نحوه صحیح انتخاب کاغذدیواری مناسب ؛ 9 نکته برای خرید بهترین گزینه

نحوه صحیح انتخاب کاغذدیواری مناسب ؛ 9 نکته برای خرید بهترین گزینه

یکی از راه های تغییر دکوراسیون ، استفاده از کاغذ دیواری است. زمانی که می خواهید با یک حرکت، تاثیر چشمگیری در ظاهر دکوراسیون بگذارید، می توانید از کاغذ دیواری ها استفاده کنید. کاغذ دیواری ها با تنوع نقش و رنگ و امکان نصب راحت به شما کمک می کنند انتخابی جذاب و متفاوت را تجربه کنید. البته این انتخاب از چالش برانگیزترین کارهاست. با وجود تنوع کاغذ دیواری های امروزی، ممکن است تصمیم گرفتن کمی گیج کننده باشد، اما راه هایی برای تشخیص بهترین کاغذ دیواری وجود دارند که می توانند شما را در این رابطه راهنمایی کنند. اگر خیال نو کردن دکوراسیون فضای مورد نظرتان را دارید، برای آشنایی با نکاتی که در انتخاب کاغذ دیواری اهمیت دارند، همراه پویانو باشید.

یکی از راه های تغییر دکوراسیون ، استفاده از کاغذ دیواری است

کاغذ دیواری کلاسیک طرح راه راه

پیش از این که اقدام به خرید کاغذ دیواری کنید، خوب است در ذهن خود تصویری از فضای آتی داشته باشید. پیش از هر کاری باید بدانید دقیقا به دنبال چه هستید. اگر از قبل یک تصور نسبتا مشخص از آن چه می خواهید نداشته باشید، در زمان خرید با وجود گزینه های مختلفی که برای انتخاب دارید، سردرگم می شوید.

برای این که دچار شک و ابهام نشوید، پیش از مراجعه به فروشگاه ها سعی کنید از جدیدترین نمونه ها اطلاع داشته باشید. برای این کار می توانید به ژورنال ها، سایت ها و کتاب ها سر بزنید. همه طرح ها را خوب ببینید و آن هایی که دوست دارید را در فضای مورد نظر خود تجسم کنید. این کار کمک می کند به طور کلی با طرح هایی که مناسب هستند آشنایی پیدا کنید و یک پیش زمینه از طرح ایده آل خود داشته باشید و در هنگام خرید سریع تر به نتیجه برسید.

کاغذ دیواری سه بعدی طرح لانه زنبوری

ر فضا دارای کاربرد خاص خود است و به همین خاطر نمی توان برای همه فضاها به یک شکل تصمیم گیری کرد

نوع فضایی که قرار است با کاغذ دیواری دکور شود در انتخاب شما تاثیر زیادی دارد. هر فضا دارای کاربرد خاص خود است و به همین خاطر نمی توان برای همه فضاها به یک شکل تصمیم گیری کرد. این یعنی ممکن است یک کاغذ دیواری برای فضای الف مناسب باشد، اما در فضای ب جواب ندهد. طرح و رنگ کاغذ دیواری مورد استفاده در فضای کار با نوعی که در منزل به کار می رود، متفاوت است. ممکن است یک فضا به دکوراسیون رسمی نیاز داشته باشد و فضای دیگری با یک دکوراسیون صمیمی و دوستانه بهتر به نظر برسد. البته انواعی از کاغذ دیواری هستند که به خاطر ساده بودن برای اکثر فضاها قابل اجرا هستند.

کاغذ دیواری طرح گل

کاغذ دیواری طرح کودکانه

سلیقه شخصی خود شما نیز در انتخاب کاغذ دیواری نقش تعیین کننده دارد. نصب کاغذ دیواری ظاهر دکوراسیون را تغییر می دهد و در نتیجه، شما باید مدت نسبتا زیادی را با ظاهر جدید فضا سپری کنید. این یعنی فضایی که قرار است شما در آن زندگی کنید، باید طبق سلیقه خودتان طراحی شود. به همین خاطر است که انتخاب کاغذ دیواری باید بر اساس سلیقه تان صورت گیرد.

کاغذ دیواری ها اکسسوری یا لوازم دکوری نیستند که بتوان با دلزده شدن از آن ها راحت حذف و جایگزین شان کرد. تعویض کاغذ دیواری نیازمند هزینه و زمان است و دردسرهای خاص خودش را دارد. سعی کنید در انتخاب کاغذ دیواری به روحیه و نظر خودتان اهمیت زیادی بدهید. در میان گزینه ها به دنبال آن ها که ترندی هستند، نباشید و بدانید که این مدل ها به زودی از مد می افتند و شما را خسته می کنند.

کاغذ دیواری طرح داماس

کاغذ دیواری طرح آبرنگی

اندازه فضایی که می خواهید کاغذ دیواری کنید نیز از دیگر عواملی است که روی انتخاب تان اثر دارد. در یک فضای بزرگ می توان از کاغذ دیواری های دارای طرح های تیره رنگ و پترن های شلوغ استفاده کرد، اما این موضوع در رابطه با فضاهای کوچک صدق نمی کند. اگر در یک فضای کوچک از طرح های تیره و شلوغ استفاده کنید، محیط را کوچک تر جلوه می دهید. به همین خاطر است که در انتخاب کاغذ دیواری برای فضاهای کوچک باید محتاطانه عمل کرد. بهتر است کاغذ دیواری چنین فضاهایی ساده و روشن باشند.

کاغذ دیواری طرح پوست حیوان

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در انتخاب کاغذ دیواری، سبک دکوراسیون فضاست. این عامل به طور مستقیم بر انتخاب شما موثر است و شاید از دیگر عوامل مهم تر باشد. سبک کاغذ دیواری منتخب شما باید با سبکی که در طراحی داخلی و مبلمان فضا به چشم می خورد، یکی باشد یا حداقل به آن شبیه باشد. برای مثال در فضایی که سبک دکوراسیون آن کلاسیک است و مبلمان آن نیز همین سبک را دارند، کاغذ دیواری کلاسیک یک گزینه مناسب است. البته می توان از تلفیق سبک ها استفاده کرد، اما باید این کار را با دقت انجام داد. برای فضاهای مدرن بهتر است از کاغذ دیواری های ساده ، هندسی یا راه راه استفاده شود.

کاغذ دیواری نقوش گیاهی

کاغذ دیواری طرح توپ توپی

رنگ کفپوش ها، مبلمان و لوازم دکوری نیز می تواند در انتخاب شما تاثیر داشته باشد. اگر خرید لوازم را قبل از نصب کردن کاغذ دیواری انجام داده اید، انتخاب تان تحت تاثیر آن ها قرار می گیرد. این قضیه در مواردی که به یک فضای جدید نقل مکان می کنید و می خواهید لوازم و مبلمان قدیمی خود را مجددا مورد استفاده قرار دهید نیز صادق است. رنگ وسایل و مبلمانی که دارید باید در تناسب و همخوانی با رنگ کاغذ دیواری قرار بگیرد. البته نباید تناسب رنگ را با هم رنگ بودن اشتباه گرفت. این یعنی لازم نیست وسایل و کاغذ دیواری را هم رنگ انتخاب کنید. حتی رنگ های متضاد هم می توانند در کنار هم زیبا به نظر برسند، اما در صورتی که آن ها را هوشمندانه انتخاب کنید.

کاغذ دیواری طرح هندسی

کاغذ دیواری طرح گل گرافیکی

به غیر از رعایت اصل تناسب رنگ بین مبلمان و لوازم با کاغذ دیواری باید توجه کرد که اگر از دو کاغذ دیواری در کنار هم روی سطح دیوار استفاده می شود، رنگ و طرح آن ها باید با هم مطابقت داشته باشد. در واقع، شما باید در چنین مواقعی هارمونی رنگ را از همه جهت در نظر بگیرید. طرح هایی که انتخاب می کنید باید از لحاظ بصری با یکدیگر ست شوند. این هارمونی می تواند بین طرح هایی در یک طیف رنگی یا دارای کنتراست ایجاد شود.

کاغذ دیواری طرح ابروبادی

کاغذ دیواری نقوش گیاهی

یکی دیگر از نکاتی که می تواند در انتخاب کاغذ دیواری مناسب تعیین کننده باشد، ارتفاع سقف از کف است. ممکن است این فاکتور مثل بقیه موارد مورد توجه قرار نگیرد، اما این به معنی بی اهمیت بودن آن نیست. خوب است بدانید که با استفاده از تکنیک هایی مثل انتخاب کاغذ دیواری مناسب می توان یک سقف کوتاه را بلندتر جلوه داد. بلند جلوه دادن سقف باعث بزرگ به نظر رسیدن فضا می شود. برخی کاغذ دیواری ها هستند که طرح شان موجب ایجاد خطای دید شده و سقف را بلندتر نشان می دهد. برای مثال، کاغذ دیواری های راه راه عمودی بعد از نصب باعث می شوند دیواری که توسط آن ها پوشانده شده است بلندتر شود و سقف نیز در ارتفاع بالاتری به نظر برسد.

کاغذ دیواری گلدار

کاغذ دیواری طرح هندسی

آخرین نکته ای که در رابطه با انتخاب کاغذ دیواری به شما گوشزد می شود، توجه به قابلیت شستشوی آن است. اگر قرار است کاغذ دیواری منتخب را برای مدت زیادی استفاده کنید، قابل شستشو بودن آن معیاری است که نباید از کنار آن به سادگی بگذرید. همان طور که دیوارها به مرور زمان با جذب گرد و غبار و دوده تغییر رنگ پیدا می کنند، کاغذ دیواری ها نیز پس از گذشت مدتی آلوده می شوند و ظاهر اولیه خود را از دست می دهند. به همین خاطر است که باید به فکر پاک کردن آن ها باشید. اکثر کاغذ دیواری های جدید قابل پاک شدن هستند. سعی کنید انتخاب خود را از میان این دسته انجام دهید.

 

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری