اسکیس کنکور معماری ؛ چگونه در آزمون عملی موفق باشیم؟

مطمئنا همان طور که مرحله اول را گذرانده اید، از پس آن هم بر خواهید آمد. برای آشنایی با چگونگی موفقیت در اسکیس کنکور معماری ، همراه پویانو باشید.

اسکیس کنکور معماری ؛ چگونه در آزمون عملی موفق باشیم؟

اسکیس، مرحله دوم کنکورهایی مثل کنکور معماری و شاخه های آن است. البته، رشته هایی مثل طراحی شهری هم اسکیس دارند. زمانی که شما مرحله اول کنکور را که بخش تئوری آن است، با موفقیت پشت سر می گذارید، باید از یک سد دیگر نیز عبور کنید که همان اسکیس است. اسکیس، برای بسیاری از دانشجویان رشته معماری، یک آزمون دشوار و پر استرس به نظر می آید، اما اگر به خوبی برای این آزمون آماده شوید، مطمئنا همان طور که مرحله اول را گذرانده اید، از پس آن هم بر خواهید آمد. برای آشنایی با چگونگی موفقیت در اسکیس کنکور معماری ، همراه پویانو باشید.

اسکیس یعنی چه؟

اسکیس یعنی چه؟

اسکیس یا پیش طرح، اولین طرح و سریع ترین طرحی است که یک ایده را روی کاغذ می آورد. این ایده، خصوصیات اصلی یک اثر را نشان می دهد.

اسکیس در رشته هایی مثل طراحی صنعتی، معماری، نقاشی و حتی طراحی وب و طراحی نرم افزار کاربرد دارد. در اسکیس، طرح به صورت سرعتی و معمولا دست آزاد ترسیم می شود. برخلاف کروکی ها که بر مبنای واقعیت کشیده می شوند، اسکیس بر مبنای فکر و ایده شما روی کاغذ می آید. طرح کشیده شده، معمولا با کمک وسایل مخصوص راندو، رنگ آمیزی می شود. راندو، اسکیس شما را پخته می کند، اما استفاده نادرست از آن، نتیجه برعکس خواهد داد.

اسکیس را با عنوان اتود نیز می شناسند.

كنكور اسكيس کارشناسی ارشد معماري

بیش از ده سال است که کنکور کارشناسی ارشد معماری در دو مرحله برگزار می شود. یکی مرحله تئوری و یکی مرحله عملی که همان اسکیس می باشد. اسکیس در کنکور، برای سنجش میزان تسلط بر معماری انجام می شود. کلیات اسکیس در سال های اخیر، یکسان بوده و تنها تغییرات کوچکی به خود دیده است.

در آزمون عملی کنکور معماری که چهار ساعت به طول می انجامد، موضوع اسکیس و شرح آن در اختیار شما قرار می گیرد. سپس از شما خواسته می شود مدارک مورد نظر را در این مدت زمان مشخص، آماده کرده و تحویل دهید.

موضوعات اسکیس کنکور معماری

موضوعات اسکیس، معمولا در دو زمینه فرهنگی و عملکردی ارائه می شوند.

  • موضوع های فرهنگی، نیازمند مدارک کم تری هستند تا فرد بتواند کانسپت موضوع را در زمان تعیین شده پرورش داده و به بهترین شکل ارائه دهد.
  • موضوع های عملکردی، نیازمند مدارک بیش تری می باشند تا برنامه دهی فرد در رابطه با عملکرد خواسته شده، مورد بررسی قرار گیرد.

به عنوان مثال :

در کنکور سال 90، موضوع اسکیس معماری، “طراحی سرای محله” بود. در این آزمون، 9 مدرک از قبیل فرایند طراحی، پلان و سایت پلان، نماها، مقطع ها، پرسپکتیوهای داخلی و خارجی مورد نیاز بود. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که در رابطه با این موضوع، عملکرد از اهمیت بالاتری برخوردار است.

از طرف دیگر، در کنکور سال 91، موضوع اسکیس معماری، “طراحی عمارت نظر خلیج فارس” بود. در این آزمون، 4 مدرک از قبیل پلان، نما، مقطع و پرسپکتیو خواسته شده بودند. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که کانسپت فرد و فرایند شکل گیری آن اهمیت بیش تری داشت.

موضوعات اسکیس کنکور معماری

چگونه در اسکیس ارشد معماری موفق شویم؟

در سال های گذشته، موضوعات دیگری مثل تالار تختی، عمارت گنبد نما، آتش نشانی و غیره در اسکیس معماری ارشد مد نظر بوده اند که هر یک از آن ها با وجود چالش های متفاوتی که در بر داشتند، از قاعده مذکور تبعیت می نمودند.

اگر این کلیات را رعایت کنید و با معیارهای مد نظر داوران برای امتیاز دادن به اسکیس ها آشنایی داشته باشید، می توانید درصد بالاتری را در این آزمون کسب کنید. با در نظر گرفتن تجربیات سال های اخیر، می توان گفت که طراحی با معیار “مدرن ایرانی” از طرف داوران، مورد قبول است.

شما برای ارائه موضوع به بهترین نحو، نیازمند مهارت دستی هستید. معمولا در دانشگاه های معماری، چنین مهارت هایی با توجه به آیتم های ذکر شده، به دانشجوها یاد داده نمی شوند و اکثر دانشجویان این رشته و رشته های مرتبط، نیازمند آموزش اسکیس می باشند. آموزش های مربوط به اسکیس، در کنار ایجاد مهارت مورد نیاز برای شرکت در اسکیس، گامی بلند به سوی طراحی استاندارد توسط یک معمار می باشند.

چگونه در اسکیس ارشد معماری موفق شویم؟

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری