طراحی معماری خانه Ayutt and Associates Design / PK79

طراحی معماری خانه PK79

طراحی معماری خانه Ayutt and Associates Design / PK79

طراحی معماری خانه Ayutt and Associates Design / PK79

طراحی معماری خانه PK79
طراحی معماری خانه PK79

معماران:    Ayutt and Associates Design

موقعیت مکانی:    Bangkok, Thailand

سرپرست معماران:    Ayutt Mahasom

طراحی داخلی:    Ayutt and Associates design (AAd)

مساحت:    650.0 sqm

عکاسان:    Soopakorn Srisakul , Ayutt Mahasom

تولیدات:    Cotto, Lamptitude, Tide Metal

طراح منظر:    Ayutt and Associates design (AAd)

طراح نورپردازی:    Ayutt and Associates design (AAd)

مساحت اجرا:    450 m2

طراحی معماری خانه PK79

خانه PK79 در مسیر جاده بانکوک تایلند قرار گرفته است، جایی که به عنوان منطقه مسکونی حومه  شهر شناخته شده است. موقعیت سایت در وسط زمین های بایر می باشد، فاصله زیاد از شهر و تراکم جمعیتی کم، تاثیر مستقیم بر مساله امنیت این منطقه دارد. همجواری های مسکونی این منطقه به صورت پراکنده و بسیار دورتر از یکدیگر هستند. مشکل اصلی برای این منطقه و معماران تایلندی همین مساله امنیتی بوده است. بسیاری از خانواده ها این مشکل را از طریق حفاظ های فرفروژه ای حل کرده اند که به عنوان یک دیوار محافظ برای درب ها و پنجره ها در مقابل سارقین و یا اشرار عمل می کند.

طراحی معماری خانه PK79

حفاظ های فرفورژه ای به این شکل باعث شده است که صاحبان این خانه ها احساس ناخوشایندی داشته باشند و حس کنند که بین این حفاظ ها محصور شده اند و همچنین به خاطر شکل بد آن نیز تاثیر منفی روانی دارد و از دیگر معایب آن می توان به محدود شدن دید و لزوم تعمیر و نگهداری اضافه اشاره کرد.

طراحی معماری خانه PK79
طراحی معماری خانه PK79

هرچند که جهان امروز توانسته است بسیاری از این مشکل ها را از طریق تکنولوژی های مختلف حل کند، با این حال اغلب تایلندی ها برای زندگی در خانه هایی که یک محافظ ثانویه ندارد، احساس امنیت نمی کنند. نظر آنها این است که “ما سال های سال در این پوسته ها بدون توجه به آنها زندگی کرده ایم.” این مورد باعث شده است که برای معماران یک سوال طراحی ایجاد شود که چگونه می توان برای توسعه و بهتر نمودن این نما کاری کرد به عنوان یک محافظ هم نیز عمل کند و همزمان کیفت زندگی را از طریق ایجاد سلسه مراتب فضایی و کاراکتری خاص بهبود و ارتقا دهد.طراحی معماری خانه PK79

دستآورد های گروه طراحی  (AAd (Ayutt and Associates design به این نتیجه رسید که خانه ای طراحی گردد که دارای یک صفحه محافظ متفاوت و ویژه است، این صفحه که به صورت چند منظوره عمل میکند و به عنوان نمای ویژه خانه، تفکیک کننده فضا، دیوار، محافظ حرارت خورشید، تهویه هوا کاربرد دارد.

طراحی معماری خانه PK79 طراحی معماری خانه PK79 طراحی معماری خانه PK79 طراحی معماری خانه PK79

طراحی معماری خانه PK79
طراحی معماری خانه PK79
طراحی معماری خانه PK79
طراحی معماری خانه PK79

طراحی معماری خانه PK79

گروه AAd  همچنین برنامه ای برای خانه ایجاد کرد که عملکرد آن بین فضای روز و فضای شب تقسیم می شود. منطقه روز در طبقه پایینی می باشد، محدوده نشیمن، دارای ارتباط کامل به محوطه بیرونی و باغ می باشد. این محدوده با عنوان “THE WHITE box” یا جعبه سفید که با دیوارهای منسجم سفید و صفحه محافظ افقی سفید طراحی گردید. این نوارهای سفید آلومینیومی منفصل از نرده های منحنی استیل امنیتی نرمال به شکل تازه توسعه داده شده اند تا در منظر فضای بیرونی آمیخته و محو گردند. محدوده های فضای نشیمن به طور مستقیم از طریق پارتیشن های کشویی با باغ در ارتباط هستند و به هوا اجازه عبور از میان فضایی با ارتفاع دوبرابر را می دهد تا  از این طریق دما را به خاطر اقلیم مرطوب آن کاهش دهد. محلی که میان دو حیاط است به افراد این حس را می دهد که بین فضای بیرون و درون ارتباط  پیوسته وجود دارد. عملکردها توسط آشپزخانه تفکیک شده است که در موقعیتی قرار گرفته است که هم به اتاق نشیمن می تواند خدمت رسانی کند و هم به سایر مناطق دیگر خانه. اتاق خواب پشتی مهمان توسط یک حیاط کوچک تعریف شده است، تا حریم شخصی را بیشتر کند و یک کیفیت فضایی دراماتیک  برای راهروی وسط نیز ارائه کند.

طراحی معماری خانه PK79  طراحی معماری خانه PK79  طراحی معماری خانه PK79 طراحی معماری خانه PK79   طراحی معماری خانه PK79  طراحی معماری خانه PK79 طراحی معماری خانه PK79

منطقه شب در طبقه بالاتر قرار گرفته است، برای اینکه امنیت و حریم شخصی را حفظ کند. منطقه اصلی شب یا اتاق خواب والدین، با عنوان جعبه سیاه “THE BLACK safe box” از طریق یک پانل سفارشی روکش شده طراحی شده است، که برخی از آنها می  توانند باز شوند و راه به پنجره  پشتی آن داشته باشند. صفحه مشکی محافظ از آلمینیوم فلزی تیره سوراخ دارساخته شده است که از سوراخ هایی در سایز های مختلف و الگوهای گوناگون از کوچک به بزرگ تشکیل شده است. ابعاد این سوراخ ها بسته به میزان حریم شخصی فضای پشتی آن تغییر می کند. این صفحه های محافظ روکش آلومینیومی تها به عنوان یک عنصر معماری عمل نمی کنند، بلکه همچنین به کاهش آلودگی صوتی محیطی نیز کمک می کند، و به نور و هوا اجازه می دهد که وارد فضای داخلی شود بدون اینکه حریم شخصی  فرد را خدشه دار کند.طراحی معماری خانه PK79 طراحی معماری خانه PK79 طراحی معماری خانه PK79

این پانل های تاشو 100 % امکان تهویه هوا را فراهم می کنند و به ساکنین اجازه می دهند تا هنگامی که به طور کامل باز می شوند یک چشم انداز پانورما در اختیار داشته باشند. آنها می توانند به طور کامل آن را برای حفظ حریم شخصی، کنترل تابش آفتاب و یا حفظ امنیت ببندند. این جعبه مشکی یک کانسپت عالی به عنوان یک عنصر بصری خیره کننده برای فضای داخلی و بیرونی به طور یکسان به شمار می رود. نتیجه یک ساختمان همواره در حال تغییر، با ظاهری منسجم و مجسمه وار است.

24 طراحی معماری خانه PK79

به غیر از مساله امنیتی، این پلان در پاسخ به جهت گیری مناطق گرمسیری طراحی شده است. عملکرد قابل توجهی مثل اتاق خواب والدین و اتاق کار، دارای سقفی با ارتفاع بلند برای تهویه و جریان هوا می باشد و همچنین برای ایجاد بالکن کنسول شده کمی به سمت جلو منتقل شده است، در ضمن همین کنسول می تواند به عنوان پیش آمدگی برای جلوگیری از ریزش باران و حفاظت از آفتاب عمل کند. این کانسپت های محافظتی اقلیمی نشانه هایی از معماری سنتی تایلندی می باشد که مناسب ترین راه برای باران و شرایط آب و هوایی گرمسیری تایلند و جنوب شرقی آسیا می باشد. پلان این خانه همچنین با بهره گیری ازیک فضای سبز بزرگ روبرو طراحی شده است. درختان بزرگ در امتداد محیط بیرونی کاشته شده است تا از دید ناخواسته مقابل درب جلوگیری کند. منظر و فضای سبز با حداقل نگرانی از حریم خصوصی طراحی شده است در حالی که به جنبه های زیبایی آن توجه شده است.

منبع: Archdaily

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو| پردیس ترکمان زاده

 

در رابطه با این مطلب بیشتر بخوانید:

کلینیک دندان پزشکی با معماری چوب معاینات پزشکی

کلینیکی با معماری زیبا در ژاپن

مدرسه ای با یک فضای باز انستیتوی طراحی معماری پکن

 

پویانو را در اینستاگرام دنبال کنید

به کانال تلگرام پویا نو بپیوندید