بازسازی آپارتمان پنت‌ هاوس در هند با هدف تداعی یک ایوان سنتی

بازسازی آپارتمان پنت‌ هاوس در هند با هدف تداعی یک ایوان سنتی

بازسازی آپارتمان پنت‌ هاوس در هند ؛ در این پروژه هدف این استودیوی محلی که خود نیز در پان واقع است، تبدیل این خانه تحت استفاده در طبقه آخر به فضایی بود که شبیه به ایوان‌های خانه‌های سنتی هندی باشد، اگرچه در طبقه دوازدهم قرار دارد.

 

این قسمت جدید که ایوان روی بام نامیده‌شد، با مساحت 50 مترمربع مجموعه‌ای از یک کتابخانه و اتاق مطالعه، یک آشپزخانه در فضای باز و یک عرشه با چشم‌اندازهایی از شهر را برای ساکنین خانه فراهم می‌آورد.

تیم طراحی (به سرپرستی کالپاک شاه) ایوان را به این صورت توصیف می‌کند:«ایوان ]در معماری سنتی هند [ همواره عنصری در مرکز بوده تا در کالبد خانه روح بدمد، فضایی بوده که برای گفتگوهای طولانی و غیرمنتظره به کار می‌رفته، و فضایی برای آرامش و تمدد اعصاب فرد بوده‌است.»

وی در ادامه می‌افزاید:« اما ایوان روی بام یک فضای تصادفی نیست. این فضایی است که با در نظرگرفتن خانواده ساکن در این خانه و درک دقیق آن‌ها از فضایی که می‌خواستند به خانه‌شان افزوده شود، طراحی شده‌است.

 

این فضا، برگرفته از سبک زندگی اهالی این خانه است که حول کتاب، تغذیه و گیاهان جریان دارد.

پوشش سیمان روی سطح کف و دیوارهای فضاهای داخلی و خارجی به صورت دستی اجرا شده‌است. این تکنیک که نام محلی آن قوتائی(Ghotai) است، معمولا در خانه‌های این منطقه اجرا می‌شود و نقوش غیرعادی‌ای را روی سطوح بوجود می‌آورد.

 

رنگ تند خاکستری با مبلمان فضا و عناصر سازه‌ای که همگی از چوب ساج ساخته شده‌اند، تضاد تندی را ایجاد می‌کند.

این مصالح و جریان طبیعی، رنگ‌های خاکی و گرمی را به فضا می‌بخشند. این شکل طراحی با این هدف صورت گرفته که این فضا بلافاصله پس از ورود از فضای طبیعی به آن، تداعی‌کننده پناهگاه باشد.

بازسازی آپارتمان پنت‌ هاوس

در کتابخانه، یک جاکتابی از جنس چوب ساج به پلکانی ساخته شده از همین مصالح متصل شده‌است. گام‌های پله توسط سیم‌های استیل ضدزنگ آویخته شده‌اند و ما را به یک اتاق انباری هدایت می‌کنند.

مبلمان مینیمال در کتابخانه فضایی باز و محیطی خیال‌انگیز خلق می‌کند. یک تابلوی نقاشی در فرورفتگی دیوار مقابل میزی از جنس چوب ساج جای گرفته‌است، در حالیکه یک صندلی با رنگ‌های سرزنده می‌تواند به سمت منظره باغچه بام و یا منظری از یک میدان مسابقه در نزدیکی بچرخد.

به گفته طراحان، «از طراحی انتظار می‌رود هنگامیکه یک فرد از فضای نشیمن پایین به سمت پلکان چوبی حرکت می‌کند، حس‌های وی در بازی تنوع قرار گیرند.»

 

«دیوارهای اولیه پلکان برداشته شدند و سقف برای باز کردن فضا و ایجاد اتصال بهتر، ساخته‌شد.»

بازسازی آپارتمان پنت‌ هاوس

درب‌هایی با چارچوب‌های از جنس چوب ساج، کتابخانه را با حیاط باغچه مرتبط می‌سازند. در حیاط زمین با سنگریزه مرزبندی شده و یک پاسیوی مرتفع، یک سرویس خواب ژاپنی را برای استراحت و مطالعه ارائه می‌دهد.

یک آشپزخانه اپن نیز رو به حیاط قرار دارد.

گوشه‌ای دنج برای مطالعه که در کنار یک حوض و درخت سدری در آن قرار دارد، مجموعه‌ای بی‌نظیر را برای رهاشدن در قطعه‌ای از ادبیات به همراه باغچه فراهم می‌کند که تا حدودی بیانگر آن نیز هست.

بازسازی آپارتمان پنت‌ هاوس
بازسازی آپارتمان پنت‌ هاوس

با وجود رشد افقی وعمودی شهرها، فضا برای باغچه‌های همکف در فضاهای شهری محدود است. بسیاری از معماران بعنوان راهکاری برای این مساله به طراحی باغچه‌های روی بام (rooftop) روی می‌آورند.

 

بعنوان مثال، معمار و طراح، « Vo Trong Nghia» خانه‌ای در ویتنام طراحی کرده‌است که دارای یک باغچه معلق روی سقف شیبدار است و شرکت استرالیایی «CO-AP» یک اتاق نشیمن با نمای شیشه‌ای طراحی کرده که محصور در واحه‌ای در دارلینگ‌هرست سیدنی است.

 

 

 

تحریریه پویانو: فاطمه زنگی

منبع: dezeen