اقدامات در برابر زلزله احتمالی که میتوان در خانه انجام داد

اقدامات در برابر زلزله احتمالی

اقدامات در برابر زلزله احتمالی که میتوان در خانه انجام داد

اقدامات در برابر زلزله : زلزله از جمله حوادث طبیعی است که چه در کشور ما و چه در تمام دنیا باید پیشگیری های لازم در مقابل آن انجام شود. در صورتی که پیشگیری های لازم انجام نشود می تواند باعث بروز خسارت های جانی و مالی گسترده ای شود. در این مطلب به برخی از پیشگیری هایی که قبل از زلزله می توانید انجام دهید خواهیم پرداخت. با پویانو همراه باشید:

80 درصد از خاک ایران بر روی گسل های فعال قرار دارد و همین موضوع بر روی خسارت های جانی و مالی وارد شده در صورت بروز زلزله بسیار تاثیر گذار است. تقریبا نیمی از مردم کشور ما بر روی گسل های فعال در حال زندگی کردن هستند. در ایران بار ها زلزله های بزرگی رخ داده است که هنور خاطره تلخ آن ها در یاد مردم باقی مانده است؛ از جمله زلزله رودبار، بوئين زهرا، بم و کرمانشاه…

امروزه در مورد مدیریت زلزله و بحران، برنامه ریزی های بسیاری انجام می شود. در زمینه حوادث طبیعی عدم برنامه ریزی و پیشگیری می تواند باعث بروز فاجعه های بزرگ تری شود. به همین دلیل لازم است که پیشگیری هایی که می توان در مورد بروز زلزله انجام داد را بررسی کرده و تدابیر لازم را در نظر گرفت.

اقدامات در برابر زلزله احتمالی

  • محیط اطراف خود را در خانه آماده کنید

از آن جایی که در کشوری زلزله خیز زندگی می کنیم، لازم است که اقداماتی را که می توان برای حفظ جان خود و خانواده مان انجام دهیم را بشناسیم. ابتدا به این موضوع اشاره کنیم که لازم است تا در محیط اطراف خود تدابیر و اقدامات لازم در مقابله با زلزله را انجام دهید. فراموش نکنید که میزان مقاومت ساختمانی که در آن زندگی می کنید در مقابل زلزله را کنترل کنید. با بررسی دیوار های حامل، ستون ها، تیرک ها و یا به طور کلی با بررسی مشخصات فنی ساختمان می توانید به یک نتیجه کلی در مورد مقاومت ساختمان دست پیدا کنید. ساختمان هایی که دارای مقاومت بالایی باشند جان شما را حفظ خواهند کرد.

امروزه در راس روش های ساخت بناها استفاده از بتون آرمه قرار دارد. در این سیستم ابتدا چه در مورد زلزله و چه در مورد وزن ساختمان، استحکام بنا مورد بررسی قرار می گیرد. بعد از بررسی ساختمان، میزان مقاومت بنا مشخص خواهد شد. با بررسی های لازم مقاوم بودن و یا نبودن ساختمان در مقابل زلزله مشخص شده و در صورت نیاز می توانید برخی اقدامات انجام داده و مقاومت ساختمان را از آن چه که هست بیشتر کنید.

محیط اطراف خود را در خانه آماده کنید

  • اشیاء سنگین را در خانه بر روی زمین ثابت کنید

نباید فراموش کنید که در یک زلزله و در صورت تخریب ساختمان، وزن زیاد باعث خسارات جانی بیشتری خواهد شد. علاوه بر وزن ساختمان که کنترلی بر روی آن ندارید، لازم است که لوازم سنگین موجود در خانه را بر روی زمین ثابت کرد. آب گرم کن، یخچال، فر، ماشین ظرفشویی و لباس شویی، گاز و سایر لوازم برقی دارای وزن های بالایی هستند و به همین دلیل باید به زمین و یا دیوار وصل شوند. کمد ها و شلف ها و طبقات دیواری نیز بر اساس کاربردی که دارند می توانند به دیوار ها متصل شوند.

زمانی که احتمال بروز یک خطر وجود داشته باشد، برای این که از افتادن کمد ها، کتابخانه و طبقات چوبی با وزن اشیائی که داخل آن ها قرار دارند بر روی خودتان جلوگیری کنید لازم است که آن ها را به دیوار متصل کرده و تدابیر لازم را در نظر بگیرید. البته در خانه هایی که دارای فرزندان کوچک هستند، چه احتمال بروز زلزله باشد و چه نباشد، لوازم سنگین باید به دیوار ها و زمین متصل شوند تا احتمال بروز خطر کاهش یابد.

به طور کلی اطراف خود را بررسی کرده و تلاش کنید تا بر روی کمد ها لوازم بسیار سنگین قرار ندهید، اگر لوازم سنگین را بر روی کمد ها قرار می دهید، سعی کنید آن ها را در جای خود ثابت کنید تا در صورت تکان خوردن کمد احتمال سقوط آن ها وجود نداشته باشد.

اشیاء سنگین را در خانه بر روی زمین ثابت کنید

  • جعبه کمک های اولیه در آپارتمان آماده کرده و یک برنامه مقابله با حادثه برای خانواده طراحی کنید

در اقدامات در برابر زلزله آماده کردن یک کیف زلزله را فراموش نکنید. در راس اقداماتی که برای زلزله باید صورت بگیرد، آماده کردن یک کیف کمک های اولیه و مایحتاج اولیه قرار دارد. باید کیفی را آماده کنید که در صورت بروز زلزله در 72 ساعت اولیه، تا زمانی که نیرو های کمکی و امداد به شما دسترسی پیدا کنند نیاز های شما را بر طرف کند. کیف کمک های اولیه و یا کیف زلزله در صورت تشنگی و گرسنگی می تواند به شما کمک کند.

در این شرایط موضوع مهم این است که در صورت بروز حوادث طبیعی، کیف کمک های اولیه باید آماده باشد، بر اساس رفع نیاز تعداد افراد خانواده تهیه شود و در جایی قرار بگیرد که به راحتی بتوان به آن دسترسی پیدا کرد. کیف زلزله و کمک های اولیه را نه تنها در خانه، بلکه در محیط کار، مدارس و ادارات نیز باید قرار داد.

در بسیاری از نقاط دنیا با انجام همین اقدامات و پیشگیری های لازم از بروز خسارات مالی و جانی بسیار جلوگیری می شود. به طور کلی در نزدیکی مکانی که قرار دارید و به شکلی که به راحتی بتوانید به آن دسترسی پیدا کنید یک کیف زلزله و یا کمک های اولیه قرار بدهید.

جعبه کمک های اولیه در آپارتمان آماده کرده و یک برنامه مقابله با حادثه برای خانواده طراحی کنید

  • لوازم و اشیائی که باید در کیف زلزله قرار داده شوند

در این کیف باید مواد خوراکی قرار داده شوند. از جمله مواد خوراکی که از کاهش آب بدن جلوگیری کرده و ماندگاری بالایی داشته باشند (مانند کنسرو ها، میوه های خشک، آب میوه و غیره)، کالری بالایی داشته و حاوی ویتامین و کربوهیدرات نیز باشند. هم چنین در این کیف می توان فتوکپی های لازم، مدارک هویتی از جمله شناسنامه، کارت ملی و گواهینامه رانندگی، سند خانه، بیمه، مدارک تحصیلی، پاسپورت، دفترچه های بانکی و سایر مدارک مورد نیاز را نیز قرار داد.

برای ایجاد شرایط بهداشتی باید صابون و مواد ضد عفونی کننده، دستمال مرطوب، آب، دستمال کاغذی، مسواک و خمیر دندان، پد های الکلی و سایر لوازم مورد نیاز را در کیف قرار بدهید. در صورت امکان قرار دادن کیسه خواب و یا یک ملحفه در صورت سرد بودن هوا نیز مناسب خواهد بود. چاقوی جیبی، سوت، یک قیچی کوچک و یا بزرگ، کاغذ و خودکار، رادیوی باطری ای، چراغ قوه و باطری های اضافه از جمله سایر لوازم مورد نیاز به شمار می روند.

لوازم و اشیائی که باید در کیف زلزله قرار داده شوند

  • بیمه زلزله خانه را فراموش نکنید

بیمه زلزله چه کاری انجام می دهد؟ بیمه زلزله از جمله بیمه های حوادث طبیعی به شمار می رود و از جمله اقداماتی که در صورت بروز حوادث طبیعی مانند رانش زمین، آتش سوزی، سیل و یا انفجار برای جبران خسارات صورت می گیرد. بیمه زلزله از طرف شرکت های بیمه گذار صورت گرفته و در صورت در خواست ابتدا مقاومت ساختمان بررسی می شود و در نتیجه بررسی ها مشخص می شود که آیا نیازی به انجام بیمه زلزله وجود دارد یا خیر.

با بیمه زلزله می توانید هم خانه و هم لوازم موجود در آن را بیمه کنید و در صورت بروز زلزله و وارد شدن خسارت به محیط زندگی خود می توانید از بیمه در خواست خسارت کنید.

بیمه زلزله خانه را فراموش نکنید

  • یک برنامه ریزی زلزله آماده کنید

در اقدامات در برابر زلزله حتما از قبل نقاط ایمن خانه را مشخص کنید. با مشخص کردن این نقاط و طراحی یک برنامه، با خانواده صحبت کنید که در چه نقاطی باید پناه بگیرند و در چه نقاطی نباید به ایستند. قبل از هر چیزی استرس خود را کنترل کنید. از قبل مکان قرار گیری فلکه گاز، کنتور برق و فلکه آب را یاد بگیرید. معایب و خسارات موجود در سیستم لوله کشی مکان هایی مانند آشپزخانه و سرویس بهداشتی را بر طرف کنید. هنگام وقوع زلزله در صورت امکان آب و برق و گاز را قطع کنید.

مطمئن شوید که تمام افراد خانواده بر اساس برنامه ای که مشخص کرده اید حرکت کنند و با مشخص کردن کار هایی که باید انجام شود در کنار یکدیگر باقی بمانید. در صورت لزوم هر سال برنامه ریزی خود را بازبینی کرده و با اعضای خانواده آن را مرور کنید. برای این که بدانید در هنگام وقوع زلزله باید چگونه اقدام کرده و از اقدامات انجام شده اطمینان حاصل کنید، هر از گاهی با اعضای خانواده یک مانور زلزله انجام بدهید و همراه با اهالی خانه پیشگیری های لازم را فرا بگیرید.

یک برنامه ریزی زلزله آماده کنید

  • اقداماتی که بعد از زلزله باید انجام دهید

اقداماتی که باید بعد از زلزله انجام بدهید نسبت به مکانی که در آن قرار دارید متفاوت است. اگر در محیطی بسته قرار دارید باید ایمنی فردی خود را در الویت قرار داده و در مکانی امن پناه بگیرید. سعی کنید که استرس خود را کنترل کنید. سپس افرادی را که در اطراف شما قرار دارند و می توانید به آن ها کمک کنید را مشخص کنید.

از اشیاء قابل تخریب تا جای ممکن فاصله بگیرید. اگر بوی گاز استشمام می کنید، که انتشار گاز در هنگام زلزله اتفاقی طبیعی است، در صورت امکان پنجره ها را باز کنید و تلاش کنید که هوای تازه وارد خانه کنید. سعی کنید تا به رادیو، تلویزیون و تلفن دسترسی پیدا کنید، زیرا ممکن است افرادی در تلاش برای یافتن شما باشند.

اگر زلزله بزرگی رخ داده باشد به دنبال آن پس لرزه هایی نیز رخ خواهند داد و فراموش نکنید که این پس لرزه ها نیز می توانند به ساختمان خسارت وارد کنند. اگر می توانید از ساختمان خارج شوید و یا در محیط باز قرار دارید مراقب باشید تا محیط افراد را برای برای حضور و پارک ماشین های امداد خالی نگه دارید.

حضور ماشین های اضافه در خیابان و بروز ترافیک مانع از رسیدن کمک به افرادی که به کمک نیاز دارند خواهد شد. کیف کمک های اولیه و کیف زلزله خود را برداشته و تلاش کنید تا بر اساس برنامه ای که مشخص کرده اید عمل کنید. به نقطه قرار با خانواده و یا به یک نقطه امن بروید. اگر در فضای باز هستید خسارت وارد شده به اطراف را بررسی کرده و ساختمان ها و بناهایی که احتمال ریزش آن ها وجود دارد را مشخص کرده و از آن ها و خطوط انتقال انرژی فاصله بگیرید.

اگر در زیر آوار باقی مانده اید تلاش نکنید که با استرس حرکت کنید. اگر فضای قابل حرکت اطراف شما محدود است، با حرکات اضافه می توانید جان خود را به خطر بیندازید. از مکان های غیر امن عبور نکنید. فراموش نکنید که گروه امداد به زودی به شما کمک خواهند کرد.

انرژی خود را به درستی مصرف کنید و خود را بی مورد خسته نکنید. سعی کنید تا صدای خود را با استفاده از سوت و یا رادیویی که در کیف قرار داده اید به گوش دیگران برسانید. با ضربه زدن به یک شیء فلزی نیز می توانید صدای لازم را تولید کنید. تا جای ممکن بدون این که صدا و انرژی خود را از بین ببرید تلاش کنید تا دیگران صدای شما بشنوند و در مکان های امن باقی بمانید.

اقداماتی که بعد از زلزله باید انجام دهید

در اقدامات در برابر زلزله و یا آتش سوزی که باید انجام داد، لازم است که برای کاهش خطر و ریسک برخی از سیستم تاسیسات را مورد بررسی بیشتر قرار بدهید. رفع مشکلات موجود در تاسیسات ساختمان نه تنها در صورت بروز زلزله، بلکه در زندگی روزانه نیز برای شما مفید خواهد بود. سیم کشی های مشکل دار را مشخص کرده و آن ها را تعویض کنید.

فلکه گاز را بررسی کرده و در صورت نشت گاز از افراد حرفه ای کمک بگیرید. وجود مشکل در سیستم لوله کشی گاز احتمال بروز آتش سوزی را افزایش خواهد داد. برای جلوگیری از نشت آب و گاز می توانید از لوله ها و لوازم منعطف تر استفاده کنید. مصالح منعطف در مقابل شکستن مقاوم بوده و خسارت کمتری را در صورت بروز زلزله ایجاد خواهند کرد.

اقدامات در برابر زلزله تاسیسات ساختمان را بررسی کنید

ما انسان ها معمولا تا زمانی که اتفاقی رخ ندهد متوجه اهمیت پیشگیری ها و برنامه ریزی های لازم نخواهیم شد. اما فراموش نکنید که توجه کردن به همین نکات ساده می تواند جان شما و اعضای خانوادتان را در صورت بروز حوادث طبیعی و ناگوار حفظ کند.

 

 

 

 

اقدامات در برابر زلزله

تحریریه پویانو