تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی ، ویژگی های متمایز از یکدیگر

تفاوت طراح داخلی و معمار داخلی

تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی ، ویژگی های متمایز از یکدیگر

تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی : زمانی که صحبت از دکوراسیون یک مکان می شود، دو تخصص وجود دارد که معمولا با هم اشتباه گرفته شده و تفاوت میان آن ها برای همه مشخص نیست؛ این دو تخصص عبارتند از معماری داخلی و طراحی داخلی. هر چه قدر هم که در زمینه دکوراسیون این دو تخصص در کنار یکدیگر و با یک عنوان نام برده شوند، اما در واقع دارای تفاوت ها و ویژگی های متمایزی از یکدیگر هستند. اما تفاوت این دو با یکدیگر چیست؟ زمانی که می خواهید محیط کار و یا زندگی خود را طراحی کنید لازم است که با کدام تخصص همکاری کنید؟ برای پاسخ به این پرسش ها و آشنایی با ویژگی ها و تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی با پویانو همراه باشید:

تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی

تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی

  • معماری داخلی و ویژگی های ساختاری

در حقیقت معماران داخلی و طراحان داخلی در زمینه های مختلفی دارای تخصص هستند. معمار داخلی فضای داخلی یک پروژه ساختمانی را طراحی کرده و این روند در طول ساخت بنا شکل می گیرد؛ در بیشتر موارد مهندس معمار و معمار داخلی در کنار یکدیگر به فعالیت می پردازند. وظیفه اصلی معمار داخلی این است که نیاز ها و خواسته های افرادی که قرار است در ساختمان مورد نظر زندگی کنند را درک کرده و محیطی راحت و مناسب برای زندگی آن ها طراحی کند.

راه کار های معمار داخلی یک اتاق را به بهترین شکل، کاربردی ترین حالت و به شکلی ارگونومیک طراحی می کند. معماران داخلی زمانی که یک مکان را طراحی می کنند میزان نور، انعکاس صدا و ویژگی های این چنینی را در نظر گرفته و در عین حال فرم و جنس عناصر ساختاری ای مانند دیوار ها، درب ها و پنجره ها را نیز مشخص می کنند.

از آن جایی که لازم است طراحی معماری داخلی با فرم معماری ساختمان هماهنگ باشد، آموزش های مورد نیاز معماری داخلی نیز بیشتر بر ویژگی های ساختاری بنا تمرکز دارد، اما روند آموزش طراحی و دکوراسیون داخلی کاملا متفاوت است. یک معمار داخلی حرفه ای همیشه باید بداند که هر دیوار موجود در خانه دارای چه وظیفه ای است و یا بر اساس موقعیت و ویژگی های ساختاری بنا بتواند بهترین و مناسب ترین مدل پنجره را انتخاب کند.

معماری داخلی و ویژگی های ساختاری

  • طراحی داخلی و ایجاد زیبایی

طراحان داخلی و دکوراتور ها به ویژگی های ساختاری مکان توجهی نکرده و تلاش می کنند تا در مکان مورد نظر با ویژگی هایی که وجود دارد، بهترین طراحی خود را اجرا کنند. می توان طراحی داخلی را با دکوراسیونی سطحی نیز به اتمام رساند، اما طراحان داخلی بسیار فراتر از انتخاب مبلمان مورد پسند شما عمل می کنند. یک طراح داخلی ویژگی های رنگ ها، بافت ها، پارچه ها و طرح ها را مشخص کرده و انتخاب مناسب را بر اساس آن ها انجام می دهد.

در واقع وظیفه اصلی طراح داخلی این است که بر اساس سلیقه و شخصیت کاربران، مناسب ترین سبک و زیبایی را به نمایش گذاشته و فضایی ایجاد کند که شخصیت صاحب خانه در آن بازتاب یابد. آموزش دکوراسیون و طراحی داخلی ساده تر از معماری داخلی بوده و آموزشی است که بر پایه چند قانون کلی استوار است، اما طراحان داخلی به خلاقیت و ایده پردازی های بیشتری نسبت به معمار داخلی نیازمند هستند.

یک دکوراتور حرفه ای باید همیشه ترند های مطرح دنیا را دنبال کرده، طراحی ها و نسل جدید مبلمان و اشیاء را شناخته و باید بتواند که از آن ها به بهترین شکل در طراحی خود بر اساس سلیقه مشتری استفاده کند.

طراحی داخلی و ایجاد زیبایی

  • نقاط تمرکز معمار داخلی

یک معمار داخلی مکان را بر اساس نیاز های انسان ها طراحی و اجرا می کند. برای این منظور نیز باید بتواند که مشکلات ساختاری که پیش روی او قرار می گیرند را برطرف کند. در بالا گفته شد که فعالیت معماران داخلی معمولا همزمان با ساخت بنا آغاز می شود. اما این موضوع بدین معنا نیست که معمار داخلی تنها در طول ساخت بنا فعالیت داشته و بعد اتمام ساختمان فعالیتی انجام نمی دهد. معمار داخلی می تواند یک ساختمانی قدیمی را نیز با تغییر عناصر ساختاری آن بازسازی کرده و مکان داخلی آن را طراحی کند.

برای مثال در پروژه هایی مانند تغییر در شکل ساختاری یک اتاق، ادغام اتاق ها با یکدیگر و یا بزرگتر کردن مکان باید حتما با معمار داخلی همکاری کنید. زیرا مهم ترین ویژگی متمایز کننده معمار داخلی این است که می تواند در مکان برای ایجاد فضای مناسب بر اساس خواسته و نیاز مشتری تغییرات ساختاری ایجاد کرده و از نظر قانونی نیز به دلیل داشتن دانش معماری، اجازه انجام این کار ها را دارد. معماران داخلی باید مقررات معماری، ضوابط قانونی و اصول پایداری محیط زیست را دنبال کرده و بر اساس این موارد و شرایط زندگی و عادت های صاحب خانه ها بهترین مکان را برای زندگی افراد آماده کنند.

به همین دلیل معمار داخلی از ابتدای ساخت بنا، نقشه و ویژگی های ساختمان را بررسی کرده و ایده آل ترین طرح های خود بر اساس ساختار، ارتباطات و زیبایی شناسی را ارائه می کند. با پیشرفت تکنولوژي و برنامه های کامپیوتری، معماران داخلی می توانند طراحی های خود را در دنیای مجازی اجرا کرده و تمام جزئیات را به خوبی بررسی کنند. این موضوع باعث می شود تا مشتری ها نیز نتیجه نهایی کار و تمام جزئیات را قبل از اتمام کار مشاهده کنند.

نقاط تمرکز معمار داخلی

  • نقاط تمرکز طراح داخلی

طراحان داخلی بدون تغییر در ویژگی های ساختاری بنا، به محیط زندگی ما زیبایی، راحتی و شخصیت می بخشند. آن ها فضای موجودی را قبلا توسط معمار داخلی طراحی شده است را با استفاده از مبلمان و اکسسوار ها و بر اساس سلیقه کاربر ها طراحی می کنند.

دکوراتور ها تمام نقاط خانه از جمله اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و اتاق کار را با محدودیت ها و فرم معماری موجود، با استفاده از مبلمان، رنگ دیوار ها، اکسسوار ها، فرش ها، سیستم روشنایی و حتی عناصر دکوراتیوی که به دیوار ها نصب می شوند به بهترین و زیبا ترین شکل طراحی می کنند.

در واقع برای طراحان داخلی جزئیات بسیار اهمیت داشته و اساس کار آن ها را تشکیل می دهند. در خانه خود از هر مبل، هر اکسسوار و هر وسیله دیگری که به عنوان عنصری کاربردی و یا دکوری استفاده می کنید، برای یک طراح داخلی حرفه ای بخشی از یک کلیت بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است.

نقاط تمرکز طراح داخلی

  • فرم و سبک

تصور کنید که اتاق نشیمنی کوچک و باریک در اختیار دارید؛ اگر طراحی این اتاق را به یک معمار داخلی بسپارید، او راه هایی را برای بزرگ تر کردن اتاق جستجو خواهد کرد. ممکن است که با برداشتن یک دیوار، نشیمن و آشپزخانه را با هم ترکیب کرده و نقشه ای باز ایجاد کند و یا در صورت وجود بالکن آن را به نشیمن افزوده و فضا را بزرگتر کند.

اما یک طراح داخلی همین اتاق را بدون ایجاد تغییر ساختاری، با انتخاب مناسب ترین اشیاء و مبلمان و با جاسازی مناسب آن ها به زیبا ترین، راحت ترین و کاربردی ترین شکل طراحی می کند. البته طراح داخلی هنگام انجام این کار ها سلیقه شما را نیز در نظر گرفته و طراحی ای بر اساس علایق و عادت های شما ایجاد می کند. به عبارتی می توان گفت که معمار داخلی مانند جراح زیبایی بوده و طراح داخلی نیز مانند یک متخصص مد و استایلیست به شمار می رود.

تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی

با توجه به مطالب ارائه شده در ضمینه تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی می توانید بر اساس نیاز خود با متخصص مناسب همکاری کنید. اگر تصمیم دارید خانه قدیمی خود را بازسازی کنید، معمار داخلی به دلیل توانایی ایجاد تغییرات در ساختار بنا انتخاب مناسبی خواهد بود، اما اگر خانه شما مشکل ساختاری نداشته و تنها ظاهر آن برای شما اهمیت دارد، طراح داخلی انتخاب بهتری خواهد بود. البته این را نیز در نظر داشته باشید که همکاری با هر دوی این متخصصین در کنار یکدیگر می تواند خانه ای بدون نقص، کاربردی، راحت و زیبا را برای شما به ارمغان بیاورد.

 

 

 

تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی

تحریریه پویانو