نکات کارآمد در تمیزی تخت خواب !

تمیزی تخت خواب

نکات کارآمد در تمیزی تخت خواب !

میزان مشخصی از زندگی ما در خواب سپری می شود و اتاق خواب یکی از مکان های خصوصی خانه است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. برای حفظ نظم و تمیزی مکان هایی که مدام مورد استفاده هستند برخی از کار های روزمره شکل می گیرند. می توان کار های روزانه را به دو بخش امور روزانه و روز های تمیزی و روز تمیز کردن را نیز به تمیز کردن جامع و تمیز کردن معمولی تقسیم کرد. وظایفی که باید به صورت روزانه در اتاق خواب انجام شوند یک نظم در این مکان ایجاد کرده و حجم کار طولانی مدت را از بین می برند. یک اتاق خواب تمیز و فرح بخش در پایان یک روز، باعث خواهد شد تا خوابی راحت و باکیفیت را تجربه کنید. برای داشتن اتاق خوابی فرح بخش و دلباز لازم است که در کنار کارهای روتین و روزانه، تمیزی تخت خواب را نیز فراموش نکنید. در این مطلب به نکاتی که در تمیز کردن تخت خواب باید به آن ها توجه داشته باشید خواهیم پرداخت. با پویانو همراه باشید:

تمیزی تخت خواب

همان طور که می دانید برای تمیزی تخت خواب لازم است که در زمان های مشخص ملحفه های تخت تعویض شده و بالش ها تغییر کنند. علاوه بر این لازم است که هوای آلوده اتاق عوض شده و هوای تازه وارد مکان شود، گرد و خاک و آلودگی ها پاک شده و منسوجات موجود در اتاق خواب شسته شوند. شما می توانید فرایند تمیز کردن را در یک روز مشخص کامل کرده و بعد از آن، با انجام کار های جزئی روزانه، به اتاق خوابی تمیز و منظم دست پیدا کنید.

 

  • هوای اتاق خواب را تهویه کنید

برای یک زندگی سالم، اولین اقدامی که هنگام شروع روز باید انجام دهید این است که هوای اتاق خواب را تهویه کنید. تهویه هوای سایر مکان های خانه مانند نشیمن، آشپزخانه و سایر اتاق ها نیز به سرحال شدن شما در شروع روز کمک خواهد کرد. می توانید هر روز این کار را انجام داده و با باز کردن تمام پنجره های خانه جریان هوای تمیز را وارد اتاق کرده و مانع از تجمع هوای آلوده شوید. این روش هم چنین از بروز بوی نامطبوع در ملحفه ها و منسوجات نیز جلوگیری خواهد کرد.

با تهویه هوای اتای، هوای تازه جایگزین دی اکسید کربن شده و این گونه اتاق دارای فضایی فرح بخش شده و باعث می شود تا روز بهتر و پرانرژی تری را آغاز کنید. نه تنها در صبح ها، بلکه توصیه می شود تا هوای اتاق را در ساعت های مشخص روز و به صورت مرتب تهویه کنید.

هوای اتاق را تهویه کنید

  • تمیز کردن جامع و تمیز کردن روزانه تخت

تمیزی روزانه کار هایی است که هر روز انجام می شوند. در این روند برای ایجاد نظم در اتاق، تخت خواب مرتب شده و خارج از روز های مشخص شده برای تمیزی جامع، در صورت نیاز ملحفه ها تعویض می شوند. تمیز کاری جامع نیز شامل گرد گیری، جاروبرقی کشیدن، تعویض ملحفه های کثیف و از بین بردن بوهای نامطبوع می شود.

در روز تمیز کاری جامع، تمام ملحفه ها و منسوجات جمع آوری و تمیز می شوند، در حالی که در تمیز کاری روزانه می توان آن ها را تنها در صورت لزوم جمع آوری یا تغییر داد. فراموش نکنید که با تعویض ملحفه های کثیف به اتاقی تمیز تر و فرح بخش دست پیدا خواهید کرد.

تمیز کردن جامع و تمیز کردن روزانه تخت

  • از بروز لکه های ماندگار روی تخت جلوگیری کنید

چه برای بزرگسالان و چه برای خانواده های بچه دار تمیز کردن آلودگی ها و لکه هایی که بر روی تخت خواب ایجاد می شوند، یکی از کار هایی است که در روز های تمیزی جامع باید انجام شود. اتفاقات روزانه، ریختن نوشیدنی، عرق کردن و ادرار باعث آلوده شدن ملحفه ها و تشک تخت شده و بوی نامطبوع ایجاد می کنند. هم برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع و هم برای از بین بردن کثیفی باید خیلی سریع برای رفع آن ها اقدام کنید.

با استفاده از آب ولرم و سرکه و یا هر تمیز کننده دیگری، می توانید قسمت هایی که لکه ایجاد شده اند را تمیز کنید. این روش یک روش تمیز کاری موقت خواهد بود. ابتدا اگر یک مایعی مانند نوشیدنی بر روی تخت ریخته شده است، قبل از نفوذ آن به ملحفه و تشک، با یک دستمال نخی و یا دستمال کاغذی آن را خشک کنید. هدف از این کار جلوگیری از بروز لکه است.

لکه ها قبل از نفوذ به تخت خواب باید پاک شوند. غذا و یا نوشیدنی ریخته شده را جمع کنید. بعد از آن که ماده ریخته شده به طور کامل تمیز شد، سپس با آب ولرم و یک ماده تمیز کننده و با استفاده از یک دستمال تخت خواب را تمیز کرده و مانع از ایجاد لکه شوید.

از بروز لکه های ماندگار روی تخت جلوگیری کنید

  • استفاده از جاروبرقی برای گرد و خاک در تمیزی تخت خواب

در محیط زندگی ما، سلول های مرده پوست در طول زمان در یک جا جمع می شوند. برای این که از تجمع گرد و خاک و پوست های مرده جلوگیری کنید لازم است که به شکل کارآمد از جاروبرقی استفاده کرده و آن ها را از بین ببرید. برای تمیزی اتاق خواب به راحتی می توانید از جاروبرقی کمک بگیرید.

از میان مدل های سری مخصوص جاروبرقی، مدلی را برای تمیز کردن اتاق خواب استفاده کنید که میزان کشش جاروبرقی را به حداکثر برساند. قبل از تمیز کردن تخت خواب حتما به این موضوع توجه کنید که سری جاروبرقی نیز تمیز باشد. زیرا در صورت کثیف بودن سری جاروبرقی، در کنار جمع آوری گرد و خاک تخت و اطراف آن، اثر جاروبرقی بر روی تشک باقی خواهد ماند. پس از جارو کشیدن کلی، هر گونه آلودگی و پوست های مرده از روی تشک پاک خواهند شد.

استفاده از جاروبرقی برای از بین بردن گرد و خاک تخت خواب

  • از بین بردن بوی نامطبوع تخت

بر روی تخت خواب تنها سلول های مرده پوست باقی نمی مانند، بلکه در طول زمان بوها نیز به تشک نفوذ می کنند. برای رسیدن به فضایی تمیز و فرح بخش تنها تهویه هوای اتاق کافی نخواهد بود. بعد از تعویض و شستن ملحفه ها، بالش ها و سایر منسوجات، لازم است که برای تمیزی تخت خواب ، ابتدا روی آن را با جاروبرقی تمیز کرده و گرد و خاک موجود را از بین ببرید.

بعد از جارو کردن گرد و خاک برای از بین بردن بوی موجود می توانید روی تشک خواب جوش شیرین ریخته و نیم ساعت تا یک ساعت صبر کرده و سپس مجددا با جارو برقی روی تشک را تمیز کنید. جوش شیرین یک ماده طبیعی است که بوی نامطبوع را از بین می برد.

از بین بردن بوی نامطبوع تخت

می توانید برای تمیزی تخت خواب بر روی آن از محافظ تشک استفاده کنید. این روش علاوه بر این که کار شما را راحت تر می کند، در طولانی مدت نیز از تشک محافظت خواهد کرد. با استفاده از محافظ از نفوذ لکه ها به داخل تشک جلوگیری خواهید کرد. این محافظ های تشک قابل شستشو بوده و به راحتی در ماشین لباسشویی شسته می شوند.

اگر می خواهید هر دو طرف محافظ دارای ظاهری یکسان باشند در فواصل مشخص محافظ تشک را بچرخانید. با این روش در طولانی مدت هر دو طرف محافظ به یک نسبت کهنه شده و یک سمت آن نسبت به سمت دیگر کهنه تر نخواهد بود.

اگر برای از بین بردن یک لکه تشک را تمیز کردید، برای این که رطوبتی که به داخل تشک نفوذ کرده است باعث ایجاد بوی نا مطبوع نشود، با استفاده از سشوار و یا وسیله ای مشابه تشک را خشک کنید. این روش هم از بروز کپک در داخل تشک جلوگیری کرده و هم مانع از آن می شود تا مایعات باقی مانده در تشک، به ملحفه ها نفوذ کنند.

روش های کارآمد برای تمیز کردن تخت خواب