انواع چوب و کاربرد آن ها در طراحی داخلی

انواع چوب و کاربرد آن ها در طراحی داخلی

یکی از محبوب ترین و زیباترین عناصر کاربردی و تزئینی در طراحی داخلی که می تواند زیبایی منحصر به فردی به محیط زندگی ما ببخشد، چوب است. چوب دارای انواع و تنوع بسیاری است. با وجود تمام ویژگی های مثبتی که چوب در بر دارد، بسیار مهم است که بدانید کدام چوب را در کدام مکان می توانید به کار ببرید. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که به جادوی چوب در دکوراسیون داخلی باور داشته و می خواهید از آن در طراحی خانه خود استفاده کنید، اما با این پرسش مواجه هستید که کدام چوب مناسب تر بوده و برای کدام یک از نقاط خانه قابل استفاده است، با پویانو همراه باشید تا به پاسخ این پرسش ها دست پیدا کنید. ما در این مطلی ویژگی های برخی از انواع چوب ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

چوب درخت شاه بلوط

  • چوب درخت شاه بلوط

درخت شاه بلوط در کشور ما بیشتر در مناطق شمالی رشد می کند. چوب درخت شاه بلوط، چوبی سخت ، محکم و انعطاف پذیر است و با وجود بافت فشرده ای که دارد به راحتی خم شده و می شکند. همین موضوع باعث می شود تا چوب شاه بلوط به راحتی مورد استفاده قرار گرفته و کارکردن و پردازش آن بسیار ساده باشد.

چوب شاه بلوط رنگ را به راحتی به خود جذب می کند که باعث می شود رنگ آمیزی آن کار ساده ای باشد. هم چنین این چوب در برابر آب و رطوبت نیز مقاوم است. این چوب بیشتر در ساخت مبلمان به عنوان بدنه و روکش مورد استفاده قرار می گیرد.

چوب درخت توس

  • چوب درخت توس

درخت توس یا غان، بیشتر در مناطق شمالی و شمال غرب ایران، رشد کرده و پرورش می یابد. چوب این درخت، نازک، محکم و دارای بافت متوسط است. این چوب به راحتی خم شده، اما بسیار مقاوم است. چوب درخت توس به سختی تقسیم و بریده شده و در زمان خشک شدن، ترک بر می دارد. این چوب برای فضا های باز مناسب نبوده و سریع پوسیده می شود. از آن جایی که چوب درخت توس به راحتی رنگ می شود، بیشتر برای مبلمان و حکاکی ها به کار برده می شود.

چوب بلوط

  • چوب بلوط

در ایران، درخت بلوط بیشتر در جنگل های زاگرس رشد می کند و ویژگی هایی شبیه به درخت شاه بلوط داشته و حتی گاهی با آن اشتباه گرفته می شود. این درخت دارای تنوع بسیاری است. انعطاف و سختی چوب بلوط کاملا بستگی به منطقه ای دارد که درخت در آن رشد می کند، اما در هر صورت بسیار کم به کار برده می شود. این چوب به راحتی تقسیم شده و ترک می خورد.

چوب درخت بلوط که می تواند دارای تنوع بسیاری در در انعطاف پذیری بالا و یا پایین باشد، در برابر نم و رطوبت بسیار مقاوم است. تقریبا می توان گفت که بهترین چوب در زمینه رنگ آمیزی به شمار می رود. نوع انعطاف پذیر این چوب در زمینه مبلمان برای روکش مورد استفاده قرار می گیرد.

چوب درخت گردو

  • چوب درخت گردو

درخت گردو تقریبا در تمام مناطق ایران رشد می کند و از جمله درختان تنومند و سنگین به شمار می رود. مقاومت چوب گردو در برابر شرایط محیطی و فیزیکی بسیار بالا است. رشد این درختان  سال ها طول کشیده، بسیار بلند شده و به راحتی بریده می شود. چوب درخت  گردو تنها می تواند در مکان های خشک مورد استفاده قرار بگیرد و برای استفاده در مناطق مرطوب انتخاب مناسبی به شمار نمی رود. کار کردن بر روی چوب گردو بسیار ساده است. از نظر زیبایی نیز، چوبی ارزشمند برای مبلمان به شمار می رود. چوب گردو در کارهای دارای حکاکی و پیچ و تاب، نتیجه مناسبی را به همراه خواهد داشت.

چوب درخت افرا

  • چوب درخت افرا

درخت افرا، بیشتر به عنوان درخت جنگل های شمالی ایران شناخته می شود و از جمله درختان سخت و سفت  و با بافت فشرده به شمار می رود. پردازش چوب افرا بسیار آسان بوده و بسیار انعطاف پذیر است. در مکان های مرطوب به راحتی پوسیده شده و از بین می رود. تمایل به ترک خوردگی نیز در این چوب بالا است. چوب افرا به عنوان روکش مبلمان، در طراحی لوازم آشپزخانه و در حکاکی ها کاربرد بیشتری دارد.

درخت گیلاس

  • درخت گیلاس

درخت گیلاس به طور کلی در باغ ها و باغچه ها پرورش داده می شود و بیشتر درخت مناطق سرد و معتدل به شمار می رود. این درخت، درختی با بافت نازک، سخت و محکم است. به راحتی پردازش شده و به کار برده می شود، اما چوبی مقاوم به شمار نمی رود. این چوب برای فضا های باز و محیط های خارج از خانه مناسب نبوده و سریع پوسیده و از بین می رود. چوب گیلاس در زمینه رنگ آمیزی، به خوبی رنگ می گیرد. چوب این درخت در طراحی مبلمان و در طراحی داخلی به عنوان روکش به کار برده شده و برای استفاده در معرق کاری نیز بسیار مناسب است.

چوب ماهون

  • چوب ماهون

درخت ماهون در واقع درخت ملی جنوب آمریکا بوده و درخت مناطق گرمسیری به شمار می رود. چوب درخت ماهون، چوبی با بافتی سخت و انعطاف پذیری کم است. این چوب به راحتی مورد استفاده و پردازش قرار گرفته و ترک خوردگی در آن بسیار کم است. در برابر آب و هوای مختلف بسیار مقاوم بوده و از آن جایی که کیفیت بالایی دارد، به عنوان کفپوش و روکش و بدنه مبلمان مدرن و کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرد.

چوب درخت عرعر

  • چوب درخت عرعر

درخت عرعر، درختی مقاوم است که در مناطق خشک نیز می تواند رشد کند. چوب این درخت، چوبی سخت، سنگین و با بافتی فشرده است، اما با این وجود به راحتی می توان از آن استفاده کرد و پردازش آن بسیار ساده است. همان طور که گفته شد این چوب در مناطق خشک مقاومت بالایی دارد و به راحتی می توان از لاک الکل بر روی آن استفاده کرد، اما رنگ های پایه آب برای استفاده بر روی این چوب مناسب نیستند. کاربرد این چوب در ساخت مبلمان بیشتر است.

چوب درخت عرعر

در پایان به این موضوع توجه داشته باشید که اگر می خواهید در دکوراسیون و طراحی محیط زندگی و یا محیط کار خود از متریال چوب استفاده کنید، شناخت ویژگی ها و خصوصیات کلی انواع چوب می تواند نقش به سزایی در انتخاب چوب مناسب داشته باشد. این که هر چوب در کدام مکان کاربرد بیشتری داشته و برای چه کاری مورد استفاده قرار می گیرد، در ماندگاری و مقاومت آن تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. پس اگر به دنبال استفاده از چوب در طراحی داخلی محیط اطراف خود هستید، حتما خصوصیات انواع مختلف آن را مورد بررسی قرار داده و یهترین و مناسب ترین چوب را انتخاب کنید.

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو