آجر تصفیه کننده هوا

آجر تصفیه کننده هوا

 آجر تصفیه کننده هوا: بله، واقعیت دارد!

 

آجر تصفیه کننده هوا

 

 

در این روزها اکثر ما در حال تجربه آلودگی هوا با شدت کم یا زیاد هستیم؛ خصوصا اگر در شهرهای صنعتی و بزرگ ساکن باشیم. راه حل چیست؟ تعطیل کردن کار و زندگی تا ابد که امکان ندارد. شاید با چند روزی در خانه ماندن، وضع بهتر شود؛ اما این نمی­تواند یک راهکار مناسب باشد و اساسا مشکل را حل نمی­کند. در این مطلب از سری مطالب پویانو به این دغدغه و چگونگی مقابله با آن توسط یکی از متریال­های به روز معماری خواهیم پرداخت. پیشاپیش ممنونیم از این که ما را همراهی می­کنید.

 

آجر تصفیه کننده هوا

 

آجر تصفیه کننده هوا چیست؟

آجر تصفیه کننده هوا ،یکی از صدها مصالح نوینی است که کاربردش به تازگی در کشورهای پیشرفته جهان مرسوم شده؛ اما در ایران عزیز ما شاید کمتر کسی درباره­اش شنیده باشد. با توجه به مشکل افزایش آلاینده­ها در شهرهای بزرگ، دستیابی به هر راهکاری برای کاهش تاثیرات این مشکل ضروری تلقی می­شود. یکی از این راهکارها استفاده از آجر تصفیه­ کننده هواست.

ایده به­کار­گیری این آجر، نخستین بار توسط کارمن ترودل در آمریکا مطرح شد. ترودل استادیار و مدرسی بود که ساختمان را مشابه ساختار بدن انسان می­دانست. از نظر او، آجر تصفیه کننده هوا در ساختمان، همان نقشی را ایفا می­کرد که کلیه در بدن داشت؛ یک نقش تصفیه کننده. اما به راستی آجر تصفیه کننده هوا چگونه کار می­کند؟

این آجر در فضای خارجی بنا قرار گرفته و قابلیت این را دارد که هوای خارج را تصفیه و به صورت سالم وارد ساختمان می­کند. به نظر کاربردی و فوق­العاده است؛ نه؟ بله؛ اما متاسفانه مشکلی در این رابطه وجود دارد و آن هم بحث هزینه است. هزینه بالای استفاده از این آجرها سبب شده کشورهای در حال توسعه تا کنون موفق نشده باشند از مزایای آن بهره­مند شوند. چه باید کرد؟

کارمن در این رابطه نیز تلاش کرد با طراحی فیلتر سیلیکونی، راهکاری ارایه دهد که از نظر اقتصادی معقول باشد، طوری که حتی کشورهای در حال توسعه امکان استفاده از این آجرها را در مساحت بالا داشته باشند.

 

آجر تصفیه کننده هوا

 

 

اجزای تشکیل دهنده آجر تصفیه کننده هوا

آجر تصفیه کننده هوا از اجزای زیر تشکیل شده:

  • آجر بتنی
  • فیلتر از جنس سیلیکون
  • اتصالات پلاستیکی

مزایا

استفاده از آجر تصفیه کننده هوا سه مزیت برجسته دارد:

  • از نظر اقتصادی به صرفه و مناسب است.
  • از لحاظ ساختاری سازگار با محیط زیست است.
  • برای کار کردن نیازمند جریان برق نیست و بدین شکل، مصرف انرژی را کاهش می­دهد.

 

 

روش کار

این سیستم از دو بخش اصلی تشکیل شده است که یک بخش آن شامل آجرهای بتنی و بخش دیگر آن شامل اتصال دهنده هایی از جنس پلاستیک بازیافتی می باشد . در مرکز این آجرها فیلتری سیلیکونی قرار گرفته است.

اتصالات پلاستیکی بازیافتی هم تراز آجر بتنی دو کاربرد مهم دارند از جمله:

  • تقویت ساختار آجر
  • ایجاد مسیر از خارج به مرکز آجر

کاربردها

مسلما این آجرها همان طور که از نامشان مشخص است، برای استفاده در مناطقی مناسبند که کیفیت آب و هوای آن­ها کم است. به عبارت دیگر، از این آجرها در معماری ساختمان­های مناطقی استفاده می­شود که از هوای تمیز برخوردار نیستند؛ مثل شهرهای صنعتی و بزرگ که در مقدمه نیز به آن­ها اشاره شد. در کشور ما ایران نیز کاربرد این آجر در شهری مثل تهران و همچنین اهواز که به طور عمده با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می­کنند، معقول به نظر می­رسد. از سوی دیگر و به طور کلی، استفاده از این آجرها به دلیل هزینه کم تولید آن­ها برای کشورهای در حال توسعه که از بابت به­کار­گیری فناوری روز در ساخت و ساز پیشرفته نیستند و اغلب با مقررات محیطی دشواری نیز روبرو­اند، مناسب می­باشد.

پویانو امیدوار است آشنایی با این متریال بتواند در راستای دستیابی به هوای پاک در محیط زندگی مردم کشورمان موثر واقع شود.