تمیز کردن آشپزخانه با چه و چگونه انجام میگیرد؟

تمیز کردن آشپزخانه با چه و چگونه انجام میگیرد؟

تمیز کردن آشپزخانه با چه و چگونه انجام میگیرد؟

فصل زمستان نزدیک شده و در چشم بر هم زدنی به روز های خانه تکانی و آماده شدن برای عید و بهار نزدیک خواهیم شد. به عبارتی خانه تکانی از رگ گردن به شما نزدیک تر است! بدون شک تمام نقاط خانه نیاز به خانه تکانی دارد، اما آشپزخانه یکی از مهم ترین نقاطی است که تمیز کردن آن بسیار اهمیت داشته و دارای ریزه کاری های بسیاری است. زمانی که می خواهید به تمیز کردن آشپزخانه بپردازید، باید به این نکته توجه داشته باشید که سطوح مشخصی از آشپزخانه، به روش های تمیزی متفاوتی نیاز دارند. اما آیا می دانید این سطوح کدام ها هستند و چگونه باید تمیز شوند؟ برای این که بدانید کدام سطح از آشپزخانه را با چه چیزی و چگونه تمیز کنید، با پویانو همراه باشید:

چگونه باید از صفحه کابینت ها محافظت کرد؟

چگونه باید از صفحه کابینت ها محافظت کرد؟

  • جنس کانتر یا صفحه کابینت آشپزخانه از هر چه که باشد، هیچ گاه به طور مستقیم چیزی را بر روی آن برش ندهید و حتما از تخته آشپزی استفاده کنید.
  • هیچ گاه قابلمه و ماهیتابه های داغ را بر روی کانتر قرار ندهید و حتما در زیر آن ها یک دستمال و یا زیر قابلمه ای بگذارید.
  • لوازمی مانند لیوان، ظروف و یا شیشه هایی که زیر آن ها خیس و یا روغنی است روی صفحه کابینت ها قرار ندهید، زیرا ممکن است باعث ایجاد لکه شوند.

صفحه کابینت هایی با جنس های مختلف را چگونه باید تمیز کرد؟

  • صفحه کابینت هایی با جنس های مختلف را چگونه باید تمیز کرد؟

صفحه کابینت های چوبی: صفحه کابینت های چوبی را تنها کافی است که با یک دستمال نمناک تمیز کرده و سپس خشک کنید. البته نباید فراموش کنید که بر روی کانتر های چوبی گه گاهی باید از روغن های مخصوص استفاده شود تا از خشک شدن آن ها جلوگیری کند.

صفحه کابینت های سرامیکی: این نوع کانتر ها را باید با استفاده از تمیز کننده های ملایم که باعث پوسیدگی سرامیک نشود تمیز کرده و با یک دستمال نمناک پاک کنید. برای این منظور از تمیز کننده های غیر اسیدی استفاده کنید. زمانی که می خواهید یک تمیز کننده را خریداری کنید، حتما بروشور آن را مطالعه کرده و مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید.

صفحه کابینت های سرامیکی: این نوع کانتر ها را باید با استفاده از تمیز کننده های ملایم که باعث پوسیدگی سرامیک نشود

صفحه کابینت های گرانیتی – مرمری: این سطوح را با یک دستمال نرم تمیز کنید. در صورت نیاز مواد شوینده ملایم را با آب ولرم ترکیب کرده و سطح کانتر را تمیز کنید. اگر بر روی کانتر های گرانیتی یا مرمری آب ریخته شد، بلافاصله آن را خشک کنید. هم چنین از برش دادن مواد اسیدی ای مانند لیمو بر روی آن ها دوری کنید.

صفحه کابینت های گرانیتی – مرمری:

صفحه کابینت های لمینتی: این سطوح را با یک دستمال نرم و تمیز کننده مناسب، تمیز کنید.

صفحه کابینت های فلزی: از آن جایی که به راحتی جای دست و لک آب بر روی این سطوح باقی می ماند، باید به طور مرتب آن ها را تمیز کنید. در این مورد نیز باید از دستمال نرم و تمیز کننده های مناسب استفاده کنید. برای این منظور هنگام خرید مواد تمیز کننده، مراقب باشید تا تمیز کننده مخصوص سطوح فلزی را خریداری کنید.

صفحه کابینت های فلزی:

  • نکات کلیدی که در تمیز کردن آشپزخانه باید بدانید:

کفپوش:

زمین آشپزخانه از جمله سطوح بسیار پرکاربرد در این مکان است که بیشتر و سریع تر از سطوح دیگر کثیف و آلوده می شود. برای این که در این مکان کار خود را ساده تر کنید، یک وسیله تمیز کننده مانند طی را در دسترس خود قرار دهید. اگر بلافاصله بعد از پختن غذا و یا هرگونه فعالیتی در آشپزخانه، با استفاده از مواد شوینده مخصوص زمین و ترکیب آن با آب و با کمک طی، زمین را تمیز کنید، از بروز هرگونه لکه و آلودگی جلوگیری خواهید کرد.

نحوه تمیز کردن کفپوش

تمیز کردن سینک:

لازم است که سینک موجود در آشپزخانه را به طور مرتب تمیز کنید. قانون اصلی تمیز کردن سینک ظرفشویی، عدم استفاده از فرچه های خشن و مواد تمیز کننده قوی است. زیرا این عناصر باعث ایجاد خط و خش در داخل سینک شده و همین خش ها می توانند به مکانی برای تجمع آلودگی ها تبدیل شوند. برای تمیز کردن سینک ظرفشویی از یک دستمال ملایم و یک ماده تمیز کننده مخصوص چربی استفاده کنید و سپس با یک دستمال سطح آن را خشک کنید. اگر این کار را هر روز انجام دهید، سینک شما مانند روز اول تمیز و براق باقی خواهد ماند.

تمیز کردن سینک

تمیز کردن گاز و فر آشپزخانه:

قبل از تمیز کردن، حتما از خاموش بودن و خنک بودن گاز و فر اطمینان حاصل کنید. زیرا اگر یک سطح داغ را باید دستمال نمناک تمیز کنید، به دلیل ایجاد بخار آب داغ، احتمال سوختگی پوست وجود خواهد داشت. اگر هر چه را که بر روی گاز و یا فر ریخته می شود، بلافاصله بعد از اتمام کار خود تمیز کنید، زحمت شما در طولانی مدت کاهش خواهد یافت. برای این منظور می توانید بعد از هر بار استفاده و بعد از خنک شدن گاز و فر، تنها با استفاده از یک دستمال نمناک سطح مورد نظر خود را تمیز کنید.

تمیز کردن گاز و فر آشپزخانه:

می توانید سطوح فلزی گاز را نیز با استفاده از مایع ظرفشویی و اسکاچ به راحتی تمیز کنید. در صورت وجود لکه های مقاوم بر روی گاز و فر از یک لکه بر قوی و دستمال استفاده کنید. یکی از نقاطی که آلودگی، لکه و روغن در اطراف و بر روی آن ها باقی مانده و معمولا تمیز کردن آن جدی گرفته نمی شود، ولوم های گاز و فر است ، به همین منظور می توانید ولوم های گاز و فر را نیز درآورده، در مایع آب گرم و صابون تمیز کرده، خشک کرده و در جای خود قرار دهید. در تمیز کردن گاز و فر باید بسیار مراقب باشید، زیرا ماده تمیز کننده می تواند وارد مکانیسم آن ها شده و باعث خراب شدن آن ها شود.

معمولا درب فر ها برای این که به راحتی تمیز شوند، به شکلی طراحی می شوند که قابل جدا شدن باشند

معمولا درب فر ها برای این که به راحتی تمیز شوند، به شکلی طراحی می شوند که قابل جدا شدن باشند. اگر درب فر شما نیز چنین قابلیتی دارد، بعد از جدا کردن درب باید به چند نکته توجه داشته باشید: قبل از هر چیزی، درب را به مدت طولانی در داخل آب قرار ندهید، زیرا ممکن است در برخی نقاط باعث زنگ زدگی شود. هم چنین دستمالی که از آن استفاده می کنید باید نرم و لطیف باشد.

برای تمیز کردن سطح داخل فر، می توانید از انواع تمیز کننده استفاده کنید، اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که موادی که به کار می برید باعث صدمه به بدنه فلزی فر نشوند. بهترین کار این است که از ماده تمیز کننده ای استفاده کنید که شرکت تولید کننده فر و گاز به شما توصیه کرده است. استفاده از مواد طبیعی ای مانند سرکه و جوش شیرین نیز برای تمیز کردن این سطوح بسیار مناسب هستند.

اما همین موضوع باعث می شود تا عمر سطوحی که در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند

شاید این که هر سطحی را با مواد متفاوتی تمیز کنید، کار وقت گیر و دشواری به نظر برسد، اما همین موضوع باعث می شود تا عمر سطوحی که در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند، افزایش یافته و هم چنین فضای سالم تر و بهداشتی تری برای زندگی شما و اعضای خانواده ایجاد شود. پس قبل از اقدام به خانه تکانی، حتما به این نکات توجه داشته باشید.

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو