نکات مهم بازسازی و نوسازی خانه ؛ تغییر بزرگ در پیش روی شماست!

نکات مهم بازسازی و نوسازی خانه؛ تغییر بزرگ در پیش روی شماست!

نکات مهم بازسازی و نوسازی خانه ؛ تغییر بزرگ در پیش روی شماست!

بازسازی و نوسازی خانه شامل تغییرات کلی و جزیی می شود که تحت نظر متخصصین انجام می شوند. در صورتی که تمایل دارید خانه خود را بازسازی کنید، بهتر است کار را به افراد کاردان و باتجربه بسپارید تا برنامه ریزی مناسبی انجام دهند. افرادی که در این زمینه تخصص دارند با توجه به اولویت ها و بودجه شما جهت طراحی اقدام می کنند و در تمام مسیر این کار، شما را راهنمایی می نمایند. آن ها به شما می گویند که چطور می توانید با حداقل هزینه ممکن به نتیجه مورد نظر خود برسید. نکات زیادی در امر بازسازی ساختمان اهمیت دارند که ما در این مطلب برای شما شرح خواهیم داد. با آگاهی از این نکات، شما قادر خواهید بود بهتر تصمیم گیری کنید. همراه پویانو باشید.

نکات مهم بازسازی و نوسازی خانه ؛ تغییر بزرگ در پیش روی شماست!

این روزها یا پیشرفت صنعت ساختمان سازی و باز شدن پای ترندهای جدید به معماری و طراحی داخلی، تمایل افراد به زندگی در خانه های لوکس بیش تر شده است. از آن جایی که ساخت یک بنای نوساز می تواند هزینه زیادی را بر دوش مالک بگذارد، بازسازی ساختمان به عنوان راه حل خوبی برای تغییر ساختمان و تبدیل ان به فضایی مطلوب و مطابق با سلیقه شناخته می شود. با توجه به این که نیازهای افراد ساکن در یک خانه در گذر زمان تغییر می کند، بنا نیز باید مطابق با این نیازها تغییر و تطبیق یافته و محیط دلخواه فرد باشد.

فضایی که مطابق سلیقه افراد طراحی شود بر روحیات آن ها تاثیرگذار است و به همین خاطر می توان گفت که بازسازی یا نوسازی ساختمان، امر مهمی است. با کمک بازسازی می توان خانه های قدیمی را نیز تغییر داد و به شکل دلخواه درآورد. خوشبختانه این رزوها با زیاد شدن تنوع محصولات و مصالح و روش های مختلف تغییر دکوراسیون، امکان بازسازی با هزینه مناسب وجود دارد.

با کمک بازسازی می توان خانه های قدیمی را نیز تغییر داد و به شکل دلخواه درآورد.

نکات بازسازی و نوسازی خانه

ابتدا خوب است با نکات مهم بازسازی آشنا شوید. این نکات به شرح زیر هستند:

اولویت بندی

اولین مرحله ای که باید در بازسازی منزل پشت سر بگذارید، اولویت بندی خواسته هایتان است. ابتدا مشخص کنید چه چیزهایی در بازسازی برای شما اهمیت بیش تری دارند. برای مثال، بیش تر به تغییر کاشی ها اهمیت می دهید یا می خواهید کابینت ها را عوض کنید؟ اولویت بندی کمک می کند بهتر در رابطه با وقت و بودجه تان تصمیم گیری کنید. اگر بودجه زیادی برای بازسازی کنار نگذاشته اید، بهتر است فکر انجام تغییرات کلی را از ذهنتان بیرون کرده و به تغییرات جزیی بسنده کنید. باور کنید با انجام تغییرات کوچک و ساده مثل عوض کردن کاغذ دیواری هم می توان ظاهر خانه را متحول کرد.

تعیین بودجه

امر نوسازی به برنامه ریزی دقیق و معمارانه نیاز دارد. در غیر این صورت ممکن است هزینه های اضافی زیادی را متحمل شوید. معمولا بازسازی زمانی صورت می گیرد که بخواهید یک خانه را به فروش گذاشته یا دکوراسیون آن را مطابق سلیقه خود عوض کنید. هر یک از این اهداف را که داشته باشید، باید بودجه را پیش از اقدام به بازسازی در نظر بگیرید. تخمین بودجه به شما امکان برنامه ریزی دقیق و اصولی را می دهد و تکلیف را روشن می سازد. با تخمین هزینه ها ممکن است متوجه شوید که هزینه از چیزی که در نظر گرفته اید، کمی بالاتر رفته است. در این صورت می توانید با مشورت برای کاهش و به تعادل رساندن هزینه کار اقدام کنید.

زمان بندی

زمان بندی از موارد بسیار مهم در نوسازی است. هر پروژه ای باید زمان بندی شود تا طبق برنامه پیش رفته و در وقت تعیین شده اتمام یابد. زمان بندی به کارها نظم می دهد. به کمک زمان بندی می توان پروژه را با سرعت بیش تری پیش برد و از ایجاد هزینه های اضافه جلوگیری کرد.

تعیین طراح و مجری در بازسازی و نوسازی خانه

شما برای نوسازی به دو فرد نیاز دارید. یکی معمار یا همان طراح پروژه و دیگری فردی که قرار است پروژه را اجرا کند. برای انتخاب طراح خوب است ابتدا نمونه کارهای وی را دیده و از مهارت او اطمینان حاصل کنید. سپس مجری طرح را انتخاب کنید. در بسیاری از موارد، طراح و مجری طرح یکی هستند و کل کار نوسازی را بر عهده می گیرند.

تعویض تاسیسات

نوسازی ساختمان فرصت خوبی برای تعویض و تعمیر تاسیسات ساختمان است. تاسیساتی چون آب، برق، تلفن و گاز را بررسی کنید و اگر مشکلی دارند در زمان نوسازی جهت تعمیرشان اقدام کنید. مزیت دیگر این کار این است که با اطمینان حاصل کردن از سالم بودن تاسیسات، پس از پایان نوسازی مجبور نخواهید شد همه چیز را دوباره خراب کنید تا به مشکلات رسیدگی نمایید.

دقت در اندازه گیری در بازسازی و نوسازی خانه

اندازه گیری در امر نوسازی به این خاطر از اهمین زیادی برخوردار است که اگر به دقت صورت نگیرد، ممکن است هزینه زیادی را بر دوش صاحب خانه بگذارد. مثلا اگر طول و عرض کابینت ها را درست اندازه گیری نکنید در زمان نصبشان به مشکل بر خواهید خورد و باید برای سفارش ابعاد جدید و نصب مجدد، هزینه اضافی بپردازید.

دقت در اندازه گیری در بازسازی و نوسازی خانه

مراحل بازسازی و نوسازی خانه

بازسازی شامل مراحل مختلفی می شود که عبارتند از:

مشورت با شرکت ها

افرادی که در زمینه ساختمان سازی و طراحی داخلی متخصص هستند با توجه به تحصیلات و تجربیاتی که در این رابطه دارند، می توانند شما را در رابطه با کاری که قرار است انجام دهید، راهنمایی کنند. شما می توانید برای مشاوره بهتر با این افراد، یک پیش برنامه یا طرح کلی از کارهایی که می خواهید انجام دهید، تهیه کنید. هزینه ای که شما باید برای بازسازی بپردازید در این مرحله مشخص می شود و کمک می کند تصمیم گیری دقیق تری داشته باشید.

انتخاب مصالح مناسب

در مرحله بعد باید با توجه به مشاوره ای که با شرکت ها انجام داده اید و مطابق نیازها و سلیقه خودتان طرح احیا و نوسازی منزل را آماده کنید. در این مرحله بهتر است صبور بوده و با دقت عمل کنید. توجه داشته باشید که طرح انتخابی شما باید با مساحت منزل، درآمد شما، سلیقه خانواده و از همه مهم تر اصول دکوراسیون داخلی هماهنگ باشد. انتخاب طرح های نامناسب باعث می شود بعدا نتیجه مطلوب را نگیرید و ناراضی باشید.

طراحان دکوراسیون داخلی از اصول مشخصی برای بازسازی منزل پیروی می کنند. خوب است شما نیز تا حدودی با این اصول آشنایی داشته باشید تا بهترین طرح را انتخاب کنید. انتخاب مصالح برای طرح نیز اهمیت زیادی دارد. مصالح را باید با توجه به شرایط، موقعیت، متراژ و سلیقه افراد خانواده انتخاب کرد. انتخاب های شما برای بازسازی دکوراسیون داخلی باید در عین به روز بودن با فرهنگ خانواده هم سو باشند و به افراد حس امنیت بدهند.

اجرای طرح بازسازی و نوسازی خانه

در مرحله اجرا شما بر اساس طرح از پیش تعیین شده خود وارد عمل می شوید. طرح شما باید دقیق و کامل باشد. همه تغییراتی که قرار است در بازسازی انجام شوند باید در این طرح گنجانده شده باشند و چیزی از قلم نیفتاده باشد. این مرحله خیلی مهم است، زیرا باید همه جزییات مواردی را که از قبل تعیین کرده اید، اجرایی کنید. به همین خاطر باید دقت زیادی داشته باشید.

اگر خانه تان به گچ کاری نیاز دارد، این کار را قبل از موارد دیگر انجام دهید. در انتخاب نوع گچ دقت داشته باشید، زیرا روی نمای خانه تاثیر زیادی می گذارد. گچ مرغوب دارای ماندگاری بیش تری است.

سقف کاذب نیز می تواند انتخاب خوبی برای بازسازی منزل باشد. سقف کاذب قادر است نمای جدید و زیبایی به منزل شما بدهد. در صورتی که برای تکمیل سقف کاذب از نورپردازی نیز استفاده کنید، زیبایی آن را تکمیل خواهید کرد و جلوه بیش تری به خانه تان خواهید بخشید. در این مرحله باید به سیم کشی ساختمان و اصول ایمنی توجه داشته باشید. سعی کنید در این رابطه از افراد ماهر و باتجربه کمک بگیرید.

استفاده از سقف‌های کاذب نیز در این مرحله پیشنهاد می‌شود. این طرح‌ها، نمای زیبا و به روزی به منزل شما می‌بخشند. اگر از نورپردازی خاص و زیبا در قالب لامپ‌های مختلف استفاده کنید، مکمل خوبی برای سقف کاذب خواهند بود.نورپردازی اصولی و زیبا جلوه درخشان‌تری به منزل شما می‌دهد. در این مرحله حتما به سیم کشی ساختمان و اصول ایمنی توجه کنید. برای سیمکشی اصولی منزلتان می‌توانید با شرک‌های معتبر در ارتباط باشید.

مرحله بعدی، انتخاب کفپوش و دیوارپوش مناسب است. اقلیم منطقه ای که در آن زندگی می کنید، تعیین کننده ارجحیت رنگ و کاغذ دیواری به یکدیگر می باشد. شما می توانید از سنگ های دکوراتیو و شیشه های تزیینی هم برای پوشش دیوار بهره بگیرید. بهتر است در کنار اعمال سلیقه خود برای انتخابی ایده آل تر با کارشناسان هم صحبت کنید.

اجرای طرح بازسازی و نوسازی خانه

بازسازی و نوسازی خانه در بخش‌های مختلف

حال وقت آن رسیده که بخش های مختلف خانه را در نظر گرفته و طرح هایی را که در مرحله قبل آماده کرده اید در آن ها اجرا کنید. لازم است در این مرحله به عملکرد هر بخش از خانه و نیازهای افرادی که در آن ها ساکن هستند، توجه نمایید. فضای اتاق خواب، نشیمن، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و بخش های دیگر، هر یک نیازمند تغییرات خاصی هستند.

بازسازی آشپزخانه

اول به سراغ آشپزخانه می رویم. دکوراسیون آشپزخانه که سامل دیوارپوش، کفپوش، کابینت ها و نورپردازی می شود را باید با توجه به عملکرد این فضا و فعالیت هایی که در آن صورت می گیرد (آشپزی و غذا خوردن)، انجام دهید. اگر می خواهید یک تغییر اساسی و چشمگیر در آشپزخانه تان ایجاد کنید، بهتر است تعویض کابینت ها را که جزء اصلی دکوراسیون آشپزخانه هستند، دست کم نگیرید. به کار بردن کابینت های مدرن و زیبا جلوه خاصی به آشپزخانه تان خواهد داد. در صورت تمایل می توانید سینک ظرفشویی، اجاق گاز و شیرآلات را نیز تغییر دهید. کاشی های بین کابینتی را می توانید با شیشه های رنگی عوض کنید یا از سنگ های آنتیک برای جایگزین کردن آن ها بهره بگیرید. همچنین می توانید کفپوش آشپزخانه را از سرامیک یا کاشی به سنگ یا چوب تغییر دهید تا تفاوت احساس شود.

بازسازی سالن پذیرایی

اگر منزل شما دارای سالن پذیرایی است، بازسازی آن را باید جزو مهم ترین قسمت های کار قرار دهید، زیرا این فضا میزبان مهمانان است و زیبایی آن اهمیت زیادی دارد. استفاده از گچ بری های زیبا، دیوارپوش های خوش رنگ، کفپوش های جذاب، تزیینات ستون ها و نورپردازی شیک و برازنده از مواردی هستند که در بازسازی این فضا قادر به ایجاد تحول خواهند بود. استفاده از قرنیز را فراموش نکنید، زیرا به کار بردن آن زیبایی و برازندگی بیش تری به سالن پذیرایی شما خواهد داد.

بازسازی اتاق ها

هر اتاق را باید با توجه به سلیقه و نوع نیاز فردی که صاحب آن است، بازسازی کرد. طراحی دیوارها و کفپوش ها باید با دیگر بخش های منزل متفاوت باشد. از آنجایی که فضای اتاق ها معمولا برای استراحت یا مطالعه مورد استفاده قرار می گیرد، بهتر است در طراحی داخلی آن از رنگ های ملایم استفاده کنید تا فضا آرامش بخش شود.

بازسازی سرویس بهداشتی و حمام

مهم ترین موارد در بازسازی سرویس بهداشتی و حمام، کاشی های کف و دیوار هستند، زیرا تاثیر زیادی روی زیبایی فضا می گذارند. عایق بندی فضا نباید فراموش شود، زیرا تنظیم میزان رطوبت برای حفظ دیوارها لازم است. سعی کنید روشویی را عوض کرده و از مدل های جدیدتر استفاده کنید. برای زیباتر شدن فضا می توانید آینه را عوض کنید. ست کردن شیرآلات با رنگ های به کار رفته در دکوراسیون این فضا نیز به زیبایی بیش تر کمک می کند.

بازسازی و نوسازی خانه در بخش‌های مختلف

نکاتی که نباید درباره بازسازی فراموش کنید

نکاتی که نباید درباره بازسازی فراموش کنید

  • از تعویض درب و پنجره غافل نشوید. پنجره ها را بهتر است به انواع دو جداره تغییر دهید. همچنین پیشنهاد می شود درب ورودی فعلی خود را با یک نوع ضد سرقت عوض کنید تا از امنیت خود اطمینان حاصل نمایید. برای انتخاب درب سرویس بهداشتی و حمام به ضد آب بودن آن ها توجه داشته باشید.
  • تعویض شیرآلات نیز می تواند خیلی مهم باشد، زیرا شیرآلات قدیمی شما با گذر زمان قدیمی و مستهلک می شوند و ظاهر روز اول را ندارند.
  • در رابطه با رنگ آمیزی دیوار و سقف دقت داشته باشید و هارمونی رنگ ها را در نظر بگیرید.
  • سعی کنید یک فضای سبز برای منزل خود طراحی کنید، زیرا مسلما باعث زیباتر شدن دکوراسیون آن خواهد شد.
  • چیدمان مبلمان و لوازم منزل را صحیح انجام دهید.

 

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری