بازسازی فضاهای داخلی موزه سرامیک در هلند/ گوره معماری i29

بازسازی فضاهای داخلی موزه سرامیک

بازسازی فضاهای داخلی موزه سرامیک در هلند/ گوره معماری i29

بازسازی فضاهای داخلی موزه سرامیک : استودیوی معماری داخلی هلندی i29 ساختمان‌های موزه ملی سرامیک «پرینسس‌هاف» (Princessehof) را که متعلق به قرن هجدهم هستند در شهر لیواردن هلند نوسازی نمود. با همراه شدن جشن یکصدسالگی موزه پرینسس‌هاف و نامگذاری شهر لیواردن بعنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2018، این موزه میزبان یک نوسازی گسترده در ورودی و فضاهای نمایشگاهی‌اش بود.

بازسازی فضاهای داخلی موزه سرامیک

استودیو i29 فضاهای داخلی سالن ورودی را طراحی نمود، که شامل یک مغازه و یک اتاق چای در کنار اتاق‌های نمایشگاهی‌ای است که مجموعه‌های هنری متعدد انبار این موزه را در خود نگهداری می‌کنند.

این استودیو در بازسازی فضاهای داخلی موزه سرامیک گفت: «چالش اصلی خلق یک ورودی امروزی و خوش‌آمدگو در این ساختمان‌های نوعا یادمانی و بسته بود. یک فضای داخلی بی‌زمان که برای الهام و غافلگیری با موزه ترکیب می‌شود.»

بازسازی فضاهای داخلی موزه سرامیک

یک ترکیب‌بندی روشن پلان آزاد و جادار در ناحیه ورودی بازدیدکنندگان را قادر می‌سازد تا به موزه از طریق هردو ورودی جلویی و پشتی ساختمان وارد شوند، و همچنین به آن‌ها این فرصت را می‌دهد که اتاق چای و فروشگاه موزه‌ را در مسیر ورود و خروجشان به دقت مطالعه کنند.

اتاق چای، فروشگاه و میز بلیط با قرار گرفتن بر روی یک نوار افقی در طبقات مختلف، با ظرافت اشاره به لایه‌هایی از زمین دارند که برای ساخت سرامیک مورد استفاده قرار گرفته‌است.

بازسازی فضاهای داخلی موزه سرامیک

رمپ‌های ترکیب‌شده با کف در پشت پیشخوان‌های هر بخش امکان حرکت معلولین را فراهم می‌کند و در عین حال به کمک این رمپ‌ها یک باغچه بزرگ مجاور به اتاق چای نیز قابل دسترسی شده‌است.

این استودیو گفت: «برای خلق یک تجربه غنی در سرتاسر فضاهای مختلف، تضادهای واضح ایجاد کردیم و این ویژگی بیشتر از همه در فضاهای حرکتی قابل مشاهده است. بعنوان مثال، اتاق چای دارای اجزایی با رنگ‌های شاد و سرزنده است، در حالی که فروشگاه موزه در مقابل، دارای سایه‌های ملایم رنگ خاکستری است تا به این ترتیب تمام توجه بیننده متمرکز بر محصولات باقی بماند.»

بازسازی فضاهای داخلی موزه سرامیک

از دیگر قسمت‌ها که در آن کنتراست به کار گرفته‌شده شامل فضای جابجایی از ناحیه ورودی معاصر به میدان موزه یادواره‌ای است که در آن دیوارها با کاغذ دیواری های ساخت دست پوشانده شده‌اند.

در اینجا بازدیدکنندگان یک اجرای هنری گرافیکی را می‌بینند که در فضای آن نیمکت و تابلوهای اطلاعات به چشم می‌خورد.

طراحی داخلی موزه سرامیک

در قسمت‌های نمایشگاهی، این تیم معماری با آژانس The Ambassadors of Aesthetics (سفیران زیبایی‌شناسی) مشورت نمود تا ترکیب‌بندی جدیدی را برای کالکشن‌های این موزه خلق کند که بتواند تجربه‌ای واضح و برانگیزنده برای بازدیدکنندگان فراهم کند.

آژانس مذکور رنگ‌های اصلی‌ای را جستجو کرد که در قرن هجدهم در این ساختمان که در بخش اتاق‌های نمایشگاهی نوسازی شده، بکار رفته‌بودند.

برای اتاق «تولید انبوه» در این موزه، طراح یک اینستالیشن هنری را طراحی نمود که در آن اجعبه‌های سفیدرنگ و روشنی ساخته شده به سادگی بر روی هم قرار گرفته‌اند و بازدیدکنندگان در آن کاملا با سرامیک محصور می‌شوند.

طراحی داخلی موزه سرامیک

این اینستالیشن منتهی به اتاق آرت نووو می‌شود که در آن افکت معکوس اتاق قبل اجرا شده‌است. این فضا کاملا تاریک است، اشیاء به نمایش گذاشته‌شده کاملا ایزوله هستند و زمانی که در هوا معلق شوند می‌توان آن‌ها را مشاهده نمود.

تیم طراحی گفت: «سادگی اعمال شده در این مداخلات طراحی با میراث بودن این مجموعه در تضاد است.»

تضاد میان قدیمی/ جدید و میراث بودن/ امروزی بودن یکدیگر را کامل می‌کنند و در کنار هم یک کل قوی و غافلگیرکننده را بوجود می‌آورند. این تضاد، بنای تاریخی را به اینجا و اکنون برمی‌گرداند و آن را به تنهایی در یک حس عملکردی خلاصه نمی‌کند.

طراحی داخلی موزه سرامیک

 

 

 

بازسازی فضاهای داخلی موزه سرامیک

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen.com