کیفیت خواب شما در اتاق خواب منزل چگونه است؟

کیفیت خواب شما در اتاق خواب منزل چگونه است؟

خواب یک موضوع بسیار مهم در زندگی ما به شمار می رود، زیرا تاثیر مستقیم بر روی روند زندگی انسان دارد. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که خواب شما چه کیفیتی دارد؟ آیا 7 ساعت خواب در طول شبانه روز برای شما کافی است؟ آیا شب ها مرتبا از خواب بیدار شده و یا میل به غذا خوردن در نیمه شب دارید؟ تا چه اندازه خواب سالمی دارید؟ آیا می دانید عادت های شما برای خوابیدن تاثیر مستقیم بر روی کیفیت زندگیتان دارد؟ پاسخ به این پرسش ها ساده، اما مهم می تواند کیفیت خواب شمادر اتاق خواب منزل  را مشخص کند. برای این که با این پرسش ها بیشتر آشنا شده و سلامت خواب خود را بسنجید، با پویانو همراه باشید:

آیا در اتاق خواب شما تلویزیون وجود دارد؟

  • آیا در اتاق خواب شما تلویزیون وجود دارد؟

از نظر متخصصان نورولوژی خواب، تماشای تلویزیون باعث بیدار شدن مغز شده و مانع از قابلیت اندیشیدن درست انسان می شود. به همین دلیل توصیه می شود که در اتاق خواب به هیچ عنوان تلویزیون تماشا نکنید. نکته مهم در این مورد این است که نور آبی رنگی که به عنوان درخشش از صفحه تلویزیون خارج می شود، نور روز را تقلید می کند و مانع از تولید هرمون ملاتونین یا همان هرمون خواب در مغز انسان می شود. هم چنین متخصصان توصیه می کنند که کار های روزمره ای مانند ارسال ایمیل و یا پرداخت قبض ها را نیز در اتاق خواب انجام ندهید.

میزان دمای اتاق خواب به چه اندازه است؟

  • میزان دمای اتاق خواب به چه اندازه است؟

آیا می دانید هنگامی که به خواب می روید، دمای بدن سرد می شود تا به شما اطلاع دهد که زمان استراحت کردن فرا رسیده است؟ به همین دلیل وجود دمای بالا در اتاق خواب مانع از سرد شدن طبیعی بدن شده و باعث تجربه خوابی نا سالم می شود.فراموش نکنید دمای ایده آل برای اتاق خواب نباید از دمای 18 درجه سانتی گراد بگذرد.

آیا حداقل 7 ساعت در شبانه روز می خوابید؟

  • آیا حداقل 7 ساعت در شبانه روز می خوابید؟

اگر چه 7 ساعت خوابیدن در شب، نکته کلیدی در کیفیت خواب به شمار می رود، اما باید میانگین خواب خود در طول هفته را نیز در نظر داشته باشید. اگر در روز های متوالی کمتر از 7 ساعت بخوابید، این موضوع باعث می شود تا انرژی شما کاهش یافته و عملکرد مغز کند شود. فراموش نکنید که خواب کافی به معنای سیستم ایمنی سالم، وزن متعادل و عمر طولانی تر است.

حالت خواب شما کدام است؟

  • حالت خواب شما کدام است؟

بهترین حالت برای خوابیدن به پشت و یا به پهلو است. فیزیوتراپیست ها بیان می کنند که خوابیدن بر روی شکم و کج کردن صورت، باعث چرخش بیش از حد گردن شده و به عضلات و ماهیچه ها فشار وارد کرده و باعث بروز درد در بدن شما خواهد شد. اگر مشکلات رفلکس معده دارید به پهلو چپ بخوابید، این گونه مانع از رفلکس اسید معده خواهید شد. برای این که عادت خوابیدن بر روی شکم را از بین ببرید، بر روی معده یک بالش قرار داده و به پهلو بخوابید.

میان غذا خوردن تا خوابین شما چند ساعت فاصله وجود دارد؟

  • میان غذا خوردن تا خوابین شما چند ساعت فاصله وجود دارد؟

خوردن غذا چند ساعت کوتاه قبل از خواب می تواند خواب شما را خراب کند. غذا هایی مانند ساندویچ و سیب زمینی سرخ کرده نیز به دلیل این که غذا هایی سنگین به شمار می روند، خوابیدن را سخت تر خواهند کرد. اگر مشکل هضم غذا دارید، از غذا های سبک و بدون روغن استفاده کنید. اگر از جمله افرادی هستید که نصف شب گرسنه شده و میل به غذا خوردن دارید، محصولاتی مانند ماست و یا شیر را مصرف کنید. اگر شب ها زیاد از خواب بیدار می شوید، خوردن دو عدد کیوی و یا چای آلبالو قبل از خواب می تواند به شما کمک کند. زیرا هر دوی این موارد به دلیل این که سطح مواد شیمیایی مغز را افزایش می دهند، خوابیدن را راحت تر می کنند.

اتاق خواب شما کاملا تاریک است و یا دارای پرده های نازک است؟

  • اتاق خواب منزل شما کاملا تاریک است و یا دارای پرده های نازک است؟

برای داشتن یک خواب ایده آل و با کیفیت لازم است که اتاق خواب کاملا تاریک باشد. زیرا ترشح هرمون ملاتونین در تاریکی کامل به حداکثر رسیده و همین موضوع خوابیدن را راحت تر می کند. یعنی هر چه اتاق تاریک تر باشد، بهتر است. به همین دلیل پرده های ضخیم و کلفت را برای پنجره اتاق خواب به کار ببرید و یا از چشم بند هنگام خوابیدن استفاده کنید.

  • آیا بعد از ظهر ها چای و یا قهوه میل می کنید؟

برخی از افراد از نظر ژنتیکی افراد خوش شانسی هستند و حتی اگر قبل از خواب قهوه بنوشند، خیلی آرام و راحت می خوابند. اما تحقیقات انجام شده نشان می دهد که افرادی که 6 ساعت قبل از خواب نوشیدنی کافئین دار مصرف می کنند، نسبت به افراد دیگر 41 دقیقه خواب کمتری دارند. به همین دلیل بهتر است که از ساعت 3:30 بعد از ظهر به بعد، دیگر نوشیدنی کافئین دار میل نکنید.

آیا بعد از ظهر ها چای و یا قهوه میل می کنید؟

  • صبح ها ورزش می کنید یا شب ها؟

اگر می خواهید خواب بیشتری داشته باشید، ساعت ورزش کردن خود را به صبح زود انتقال دهید. زیرا افرادی که ساعت 7 صبح ورزشی مانند ایروبیک انجام می دهند، نصبت به افرادی که همان ورزش را بعد از ظهر انجام می دهند، خوابی عمیق تر و با کیفیت تر را تجربه می کنند. تحقیقات دیگر نشان می دهد که انجام تمرینات کم سرعت و مقاومی مانند وزنه زدن و تمرین وزنه برداری، خواب را سنگین تر می کند، اما به طور کلی فراموش نکنید که ورزش کردن باعث مصرف انرژی و کاهش استرس می شود و همین موضوع در خوابیدن بهتر تاثیر گذار خواهد بود.

صبح ها ورزش می کنید یا شب ها؟

  • تشک تخت خواب را هر چند وقت یکبار می چرخانید؟

حتما تشک تخت خواب خود را به طور مرتب بچرخانید. اگر چه امروزه بیشتر تشک ها از فوم تشکیل شده و نیاز به چرخاندن ندارند، اما با این وجود لازم است که سالی 2 بار تشک تخت خواب را بچرخانید. زیرا خوابیدن مداوم بر روی یک سمت تشک باعث می شود تا به مرور زمان پوسیده و کیفیت آن کاهش یابد و همین موضوع بر روی کیفیت خواب شما تاثیر گذار خواهد بود. فراموش نکنید که بالش و تشک های هیبرید، فاصله بین سر و گردن را حمایت کرده، تراز ایجاد کرده و با تمام ویژگی های بدن و موقعیت های خواب شما تطبیق می یابد.

تشک تخت خواب را هر چند وقت یکبار می چرخانید؟

با پاسخ دقیق به این پرسش ها می توانید به این نتیجه برسید که آیا خواب سالم و با کیفیتی دارید یا خیر؟ اگر پاسخ شما منفی است، با توجه به نکاتی که در این مطلب بیان شد و با رفع اشتباهات موجوددر طراحی داخلی اتاق خواب منزل می توانید یک خواب راحت را تجربه کنید. فراموش نکنید که هر چه خواب بهتری داشته باشید، کیفیت زندگی شما نیز افزایش خواهد یافت.

 

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو