انتخاب سنگ كف: بايدهاى يك كفپوش ايده ال

انتخاب سنگ كف: بايدهاى يك كفپوش ايده ال

سال هاست که سنگ در معماری و طراحی داخلی کاربرد دارد و این کاربرد در زمینه پوشش کف نیز دیده می شود. زیبایی و دوام مناسب سنگ، ان را به یکی از برترین گزینه های پیش رو در این مورد تبدیل کرده است. سنگ های ایده ال برای کفپوش زیادند. اگر بایدهای کفپوش ایده ال را بدانید، می توانید این سنگ ها را به سادگی پیدا کنید. پویانو در ادامه از انواع سنگ کاربردی در نقش کفپوش و خصوصیات هر یک برایتان خواهد گفت.

 

سنگ طبیعی یا مصنوعی؟

یکی از هدیه های تکنولوژی به صنعت ساختمان، سنگ مصنوعی است. این سنگ که بسیار شبیه به سنگ طبیعی است، با استفاده از مواد گوناگونی تولید می شود. سنگ های مصنوعی، اکثرا کیفیت مناسبی دارند و از تنوع جالبی طرح و رنگ نیز برخوردارند، اما پیشنهاد ما به شما این است که در زمینه کفپوش، این سنگ ها را انتخاب نکنید، چرا که بیش تر برای اجرای نما یا در نقش پوشش دیوار کاربرد دارند.

سنگ مناسب کف

سنگی برای کف ساختمان مناسب است که دارای خصوصیات زیر باشد:

  • مقاومت سطح: هر چقدر هم برای خط و خش نیفتادن روی کفپوش احتیاط کنید، باز هم عواملی وجود دارند که ممکن است باعث صدمه دیدن کفپوش شوند. به همین خاطر، یکی از خصوصیات سنگ مناسب کف ، مقاومت مناسب سطح و خش‌ناپذیری ان است.
  • جلا پذیری: سنگ مناسب برای کفپوش، سنگی است که به سادگی جلا بپذیرد. همه سنگ‌ها به مرور زمان الوده می‌شوند و جرم می‌گیرند. جدا از این، ممکن است خش بردارند. از این رو، باید سنگی را انتخاب کرد که قابلیت جلاپذیری داشته باشد و به سادگی به حالت براق خود بازگردد.
  • سادگی نظافت: یکی از اصلی ترین ویژگی های سنگ مناسب کف ، سادگی نظافت ان است. برای مکان های پر تردد، سنگی که دیرتر جرم بگیرد و تمیز شدنش نیز فرایند ساده تری داشته باشد، گزینه بهتری خواهد بود.
  • انتقال گرما: سنگی که قادر باشد گرما را از کف به فضا منتقل کند، برای ساختمان‌های دارای سیستم گرمایش از کف مناسب است. این موضوع در میزان مصرف انرژی نیز موثر است.
  • سر نبودن: یکی از مشکلاتی که افراد با کفپوش ها دارند، سر بودن ان هاست. برخی از سنگ‌ها بسیار لیز هستند و در نتیجه باعث سر خوردن اشیا و افراد می شوند. اخیرا شرکت‌های تولیدکننده سنگ کف با تنظیم نوع پولیش و موارد مختلف از شدت لیز بودن سنگ ها می کاهند.
  • قیمت مناسب: بدون شک، قیمت نیز در انتخاب سنگ مناسب کف از اهمیت زیادی برخوردار است.. انواع گوناگون سنگ، طیف قیمت متفاوتی نیز دارند. انتخاب سنگ‌های تزیینی و گران قیمت به عنوان کفپوش، هزینه زیادی به همراه دارد. علاوه بر این، باید هزینه کار نصاب و برخی موارد دیگر را نیز در نظر گرفت.

کدام سنگ؟

با توجه به خصوصیات بیان شده، این شما هستید که باید یکی را به عنوان سنگ مناسب کف انتخاب کرده و خریداری کنید.

  • سنگ مرمر: زیبا و جلا پذیر است و به خوبی حرارت را انتقال می دهد، اما ریسک سر خوردن روی ان زیاد است، به سادگی خش بر می دارد، نظافتش چندان ساده نیست و قیمت نسبتا زیادی نیز دارد.
  • سنگ گرانیت: تنوع رنگ مناسب، مقاومت در برابر سرما و گرما، نظافت ساده و خش پذیری کم در کنار انتقال حرارت خوب از ویژگی های مثبت ان است، اما قیمت زیادی دارد.
  • سنگ تراورتن: در مقایسه با برخی از سنگ ها دیرتر خش می پذیرد، لیز نیست و قیمت مناسبی نیز دارد، اما جلا پذیری ان متوسط است، به سادگی کثیف می شود و در برابر تغییرات دما نیز مقاوم نیست.

 

با توجه به موارد مذکور و بررسی بیشتر می‌توانید بهترین گزینه را پیدا کنید. البته پیشنهاد ما این است که با افراد متخصص در این زمینه نیز مشورت‌ نمایید تا به ایده ال ترین نتیجه ممکن برسید.

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو | اکبری