11 قانون طراحی داخلی سالن پذیرایی و نشیمن زیبا

طراحی داخلی برای یک اتاق نشیمن

11 قانون طراحی داخلی سالن پذیرایی و نشیمن زیبا

اتاق نشیمن و پذیرایی به دلیل این که فضایی است که در آن در کنار خانواده و یا هم خانه های خود زمان خود را سپری کرده و هم چنین از مهمان های خود در آن پذیرایی می کنیم، بدون شک مستحق یک توجه و دکوراسیونی خاص و منحصر به فرد است. هم چنین در زندگی روزانه نیز بیشترین مکانی که معمولا برای استراحت کردن، کار کردن و سرگرم شدن از آن استفاده می کنیم، همین اتاق نشیمن است. به همین دلیل این مکان به همان اندازه که از نظر زیبایی شناسی باید فضایی دلپذیر و دعوت کار داشته باشد، باید راحت و کاربردی نیز بوده و هم چنین نشانه هایی از شخصیت و هویت ما را نیز در خود جای دهد. اما چگونه می توان تمام این ویژگی ها را در کنار یکدیگر به کار برد؟ ما در این مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد. پس با پویانو همراه باشید تا با چند قانون طراحی داخلی سالن پذیرایی و نشیمنی زیبا  آشنا شوید:

طراحی داخلی سالن پذیرایی

بدون شک هر طراح داخلی حرفه ای سبک و روش های مخصوص به خود را دارد، اما این یک واقعیت است که تمام طراحان یک سری قوانین مشخص را دنبال می کنند. البته که برخی قوانین در طراحی داخلی وجود دارند که باعث می شوند اتاق نشیمنی که بر اساس خواسته های کاربران آن ها طراحی می شود، در عین ظاهری زیبا و قابل توجه داشته باشد.

طراحی داخلی سالن پذیرایی

  1. یک سیستم روشنایی مناسب برای سالن پذیرایی و نشیمن

روشنایی برای یک اتاق نشیمن زیبا از جایگاه بسیار ویژه و مهمی برخوردار است. برای این که اتاق نشیمنی زیبا و بدون نقص داشته باشید باید از روشنایی بیشترین استفاده را ببرید. برای این منظور هم می توانید از نور طبیعی روز در بیشترین میزان بهره برده و هم از نقاط مختلف نورپردازی در اتاق استفاده کنید. این را در نظر داشته باشید که یک نور مرکزی نمی تواند روشنایی مناسب در مکان ایجاد کند، پس در کنار آن حتما از روش های دیگر نورپردازی نیز استفاده کنید.

یک سیستم روشنایی مناسب برای سالن پذیرایی و نشیمن

  1. مشخص کردن یک سبک متعادل در اتاق پذیرایی و نشیمن

برای این که به اتاق نشیمنی هماهنگ و متعادل دست پیدا کنید، توصیه می شود که قبل از خرید مبلمانی که می خواهید در دکوراسیون به کار ببرید، ابتدا سبک مورد نظر خود را مشخص کنید. البته این سبک می تواند سبک ترکیبی باشد که اشیاء متفاوت متعلق به دوره های مختلف و رنگ های غیر هماهنگ را در کنار یکدیگر به کار می برد، اما در دکوراسیون هایی که سبکی برای آن مشخص نشده و اشیاء و مبلمان صرفا به دلیل زیبا بودن انتخاب می شوند، یک فضای هرج و مرج ایجاد خواهد شد. مهم ترین قانون در طراحی داخلی این است که حتی عدم وجود هماهنگی نیز باید با برنامه ریزی و هدف مند ایجاد شده باشد!

مشخص کردن یک سبک متعادل در اتاق پذیرایی و نشیمن

  1. کنتراست در طراحی داخلی

در طراحی داخلی برای این که فضایی پویا و قابل توجهی ایجاد شود، از قانون ایجاد کنتراست استفاده می شود. همان گونه که می توان کنتراست را با به کار بردن رنگ هایی که در دایره رنگی در مقابل یکدیگر قرار دارند ایجاد کرد، با به کار بردن مبلمان و اکسسوار هایی از سبک های متفاوت نیز می توان به نمایش گذاشت. در واقع کنتراست همان چیزی است که به مکان پویایی و حرکت می بخشد.

کنتراست در طراحی داخلی

  1. استفاده از رنگ های تیره در دکوراسیون داخلی

بسیاری از افراد از استفاده از رنگ های تیره ای مانند سیاه در طراحی داخلی دوری می کنند. در حالی که این گونه رنگ ها تیره برای ایجاد عمق در فضا و ایجاد فضایی تاثیر گذار بسیار کارآمد و ایده آل هستند. تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در استفاده از این رنگ ها زیاده روی نکرده و به جای ایجاد فضایی کاریزماتیک، ظاهری دلگیر به اتاق نشیمن نبخشید.

استفاده از رنگ های تیره در دکوراسیون داخلی

  1. تاثیر طرح ها و بافت ها در طراحی داخلی

در گذشته طرح های متفاوت در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار نمی گرفتند، اما در دکوراسیون مدرن این مفهوم به دست فراموشی سپرده شده است. امروزه هم طرح ها و رنگ های متفاوت در کنار یکدیگر به کار برده می شوند و هم این که این طرح ها را می توان بر روی بافت های متفاوتی مورد استفاده قرار داد.

تاثیر طرح ها و بافت ها در طراحی داخلی

  1. به کار بردن رنگ های جسور طراحی داخلی سالن پذیرایی !

البته که یک اتاق نشیمن سفید رنگ اگر به شکلی درست طراحی شود، به فضایی ظریف و چشمگیر تبدیل خواهد شد، اما زمانی که ظرافت رنگ سفید با رنگ های جسورانه ترکیب شود، اتاق نشیمنی تاثیر گذار و منحصر به فرد ایجاد خواهد شد. پس ترس های خود را کنار بگذارید و از معجزه رنگ ها بهره مند شوید تا به دکوراسیونی ایده آل دست پیدا کنید.

به کار بردن رنگ های جسور طراحی داخلی سالن پذیرایی

  1. رنگ های خنثی، اما تاثیر گذار برای اتاق نشیمن

اگر استفاده از رنگ های جسورانه، رنگ های تیره و ایجاد کنتراست در فضا برای شما بیش از حد پرمدعا و دشوار است، اما با این وجود نمی خواهید فضایی معمولی در اتاق نشیمن داشته باشید، می توانید از تنالیته های مختلف رنگ های خنثی در کنار یکدیگر استفاده کنید. با استفاده از طیف های مختلف یک رنگ می توانید به فضایی مدرن و صاحب سبک دست پیدا کنید.

رنگ های خنثی، اما تاثیر گذار برای اتاق نشیمن

  1. به کار بردن گرمای چوب در طراحی داخلی سالن پذیرایی و نشیمن

چوب در راس مصالحی قرار دارد که احساس گرما، آرامش و احساس خانه بودن را در مکان ایجاد می کند. اگر در اتاق نشیمن از چوب استفاده کنید می توانید فضایی صمیمی و خانوادگی را به این مکان ببخشید. برای این منظور هم می توانید از کفپوش چوبی استفاده کرده، هم پانل های چوبی را برای دیوار ها به کار برده و هم مبلمان چوبی را خریداری کنید.

به کار بردن گرمای چوب در طراحی داخلی سالن پذیرایی و نشیمن

  1. میز تلویزیون

امروزه در اکثر اتاق های نشیمن یک تلویزیون بزرگ به عنوان نقطه مرکزی طراحی مکان مورد استفاده قرار می گیرد و در طراحی های مدرن معمولا این تلویزیون به دیوار متصل می شود. اما برای ایجاد فضایی زیبا تر و تاثیر گذار تر در اتاق نشیمن، از یک میز تلویزیون استفاده کنید تا هم سیم ها و کابل ها را در پشت خود پنهان کند و هم جلوه ای دلنشین تر به اتاق نشیمن ببخشد. هر چه میز تلویزیونی که به کار می برید زیبا تر و مدرن تر باشد، به همان میزان در طراحی اتاق نشیمن تاثیر گذار خواهد بود.

میز تلویزیون

  1. انتخاب مبلمان مناسب در طراحی داخلی سالن پذیرایی

زمانی که می خواهید برای اتاق پذیرایی و نشیمن مبلمان انتخاب کنید، باید این کار را با توجه و وسواس خاصی انجام دهید. برای این منظور حتما باید مواردی مانند بزرگی اتاق، نوع پوشش کف و دیوار ها، رنگ ها، فاصله میان مبل ها با تلویزیون و این که معمولا چند نفر از اتاق نشیمن استفاده می کنند را در نظر داشته باشید. این موارد می توانند به شما کمک کنند تا بهترین و مناسب ترین مبلمان را خریداری کنید.

انتخاب مبلمان مناسب در طراحی داخلی سالن پذیرایی

  1. ایجاد تاثیرات شخصی با قاب عکس ها و تابلو ها

همان طور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره شد، اتاق نشیمن باید حتما دارای جزئیاتی باشد که عادت های شخصی، سلیقه و شخصیت شما را به نمایش بگذارد. یکی از ایده آل ترین روش ها برای ایجاد چنین فضایی استفاده از قاب عکس ها و تابلو هایی است که نشانی از شما را به همراه داشته باشند. هر چه فضایی که ایجاد می کنید شخصی تر باشد، ظاهری منحصر به فرد تر به مکان خواهد بخشید.

ایجاد تاثیرات شخصی با قاب عکس ها و تابلو ها

 

 

 

 

طراحی داخلی سالن پذیرایی

تحریریه پویانو