6 پرسش که قبل از بازسازی آشپزخانه منزل باید پاسخ دهید!

6 پرسش که قبل از بازسازی آشپزخانه باید پاسخ دهید!

6 پرسش که قبل از بازسازی آشپزخانه منزل باید پاسخ دهید!

در راس مهم ترین، پر کاربرد ترین و پر رفت و آمد ترین نقاط خانه، آشپزخانه قرار دارد. به همین دلیل در زمینه طراحی آشپزخانه، تکنولوژی ها و سبک های طراحی داخلی آن، هر روز در حال تغییر و پیشرفت هستند. در واقع در زمینه طراحی و دکوراسیون، بازسازی آشپزخانه بیشترین موردی است که در پیش روی طراحان قرار می گیرد. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که به بازسازی آشپزخانه منزل خود فکر می کنید، قبل از اقدام به چنین کاری باید به 6 پرسش اساسی پاسخ دهید. اما این 6 پرسش چه هستند؟ برای آشنایی با آن چه که قبل از بازسازی آشپزخانه باید بدانید، با پویانو همراه باشید:

اگر تصمیم به بازسازی آشپزخانه منزل دارید، باید برخی عناصر اصلی و مشخص را از نظر بگذرانید. بدون شک زمانی که در مورد بازسازی آشپزخانه منزل فکر می کنید، باید تصمیماتی را اتخاذ کرده و پرسش هایی را پاسخ دهید. برای مثال باید تصمیم بگیرید که همراه با بازسازی و طراحی جدید آشپزخانه آیا می خواهید یخچال و یا ماشین لباسشویی و ظرفشویی را نیز تغییر دهید یا خیر… نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که علاوه بر موارد و پرسش های اساسی مانند پرسش قبلی، سؤالات خاص و مهم دیگری نیز وجود دارند که باید در مرحله برنامه ریزی در نظر گرفته شوند. به همین دلیل قبل از شروع بازسازی، حتما به این 6 پرسش توجه داشته باشید:

  1. آیا از ویژگی های کاربردی آشپزخانه قدیمی خود راضی هستید؟

پاسخ به این پرسش مشخص می کند که زمانی که می خواهید آشپزخانه خود را مجددا طراحی کنید، آیا لازم است که فرم آن را نیز تغییر دهید یا خیر. یعنی اگر آشپزخانه قدیمی شما از نظر کاربردی و رفع نیاز های شما دارای فرم مناسب است، می توانید طراحی جدید آشپزخانه را بر اساس همان چیدمان قبلی انجام داده و فقط ظاهری جدید به آن ببخشید. اما اگر آشپزخانه ای با کاربردی راحت تر و مناسب تر می خواهید، تنها تعویض عناصر و ظاهر موجود در آن کافی نخواهد بود، بلکه فرم و چیدمان کلی آشپزخانه نیز باید تغییر کند.

تغییر فرم و چیدمان کابینت ها، کانتر و سایر عناصر موجود در آشپزخانه برای ایجاد مکانی کاربردی تر بر اساس عادت ها و نیاز های شما در آن، بسیار ایده آل خواهد بود. البته این موضوع تعمیرات و بازسازی ای اساسی تر را نیز به همراه خواهد داشت. اگر تصمیم بگیرید که چیدمان کابینت ها و کانتر آشپزخانه را تغییر دهید، ممکن است که نیاز به جا به جایی تاسیسات آشپزخانه و به دنبال آن از میان برداشتن دیوار ها نیز وجود داشته باشد. یعنی پاسخ به این پرسش، هم مشخص خواهد کرد که کاربرد آشپزخانه جدید به چه شکلی خواهد بود و هم اطلاعاتی کافی در مورد زمان و بودجه ای که برای بازسازی به آن نیاز دارید را در اختیار شما قرار خواهد داد.

  1. به چه مقدار فضای ذخیره سازی نیاز دارید؟

بعد از این که در مورد بهترین و کاربردی ترین فرم و چیدمان آشپزخانه تصمیم گرفتید، باید از خود بپرسید که به چه میزان فضای ذخیره سازی در آشپزخانه نیاز دارید. فضای ذخیره سازی، یعنی کابینت ها، بیشترین بخش طراحی آشپزخانه را تشکیل می دهند. به همین دلیل مشخص شدن مدل و اندازه کابینت های آشپزخانه، نکته ای است که می تواند طراحی این مکان را به طور کامل تغییر دهد. نحوه استفاده از فضای آشپزخانه در مشخص کردن فضای ذخیره سازی موجود در آن نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

برای مثال، می خواهید لوازم برقی آشپزخانه مانند قهوه جوش و یا غذاساز در داخل یک کمد پنهان شده و یا بر روی کانتر آشپزخانه و در دسترس شما قرار داشته باشند؟ میزان فضایی که قابلمه ها و ظرف و ظروفی که در اختیار داشته و مدام از آن ها استفاده می کنید اشغال می کنند را حساب کنید تا بتوانید فضای مورد نیاز خود را بهتر محاسبه کنید.

بیشتر از محصولات تازه ای که در داخل یخچال نگه داری می شوند استفاده می کنید و یا محصولات خشکی مانند حبوبات که در داخل کابینت ها نگه داری می شوند کاربرد بیشتری برای شما دارند؟ برای انبار کردن مواد خوراکی خود به چه میزان فضا و به چه اندازه کابینت هایی نیاز دارید؟ پاسخ به این پرسش ها می تواند در مشخص شدن میزان فضای ذخیره سازی ای که به آن نیاز دارید، کمک شایانی کند.

  1. چه مدل سینکی باید انتخاب کرد؟

سینک ظرفشویی دارای مدل های متنوعی است و سینکی که شما انتخاب می کنید نه تنها بر ظاهر آشپزخانه تاثیر گذار است، بلکه راحتی و کار کردن شما در این مکان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. زمانی که می خواهید برای آشپزخانه سینک ظرفشویی انتخاب کنید، حتما مدلی را در نظر داشته باشید که بزرگی، عمق و کاربرد و ویژگی های آن پاسخگوی نیاز های شما باشد.

  1. چه مقدار نور وارد آشپزخانه می شود؟

در بازسازی آشپزخانه یکی از مهم ترین نکات، ایجاد سیستم روشنایی مناسب و درست در این مکان است. به همین دلیل پاسخ به این پرسش که بسته به مکان قرار گیری آشپزخانه چه میزان نوری وارد آن می شود اهمیت بسیاری دارد. اگر آشپزخانه شما دارای پنجره های بزرگ بوده و به میزان کافی نور طبیعی وارد آن می شود، استفاده از یک سیستم روشنایی ملایم کافی خواهد بود. اما اگر صحبت در مورد آشپزخانه ای بدون پنجره و کم نور است، علاوه بر سیستم روشنایی قوی و تخصصی، رنگ های به کار رفته در طراحی آن نیز باید بر همین اساس انتخاب شوند.

  1. چگونه می توان یک سیستم تهویه هوای سالم در آشپزخانه ایجاد کرد؟

سیستم تهویه هوای موجود در آشپزخانه، از نظر سلامتی اهمیت بسیاری دارد. اگر دارای آشپزخانه ای با پنجره های بزرگ و دارای گردش هوا هستید، می توان گفت که شما فردی خوش شانس هستید. اما اگر صحبت از آشپزخانه ای است که تهویه هوا در آن به راحتی صورت نمی گیرد، باید این موضوع را در بازسازی در نظر گرفته و از هودی قدرتمند و حتی در صورت لزوم از پنکه های سقفی کمک بگیرید. این گونه می توانید فضای سالم تری را در آشپزخانه ایجاد کنید.

  1. برای کابینت ها و کانتر آشپزخانه از چه مصالحی باید استفاده کرد؟

انتخاب مصالح به کار برده شده در بازسازی آشپزخانه، هم از نظر دوام و زیبایی ظاهری و هم مناسب بودن آن از نظر کاربردی برای شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. امروزه به لطف پیشرفت های تکنولوژی در زمینه مصالح، انتخاب های بسیار متنوعی در زمینه کابینت ها و کانتر آشپزخانه وجود داشته که این مصالح متنوع هم از نظر اقتصادی و هم از نظر کاربردی دارای امتیازات و معایب مشخصی هستند. بررسی مصالح موجود قبل از بازسازی می تواند در بهترین انتخاب به شما کمک کند.

با پاسخ دقیق و درست به این پرسش ها قبل از شروع بازسازی آشپزخانه منزل می توانید به برنامه ریزی ای کاربردی و مناسب برای ایجاد فضایی راحت و زیبا دست پیدا کنید. پس عجله نکنید و ابتدا بررسی های لازم را انجام داده و سپس شروع به بازسازی آشپزخانه کنید تا فضایی زیبا و ماندگار را در این مکان ایجاد کنید.

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو