آشنایی با مراحل تولید کاغذ دیواری

آشنایی با مراحل تولید کاغذ دیواری

کاغذ دیواری ها امروزه به یکی از پرکاربردترین عناصر دکوری در طراحی داخلی تبدیل شده اند. این دیوارپوش های تزیینی و زیبا برای دکوراسیون فضاهای مسکونی، اداری، تجاری، درمانی و بسیاری از فضاهای دیگر به کار می روند. خصوصیات کاغذ دیواری و تنوع طرح و رنگ آن بر هیچ کس پوشیده نیست، ولی کم تر کسی می داند که این پوشش دیواری متمایز و پرطرفدار چگونه تولید می شود. نحوه ساخت و تولید کاغذ دیواری ، موضوعی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. برای آشنایی با روند تولید کاغذ دیواری با ما همراه باشید.

کاغذ دیواری ها امروزه به یکی از پرکاربردترین عناصر دکوری در طراحی داخلی تبدیل شده اند

کاغذ دیواری چیست؟

کاغذ دیواری ها پوشش هایی تزیینی هستند که برای پوشاندن سطح دیوارهای داخلی فضاهای مختلف به کار می روند. از جمله این فضاها می توان به ادارت، منازل، فروشگاه ها و غیره اشاره نمود. کاغذ دیواری، یکی از جنبه های طراحی داخلی به شمار می آید. این دیوارپوش محبوب و زیبا به شکل رول یا به صورت متری به فروش می رسد.

کاغذ دیواری ها با چسب مخصوص روی دیوار مورد نظر چسبانده می شوند. جدا کردن آن ها از روی دیوار نیز تقریبا ساده است. کاغذ دیواری می تواند ساده (به شکل نقاشی) یا منسوج (مثل آنگلیپتا) باشد یا الگوهای گرافیکی داشته باشد. برای چاپ طرح و نقش کاغذ دیواری از روش های گوناگونی نمثل چاپ سطحی، چاپ به وسیله جکاکی، چاپ سیلک ابریشمی، چاپ دیجیتالی و چاپ با ماشین چرخشی استفاده می شود.

کاغذ دیواری ها پوشش هایی تزیینی هستند

مراحل تولید کاغذ دیواری

مراحل تولید کاغذ دیواری

تولید کاغذ دیواری شامل مراحل زیر است:

طراحی

برای طرح کاغذ دیواری از اسکیس استفاده می شود. اسکیس به طرحی گفته می شود که تتوسط افراد تیم طراحی کشیده می شود. پس از این که طرح انتخاب شد، آن را با رنگ های مختلف تست می کنند و بهترین گزینه را برمی گزینند. سپس نحوه چاپ طرح انتخاب می شود و طرح مورد نظر روی کاغذهای نمونه امتحان می شود تا از صحیح پیش رفتن همه چیز اطمینان حاصل گردد.

آماده سازی

در مرحله بعدی که آماده سازی است، ورق های کاغذی بر پایه چوب و از درخت ساخته می شوند. در مرحله اول، قسمت های اضافه درخت مثل پوسته آن جدا شده و مواد باقی مانده آسیاب می شوند. سپس به آن ها مواد شیمیایی اضافه می شود و دوغاب درست می گردد. به دوغاب تشکیل شده اکسید کلر و اکسیژن اضافه می شود تا مواد مضر و اضافه از خمیر چوب حذف شود. سپس با کمک مواد سفید کننده، رنگ خمیر را تغییر می دهند. در آخرین مرحله نیز با توجه به نیاز از فیبرها برای ایجاد بافت در کاغذ دیواری استفاده می شود.

پوشش

در این مرحله باید رنگ اصلی و پایه به مواد مذکور اضافه شود و پوشش های پلی ونیل کلراید یا همان PVC، الیاف سلولزی، اکسید تیتانیوم، لاتکس و غیره مورد استفاده قرار گیرند. همچنین در این مرحله، ضخامت کاغذها تعیین می شود که با طول عمر کاغذ در ارتباط است.

چاپ

مرحله بعدی، چاپ است. برای چاپ کاغذ دیواری از چهار تکنیک بهره برده می شود که عبارتند از: چاپ سطحی، کلیشه ای، سیل اسکرین و غلتکی

پیش آمادگی

در مرحله پیش آمادگی، کاغذ دیواری چاپ شده با لایه ای از نشاسته گندم یا ذرت مرطوب پوشانده و سپس خشک می گردد.

بسته بندی

در آخرین مرحله که بسته بندی نام دارد، کاغذ دیواری خشک شده با توجه به نوع کاربری شان سایزبندی و بریده می شوند. سپس کاغذها به کمک دستگاه رول شده و ابعاد و دستورالعمل نصب به آن ها الحاق می شود. در نهایت نیز کاغذها را با پوشش های پلاستیکی بسته بندی می کنند و به بازار عرضه می نمایند.

کاغذ دیواری خشک شده با توجه به نوع کاربری شان سایزبندی و بریده می شوند

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری