برگه آزمایش خاک

برگه آزمایش خاک

در ساخت و سازهای شهری، خصوصا در شهرهای بزرگی مانند تهران ، ارائه دفترچه آزمایش خاک دارای اعتبار، از مدارک مهم در زمان گرفتن پروانه است. از اطلاعات موجود در دفترچه آزمایش خاک در زمان طراحی سازه و خصوصا پی بهره گرفته می شود. اگر مایل هستید با برگه آزمایش خاک و فرانید انجام آزمایش خاک، بیش تر آشنا شوید، همراه پویانو باشید.

برگه آزمایش خاک و فرانید انجام آزمایش خاک

در گذشته، آزمایش خاک برای بیش تر ملک ها به شکل صوری ارائه می گشت، اما از سال 93، انجام آزمایش خاک برای هر ملکی که صاحبش برای اخذ پروانه اقدام می کند، اجباری می باشد و سازمان نظام مهندسی نیز روی درست بودن انجام آن و واقعی بودنش به شکل مستقیم نظارت دارد.

فرآیند انجام آزمایش خاک به چه صورت است؟

ابتدا باید از خاک محل ساخت بنا نمونه برداری صورت گیرد. جهت نمونه برداری باید چاهک هایی در زمین محل ساخت بنا ایجاد شود و نمونه ها از عمق های گوناگون برداشته شوند. برای اطمینان پیدا کردن از صحیح بودن نمونه گیری، باید از فرایند نمونه گیری و انجام آزمایش صحرایی در هر مرحله فیلم گرفته شود. این فیلم ها نیز جزو مدارکی هستند که باید به سازمان نظام مهندسی تحویل داده شوند.

فیلمبرداری از عملیات حفاری و نمونه برداری

فیلمبرداری باید توسط کارشناس آزمایشگه صورت گیرد و پارامترهای مد نظر سازمان نظام مهندس را شامل لباشد. نخستین مرحله فیلمبرداری، پیش از آغاز حفر گمانه می باشد. در فیلم باید موقعیت ساختمان و همساه ها، تابلوی مشخصات کارگاه و موقعیت حفر گمانه مشخص باشد. توجه کنید که به هیچ وجه، پیش از هماهنگی با آزمایشگاه خاک و حضور پیدا کردن کارشناس در محل، برای حفر گمانه اقدام نکنید.

برخی از سازنده ها با هدف تسریع در کار، برای حفر گمانه اقدام می کنند، در حالی که هنوز هماهنگی های لازم را با آزمایشگاه انجام نداده اند و کارشناس از محل، فیلمبرداری نکرده و آزمایش SPT خاک سطح محل چاهک صورت نگرفته است. توجه کنید که این گمانه از نظر سازمان، قابل قبول نیست و باید دوباره در محلی دیگر گمانه زده شود.

مرحله بعدی، انجام آزمایشات صحرایی و فیلمبرداری در عمق سه متری گمانه است. تا عمق 15 متری، در هر سه متری حفاری، باید این کار را تکرار کرد. پس از عمق 15 متری تا عمق نهایی احتیاجی به این کار نمی باشد. در عمق نهایی، آخرین آزمایش و فیلمبرداری از خاک صورت می گیرد.

آزمایش SPT چیست؟

این آزمایش با نام آزمایش نفوذ استاندارد نیز شناخته می شود. این آزمایش از جمله آزمایش های اجباری می باشد و جهت تشخیص مقدار تراکم خاک صورت می گیرد. ابزار اصلی آزمایش، یک چکش و نمونه گیر مخصوص است. عدد خام SPT از تعداد ضربه هایی که چکس بر نمونه گیر وارد می سازد تا به عمق مشخصی در خاک فرو رود، حاصل می شود. طبیعی است که هر چه خاک، نرم تر باشد، این عدد، کوچک تر خواهد شد.

دیگر آزمایشات خاک

آزمایشاتی مانند آزمایش برش برجا، آزمایش بارگذاری صفحه ای و آزمایش دانهول در آزمایشگاه، بر اساس مشخصات پروژه و الزام سازمان نظام مهندسی صورت می گیرند و هزینه آن ها به شکل مجزا محاسبه می گردد.

حفاری

چاهک ها در اصل باید به شکل ماشینی حفر شوند. البته تا عمق 16 متر، حفر چاهک به شکل دستی به جای گمانه ماشینی ایرادی ندارد. برای عمق های بیش تر، حتما باید از ماشین برای حفر گمانه استفاده شود، مگر این که امکان استقرار ماشین حفاری در محل مورد نظر نباشد. به عنوان مثال، در ملک های جنوبی که دسترسی به حیاط ممکن نیست، می توان به جای حفر ماشینی از حفر دستی استفاده کرد. توجه کنید که حفر گمانه به شکل دستی با عمق بیش تر از 30 متر به خاطر دلایل ایمنی، مجاز نیست. اگر گمانه به شکل ماشینی نیز حفر شود، ایجاد حداقل یک گمانه دستی برای بازرسی چشمی لایه های خاک و فیل گرفتن، ضروری می باشد. پیمانکار حفاری می تواند به صورت مستقیم توسط مالک نیز استخدام شود. چاهک ایجاد شده را می توان بعد به عنوان چاه جذبی نیز به کار برد. به همین خاطر، بهتر است در تعیین موقعیت آن دقت شود.

هزینه انجام آزمایش

آیتم های تاثیرگذار در تعیین هزینه آزمایش به شرح زیر می باشند:

  1. تعداد و عمق چاهک ها و گمانه ها

تعداد و عمق گمانه ها با توجه به جدولی که واحد ژئوتکنیک سازمان استان ارائه کرده، مشخص می شود.

هزینه هر متر حفاری در مناطق مختلف شهر تهران با توجه به میزان سختی خاک، توسط پیمانکار حفاری مشخص می شود. هزینه حفاری ماشینی از حفاری دستی بیش تر است، اما در صورتی که حفاری ماشینی ممکن باشد، نمی توان حفاری را به صورت دستی انجام داد.

هزینه هر متر حفاری ماشینی در تهران

در حال حاضر، هزینه حفاری ماشینی در مناطق مختلف شهر تهران از 140 هزار تومان به بالا می باشد.

هزینه هر متر حفاری دستی در تهران

در حال حاضر، هزینه حفاری دستی در مناطق مختللف تهران در حدود متری 100 هزار تومان می باشد. در مواقعی که احتیاج به احداث گالری برای آزمایش های برش برجا، دانهول و بارگذاری صفحه ای هست، هزینه احداث گالری در حدود 2 میلیون تومان است.

  1. آزمایش های خاص

آزمایش های خاص به شرح زیر هستند:

آزمایش برش برجا و بارگذاری صفحه ای

اگر عمق گودبرداری از 7 متر بیش تر باشد، انجام این آزمایش ها ضروری است. هزینه انجام هر یک از این دو آزمایش، 1.5 میلیون تومان می باشد.

آزمایش دانهول

در صورت وجود 11 سقف سازه ای یا بیش تر باید آزمایش دانهول را انجام داد. هزینه انجام آزمایش دانهول، 1.5 میلیون تومان می باشد.

  1. برگه تعهد

این هزینه برای ملک هایی که به یک حفاری ماشینی نیاز دارند، در حدود 4.5 میلیون تومان است. به ازای هر حفاری اضافه، این هزینه در حدود 1 میلیون تومان بیش تر خواهد شد.

نحوه تسویه حساب

تسویه حساب به شکل نقدی است، اما می تواند به شکل قسطی هم صورت بگیرد:

  • ۴۰% در زمان شروع کار
  • ۳۰%در زمان اتمام عملیات حفاری و آزمایش های صحرایی
  • ۳۰% در زمان اتمام کار و تحویل گزارش و برگه تعهد

زمان بندی حفر گمانه و چاهک ها

حفاری با دستگاه برای هر حلقه چاه در حدود سه تا چهار روز طول می کشد.

اگر ملک تخلیه باشد، اپراتور دستگاه به خاطر دلایل حفاظتی، شب در محل خواهد ماند.

حفاری دستی برای یک حلقه چاه 30 متری در حدود یک هفته تا ده روز طول می کشد.

تیپ خاک

تیپ خاک به صورت پیش فرض، 3 در نظر گرفته می شود.

آزمایش های متداول روی نمونه های اخذ شده

  • آزمایش دانسیته به شکل صحرایی در عمق تراز فونداسیون
  • آزمایش دانه بندی به شکل آزمایشگاهی در محل آزمایشگاه نمونه گیری هر 2 متر در عمق خاک تا عمق نهایی
  • آزمایش هیدرومتری به شکل آزمایشگاهی در محل آزمایشگاه نمونه گیری هر 2 متر در عمق خاک تا عمق نهایی
  • آزمایش حدود آتربرگ به شکل آزمایشگاهی در محل آزمایشگاه نمونه گیری هر 2 متر در عمق خاک تا عمق نهایی
  • آزمایش compaction به شکل آزمایشگاهی در محل آزمایشگاه نمونه گیری هر 2 متر در عمق خاک تا عمق نهایی
  • آزمایش برش مستقیم به شکل آزمایشگاهی در محل آزمایشگاه نمونه گیری هر 2 متر در عمق خاک تا عمق نهایی
  • آزمایش درصد رطوبت به شکل آزمایشگاهی در محل آزمایشگاه نمونه گیری هر 2 متر در عمق خاک تا عمق نهایی

پس از انجام آزمایش های صحرایی و آزمایشگاهی، برگه تعهد به مالک داده می شود. مالک باید برگه تعهد را در یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی شهر به ثبت برساند.

زمانبندی تحویل گزارش آزمایش خاک

انجام آزمایشات در حدود یک هفته تا ده روز طول می کشد. بعد از انجام آزمایش ها، دفترچه خاک، آماده می شود و در سایت سازمان نظام مهندسی آپلود می گردد تا تاییدیه گرفته شود. سازمان نظام نیز طی مدت 7 روز کاری، گزارش را بررسی کرده و اگر مشکلی در آن وجود نداشته باشد، آن را تایید می کند.

در ادامه می توانید برگه خاک را مشاهده کنید.

زمانبندی تحویل گزارش آزمایش خاک

 

 

 

 

برگه آزمایش خاک

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو