سنگ دهبید و کاربرد آن در ساختمان سازی

سنگ دهبید و کاربرد آن در ساختمان سازی

سنگ دهبید و کاربرد آن در ساختمان سازی

سنگ دهبید یکی از انواع سنگ ساختمانی می باشد که کاربرد فراوانی در نمای داخلی ساختمان دارد، چرا که هم قیمت مناسبی دارد و هم کیفیت آن بالاست. سنگ دهبید از جمله سنگ های مرمریت ایرانی می باشد که صادراتی نیز هست. این سنگ لوکس و زیبا دارای انواع مختلفی می باشد که رنگ های روشن تا تیره دارند و به خاطر زیبایی خیره کننده، قیمت مناسب و کیفیت عالی از محبوبیت زیادی در میان طراحان داخلی و کارفرمایان بهره مند می باشد. سنگ دهبید در صورت های مختلفی تولید می شود که نوع ممتاز آن دارای کیفیت بالا و زیبایی قابل توجهی است. پویانو در این مطلب به معرفی کامل این سنگ خواهد پرداخت. همراه ما باشید.

درجه بندی سنگ دهبید

تعیین دقیق قیمت هر نوع سنگ به درجه بندی و اندازه آن بستگی دارد. در رابطه با سنگ دهبید نیز همین طور است. صورت های مختلف سنگ مرمریت دهبید به شرح زیر هستند:

  • سنگ دهبید روشن
  • سنگ دهبید پلنگی
  • سنگ دهبید تیره

سنگ مرمریت دهبید روشن، به عنوان سنگ کف ساختمان، مورد استفاده قرار می گیرد. این سنگ در این صورت، رنگ روشنی دارد و می تواند روشنایی محیط را تحت تاثیر خود قرار دهد. این سنگ به طور معمول در ابعاد اسلب تولید می گردد، ولی اگر مشتری بخواهد، می توان آن را در اندازه دلخواه نیز برش داد. هر چقدر اندازه این سنگ کوچک تر باشد، قیمت آن نیز کم تر خواهد بود. سنگ دهبید از نظر زیبایی و کیفیت با سنگ مرمریت قابل مقایسه است. مرمریت لته، یک سنگ وارداتی و خارجی است که تولید کشور ترکیه می باشد. مزیت سنگ مرمریت ایرانی این است که قیمت مناسب تری دارد و با این وجود از  همان کیفیت بهره مند است و حتی می توان ادعا کرد که از سنگ های خارجی نیز بهتر است.

سنگ دهبید پلنگی طرح های خاصی دارد که می تواند برای تامین سلیقه های خاص و استفاده در پروژه های منحصر به فرد، مناسب باشد. این سنگ هم در ابعاد گوناگون، از جمله اسلب در دسترس می باشد و قیمت آنها با هم فرق می کند.

سنگ دهبید تیره از جمله سنگ های منحصر به فرد ایرانی است که زیبایی چشمگیری دارد. این سنگ، کاملا با سنگ مرمریت امپرادور قابل مقایسه است و حتی می توان گفت که کیفیتش از آن بالاتر می باشد. این سنگ هم قیمت های متفاوتی دارد.

این دسته بندی ها کاملا کلی می باشد و هر یک از سنگ ها درجه بندی های مختلفی را شام می شوند که بر اساس رنگ و ناخالصی صورت می گیرد. بدیهی است که همه این موارد روی قیمت نهایی سنگ دهبید تاثیر دارند.

خاستگاه سنگ دهبید

معدن سنگ مرمریت دهبید در استان فارس و در 20 کیلومتری شهر دهبید واقع می باشد.

انواع سنگ دهبید

سنگ مرمریت دهبید انواع مختلفی دارد که به شرح زیر هستند:

  • سنگ دهبید اصلی
  • سنگ دهبید شایان
  • سنگ دهبید آرین
  • سنگ دهبید انگورک
  • سنگ دهبید ثمین
  • سنگ دهبید چاه مرغی
  • سنگ دهبید حسن آباد
  • سنگ دهبید زارعی
  • سنگ دهبید پرشین وایت

این سنگ ها به خاطر نزدیک بودن معادن آن ها به سنگ دهبید اصلی، با عنوان سنگ دهبید معرفی شد و به فروش می رسند.

خصوصیات سنگ دهبید

رنگ منحصر به فرد

مقاومت سايشي بالا

استحكام بالا (مقاومت این سنگ، بیش از ۵ برابر سنگ معادن دهبید می باشد.)

شفافيت بی‌ نظیر

قابليت ساب پذيري زیاد به خاطر تراكم مولكولي بالا (قابلیت ساب خوردن تا میلی‌متر آخر)

جذب آب پايين به خاطر فشردگي و چگالي زیاد

زمینه شفاف و روشن سنگ دهبید کرم

وجود رگه های یخی بسیار زیبا

رنگ های سنگ دهبید

  • کرم روشن
  • کرم مایل به تیره
  • کرم تیره
  • تیره مایل به کرم
  • تیره

به طور کلی، مقاومت سایشی بالا و شفافیت زیاد را می توان از مهم ترین خصوصیات سنگ مرمریت دهبید دانست. به خاطر تراکم مولکولی زیاد، این سنگ از قابلیت ساب پذیری بسیار خوبی بهره مند است. استحکام بالا و جذب آب کمک از دیگر خصوصیات بارز این سنگ می باشد. این موضوع به خاطر چگالی و فشردگی بالای سنگ مرمریت دهبید بالا است. مقدار رگه های موجود در این سنگ و رنگ زمینه آن، مواردی هستند که بر اساس خواست مشتری قابل تغییر هستند.

کاربرد سنگ دهبید

سنگ ساختمانی دهبید را می توان در مکان های مختلفی در نمای داخلی ساختمان به کار برد. پوشش کف ساختمان، یکی از مهم ترین کاربردهای سنگ دهبید می باشد. سنگ دهبید را می توان در بخش های مختلفی به کار برد که به شرح زیر هستند:

  • لابی هتل ها
  • کف ساختمان ها
  • واحد های شیک تجاری، اداری و مسکونی

سنگ دهبید می تواند روح تازه های به فضاهای امروزی بدهد و ظاهر فضا را شیک و مدرن جلوه دهد. اجرای پله و کف سازی سالن های مجلل از دیگر کاربردهای این سنگ مرمریت زیبا و با کیفیت است که در رنگ های کرم و مشکی موجود می باشد. سنگ مرمریت دهبید با رنگ کرم باعث افزایش نور و روشنایی بیشتر برای محیط می شود، زیرا رنگ روشنی دارد که سبب انعکاس نور در فضا می گردد. از این رو، این سنگ برای فضاهای کوچک بهتر است. سنگ مرمریت دهبید مشکی هم برای سلیقه های تیره پسند خیلی مناسب است و می تواند ظاهر بی نظیری خلق کند. خرید سنگ دهبید، بیش تر برای اجرای نمای داخلی ساختمان های لوکس و گران قیمت صورت می گیرد، زیرا به کار بردن این سنگ در پروژه های ارزان قیمت، به هیچ وجه مقرون به صرفه نخواهد بود.

صادرات سنگ دهبید

جالبت است بدانید که سنگ دهبید، قابلیت صادرات به کشورهای خارجی را نیز داراست. این موضوع از کیفیت عالی این سنگ خبر می دهد. سنگ دهبید، محبوبیت زیادی در دیگر کشورها دارد. جهت صادرات این سنگ از سورت سوپر بهره گرفته می شود. استحکام زیاد، امکان برش عالی را روی این سنگ فراهم می سازد. این سنگ از جمله زیبا ترین و پر فروش ترین سنگ های کشور ما می باشد. از این رو، توجه به صادرات سنگ دهبید برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور خیلی راهگشا می باشد. می توان گفت که با وجود چنین متریال با کیفیت و زیبایی در کشور ما دیگر احتیاجی به واردات سنگ به صورت آنچنانی از دیگر کشورهای تولید کننده سنگ نیست. سنگ دهبید، خصوصیاتی دارد که به خاطر آن ها می تواند رقابت خوبی با دیگر سنگ ها داشته باشد.

صادرات سنگ دهبید

چرا سنگ دهبید؟

فرقی ندارد که می خواهید محل زندگی فعلی خود را که سال ها در آن زندگی کرده اید، بازسازی کنید یا از صفر برای ساخت و ساز اقدام کنید. در هر دو حالت، یکی از بزرگترین دغدغه ها در زمان خرید سنگ، باکیفیت و مقرون به صرفه بودن آن برای قسمت های گوناگون ساختمان می باشد، زیرا سنگ ها قسمتی از هویت بصری ساختمان را در معرض نمایش قرار می دهند و عمر و زیبایی آن ها خیلی مهم است.

حال که این مطلب را خواندید، احتمالا با معجزه ی زیبایی و مقاومت سنگ دهبید به صورت کامل آشنا شده اید. با این حال، شاید هنوز ندانید چرا سنگ دهبید، یک گزینه مناسب برای اجرای نمای داخلی ساختمان است. به صورت خلاصه می توان گفت که مهم ترین مزیت این سنگ در مقایسه با دیگر گزینه ها، همان قیمت مناسبی است که دارد. اگر شما بخواهید نمونه این سنگ را از میان انواع وارداتی تهیه کنید، مطمئنا مجبور خواهید بود هزینه خیلی بیش تری پرداخت کنید. زمانی که معادن مورد نیاز برای استخراج چنین مصالحی در کشور ما وجود دارد، واقعا عاقلانه نیست که از گزینه های وارداتی استفاده شود. بحث مریوط به زیبایی و کیفیت نیز که در رابطه با بسیاری از مصالح دیگر وجود دارد، در رابطه با سنگ مرمریت صادق نیست.

این یعنی با انتخاب سنگ دهبید، لازم نیست نگران زیبایی و کیفیت باشید، چرا که این سنگ از این دو نظر نیز کاملا قابلیت رقابت با دیگر گزینه ها را دارد. با خرید سنگ دهبید، دغدغه خرید بهترین گزینه از میان سنگ های ساختمانی از ذهن شما محو خواهد شد.

 

 

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری