بیوگرافی و مجموعه آثار فرانک لوید رایت

بیوگرافی و مجموعه آثار فرانک لوید رایت

بیوگرافی و مجموعه آثار فرانک لوید رایت

فرانک لوید رایت ، معروف ترین معمار تاریخ آمریکا است. او به غیر از معماری و طراحی داخلی ، در زمینه نویسندگی نیز فعالیت داشته است. رایت با سبک منحصر به فرد خود که سبک ارگانیک نام دارد، شناخته شد. از جمله آثار معروف او می توان به موزه گوگنهایم و خانه آبشار اشاره کرد. اگر مایل هستید با رایت و آثار او بیش تر آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید.

بیوگرافی و مجموعه آثار فرانک لوید رایت

فرانک لوید رایت، متولد 8 ژوئن 1867، معروف ترین معمار تاریخ آمریکا است. وی معمار، طراح داخلی و نویسنده ای آمریکایی تبار است که بیش از هزار بنا را طراحی کرده و پانصد مورد را تکمیل نموده است.

فرانک لوید رایت، فرزند یک کشیش بود. در سال 1885 به خاطر اختلافاتی که در خانواده او ایجاد شد، پدرش ویلیام برای همیشه آن ها را ترک کرد و هیچ وقت بازنگشت. فرانک لوید رایت، تحت سرپرستی مادر خود بزرگ شد.

فرانک لوید رایت بعد از تحصیل در رشته مهندسی راه و ساختمان در دانشگاه، به شیکاگو، ایلینوی مهاجرت نمود. وی سپس توانست در دفتر مشهور سالیوان و ادلر استخدام شود. ارتباط وی با استادانش سبب آشنایی وی با گرایش های مکتب شیکاگو شد.

در سال 1891، فرانک لوید رایت، به شکل مخفی به اجرای طرح هایی پرداخت. در سال 1893، استاد او متوجه این کارهای پنهانی شد و او را اخراج نمود. این اتفاق، شروع فعالیت های مستقل رایت بود. رایت در سال 1910 با فراز و نشیب های زیادی در زندگی رو به رو شد، اما جسورانه در برابر آن ها مقاومت کرد. رایت در همین سال، یک زمین در ویسکونسین خرید و یک خانه جدید برای خود ساخت. در توکیو، ژاپنی ها از رایت خواستند هتل امپریال را برایشان را طراحی کند. زمین این پروژه، بسیار سست و توکیو نیز منطقه ای زلزله خیر بود. رایت، تا پایان اجرای هتل در توکیو باقی ماند و در این مدت زمان، خود را از نظر فکری، بازسازی کرد.

سال 1922 پر از حملات به رایت بود. زیرا قرار بود در توکیو زلزله بیاید و ظاهر آمریکایی ها منتظر بودند که با این اتفاق، تیر خلاص را به رایت بزنند، اما تلگرافی با این مضمون از توکیو آمد “جناب آقای رایت، شهر در زمین لرزه ویران شد و بایستی به شما مژده دهیم که فقط ساختمان شما پابرجا مانده است. این ساختمان، اکنون جایگاه زلزله زدگان می باشد.” در سال 1959 و در تاریخ 9 ماه آوریل، فرانک لوید رایت در فونیکس آریزونا از دنیا رفت و جسد او در ویسکونسین به خاک سپرده شد.

از خصوصیات کاری رایت می توان به ایجاد هماهنگی و توزان بین عادات انسانی و طبیعت اشاره کرد

کاخ مروارید که در مهرشهر کرج واقع شده است، ساخته شاگردان و همکاران او در موسسه ای که تاسیس کرد، می باشد.

از خصوصیات کاری رایت می توان به ایجاد هماهنگی و توزان بین عادات انسانی و طبیعت اشاره کرد. وی به این فلسفه، «معماری ارگانیک» یا «طبیعت‌وار» می گوید. وی معتقد بود باید هماهنگی بین انسان و طبیعت به اندازه ای برسد که ساختمان و محیط با یکدیگر ترکیب گردند. یکی از ساختمان های او که بر اساس این فلسفه ساخته شده، خانه تابستانی تالیسین وست در ایالت آریزونا می باشد که او در سال 1937 طراحی نمود.

۲۶ نکته درباره فرانک لوید رایت

۲۶ نکته درباره فرانک لوید رایت

در ادامه به 26 نکته خواندنی درباره فرانک لویت رایت اشاره خواهیم کرد:

  • فرانک لوید رایت در قرن 20، یعنی 150 سال قبل به دنیا آمد. او معروف ترین معمار تاریخ آمریکاست و غیر از معماری و طراحی داخلی به نویسندگی نیز می پرداخت. رایت در مدت زمان حیات خود، بیش از هزار بنا را طراحی و پانصد مورد را تکمیل نموده است.
  • فرانک لویت رایت در طول 70 سال، سبک منحصر به فرد خود در معماری، یعنی “معماری ارگانیک “ را پیاده کرد. وی یک مدل جدید برای خانه ها با عنوان Prairie House ارائه کرد که طرح های مشهوری مثل موزه گوگنهایم در نیویورک و خانه آبشار پنسیلوانیا را گسترش داد.
  • فرانک لوید رایت، بیش از این که یک معمار باشد، یک منتقد اجتماعی بود. وی به خاطر زندگی شخصی خود نیز به اندازه آثار معماری اش شناخته شده است. مرحله های گوناگون زندگی فرانک لوید رایت را می توان در کنار قسمت های مختلف زندگی او روایت نمود، همان طور ه در کتاب “زنگی ساخته شده، بیوگرافی معماران” تالیف آناتو زابال بسکو و خاویار مارکوس آمده است.
  • فرانک لوید رایت، پیش از این که 20 ساله شود و در زمانی که هنوز فارغ التحصیل نشده بود، به شیکاگو مسافرت نمود تا رویای خود را که تبدیل شدن به یک معمار موفق بود، تحقق ببخشد.
  • اولین شغل او در دفتر “جوزف لیمن سیلزبی”، معماری بود که طراح کلیسایی بود که عموی رایت در آن جا به موعظه می پرداخت.
  • فرانک لوید رایت، پس از مدت کوتاهی کار کردن با سیلزبی، دفتر وی را برای شاگردی در دفتر سالیوان و آدلر ترک نمود. نخستین ساختمانی که رایت در این دفتر روی آن کار کرد، ساختمان آدیتوریوم بود که برایش نه فقط در دفتر کارش، بلکه در سرتاسر کشور نیز شهرت زیادی حاصل نمود.
  • رایت در 22 سالگی تصمیم گرفت یک زمین در اوک پارک بخرد و یک خانه بسازد تا با همسر اول خود، کاترین در آن زندگی نماید. رایت برای پرداختن هزینه آن، رایت کاری کرد که سالیوان با او یک قرارداد 5 ساله ببندد و 5000 دلار به او بدهد.
  • فرانک لوید رایت و لوئیس سالیوان، یک رابطه شاگرد – استادی برقرار کردند که در سال 1893 به هم خورد، زیرا سالیوان در این سال متوجه شد که فرانک لوید رایت به صورت پنهانی، مشغول کار روی پروژه های شخصی خود است و به همین خاطر، او را اخراج نمود.
  • وینسلو، که سازنده تزئینات ساختمانی بود و کارهای او در بناهای سالیوان دیده می شد، از فرانک لوید رایت درخواست کرد تا یکی از خانه های Prairie اش را طراحی نماید. خانه وینسلو، نخستین خانه در مجموعه خانه هایی بود که سبک ارگانیک فرانک لوید رایت را معرفی می کرد. این خانه ها از ارتباطی قوی با محیط طبیعت اطراف خود برخوردار بودند. راه پله و شومینه این خانه ها در قلب آن ها جای داشت.
  • فرانک لوید رایت، معمولا از خانه مشتری ها به عنوان آزمایشگاه بهره می گرفت و در آن ها سبک هایی را که از هنر و صنایع دستی اسکاتلند برگرفته شده بودند، یا هندسه معابد یوکاتان به کار می برد.
  • در سال 1893، دنیل بورنهام از دفتر مشهور بورنهام و روت، به رایت پیشنهاد داد با او مشارکت کند. بورنهام به رایت پیشنهاد کرد 3 سال در کشور پاریس تحت آموزش باشد. وی در آن جا قادر بود با همسر و شش فرزند خود زندگی کند و دو سال نیز در رم، معماری کلاسیک را یاد بگیرد، اما رایت این پیشنهاد را رد کرد.
  • فرانک لوید رایت در سن 40 سالگی، یک سبک جدید در طراحی داخلی خلق کرد و اتاق های زیر شیروانی مخروبه و زیر زمین های مرطوب را پایان بخشید.
  • کشور ژاپن، یک مقصد تکراری برای رایت بود. فرانک لوید رایت در ژاپن به خرید و فروش مجلات مشغول بود و مشکلات مالی را که به صورت مدام روی آن ها تاثیر می گذاشت، از این راه حل می نمود.
  • یکی از کارهای مورد علاقه فرانک لوید رایت، این بود که با اتوموبیل زرد رنگ خود که یک استودارد دایتون بود و خودش آن را سر هم نموده بود، وقت بگذارند.
  • در ابتدای قرن 21، مجله های محبوب به انتشار خانه های فرانک لوید رایت روی آوردند و یک ناشر آلمانی به کارهای او علاقه نشان داد. روزنامه های شیخکاگو هم به زندگی خصوصی رایت علاقه نشان دادند و درباره روابط خصوصی او اخبار زیادی منتشر می نمودند.
  • فرانک لوید رایت، خانه تالیسین را در دامنه کوه های روستایی طراحی و اجرا کرد تا با معشوقه خود در آن جا زندگی کند. عده زیادی از معماران قرن بیستم از او تقلید نمودند.
  • در حالی که رایت، درگیر ساختن خانه تالیسین بود، دو پروژه بزرگ دیگر را نیز بر عهده داشت که یکی باغ های میدوی و دیگر هتل امپریال توکیو بود.
  • هفت نفر، شامل کارآموزها، دانشجویان، دو فرزند و معشوقه فرانک لوید رایت در سال 1914 در یک آتش سوزی که به صورت عمدی توسط کارگر آن ها در خانه تالیسین رخ داد، از دنیا رفتند.
  • بنای مینیاتور در پاسادنای کالیفرنیا، نخستین بنا از چهار خانه ای بود که رایت قصد داشت با سیستم بلوک های نساجی بسازد. این روش، یک تکنیک آزمایشی بود که در آن، بلوک های بتنی طراحی شده با الگوهای هندسی، به کار می رفتند.
  • تالیسین، دو بار دیگر در آتش سوخت و از آن جایی که رایت برای بازسازی آن پول کافی نداشت، عده ای از مشترهای های سابق او برای پرداخت بدهی هایش با هم مشارکت نمودند. جهت این که تالیسین از نظر اقتصادی قابل اجرا باشد، این گروه برنامه ای ریختند که طی آن دانشجوها شهریه ای می پرداختند تا بتوانند در این بنا آموزش دیده و شیوه زندگی رایت را تجربه نمایند.
  • رایت در ایالت آریزونا، خانه تالیسین غربی را بنا کرد و در آن با همسر سوم خود که اهل مونته نگرو بود، زندگی می کرد.
  • خانه آبشار، توسط والیدن ادگار کافمن، مورخ جوانی که در خانه تالیسین مشغول زندگی بود، سفارش داده شد.
  • هربرت جیکوب، یک روزنامه نگار جوان بود که به رایت سفارش طراحی یک خانه کوچک را داد. این خانه، آن قدر بین معمارهای جوام معروف شد که مالکش از کسانی که برای دیدن خانه می آمدند، هزینه دریافت می نمود.
  • در زمان جنگ جهانی دوم، وقتی ساخت بسیاری از خانه ها با توقف رو به رو شد، رایت مشغول طراحی خانه های Usonian شد. این خانه ها، واحدهایی ارزان قیمت بودند که مفهوم طراحی داخلی در آمریکا را متحول ساختند.
  • رایت، سال های آخر عمر خود را در یک سوئیت در هتل پلازا در نیویورک سپری کرد و از آن جا روی ساخت و ساز موزنه گوگنهایم نظارت می نمود.
  • رایت، یک خانه برای مرلین مونرو و آرتور میلر طراحی نمود.
  • او در سن 80 سالگی، یک بیانیه به نفع افقی بودن منتشر و عمودی بودن را به ایجاد سرگیجه متهم نمود.
  • رایت در سن 90 سالگی به بغداد مسافرت کرد تا از پادشاه عراق دیدن کند. پادشاه این کشور، یک پروژه شهری به رایت سفارش داده بود که به خاطر قتل سلطان، انجام نپذیرفت.
  • رایت در اواخر زندگی خود، زمان خود را با سخنرانی های نیشدار، برای انتقال دانش خود به نسل جوان صرف می کرد. تو در یکی از آخرین گفتگوهای خود، سالیوان و انقلاب معماری او را مورد احترام قرار داد.

در ادامه به معرفی برترین آثار معماری فرانک لوید رایت خواهیم پرداخت.

خانه آبشار

خانه آبشار

خانه آبشار یا فالینگ واتر، در ابتدا به عنوان یک اقامتگاه برای خانواده کافمن ساخته شد. این خانه در بالای یک آبشار ده متری در جنوب غربی پنسیلوانیا ساخته شد. خانه آبشار، حدودا 43 سال قبل به عنوان یک مکان تاریخی – ملی به ثبت رسید.

واگنر در مورد این خانه گفته است که خانه آبشار، نزدیکی زیادی با محیط اطراف خود دارد و این حس را در ناظر ایجاد می کند که دیوارها و سایر قسمت های ساختمان از دل طبیعت بر آمده و رشد نموده اند.

معبد یونیتی

معبد یونیتی

ده مورد از آثار فرانک لوید رایت برای کسب عنوان میراث جهانی یونسکو نامزد شده اند که یکی از آن ها معبد یونیتی است. این معبد در ایلینوی آمریکا قرار دارد. معبد یونیتی در سبک معماری آمریکا انقلابی ایجاد کرد و با توجه به گفته واگنر، برخلاف قواعد معماری پیشین جهت ساخت کلیسا بود.

خانه تالیسین

خانه تالیسین

رایت، یک ساختمان معروف دیگر در ایالت ویکونسین آمریکا طراحی کرده است که اهالی منطقه، ان را با نام خانه تالیسین می شناسند. این خانه سنگی در ارتفاع مشخصی بر فراز تپه ها جای دارد.

هتل امپریال توکیو

هتل امپریال توکیو

با این که وقوع زمین لرزه در سال 1347 خورشیدی، بخش وسیعی از ساختمان های هتل امپریال توکیو را تخریب کرد و کل بنا نیز بعدا از بین رفت. سالن انتظار این بنا در موزه میجی مورا ژاپن بازسازی شده است.

خانه روبی

خانه روبی

رایت، نسخه متفاوتی از خانه های آمریکایی را به دنیا شناساند. یکی از این خانه ها، خانه روبی بود که در سال 1290 خورشیدی در ایلینوی آمریکا ساخته شد. این خانه، پنجره های پیوسته و یک نشیمن بزرگ دارد.

ساختمان اداری اس سی جانسون

ساختمان اداری اس سی جانسون

ساختمان اداری اس سی جانسون در ویسکونسین، تفکر و عقاید فرانک لوید رایت را به خوبی نشان می دهد. در فضای اصلی این بنا، محیطی باز با ستون های بلند که شبیه تنه درخت هستند، دیده می شود.

موزه گوگنهایم

موزه گوگنهایم

موزه سلیمان رابرت گوگنهاین نیویوریک، برجسته ترین اثر معماری فرانک لوید رایت است و جزو آخرین آثار این معمار می باشد. در این ساختمان، یک راهروی مارپیچی به دور اشیاء موجود در موزه، چرخیده است.

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری