راهنمای انتخاب رنگ در طراحی داخلی از ابتدا تا انتها

راهنمای انتخاب رنگ در طراحی داخلی از ابتدا تا انتها

راهنمای انتخاب رنگ در طراحی داخلی از ابتدا تا انتها

ممکن است مانند یک دکوراتور حرفه ‌ای دارای اطلاعات کافی در مورد رنگ و طراحی داخلی نباشید، اما دانستن قانون های کلی در زمینه انتخاب رنگ در طراحی می تواند در مورد این که رنگ ها را در کجا، چگونه و در چه ترکیب بندی هایی به کار ببرید به شما کمک کند. ما در این مطلب یک راهنمای کلی در زمینه رنگ را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌تواند از ابتدا تا انتهای کاربرد رنگ ها به شما کمک کند. پس با پویانو همراه باشید:

راهنمای انتخاب رنگ در طراحی داخلی از ابتدا تا انتها

به طور کلی ۶ رنگ اصلی و رنگ مکمل وجود دارد، اما زمانی که طیف های تیره یا روشن تر این رنگ ها را نیز در نظر گرفته و یا حتی رنگ های سفید و سیاه را نیز به این دایره رنگی اضافه کنید، رنگ های بسیار متعدد و نامحدودی در پیش روی شما قرار خواهند گرفت. به همین دلیل اولین قدم برای تبدیل شدن به یک فرد حرفه ای در زمینه رنگ این است که دایره رنگی را بشناسید…

به طور کلی ۶ رنگ اصلی و رنگ مکمل وجود دارد

  • رنگ های پاستلی

رنگ آبی آسمان، رنگ صورتی پودری، رنگ یاسی و رنگ های این چنینی از جمله آرامش بخش ترین رنگ های دایره رنگی هستند که حسی از آرامش و غنی بودن را به مکان می بخشند. هم چنین رنگ های پاستلی مناسب ترین رنگ برای ایجاد حس مدیتیشن در انسان به شمار می روند.

 رنگ های سرد

رنگ هایی که در آن ها تنالیته ای از رنگ آبی وجود دارد، رنگ سرد به شمار می روند. این شامل تمام طیف های رنگ آبی، رنگ سبز و رنگ بنفش می شود. این رنگ نمادی از رنگ آسمان و دریا به شمار رفته و احساسی از سرما به انسان می بخشد.

رنگ های گرم

رنگ هایی که در آن ها تنالیته ای از رنگ زرد وجود دارد رنگ های گرم به شمار می روند و این شامل تمام تنالیته های رنگ نارنجی، زرد و صورتی است. رنگ زرد نمادی از رنگ خورشید بوده و حسی از صمیمیت و گرما به انسان می بخشد.

رنگ های گرم و رنگ های سرد

  • دایره رنگی

 رنگ های اصلی

قرمز، زرد و آبی رنگ های اصلی هستند.

رنگ های فرعی و یا مکمل

رنگ های مکمل عبارتند از رنگ سبز، نارنجی و بنفش.

رنگهای درجه سه

این رنگ ها از ترکیب رنگ های اصلی و فرعی به دست می‌ آیند و از جمله این رنگ ها آبی و بنفش، آبی و سبز، زرد و سبز، زرد و نارنجی و قرمز و بنفش است.

رنگ های متضاد

رنگ هایی که در دایره رنگی دقیقاً در مقابل یکدیگر قرار دارند رنگ های متضاد به شمار می روند.

رنگ های هماهنگ

رنگ هایی که در دایره رنگی در کنار یکدیگر قرار دارند رنگ های هماهنگ هستند.

رنگ های فرعی و یا مکمل

رنگ های هم تنالیته

زمانی که رنگ های بالایی و پایینی یک رنگ در دایره رنگی را در کنار یکدیگر به کار ببرید، سبک تن در تن را ایجاد خواهید کرد.

ترکیب رنگی متضاد

رنگ سفید بهترین زمینه برای نمایان کردن رنگ ها به شمار می رود و رنگ های متضاد را می‌توان بر روی زمینه سفید به زیبایی به نمایش بگذارید. به همین دلیل اگر بر روی زمین و یا دیوارها از رنگ سفید استفاده کنید، می‌توانید رنگ های متضاد را در کنار یکدیگر به کار ببرید.

رنگ مناسب برای سمت شمال

اگر خانه شما به سمت شمال قرار دارد بهتر است که از رنگ هایی با طیف زرد استفاده کنید و طراحی خانه خود را بر این اساس انجام دهید. زیرا همان طور که می دانید در خانه های شمالی نور خورشید به طور مستقیم وارد خانه نمی شود و رنگ زرد می تواند کمبود نور خورشید را جبران کند.

رنگ مناسب برای سمت شمال

رنگ های مناسب برای زندگی پر سرعت

اگر یک زندگی سریع و پر سرعت داشته و مدام مشغول به انجام کار و فعالیت هستید، بهتر است که مکان های اصلی زندگی خود را با رنگ آبی رنگ آمیزی کنید، زیرا رنگ آبی رنگ آرامش بخش و فرح بخش است و باعث می شود که زندگی شما به تعادل بیشتری برسد.

رنگ های زنانه

برای ایجاد فضایی خوش بینانه و برای افزایش انرژی می توانید رنگ های صورتی و طیف های مختلف آن که شخصیتی زنانه دارند را به کار ببرید.

رنگ های زنانه

طراحی مونوکروم

هر طیف رنگی ای که در تنالیته های رنگ های سیاه و سفید جای بگیرد، به عنوان رنگ مونوکروم شناخته می شود. هر دکوراسیونی که بر اساس مثلث رنگی سیاه و سفید و طوسی طراحی شده باشد در سبک‌ طراحی مونوکروم قرار دارد. رنگ های سیاه و سفید یکی از ایده آل ترین رنگ ها برای ایجاد فضای دراماتیک به شمار می روند.

طراحی مونوکروم

  • هر رنگی چه تاثیر بر روی انسان ایجاد می کند؟

رنگ آبی

این رنگ نمادی از آسمان و دریا به شمار رفته و باعث ایجاد حس آرامش در انسان می شود، زیرا رنگ آبی حرکات و امواج دریا را در مغز بازسازی کرده و باعث آزاد سازی برخی تغییرات شیمیایی در وجود انسان می شود و این همان چیزی است که باعث می شود رنگ آبی به انسان حس مثبت و راحتی ببخشد. متخصصان توصیه می کنند که از رنگ آبی در اتاق خواب استفاده کنید.

هر رنگی چه تاثیر بر روی انسان ایجاد می کند؟

رنگ صورتی

این رنگ، رنگی زنانه است و حسی از زندگی و انرژی مثبت به مکان می بخشد. توصیه می شود که این انتخاب رنگ در طراحی مکان های اصلی خانه مانند اتاق نشیمن به کار برده شود.

این رنگ، رنگی زنانه است و حسی از زندگی و انرژی مثبت به مکان می بخشد

سبز

رنگ سبز نمادی از طبیعت به شمار می رود و تاثیری شبیه به رنگ آبی داشته و آرامش بخش است. بیان می‌شود که نگاه کردن به رنگ سبز باعث ایجاد تغییرات طبیعی در وجود انسان شده و به همین دلیل از نظر روحی باعث ایجاد حس آرامش و بهبودی در فرد می‌گردد.

رنگ سبز نمادی از طبیعت به شمار می رود

رنگ بنفش

رنگ بنفش به عنوان رنگی سوفستیک شناخته شده و به خصوص در مکانی مانند اتاق کار به دلیل این که باعث افزایش تمرکز می شود به کار برده می شود.

رنگ بنفش به عنوان رنگی سوفستیک شناخته شده

رنگ قرمز

اگر این رنگ زبان داشت حتما بیان می کرد که کمی تحرک بیشتری داشته باشید! زیرا ایجاد احساس تحرک ویژگی اصلی رنگ قرمز به شمار می‌رود.

اگر این رنگ زبان داشت حتما بیان می کرد که کمی تحرک بیشتری داشته باشید

زرد

رنگ زرد رنگ خورشید است و رنگی اشتها آور به شمار می رود و به همین دلیل توصیه می‌شود که در مکان هایی مانند آشپزخانه و یا اتاق غذاخوری به کار برده شود.

رنگ زرد رنگ خورشید است و رنگی اشتها آور به شمار می رود

  • طراحی یک مود برد

اگر می خواهید یک اتاق و یا تمام خانه را از ابتدا طراحی کنید، یک مود برد می‌تواند کارها را برای شما بسیار ساده تر کند. مود برد نام یک عدد تابلوی دیواری است که مانند یک صفحه سفید می ماند که می توانید هر تصویر مورد علاقه خود از مجلات، نمونه‌ای از پارچه ها، رنگ ها و آن چه را که از طبیعت جمع آوری کرده و حتی کاشی های مورد علاقه خود را بر روی آن نصب کرده و رنگ ها و بافت ها و طرح های متفاوتی را بر روی آن ایجاد ‌کنید.

زمانی که می خواهید تخته مود برد خود را طراحی کنید بهتر است که یک دایره رنگی نیز بر روی آن قرار داشته باشد. این دایره رنگی می تواند الهام بخش شما در زمینه انتخاب رنگ باشد.

طراحی یک مود برد

  • در مورد انتخاب رنگ در طراحی بیشتر بدانید…

رنگ زرد درخشان ترین رنگ است. به عبارتی برای آن که جلب توجه کند فریاد میزند! به همین دلیل است که در چراغ های هشدار و راهنمایی از رنگ زرد استفاده می شود.

رنگ قرمز طولانی ترین طول موج را در میان رنگ ها دارد و زمانی که بر روی زمینه تیره به کار برده شود شدت بیشتری می ‌یابد. به صورتی که اگر حتی یک لکه قرمز بر روی یک صفحه تیره رنگ وجود داشته باشد، محیط اطراف خود را به طور کامل تحت تاثیر قرار می دهد.

رنگ آبی پر کاربرد ترین رنگ در دنیا است و بیشترین رنگی است که کره زمین را پوشانده است.

رنگ بنفش کوتاه ترین طول موج را در میان رنگ‌ ها دارد و به عنوان نمادی از اصالت شناخته می شود.

در مورد انتخاب رنگ در طراحی بیشتر بدانید...

 

 

 

 

راهنمای انتخاب رنگ در طراحی داخلی

تحریریه پویانو