بازسازی خانه و تعمیرات می تواند نکات کوچک، اما بسیار مهمی را به همراه داشته باشد. پس برای حفظ سلامتی خود و اعضای خانواده، قبل از اقدام به انجام هر نوع بازسازی ای حتما تمام جوانب را در نظر گرفته و سعی کنید که پیش گیری های لازم را انجام دهید.