آشنایی با نمای ساختمان در طراحی

آشنایی با نمای ساختمان در طراحی

نمای ساختمان یکی از اجزاء بسیار مهم ساختمان است.در سال های اخیر پس از مطرح شدن دوباره اهمیت فضاهای عمومی و ارزش زندگی شهری، نما اهمیت دوباره ایی یافته است. نما در عمل درون ساختمان را از بیرون و فضای خصوصی را از فضای عمومی جدا می‌کند.نما در واقع صورت ساختمان و به بهترین بیان، حالتی است که نشان دهنده ذوق و هوشیاری فرد طراح یا مالک از بنای خود است. تناقض بین جنبه‌ی شهری و بیان فردی نما در صورتی می‌تواند از بین رود که ساختمان جزئی از شهر در نظر گرفته شود و ارتباطات آن با محیط چند جانبه باشد. در رابطه با طراحی معماری نما مباحث زیادی مطرح است از جمله: • عناصر پر اهمیت در نما • پارامترهای زیباشناسی در نما • آماده سازی سطح زیر کار برای نما • عایق بودن نما • نما بیان کننده شخصیت بنا • نمای هر ساختمان به عنوان عنصری از نمای مجموعه شهری • نمای ساختمان و شرایط فیزیکی • قیمت تمام شده نما • سرعت اجرای نما و همچنین با توجه به نوع مصالح مصرف شده در نماسازی و تکنیک اجرای آن، نماسازی دارای چندین نوع می باشد. که می توان به نماسازی با سنگ، نماسازی با آجر، نماسازی با بتن معماری، نماسازی با شیشه، نمای کامپوزیت، نمای دکوراتیو عایق، نمای مینرال، نماسازی با پنل HPL، نماهای اندودی و … اشاره کرد .در ادامه بعضی از این نماها تعریف گردیده است. • نمای سنگی: یکی از قدیمی ترین مصالحی که در ساختمان سازی به کار می رود سنگ است. در نماسازی از سنگ های رودخانه ای, سنگ های آهکی و سنگ ها ی آذرین استفاده می شود. از فواید این نما می توان به تنوع رنگ و بافت طرح, ماندگاری بالا, عایق بودن در برابر حرارت و صوت, و قابل تعمیر بودن آن نام برد. برای انتخاب سنگ باید به تناسب آن با اقیلم منطقه، آلوده نبودن سنگ به مواد طبیعی و مصنوعی, مقاومت در برابر عامل فرسایش, مقاومت فشاری قطعات باربر (بیشتر از 150 کیلو بر سانتیمتر مربع), مقاومت کششی و خمشی, یکنواخت بودن بافت و بدون شیار و ترک و رگه بودن سنگ و عدم پوسیدگی دقت کرد. قابل ذکر است که سنگ های آهکی علیرغم زیبایی استحکام چندانی ندارند و در مجموع نمای سنگی فقط از جهت افزایش وزن بار مرده ایجاد مشکل می کند. • نمای رومی: در ساخت نماهای رومی از سیمانکاری یا تراش سنگ استفاده می کنند. برای ایجاد طرح ها و نقشه های پیچیده در نما می توان از این نما استفاده کرد. از دیگر ویژگی های اجرای این نما عایق بودن در برابر صوت و حرارت است. از جهت ماندگاری بالا نیست زیرا سیمان در برابر باران و طوفان دچار فرسایش می شود. البته می توان بجای سیمان از سنگ استفاده کرد که هزینه بیشتری دارد.

1

تصویر 1: نمای کلاسیک

نمای آجری: یکی از قدیمی ترین مصالح مورد استفاده در ساختمان آجر می باشد. از آجرهای رسی و شیلی در اجرای نمای استفاده می شود. این نما بهترین عایق حرارتی-برودتی و صوتی است و مانع اتلاف انرژی در فصول مختلف می شود. البته این نما هم محدودیت هایی دارد. تنوع رنگ آن بالا نیست. بدلیل زمان برای خشک شدن ملات ماسه سیمان سرعت اجرا پایین است. افزایش وزن ساختمان و درصورت مرغوب نبودن آجر ایجاد ترک خوردگی و شوره زدگی می شود.

2

تصویر2: نمای آجری

نمای شیشه ای: اجرای این نما مربوط به دوره مدرنیسم است. از فواید استفاده از این نما برای ساختمان می توان به ایجاد ارتباط بین فضای بیرون و درون و احساس سبکی و آرامش و دید یکپارچه, تامین روشنایی محیط, پایین آوردن وزن بار مرده و سرعت بالای اجرای آن نام برد. اما در اثر ضخامت کم و شفافیت, مقاومت آن کم و اتلاف انرژی آن زیاد است و باعث احساس عدم آرامش حرارتی در فصول سرد سال را شاهد هستیم.

3

تصویر3: نمای تمام شیشه ایی

نمای کامپوزیت: از مصالح جدید است که از دولایه آلومینیوم و یک هسته از جنس پلاستیک یا ماده معدنی تشکیل شده است. ساده, سبک, مقاوم و در رنگ های مختلف است. به راحتی مونتاژ می شود, تعمیر و نگهداری آن ساده است و دیر دچار فرسایش می شود. ولی در نماهایی که پیچیده است نمی توان از آن استفاده کرد زیرا شکل دهی زیاد در آن ممکن نیست.

4

تصویر 4: نمای خلاقانه با کامپوزیت

نمای چوبی: در این طراحی از چوب فرآوری شده (ترمووود) استفاده می شود که این محصول طی فرآیند دمایی ویژه ای که بر روی چوب انجام می دهند بوجود می آید. در این فرآیند ویژگی هایی مثل پایداری پایین, پوسیدگی, عدم یکنواختی رنگ, عدم پایداری در اندازه و …را از بین می برند و چوب را با ویژگی های جدید تولید می کنند. این عملیات حرارتی همراه با بخار آب و گردش هوا صورت می گیرد که تغییر در ساختار چوب ایجاد می کند و چوب را عاری از آنزیم های آسیب رسان می کند. استفاده از این نما از جهت احساسی و ایجاد ارتباط با طبیعت حائز اهمیت است.

5

تصویر 5: نمای خلاقانه با چوب