معماری تخت جمشید

معماری تخت جمشید

معماری تخت جمشید ، ساخت تخت جمشید در ان زمان چیزی جز بیان شکوه و عظمت معماری ایران باستان نبوده است.جابجایی ستون های عظیم بدون ابزار کار شگفت انگیزی بوده است.
تخت جمشید پایتخت کوهستانی هخامنشیان بوده است.وجود سنگ های مناسب در محل بنا مزید بر علت شده بود تا محل حاضر انتخاب شود.
ستون های حجاری شده و رنگ آمیزی در کنار آجر های لعاب دار از ویژگی ها معماری این بناست.
ستون های تخت جمشید با وجود مرور زمان هنوز محکم سر حای خود هستند.برخلاف تصور عموم این ستونها یک تکه نیستند و از جند تکعه تشکیل شده اند.برای این که این تکه ها کنار هم محکم نگه داشته بشوند معماران از سرب مذاب استفاده کرند که این سازه را در مقابل هر نوع تکان و لرزش بیمه می کند.

ساخت تخت جمشید 25 قرن پیش در زمان حکومت داریوش روع شد و بعد ها توسط دیگر فرمانروایان تمام شد.جالب است بدانید ساخت این بنای عظیم 120 سال طول کشیده است!
یکی دیگر از ویژگی های بارز تخت جمشید استفاده از نسبت طلایی در ابعاد ستون هاست.نسبت طلایی یک نسبت هندسی است که در طبیعت وجود دارد.استفاده از این نسبت آن هم در آن دوران از شگفتی های این بنای با شکوه است.تخت جمشید تا 50 سال محل برگزاری جشن ها ایرانیان باستان نظیر نوزوز بوده است.
این بنا سرانجام توسط اسکندر مقدونی به آتش کشیده شد و تمام وسایل و ابزار ها و کتاب های موجود در بنا از بین رفت.اما باز ها تخت جمشید از پر طرفدار ترین مقصد های گردشگری در ایران است.