قفسه بندی و طراحی سوپر مارکت

قفسه بندی و طراحی سوپر مارکت

قفسه بندی و طراحی سوپر مارکت

طراحی سوپر مارکت ، از جهاتی می تواند بسیار حائر اهمیت باشد. مغازه سوپر مارکت، از جمله مکان هایی است که در آن رفت و آمد زیادی صورت می گیرد. بنابراین، طراحی داخلی آن باید به شکلی باشد که مشکلی برای خرید مشتریان ایجاد ننماید. در طراحی سوپر مارکت باید به نکات گوناگونی توجه کرد. پویانو در این مقاله به بررسی نکات کلیدی در طراحی و قفسه بندی سوپر مارکت خواهد پرداخت. همراه ما باشید.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در زمان خروج از یک سوپر مارکت، نگاهی به سبد خریدتان کنید و با خودتان بگویید چه چی باعث این همه خرید شده است؟ پاسخ این سوال، ساده است. طراحی داخلی و محیط فروشگاه، عامل مهمی است که تعیین کننده مقدار خرید شما می باشد. از دمای هوا گرفته تا رنگ بندی و چیدمان قفسه ها، همه و همه اگر به درستی در نظر گرفته شده باشند، محیطی مطلوب برای یک خرید خوب ایجاد می کنند.

به عنوان مثال، هرچه هوای محیط فروشگاه، مطبوع تر باشد، مشتریان مدت زمان بیش تری را در فروشگاه سپری خواهند کرد. چیدمان قفسه ها نیز مورد دیگری است که اگر به درستی انجام شوند، سبب افزایش حجم خرید مشتریان خواهد شد.

روزانه صدها نفر از سوپر مارکت ها خرید می کنند. عوامل متعددی وجود دارند که سبب ترغیب مشتری به ورود، ماندن و خرید بیشتر در فروشگاه می گردند. یکی از این عوامل، طراحی سوپر مارکت است. نمای یک سوپر مارکت هم می تواند مانند طراحی فضای داخلی تا حدود زیادی روی نظر مردم تاثیر بگذارد. اگر یک سوپر مارکت، نمای مدرن و جذابی داشته باشد، افراد را به داخل دعوت می کند.

در طراحی داخلی سوپر مارکت، در وهله اول باید از عناصر و اقلامی استفاده کرد که کاربرد و انعطاف زیادی داشته باشند. در محیط فروشگاه، صدها محصول در دسته بندی های گوناگون قرار می گیرند. مسلم است که طراحی هر یک از این بخش ها باید با دیگری متفاوت باشد. جهت طراحی سقف، کف زمین و دیوار ها هم می توان ایده های جالبی را به کار برد. در بسیاری از سوپر مارکت های جذاب، طرح دیوار با کفپوش کاملا فرق می کند. همین نکات ریز و درشت هستند که باعث ایجاد یک فضای مناسب می شوند.

یک سوپر مارکت، بخش هایی مانند صندوق، یخچال ها و قفسه ها دارد. این عناصر باید به صورت منظم در کنار یکدیگر قرار بگیرند و عملکرد هر کدام نباید مزاحم عملکردی دیگری گردد. به طور معمول، یخچال ها در گوشه های سوپر مارکت قرار می گیرند و قفسه ها در کل بخش ها گسترش پیدا می کنند. صندوق نیز در ورودی فروشگاه جای می گیرد.

محل قرار دادن کالاها در قفسه ها اهمیت زیادی دارد. توجه کنید که مواردی مثل شیر، نان و ماست و پنیر که جزو نیاز روزانه مشتریان هستند، بهتر است در قسمت انتهایی سوپر مارکت قرار بگیرند تا مردم مجبور نباشند برای دسترسی به آن ها از میان راهرو و اجناس دیگر رد شوند. به این شکل، موادی که فروش کم تری دارند، در معرض دید قرار می گرفته و شانس فروش آن ها بیش تر می شود.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بیش تر افراد در زمان ورود به سوپر مارکت ها به سمت راست نگاه می کنند، پس بهتر است کالاهای ویژه و جذاب را در قفسه های سمت راست قرار دهید تا در مرکز توجه باشند.

در ضمن، بهتر است کالاهای گران تر را در سمت چپ قفسه ها بگذارید، چرا که مشتری ها به این بخش از قفسه ها طولانی تر نگاه می کنند. همچنین بهتر است که کالاهای گران در جایی قرار بگیرند که با چشم مشتریان هم سطح است. کالهای ارزان تر، باید در قفسه های پایین تر قرار بگیرند تا مشتریان بتوانند آن ها را به راحتی ببینند.

 

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو