راهنمای ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

راهنمای ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

راهنمای ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ ها دنیای پر رمز و رازی دارند. هر رنگی برای خود خصوصیاتی دارد و وقتی پا به دکوراسیون منزل شما می گذارد، خصوصیاتش را هم با خود می آورد. هر کسی با توجه به ویژگی های خود و روحیاتی که دارد، رنگ یا رنگ های به خصوصی را برای دکوراسیون منزلش انتخاب می کند. در واقع، انتخاب رنگ تا حدود زیادی سلیقه ای است. با این حال، غیر از سلیقه شما عوامل دیگری نیز هستند که روی انتخاب ترکیب رنگ در دکوراسیون تاثیر دارند. یکی از این عوامل، روانشناسی رنگ هاست. روانشناسی رنگ ها به شما نمی گوید کدام رنگ زیباست و کدام یک نیست، زیرا این به نظر شما بستگی دارد. چیزی که روانشناسی رنگ به شما می گوید این است که یک رنگ بر روحیات شما چه تاثیری دارد.

این امر کمک می کند بدانید به کار بردن رنگ مورد نظرتان در یک فضا درست است یا خیر. اگر ویژگی های یک رنگ را بشناسید، می توانید از آن ها به نفع خود استفاده کنید و مزیت هایشان را در دکوراسیون داخلی منزلتان به کار بگیرید. در میان همه رنگ ها، رنگ های شاد دارای خصوصیاتی هستند که شاید دانستنشان برایتان جالب تر باشد. با کمک این رنگ ها می توانید فضای زندگیتان را دگرگون کنید و انرژی مثبت به وجود آورید. این جاست که روانشناسی رنگ ها به کار می آید. ما در این مطلب، خصوصیات تعدادی از رنگ ها را با شما در میان خواهیم گذاشت. همراه پویانو باشید.

رنگ سبز

رنگ سبز

سبز یک رنگ سرد است. همیشه کسانی وجود دارند که رنگ سبز را خیلی دوست داشته و آن را به سایر رنگ ها ترجیح می دهند، زیرا چیزی در آن می بینند که شاید ما متوجه آن نیستیم. رنگ سبز که از طبیعت برگرفته شده است، قادر است برخی از ویژگی های طبیعت را به منزل ما بیاورد و حس طبیعت را به فضای آن القا کند. سبز باعث ایجاد ثبات و آرامش در افراد می گردد. این آرامش و ثبات از جمله همان ویژگی هایی است که ریشه در طبیعت دارد.

در واقع می توان گفت که رنگ سبز هر چه را دارد، مدیون طبیعت است. وقتی رنگ سبز را می بینید، بدون شک در ابتدا به یاد گیاهان می افتید، زیرا آن ها نیز همین رنگ را دارند. رنگ سبز هم می تواند همان میزان آرامشی را که حضور شما در طبیعت یا حضور گیاهان در منزلتان ایجاد می کنند را فراهم نماید. از دیگر خصوصیات رنگ سبز می توان به رنگ سبز نسبت داد، تازگی و طراوت است. نوعی سرزندگی در این رنگ دیده می شود که روحیه را تقویت می کند و انرژی مثبت محیط را به حداکثر می رساند. سبز، رنگی پر از انرژی است که به شما امید زندگی می دهد. بهترین رنگ هایی که می توانید با سبز ست کنید، سفید، خاکستری، صورتی و لیمویی هستند.

رنگ آبی

آبی همان رنگی است که وقتی به آسمان نگاه می کنیم، می بینیم. ما از کودکی در نقاشی های ابتداییمان رنگ آبی را به عنوان رنگ آسمان و دریا در نظر می گرفتیم. حالا ذهن خود را از هر چیزی دور کرده و به آسمان و دریا فکر کنید. چه چیزی احساس می کنید؟ بله، مطمئنا حسی که دارید، حس آرامش و رویاست. این کاری است که رنگ آبی با ذهن و روح شما می کند. رنگ آبی که جزو رنگ های سرد است، باعث می شود بی کرانی آسمان و آرامش دریا را به یاد آورید و ناخودآگاه سبب ایجاد حس رهایی در وجود شما می شود.

آبی را می توان رنگی دانست که برخلاف رنگ های تند و تیز قادر است تنش ها را از جسم و ذهن ما بیرون رانده و آرامش را جایگزین آن کند. رنگ آبی برای زمانی که می خواهید یک فضای ریلکس کننده ایجاد کنید، عالی است. آبی را می توان با رنگ های سفید، شیری، کرمی و خاکستری ست کرد.

 

رنگ زرد

رنگ بعدی لیست ما رنگ زرد است. زرد از جمله رنگ های گرم به شمار می آید. این رنگ در ایجاد تحرک و شادی موثر است و شما را در تصمیم گیری هایتان مصمم می سازد. خصوصیتی که در رنگ زرد وجود دارد، باعث می شود اگر آن را در محیط زندگی خود به کار ببرید، خلاق و نواندیش شوید. زرد باعث می شود فکرهای جدید به ذهنتان برسند.

رنگ زرد قادر است حس تمرکز را در انسان افزایش دهد. به همین سبب پیشنهاد می شود از این رنگ در فضاهای مخصوص تمرکز بهره بگیرید. زرد، یک رنگ شاد است که هیجان و شادی را به دکوراسیون منزل شما تزریق می کند. استفاده از این رنگ به درستی و در کنار دیگر رنگ ها می تواند انتخاب خوبی برای آوردن نشاط و قدرت خلاقیت به فضای منزل باشد. البته به خاطر داشته باشید که استفاده زیاد از این رنگ در طراحی داخلی ممکن است شما را افسرده کند. از جمله رنگ های ست شدنی با زرد می توان به شیری، خاکستری، سفید و نارنجی اشاره کرد.

 

رنگ نارنجی

یکی دیگر از رنگ های گرم و هیجان انگیزی که در این لیست جای می گیرد، نارنجی است. نارنجی، رنگی است پر از حس هیجانات زندگی و افکار زندگی بخش. انرژی زیادی که در این رنگ وجود دارد به سادگی کل فضایی که در آن به کار رفته را پر می کند و روی شما نیز تاثیر می گذارد. طبق اعتقاد برخی از افراد، نارنجی را می توان رنگ خوشبختی نامید. برخلاف رنگ زرد که به کار بردن بیش از حد آن در فضا باعث ایجاد حس افسردگی می شود، نارنجی باعث ایجاد شور و نشاط گشته و همه عوامل افسردگی را از میان بر می دارد.

با نارنجی می توان حس خوب زندگی را به منزل دعوت کرد. رنگ نارنجی در صورت به کار برده شدن در طراحی داخلی، چشم ها را به خود خیره می کند. یکی دیگر از خصوصیات جالب این رنگ، افزایش اشتهاست. همین خصوصیت باعث می شود بسیاری از افراد، رنگ نارنجی را برای دکوراسیون فضای ناهارخوری منزل خود به کار بگیرند. نارنجی را می توانید با زرد، سفید و خاکستری ست کنید.

 

رنگ قرمز

قرمز، پادشاه رنگ های گرم است. این رنگ تند و تیز از جسورانه ترین گزینه هایی است که در زمان انتخاب ترکیب رنگ در دکوراسیون در پیش روی هر کسی قرار دارد. قرمز را همسان عشق، شوق و شادی می دانند. همچنین افرادی که رنگ قرمز را می پسندند و به استفاده از آن علاقه نشان می دهند، معمولا افرادی شجاع و جسور هستند.

دو خصوصیت بارزی که در رنگ قرمز دیده می شود، انرژی و ثبات هستند. قرمز حتی در مقیاس های کوچک نیز تاثیر بسیار زیادی روی دکوراسیون داخلی فضا می گذارد و به همین دلیل باید در به کار بردن آن احتیاط کرد. قدرت جلب توجه رنگ قرمز از همه رنگ ها بیش تر است. این رنگ را می توان در طراحی دکوراسیون فضای ناهارخوری و نشیمن به کار برد، اما استفاده از آن برای بخش های دیگر منزل هم مانعی ندارد، به شرط این که حدود استفاده از آن را رعایت کنید. سفید، مشکی، خاکستری و سورمه ای از بهترین رنگ هایی هستند که می توان در کنار قرمز به کار برد.

 

رنگ بنفش

بنفش را نه می توان سرد دانست و نه گرم. این رنگ، ترکیبی است از سرد و گرم و به همین خاطر به شما اجازه می دهد آن را در هر دو نقش به کار ببرید. اگر بنفش را کنار رنگ های گرم بگذارید، یگ رنگ گرم خواهد شد. برعکس این موضوع نیز در کنار رنگ های سرد صدق خواهد کرد. انتخاب بنفش برای ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی، یک انتخاب شاهانه است. بنفش تیره، سنگینی و وقار خاصی دارد، در حالی که بنفش روشن بیش تر ملایم و آرامش بخش است.

از ویژگی های رنگ بنفش می توان ایجاد خلاقیت، جلب نظر و آرامش بخشی را نام برد. بنفش، انتخاب همه کس نیست و این موضوع آن را به یک رنگ خاص و متمایز تبدیل می کند. طیف های روشن تر بنفش را می توان در هر فضایی به کار برد، اما طیف های تیره آن بهتر است در مقیاس کوچک و فضاهای بزرگ اجرا شوند. رنگ بنفش را می توانید با رنگ صورتی، سفید، نیلی و خاکستری ست کنید.

 

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری