راه های ساده و کارآمد تمیز کردن خانه

تمیز کاری خانه

راه های ساده و کارآمد تمیز کردن خانه

تمیز نگه داشتن محیطی که در آن زندگی می کنیم و خانه ای که به عنوان یک پناهگاه از آن استفاده می کنیم یک الزام است. تمیز کردن خانه علاوه بر آرامش و شادی، یک زندگی با کیفیت را نیز به همراه خواهد داشت.

تمیزی خانه با تعداد افرادی که در آن زندگی می کنند در ارتباط است؛ اگر در خانه یک یا چند کودک حضور داشته باشند، آن خانه زودتر کثیف می شود. در این شرایط لازم است که به صورت مرتب تمیزکاری انجام دهید. برای تمیز کردن راحت و سریع خانه لازم است که استراتژی های خود را شکل دهید. برای شروع، ابتدا باید برای هر اتاق روش های تمیزکاری متفاوتی را مشخص کرده و دکوراسیونی را اجرا کنید که همیشه مرتب باقی بماند.

اگر در اتاق لوازم متعدد کوچکی مانند اسباب بازی، کتاب، روزنامه و یا مجله وجود دارند، باید فضاهایی را ایجاد کنید که بتوانید به راحتی این لوازم را در آن نگه داری کنید. با این روش شلوغی ایجاد شده در اتاق را از بین خواهید برد. هم چنین مشخص کردن ترتیب تمیز کردن اتاق ها باعث می شود تا با خستگی کمتری کار تمیزی را به اتمام برسانید. مشخص کردن یک استراتژی درست باعث می شود تا هم امکان تمیزی راحت و کارآمد را ایجاد کرده و هم خانه تمیز و فرح بخش باقی بماند.

تمیز کاری خانه

برای تمیز کردن خانه ابتدا باید مکان هایی که سریع گرد و خاک گرفته مشخص کرده و کار را با گردگیری آغاز کنید. اگر قبل از گردگیری شروع به تمیزکاری کنید، کار تمیزی بیشتر طول کشیده و خسته تر خواهید شد. از آن جایی که گردگیری کاری مستقل از تمیزکاری به شمار می رود، می توانید به طور مرتب خانه را گردگیری کنید. این گونه با بر طرف کردن گرد و خاک و مانع از ایجاد شدن لکه های ناشی از گرد و خاک منزل شما هم تمیز تر دیده خواهد شد و هم خستگی کمتری به همراه خواهد داشت.

بعد از گردگیری موردی که باید به آن توجه شود تهویه مناسب هوای داخلی خانه است. با ورود هوای تازه به طور مرتب، هوای آلوده ای که ممکن است حاوی ویروس و میکروب باشد از خانه خارج شده و احتمال بروز بیماری نیز کاهش می یابد. برای این کار باز کردن یکی از پنجره های هر اتاق و گردش هوا کافی خواهد بود. انجام این کار به مدت 10 دقیقه در روز علاوه بر این که مکانی فرح بخش در اختیار شما قرار خواهد داد، مانع از ایجاد هوایی خواهد شد که سلامتی شما را تهدید کند.

تمیز کردن خانه

بعد از تهویه هوای خانه بهترین کار استفاده از مواد مناسب برای تمیز کردن سطوحی مانند زمین و مبل ها است. در مکان هایی مانند ورودی خانه که معمولا با کفش وارد آن ها می شوند لکه ها و آلودگی هایی ایجاد می شوند که با چشم دیده نمی شوند، به همین دلیل استفاده از مواد تمیز کننده مناسب بسیار اهمیت دارد. در صورت استفاده از مواد نامناسب هم سلامت خود را تهدید کرده و هم عمر کفپوش هایی مانند کفپوش چوبی را کاهش خواهید داد.

به همین دلیل لازم است که تمیز کننده های مناسب را با روش های درست ترکیب کرده و تمیزکاری انجام دهید. تمیز کردن خانه به شکلی کارآمد نکات بسیاری دارد. زمانی که این نکات را با تکنیک های مناسب ترکیب کنید در مدت کوتاهی تمیز کاری را انجام داده و می توانید خانه خود را همیشه تمیز نگه دارید. در غیر این صورت تمام زحمات شما بی فایده بوده و در خانه ای آلوده به زندگی خود ادامه خواهید داد.

تمیز کردن خانه

  • هوای خانه را به طور کامل تهویه کنید.

برای یک تمیزی کلی و کارآمد ابتدا هوای تمام خانه را تهویه کرده و هوای تازه را وارد خانه کنید. وجود هوای تازه در مکان باعث می شود تا در طول روند تمیزکاری کمتر احساس خستگی کرده و کار را سریع تر انجام دهید. هم چنین یک مکان تمیز در واقع باید دارای هوای تازه و پر از اکسیژن باشد. به همین دلیل باید هوای تمام اتاق ها و مکان های خانه را تازه کنید. با این کار هوای سنگینی که در خانه وجود دارد خارج شده و باعث می شود تا خانه فضایی دلبازتر و فرح بخش پیدا کند.

هوای خانه را به طور کامل تهویه کنید.

  • گردگیری کرده و جارو کردن خانه

جارو کردن که از اصلی ترین روند های تمیزی به شمار می رود، عواملی را که باعث کثیف شدن و آلودگی خانه می شوند را از بین می برد. حتی گاهی تنها جارو کردن می تواند به تنهایی  کار تمیزکاری را انجام دهد. گردگیری نیز به همین شکل به تنهایی راهی برای تمیز کردن خانه به شمار می رود. اگر به طور مرتب خانه را گردگیری کنید روند تمیزکاری بسیار سریع تر انجام خواهد شد.

گردگیری مرتب از جمع شدن گرد و خاک جلوگیری کرده و محیط سالم تری برای زندگی را در اختیار شما قرار خواهد داد. اگر به طور مرتب کار گردگیری را انجام ندهید روند تمیز کردن خانه دشوار تر خواهد شد. به همین دلیل گردگیری و جارو کردن باید به یک عادت همیشگی برای شما تبدیل شوند.

گردگیری کرده و جارو کردن خانه

  • چیدمان منظم خانه

زمانی که می خواهید یک اتاق را چیدمان کنید، فراموش نکنید که باید به طور مرتب تمیزکاری انجام دهید. در طول تمیز کردن خانه باید بتوانید جای لوازمی مانند میز جلومبلی و فرش ها را تغییر دهید. به همین دلیل چیدمان باید به گونه ای باشد که کار شما را آسان تر کند، پس هنگام چیدمان اشیاء این موضوع را در نظر داشته باشید.

چیدمان منظم خانه

  • تمیز کردن دیوار ها منزل

اگر می خواهید تمیزی راحت و کارآمد در خانه انجام دهید لازم است که به طور مرتب دیوار ها را نیز تمیز کنید. تمیز کردن دیوار ها یکی از برجسته ترین مراحل تمیزکاری به شمار می رود. اگر دیوار های خانه شما با کاغذ دیواری پوشیده شده اند می توانید مواد تمیز کننده مخصوصی را که برای کاغذ دیواری ها تولید می شوند را تهیه کرده و به طور مرتب دیوار ها تمیز کنید. دیوار هایی که به طور مرتب تمیز می شوند ظاهری زیبا تر و زنده تر خواهند داشت. اگر دیوار ها تمیز نشوند زیبایی خود را از دست داده و باعث می شوند تا خانه ظاهری ناخوشایند پیدا کند و در زمان خانه تکانی سالانه کار تمیزی را برای شما دشوارتر خواهند کرد.

تمیز کردن دیوار ها منزل

  • تمیزی ورودی و راهرو ها

دشوار ترین مکان در روند تمیز کاری خانه، راهروی ورودی خانه است. راهروی ورودی به دلیل این که بخشی از خانه است که بیشترین و نزدیک ترین ارتباط را با محیط خارج از خانه دارد در روند تمیز کاری باید بیشترین توجه را در تمیزی آن انجام داد. کمد و مکانی که کفش ها در آن قرار داده می شوند باید با مواد مخصوصی تمیز شوند و سطوح چوبی موجود در این مکان باید با مواد مخصوص براق شوند. فرش و یا گلیمی که در این قسمت خانه قرار دارد باید به طور مرتب تمیز شده و از تجمع گرد و خاک آلودگی بر روی آن جلوگیری شود. این گونه می توانید تمیزی ای مناسب و کارآمد را در محیط زندگی خود انجام دهید.

تمیزی ورودی و راهرو ها

  • تمیز کردن سطوح چوبی خانه

اگر کفپوش خانه شما چوبی است، لازم است که در روند تمیز کردن خانه با مواد و روش های مناسب به طور مرتب و منظم این کفپوش ها را تمیز کنید. از آن جایی که چوب بعد از مدتی طبیعت خود را از دست داده و از بین می رود باید به طور مرتب تمیز شود. استفاده از مواد تمیز کننده و براق کننده مخصوص چوب روند تمیز کاری کفپوش ها و سطوح چوبی را برای شما ساده تر خواهند کرد. فراموش نکنید که ظاهر زنده و درخشان چوب ها فضای خانه را به طور کامل تغییر داده و باعث می شود تا به محیطی فرح بخش دست پیدا کنید.

تمیز کردن سطوح چوبی خانه

برای این که بتوانید تمیزی راحت تری را در آشپزخانه انجام دهید لازم است که تمام تجهیزات و لوازمی که در آن وجود دارند، بعد از هر بار استفاده بلافاصله تمیز شوند. برای مثال لوازم و ظروفی که برای پخت غذا و سرو آن مورد استفاده قرار می گیرند بعد از اتمام غذا باید تمیز شوند تا بتوانید روند تمیزکاری را به شکلی ساده تر و کارآمد تر انجام دهید. در مکان هایی مانند فر که امکان ایجاد باکتری وجود دارد بلافاصله بعد از پخت غذا باید به سرعت تمیز شوند تا از آلودگی ایجاد شده به دلیل روغن های باقی مانده جلوگیری شود.

تمیز کردن آشپزخانه

فراموش نکنید که برای داشتن خانه ای تمیز و سالم، به خانه تکانی 6 ماهه و سالانه اکتفا نکنید و به طور مرتب تمام نقاط خانه خود را تمیز کنید.