ایده در طراحی هتل و اقامتگاه

ایده در طراحی هتل و اقامتگاه

ایده در طراحی هتل و اقامتگاه: این­جا اقامت می­کنید؛ چون…

ایده در طراحی هتل و اقامتگاه – تا به حال چند بار پیش آمده که در سفر مجدد به یک شهر، همان هتل دفعه پیش را انتخاب کنید؟ زیاد؟ خیلی کم؟ شاید اصلا برایتان اهمیتی نداشته که دوباره به جای قبلی بروید یا یک جای جدید را امتحان کنید. شاید هم از آن دسته باشید که دوست ندارند یک اتفاق را دو بار تجربه کنند. راستش را بخواهید، جواب زیاد مهم نیست. این سوال برای این نتیجه­گیری بود: هتل­ها می­توانند در ذهن ما ماندگار شوند. می­پرسید چطور؟ این را دیگر باید در ادامه مطلب بخوانید. به شما خواهیم گفت چطور تصمیم مخاطب را برای اقامت مجدد قطعی کنید. تا پایان با ما همراه باشید.

ایده در طراحی هتل و اقامتگاه

سبز فکر کنید

اول از همه، این پیشنهاد را در نظر داشته باشید: سبز فکر کنید! تقریبا مسافری در دنیا نیست که از دیدن یک نیمچه جنگل در لابی هتلی که بعد از سفر خسته کننده­اش پا به آن گذاشته، ذوق­زده نشود. شاید لابی هتل برای پرورش گل و گیاه زیاد مناسب به نظر نرسد؛ اما اگر شرایطش را دارید، به امتحان کردنش می­ارزد. اتفاقا چون کسی پیشبینی روبرو شدن با یک صحنه سبز و پر از طراوت را در لابی هتل شما ندارد، اگر چنین ایده­ای را عملی کنید، نتیجه خوبی می­گیرید. ممکن است مشتری شما بعدها به بقیه بگوید که از دیدن آن همه فضای سبز در محل اقامتش حسابی لذت برده است!

ایده در طراحی هتل و اقامتگاه

بالا و بالاتر

به نظر شما دلیلی پشت بلند بودن ارتفاع سقف هتل­ها وجود دارد؟ شک نکنید! هتل، منزل اپارتمانی شما نیست و قطعا فضایش هم نمی­تواند از نظر استانداردهای طراحی، مشابه فضای منزل شما باشد. در طراحی هتل و بسیاری از بناهای دیگر با عملکرد عمومی، ارتفاع سقف­ها از چیزی که انتظار داریم و به آن عادت کرده­ایم، بیش­تر است. سقف هتل­ها دست کم چهار الی پنج متر از سطح کف فاصله دارد. در مواردی، این مقدار بیش­تر هم می­شود و تقریبا محدودیتی را شامل نمی­شود. سقف که بلند باشد، می­توانید لوسترهای مرتفع با آویزهای بلند آویزان کنید و این یعنی لابی هتل شما یک صحنه دیدنی دارد.

ایده در طراحی هتل و اقامتگاه

حیاط نوستالژیک

ایده در طراحی هتل و اقامتگاه – اگر روحیات مخاطبانتان را به خوبی بشناسید، می­توانید با کوچک­ترین حرکت­ها متحیرشان کنید. برای مثال فرض کنید در یک شهر باستانی با صنعت توریسم قوی هتل دارید و بناهای زیادی با سبک معماری سنتی و حال و هوای گذشته وجود دارند که به نقاط توریستی این روزها تبدیل شده­اند. حالا اگر شرایطش برای شما فراهم است، می­توانید چنین حال و هوایی را در طراحی هتلتان فراهم کنید. اگر قصد داشته باشید یک بنای قدیمی را با تغییر عملکرد به هتل تبدیل کنید که چه بهتر!

ایده در طراحی هتل و اقامتگاه

عمومی؛ ولی خصوصی!

مگر می­شود؟ البته که شدنی است. در معماری و طراحی داخلی، اصطلاحی وجود دارد به اسم فضای نیمه­خصوصی. فضای نیمه­خصوصی به فضایی گفته می­شود که نه عمومی است و نه خصوصی. در واقع، طراحی هتل یا بخشی از آن به شکل نیمه­خصوصی باعث ایجاد فضایی می­شود که عموم می­توانند از آن استفاده کنند؛ با این تفاوت که حریم شخصیشان در هنگام استفاده از آن فضا تا حدی حفظ می­شود. چنین چیزی به افرادی که در هتل شما اقامت دارند، حس خوبی می­دهد.

کاغذ دیواری نقش­دار؟ چرا که نه!

ایده در طراحی هتل و اقامتگاه – عباراتی مثل «کاغذ دیواری دیگر مد نیست» یا «این طرح­ها به درد این جا نمی­خورد» را دور بیندازید! اگر قرار است هتل شما یکی از آن هتل­های به­ یاد­ماندنی شود، باید ریسک­پذیر و حتی کمی دیوانه باشید. یکی از جذاب­ترین کارها در این رابطه، رفتن به سراغ کاغذ دیواری­هایی است که به طور معمول در فضاهای عمومی به کار برده نمی­شوند. طرحی را انتخاب کنید که مشتری را شگفت­زده کند؛ البته از نوع خوب!

اگر آسانسوری در کار نبود…

درست است که این روزها با وجود آسانسورها دیگر کسی مثل قبل از طریق راه­پله رفت و آمد نمی­کند؛ اما باید این را در نظر داشته باشید که گاهی اوقات، فضای راه­پله بیش­تر از چیزی که فکرش را می­کنید، مورد استفاده قرار می­گیرد. مثلا تصور کنید یکی از افراد ساکن در هتل بخواهد بین دو نیم­طبقه جابجا شود و فرصت یا حوصله منتظر ماندن برای آسانسور را ندارد. آن وقت است که اگر به راه­پله و طراحی آن توجه نکرده باشید، پشیمانی سراغتان می­آید!

از راهروی خسته­کننده خبری نیست! ایده در طراحی هتل و اقامتگاه

راهروها اکثر خسته­کننده و حتی دلگیرند؛ مگر نه؟ این بار نه! نباید بگذارید کسی با قدم زدن در راهروهای هتل شما احساس ناخوشایند پیدا کند. اولین پیشنهاد ما این است که فضا را روشن نگه دارید و اگر قرار نیست لامپ­ها همیشه روشن باشند (که از نظر مصرف انرژی هم عاقلانه نیست)، از لامپ­های سنسوردار استفاده کنید تا در مواقع لازم روشن شوند. سعی کنید از میان کفپوش و دیوارپوش، حداقل یکی را روشن در نظر بگیرید تا فضا تاریک نشود و از موکت­های طرح­دار برای تفکیک فضا استفاده کنید.

سرویس بهداشتی؛ بدون کلیشه

در طراحی هتل و اقامتگاه و طراحی سرویس بهداشتی و علایم مورد نیاز آن شاید زیاد از نظرتان حیاتی نباشد؛ اما نباید مورد غفلت قرار بگیرد. این جزییات هستند که باعث می­شوند هتل یا اقامتگاه شما در خاطر یک نفر بماند؛ مثلا طوری که بعدها در موردش بشنوید «حتی طراحی علایمش هم داستان خودش را داشت». کلیشه­ها را بگذارید کنار و برای جدا کردن سرویس بهداشتی آقایان و بانوان از نشانه­های مبتکرانه استفاده کنید. می­توانید از اینترنت ایده بگیرید؛ اما بهتر است کپی نکنید!

یک پیش­فضای حرفه­ ای

قرار نیست در این مطلب از اصول معماری و تقسیم فضا در هتل حرف بزنیم؛ اما گفتن این مورد خالی از لطف نیست. برای این که فضای یک اتاق استاندارد به اندازه کافی عملکردی باشد، باید یک پیش­فضای مناسب را در بر بگیرد. پیش­فضا، همان­طور که از نامش پیداست، به فضایی گفته می­شود که پیش از فضاهای دیگر و در ابتدا (معمولا ورودی) قرار می­گیرد. برای اتاق یک هتل، پیش­فضا معمولا رختکن، جاکفشی، آینه و ورودی سرویس بهداشتی را شامل می­شود. می­توان پیش­فضا را با یک رنگ یا متریال متفاوت از سایر قسمت­های اتاق جدا کرد.

نشیمن زیر پنجره

ممکن است هتل شما ویوی چندان خوبی نداشته باشد؛ اما اگر این امتیاز را دارید، باید به نحو احسن از آن استفاده کنید. دید داشتن به یک منظره دیدنی از اتاق، یک خصوصیت ایده­آل است. البته همه مشتری­ها وجود منظره را امر ضروری نمی­دانند؛ اما همیشه هستند کسانی که برایشان مهم است از پنجره اتاق چه چیزی می­بینند. اگر برخی از اتاق­ها ویوی مناسب دارند، فرصت را غنیمت بشمارید و زیر پنجره، نشیمن در نظر بگیرید تا فضای دنجی برای نشستن و لذت بردن از اتفاقات بیرون باشد.

وقتی اکسسوری­ها شناسنامه دارند

ایده در طراحی هتل و اقامتگاه – انتخاب مبلمان، عناصر دکوری و اکسسوری­های موجود در اتاق، جزو اصول معماری هتل محسوب نمی­شود؛ اما یک دکوراتور کار­بلد به شما خواهد گفت که توجه کردن به این موارد چقدر روی نظر افرادی که در آن اتاق اقامت دارند، تاثیر دارد. اگر دوست دارید هتل شما از این بابت معرکه و زبانزد باشد، مبلمان و سایر وسایل را به دقت انتخاب کنید. تم و سبک طراحی را مد نظر بگیرید و در صورتی که بودجه اجازه می­دهد، از طراح یا دکوراتور خود بخواهید آن­ها را شخصی­سازی کرده و دقیقا بر اساس چیزی که نیاز دارید، طراحی کند.

یادداشت برای پرسنل

این مورد دیگر قطعا از نکات طراحی داخلی یا معماری نیست؛ اما رعایت کردنش به قدری مهم است که می­تواند ظاهر هتل شما و اتاق­های آن را تحت شعاع قرار دهد. حتما می­دانید که برخی از افراد در هنگام اقامتشان و درست زمانی که در اتاق نیستند، توقع دارند پرسنل هتل به نظافت اتاق و مرتب کردن آن رسیدگی کنند. برخی هم هستند که برعکس، اصلا دوست ندارد طی مدت اقامتشان کسی به اتاق وارد شده یا دخالتی در امور مذکور کند. در هر دو حالت، شایسته است کارت­های مخصوصی برای اعلام وضعیت و خواسته مشتری تدارک ببینید. این کارت­ها که نیاز به نظافت، کمبود وسایل یا حتی مواردی مثل «لطفا مزاحم نشوید» را شامل می­شوند، بهتر است با سبک طراحی داخلی هتل شما و خصوصا اتاق­ها هم­خوانی داشته باشند.

در نهایت، این شما هستید که تصمیم می­گیرید کدام یک از موارد فوق را به کار گرفته یا در اولویت قرار دهید. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده و نکات ذکر شده را مفید یافته باشید.

دکوراسیون داخلی پویانو