برنامه ریزی بهینه در چیدمان اتاق نشیمن

چیدمان اتاق نشیمن

برنامه ریزی بهینه در چیدمان اتاق نشیمن

 اتاق نشیمن یکی از پرکاربرد ترین نقاط هر خانه ای به شمار می رود که بیشترین زمان در طول روز، در آن سپری می شود، به همین دلیل این مکان به عنوان فضای اصلی خانه شناخته می شود. برنامه ریزی بهینه و درست در طراحی چیدمان اتاق نشیمن باعث می شود تا علاوه بر افزایش کارآمدی و وسعت فضا، ارزش آن نیز افزایش بیابد. اما چگونه می توان در اتاق نشیمن برنامه ریزی ای بهینه و کارآمد انجام داد؟ با پویانو همراه باشید تا به پاسخ این پرسش دست پیدا کنید:

برنامه ریزی بهینه در چیدمان اتاق نشیمن

  1. نقشه کاملا باز

ایجاد فضا و نقشه باز در طراحی اتاق نشیمن، رفته رفته محبوبیت بیشتری می یابد. این نوع نقشه و برنامه ریزی باز، با تلفیق فعالیت های متفاوتی مانند نشستن، غذا خوردن، آشپزی کردن، استراحت و کار کردن در یک مکان، فضا های اجتماعی بسیار مفیدی را برای خانواده های بزرگ، زوج ها یا هم خانه هایی که شیوه زندگی ای مدرن دارند، فراهم می کند.

نقشه کاملا باز

  • برنامه ریزی برای نقشه باز

حذف کامل دیوارها، ایجاد فضایی باز و از بین بردن تمام موانع، بیشتر در آپارتمان های نسل جدید و خانه های استودیویی و لافت ترجیح داده می شود. اما در یک خانه قدیمی نیز با برداشتن دیوار های میان اتاق نشیمن، آشپزخانه و اتاق غذا خوری می توان به نقشه و فضایی باز دست پیدا کرد. این گونه می توانید یک نشیمن دلباز و پر نور را ایجاد کنید.

برنامه ریزی برای نقشه باز

اگر دارای فرزند هستید، یک فضای بازی را نیز برای بچه ها در نظر بگیرید و یا اگر دورکاری انجام می دهید، یک فضا را برای قرار دادن کامپیوتر و لوازم کار خود در نظر داشته باشید. اگر می خواهید آشپزخانه را با فضای نشیمن ترکیب کنید، دو نکته را مورد توجه قرار دهید: 1. یک هواکش و یا هود با قدرت مکش بالا را به کار ببرید. 2. لوازم برقی ای با صدای پایین را خریداری کنید.

دکوراسیون نقشه باز

  • دکوراسیون نقشه باز

زمانی که می خواهید یک فضا با نقشه باز را طراحی کنید، مراقب باشید که آن را با لوازم و اشیاء اضافه و بدون استفاده، پر نکنید. هم چنین در میانه فضا از مبلمانی با ارتفاع بلند و بسیار بزرگ استفاده نکنید. زیرا این اشیاء، مانع از رفت و آمد راحت در مکان خواهند شد. مبل های ال مانند و مبل هایی که در کنار دیوار ها قرار داده می شوند، در این نوع طراحی، فضای کاربردی تری را ایجاد خواهند کرد.

زمانی که می خواهید چیدمان اتاق نشیمن را انجام دهید، از زوایای مختلف آن را تماشا کنید. این روش به شما کمک خواهد کرد تا نحوه قرار گیری مبلمان از هر زاویه را تماشا کرده و تصمیم بگیرید که در کدام موقعیت، عملکرد بهتری خواهند داشت. نکته کلیدی در نقشه باز، استفاده از مبلمانی است که دارای فضای ذخیره سازی کافی باشند. برای تقسیم بندی فضا می توانید از فرش های متفاوت و یا کمد های کوتاه استفاده کرده و از نظر ظاهری، فضا را به بخش های مختلف تقسیم کنید. البته سیستم روشنایی نیز در این نوع نقشه اهمیت بسیار بالایی دارد. علاوه بر این که فضا باید به شکلی یک دست روشن شود، لازم است که هنگام کار کردن در آشپزخانه و یا هنگام استراحت کردن نیز امکان ایجاد میزان روشنایی متفاوت وجود داشته باشد.

نقشه سنتی

  1. نقشه سنتی

در نقشه ها و برنامه ریزی های سنتی که تمام نقاط خانه با دیوار از یکدیگر جدا می شوند، فضایی منظم تر برای زندگی ایجاد خواهد شد. در این سبک زندگی و نقشه های سنتی که اتاق نشیمن ، سالن پذیرایی، آشپزخانه و حتی اتاق غذا خوری با استفاده از دیوار از یکدیگر جدا شده اند، هر منطقه کاربرد های مختلفی را به عنوان یک فضای مجزا ارائه می کند.

امتیازات نقشه های سنتی

  • امتیازات نقشه های سنتی

شرایط اجتماعی، تردید ها و عدم امنیت اقتصادی که روز به روز سخت تر می شوند، بر سبک زندگی ما تأثیر گذار هستند. به همین دلیل معمولا خانواده ها در اولین و یا دومین خانه ای که به آن نقل مکان می کنند، برای همیشه ماندگار شده و جسارت رفتن به خانه جدید را از دست می دهند. حتی به دلیل سختی های اقتصادی و معیشتی در سال های اخیر، جوان هایی که به صورت مستقل زندگی می کنند نیز به خانه پدری خود باز می گردند.

به همین دلیل هر چه قدر هم که خانه هایی با نقشه باز محبوبیت داشته باشند، اما همچنان خانه هایی که دارای فضا های مجزا از یکدیگر هستند، بیشتر مورد انتخاب قرار می گیرند. این گونه برای هر کسی فضای مناسبی وجود داشته و تمام افرادی که نیاز به فضای خصوصی دارند در خانه احساس راحتی بیشتری خواهند کرد.

دکوراسیون نقشه سنتی

  • دکوراسیون نقشه سنتی

بزرگ ترین امتیاز نقشه های سنتی این است که می توان هر مکان را به صورت مستقل طراحی کرد. البته می توانید یک سبک واحد را برای طراحی خانه انتخاب کنید، اما دیگر نیازی نیست که تنها یک رنگ واحد و یا یک ترکیب رنگی ثابت را در تمام اتاق ها به کار ببرید.

می توانید در حالی که یک فضای مدرن را برای فرزندان خود ایجاد می کنید، سبکی روستایی را به فضای مورد استفاده خود ببخشید. البته اگر از حضور دیوار ها در خانه خرسند نیستید، می توانید از آن ها به عنوان عنصری دکوراتیو بهره مند شوید. هم چنین بر عکس نقشه باز، در خانه ای با نقشه سنتی می توانید فضای ذخیره سازی متناسب با هر مکان را ایجاد کرده و به مکانی منظم تر دست پیدا کنید.

  1. نقشه نیمه باز

یکی از محبوب ترین نقشه ها در سال های اخیر، نقشه های نیمه باز است. اگر چه نقشه باز همچنان محبوبیت بیشتری دارد، اما نقشه نیمه باز نیز روز به روز کاربرد بیشتری می یابد. در این نوع نقشه، به جای این که تمام دیوار ها حذف شوند، تنها کافی است که درب ها را حذف کرده و از شلف ها و قفسه های باز استفاده شود. در صورت حذف دیوار ها نیز، برای ایجاد تقسیم بندی در فضا، می توان از پارتیشن های متحرک، کتابخانه و یا دیوار های کوتاه نیز استفاده کرد.

نقشه نیمه باز

  • راه حل های انعطاف پذیر در طراحی

درست مانند نقشه باز با ایجاد فضایی دلباز و روشن در نقشه نیمه باز، می توانید با استفاده از محصولات مدولار فضا های خصوصی تری را ایجاد کرده و به مکانی صمیمی و راحت دست پیدا کنید. راه حل هایی مانند دیوار های متحرک و یا درب های کشویی از جمله ترفند هایی هستند که می توانند در ایجاد فضای نیمه باز به شما کمک کنند. این گونه هر زمان که بخواهید می توانید فضا را باز کرده و هر زمان که خواستید فضای خصوصی خود را داشته باشید.

راه حل های انعطاف پذیر

به جای ساختن دیوارهای اضافی و سر و کله زدن با جزئیات فنی و یا پر کردن فضا با تقسیم کننده ها، می توانید با استفاده از راه حل های کوچک و با صرفه جویی در فضا، برنامه ریزی ای بسیار عملی تر داشته باشید. می توانید با استفاده از مبل هایی که از یکدیگر جدا می شوند، کتابخانه های مدولار، قفسه های باز و لوازم آشپزخانه سیار، دکوراسیونی انعطاف پذیر را ایجاد کنید. البته به این موضوع توجه داشته باشید که در نقشه نیمه باز نیز، جلوگیری از انتشار صدا و بو در فضای خانه کاری دشوار خواهد بود.

دکوراسیون نقشه نیمه باز

طراحی اتاق نشیمن

طراحی داخلی اتاق نشیمن

دکوراسیون داخلی پویانو

نکات چیدمان نشیمن

 

 

چیدمان اتاق نشیمن

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو