ترفند های کاهش صدا برای داشتن یک خانه آرام

ترفند های کاهش صدا

ترفند های کاهش صدا برای داشتن یک خانه آرام

همه ما می خواهیم که در محیطی آرام و ساکت زندگی کنیم و به دنبال ایجاد چنین فضایی در محیط زندگی خود هستیم. اما نقشه خانه، دکوراسیون، چیدمان، اشیاء و طراحی هایی که برای خانه خود انتخاب می کنیم باعث می شوند تا در محیط زندگی ما صدا های اضافه ای تولید شوند. برای رهایی از چنین شرایطی و برای داشتن خانه ای آرام، ترفند هایی وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کرده و صداهای موجود در خانه را کاهش دهید. ما در این مطلب ترفند های کاهش صدا برای داشتن یک خانه آرام را مطرح خواهیم کرد که می توانند بسیار کار آمد باشند. پس اگر به دنبال محیطی بی صدا برای زندگی هستید با پویانو همراه باشید:

ترفند های کاهش صدا

هر چه محیطی که در آن زندگی می کنیم آرام تر باشد، کیفیت زندگی ما نیز افزایش خواهد یافت. زیرا یک خانه آرام و ساکت، خوابی راحت، استراحتی با کیفیت و اعصابی آرام تر را به همراه خواهد داشت و همین موارد می توانند انرژی ما را در طول روز افزایش دهند. اگر چه سر و صدا یک پدیده طبیعی است که نمی توان به طور کامل آن را از بین برد، اما می توان در اتاق ها و محیط زندگی خود میزان صدا های موجود را کاهش داده، نویز را کم کرده و انعکاس صدا را از بین برد. برای این منظور تنها لازم است که برخی ترفند ها را اجرا کنید تا بتوانید صدا را کاهش داده و محیطی آرام برای زندگی خود ایجاد کنید. با طراحی های خلاقانه و برنامه های کاربردی در محیط داخلی خانه، به راحتی می توان صدا های اضافه را از بین برد.

ترفند های کاهش صدا

  • انتخاب منسوجات مناسب برای کاهش صدا

پارچه ها و منسوجات، به دلیل این که صدا را در خود حبس می کنند و در واقع یک نوع جاذب صدا هستند، به میزان قابل توجهی بازتاب صدا در اتاق ها را کاهش داده و سر و صدا را به حداقل می رسانند. اگر قصد استفاده از دیوار های خالی و سطوحی صاف را دارید، باید به این موضوع آگاه باشید که در چنین شرایطی حتی صدا های کوچک نیز می توانند هم برای خود شما و هم برای همسایه ها آزار دهنده باشند. اما با استفاده از فرش های ضخیم بر روی زمین، پرده هایی که در مقابل و اطراف پنجره ها قرار دارند و با انواع روکش هایی که برای مبلمان یا لوازم خانگی به کار می برید، می توانید با ایجاد فضایی گرم و راحت برای زندگی، از هر چهار جهت خانه صدا را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. هر منسوجاتی که به کار می برید بافت ضخیم تری داشته باشند، به همان میزان صدا های تولید شده نیز کاهش خواهند یافت.

انتخاب منسوجات مناسب برای کاهش صدا

  • در فضای داخلی موانع را حذف کنید

اتاق های باز و فرح بخش و سطوح وسیع و صاف گاهی باعث انعکاس صدا و بازتاب بدون مانع و متراکم شدن سر و صدا ها می شوند. به همین دلیل، لازم است که بر روی سطوحی مانند پنجره ها و شیشه ها از مصالحی استفاده شود که صدا را به خود جذب کرده و آن را کاهش دهند، البته به شرطی که باعث کاهش نوری که وارد خانه می شود، نشوند. هم چنین با برداشتن موانع موجود در خانه نیز می توانید میزان صدا را کاهش داده و در خانه ای بدون انعکاس صدا زندگی کنید. زیرا هر چه موانع موجود در خانه بیشتر باشد، صدا سطوح بیشتری برای بازتاب داشته و به همان میزان سر و صدا افزایش خواهد یافت.

  • اشیاء مناسب برای آشپزخانه

آشپزخانه یکی از مکان هایی در خانه به شمار می رود که ایجاد سر و صدا در آن اجتناب ناپذیر است و با وجود صدا های دیگر، می توان آن را پر سر و صدا ترین اتاق خانه معرفی کرد. اما در این مکان نیز می توان صدا را کاهش داده و با برخی ترفند ها و حیله ها و با بودجه ای کم و اقتصادی به آشپزخانه ای آرام و ساکت دست پیدا کرد! برای کاهش صدا در آشپزخانه و کاهش انعکاس و بازتاب آن، انتخاب لوازم برقی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید از اشیاء و لوازم مناسب در آشپزخانه استفاده شود. قبل از هر چیزی لوازم برقی مناسب خریداری کنید. اگر لوازم برقی ای مانند ماشین ظرفشویی، لباسشویی، هود، همزن و لوازم این چنینی را به گونه ای انتخاب کنید که دارای پایین ترین میزان دسی بل صدا باشند، می توانید به آشپزخانه ای آرام تر و ساکت تر دست پیدا کنید. زیرا هر چه آن ها صدای کمتری تولید کنند، بازتاب صدا نیز کمتر خواهد شد.

 برای کاهش صدا در آشپزخانه و کاهش انعکاس و بازتاب آن، انتخاب لوازم برقی از اهمیت بالایی برخوردار بوده

  • طراحی های خاص برای کاهش صدا

اگر لوازم برقی ای مدرن و کم صدا را خریداری کرده اید، اما باز هم میزان صدای موجود در خانه برای شما آزار دهنده است و یا برای خرید لوازم برقی جدید بودجه کافی ندارید، می توانید از عایق های لاستیکی برای کاهش ارتعاشات و کاهش صدا ها استفاده کنید. علاوه بر این بر روی کفپوش های چوبی، بتنی و سنگی برای کاهش صدا می توانید از فرش استفاده کرده و با روش های مدرن عایق بندی و طراحی های خاص، میزان صدا را به حداقل برسانید. یکی از این روش ها پوشاندن پایه های میز و صندلی ها با روش های تزئینی و دکوراتیو است که هم مانع از ایجاد خسارت به فرش ها و کفپوش شده و هم از ایجاد صدا هنگام کشیدن آن ها جلوگیری می کند. برای این منظور هم چسب های آماده ای وجود دارند که زیر پایه ها نصب شده و می توانند صدا را کاهش دهند و هم با بهره گیری از خلاقیت خود می توانید به راحتی پایه ها را بپوشانید.

طراحی های خاص برای کاهش صدا

  • تعمیرات و بازسازی های لازم برای کاهش صدا

در آپارتمان هایی که دارای واحد های متعددی هستند و چندین خانوار در آن زندگی می کنند، در مکان هایی مانند سرویس بهداشتی سر و صدا های زیادی را خواهید شنید. دلیل این موضوع ارتعاشاتی است که آب جاری شده در لوله ها ایجاد کرده و لرزش هایی است که در محل اتصالات این لوله ها ایجاد می شوند. برای از بین بردن این شرایط و کاهش میزان صدای تولید شده لازم است که از گیره های جدا کننده در بین لوله ها استفاده شود. با این روش لرزش ایجاد شده در لوله ها از بین رفته و صدا کاهش خواهد یافت. البته این روش برای کاهش صدا کمی دشوار و پر هزینه خواهد بود، زیرا نیاز به تعمیرات و بازسازی دارد، اما در عوض محیطی آرام و ساکت برای زندگی کردن را به همراه خواهد داشت.

تعمیرات و بازسازی های لازم برای کاهش صدا

  • کاهش سر و صدای بیرونی

نه تنها صدا های موجود در خانه، بلکه سر و صدا های بلندی که از محیط بیرونی وارد فضای خانه می شوند نیز می توانند بسیار آزار دهنده باشند. برای رهایی از صدا های بیرونی و کاهش سر و صدای موجود در خانه می توانید از شیشه های چند جداره که عایقی در برابر صدا هستند استفاده کرده و هم چنین در نمای بیرونی ساختمان، علاوه بر عایق های حرارتی که مورد استفاده قرار می گیرند، عایق صدا نیز به کار برده شود. قبلا در پویانو روش های استفاده از عایق صدا برای کاهش سر و صدا هایی بیرونی را مطرح کرده ایم که می توانید از آن ها بهره مند شده و صداهای آزار دهنده را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

کاهش سر و صدای بیرونی

 

 

 

 

ترفند های کاهش صدا

تحریریه پویانو