سبک دکوراسیون داخلی و مبلمان ویکتوریایی

سبک دکوراسیون داخلی و مبلمان ویکتوریایی

یکی از سبک‌‌‌های باشکوه در دکوراسیون داخلی که توجه زیادی به هماهنگی و تعادل در کنار زیبایی دارد، سبک ویکتوریایی است. این سبک، عواطف عاشقانه و عارفانه را به افراد القا نماید. این سبک، یکی از سبک‌‌‌های تلفیقی می باشد که ب از سبک سنتی اروپایی، خاورمیانه و آسیا نشات گرفته شده است. در سبک دکوراسیون داخلی ویکتوریایی ، بهره گرفتن از مبلمان دارای تزئینات بسیار و پرده‌‌‌های مخملی رایج است. درگذشته، مبلمان ویکتوریایی و وسایل چوبی مورد استفاده در این سبک با استفاده از چوب‌‌‌های سنگین و گران‌‌‌ قیمت ساخته می شدند. یکی از خصوصیات اصلی این سبک، توجه ویژه به جزئیات و ریزه‌‌‌کاری‌‌‌ها می باشد. سبک ویکتوریایی را می توان سبکی برگرفته از سبک گوتیک دانست که در کلیسا‌‌‌ها و قصر‌‌‌های تاریخی به کار می رفت. تفاوتی که این دو سبک با هم دارند، در رنگ‌‌‌های مورد استفاده در دکوراسیون داخلی است. اگر مایل هستید با این سبک اصیل آشنا شوید، همراه پویانو باشید.

معماری ویکتوریایی در زمان ملکه ویکتوریا و مابین سال‌های 1837 تا 1901 در بریتانیا ظهور پیدا کرد.

تاریخچه

معماری ویکتوریایی در زمان ملکه ویکتوریا و مابین سال‌های 1837 تا 1901 در بریتانیا ظهور پیدا کرد. دوران معماری ویکتوریایی، تلفیقی است از مجموعه سبک‌‌های معماری احیایی که مربوط به سال‌های میانه و پایانی قرن نوزدهم می باشد. سبک‌‌های تلفیقی این زمان، سبک‌های تاریخی گلچین‌ شده‌ی اروپایی را در بر می گیرند که تحت تاثیر خاورمیانه و آسیا بوده اند.

با این که فناوری نوین باعث ایجاد خلاقیت در زمان ویکتوریا شده، اما نوستالژی از خصوصیات اصلی این سبک می باشد، چرا که از آثار گذشته تاثیر گرفته است. احیای سبک کلاسیک و تجدید حیات یونان، بعد از به سلطنت رسیدن ملکه‌ ویکتوریا ادامه پیدا کرد، ولی نبرد بین توسعه‌ ‌سبک‌های متفاوت، همچنان ادامه داشت، به عنوان مثال، سبک احیایی گوتیک در فاصله میان سال‌ های 1855 تا 1885 قدرت خیال پردازی معماران را زیاد کرد.

از خصوصیات اصلی سبک ویکتوریایی، جزییات و تزیینات غنی می باشد

از خصوصیات اصلی سبک ویکتوریایی، جزییات و تزیینات غنی می باشد. زیبایی در مقایسه با عملکرد گرایی از اهمیت بیشتری در مد، معماری و مبلمان این سبک و دوره برخوردار است. یکی از خصوصیات اصلی مبلمان ویکتوریایی، حکاکی‌های پیچیده با تصاویر طبیعی است، مثل نقش و نگار گل و برگ و منحنی‌ شکل. صندلی و میزهای سبک ویکتوریایی، شکل مستقیم و خطوط منحنی در قسمت های زیرین کوسن‌ها، پایه‌ها و پشت صندلی نیز از ویژگی های دیگر هستند. در این سبک، تزیینات برجسته یا فرورفته و حاشیه‌های زینتی نیز زیاد به چشم می خورند.

روکش‌ مبلمان، معمولا از متریال های مجلل و بافت‌‌داری مانند مخمل ساخته می شدند. رنگ‌های این سبک، اکثرا تیره، غنی و باشکوه بودند. سایه‌ رنگ‌ها و نقش و نگارهای متفاوت در پیش‌ زمینه‌ های سفید، کاربرد زیادی داشته و روکش‌ مبلمان، منگوله‌ دار و دارای تزیینات بوده اند. مبلمان سبک ویکتوریایی، قفسه‌ها و قطعه های بزرگ با پایه‌های سنگین در اندازه های عظیم است.

خصوصیت خانه‌های این سبک، داشتن بام‌های دارای شیب تند است.

در زمان ویکتوریا، معماری و هنر بسیار تزئینی بود، به شکلی که به جزئیات، خیلی اهمیت داده می شد. انگار این تزئینات زیاد، لذتی زیاد نیز در پی داشته است. هنرمندان آن دوره معتقد بودند که هر چه اندازه اثر بزرگ‌تر باشد، توجه بیش تری را جلب می کند. خانه‌های سبک ویکتوریایی، معمولا دو طبقه دارند و از عناصر تزیینی، مانند پنجره‌هایی با شکل های متفاوت و مصالح ساختمانی با تنوع زیاد بهره مند هستند.

خصوصیت خانه‌های این سبک، داشتن بام‌های دارای شیب تند است. از نمونه‌های دیگر سبگ ویکتوریاییريال جنبش هنر و صنایع‌ دستی می باشد که در پایان قرن نوزدهم معمول گشت. معماران این سبک، برای دست پیدا کردن به طرح‌های خاصی که مد نظر داشتند از قالب‌های پیش‌ساخته و ماشینی گذشتند، چرا که می خواستند معماری را با محیط اطراف تطبیق دهند.

سبک ویکتوریایی، ریشه در انگلستان دارد،

با وجود این که سبک ویکتوریایی، ریشه در انگلستان دارد، ولی مهاجرت معماران انگلیسی به قاره های مختلف سبب شد که با گذشت زمان، این سبک در همه جهان گسترش پیدا کند. این گسترش تا سال 1830 نیز ادامه پیدا کرد. در خانه‌های این دوران، تزیین بیش از حد، حتی برای کوچک‌ترین لوازم منزل، باعث شد فضایی راحت‌طلبانه و آشفته در این سبک ایجاد شود. در ابتدای دوره ویکتوریا، خود نمایی اهمیت زیادی داشت و این گونه به نظر می آمد که تزیینات، یک نوع افتخار اجتماعی دارد. به همین خاطر به تزئینات بیش از حد پرداخته شد، به این شکل که خانه‌های ویکتوریایی پر از انحرافات در تزئین‌های ویکتوریایی شد. در واقع، این سبک، نشانگر آسایش تزلزل‌ناپذیر بود.

آثار شناخته شده سبک ویکتوریایی

آثار شناخته شده سبک ویکتوریایی

معماران سبک ویکتوریایی، کم و بیش از سبک‌های معماری گذشته تاثیر پذیرفته اند. بعضی از آثار مهم ویکتوریایی در جهان به شرح زیر هستند:

  • کاخ وست‌ مینستر: این کاخ در سال 1834 در یک آتش‌ سوزی خراب شد، اما به لطف معماری ویکتوریایی، دوباره شکوه خود را پیدا کرد.
  • خانه‌ سرخ: خانه ساده‌ای که طراحی آن در سال 1859 به دست فیلیپ وب صورت گرفت. این خانه، دارای مبلمان و اثاثیه، کاغذ دیواری، رنگ‌آمیزی و نقاشی روی شیشه است.
  • رویال آلبرت هال: این مکان، 2900 صندلی برای اجرای کنسرت دارد و در سال 1871 به دست ملکه ویکتوریا افتتاح گشت.

آثار شناخته شده سبک ویکتوریایی

ویژگی های دکوراسیون داخلی به سبک ویکتوریایی

ویژگی های دکوراسیون داخلی به سبک ویکتوریایی

سبک ویکتوریایی از آن سبک‌‌‌هایی به شمار می رود که توجه ویژه‌‌‌ای به جزئیات دارد. گرچه حدود دو قرن از ظهور این سبک گذشته، ولی هنوز عده زیادی از مردم به دنبال شناخت آن می باشند تا آن را در دکوراسیون داخلی اجرا نمایند. این ویژگی ها شامل مواردی مثل شکل دیوار‌‌‌ها و تزئینات داخلی هستند. در ادامه به خصوصیات این سبک، بیش تر پرداخته خواهد شد.

مبلمان

مبلمان سبک ویکتوریایی، تلفیقی از مدل‌های گوتیک و کلاسیک اروپایی هستند. وجود مبل‌های بزرگ با انحناهای دارای اغراق، خصوصیت این سبک است. این مبل‌ها با وجود این که بزرگ هستند، ظرافت‌ زیادی دارند. به طور معمول روی قسمت چوبی مبلمان ویکتوریایی، کنده‌کاری‌های زیادی به چشم می خورد که خیلی ظریف می باشند. در دکوراسیون داخلی ویکتوریایی از مبلمان دارای خمیدگی‌‌‌ زیاد با دکمه‌‌‌های الماس مانند و دسته‌‌‌ها و پایه‌‌‌هایی که حکاکی شده اند، بهره گرفته می شود. وسایل تزئینی با ارزش و گران قیمتی مثل مجسمه‌‌‌های نیم‌تنه، نقاشی‌‌‌های قاب شده، پارچه‌‌‌های طرح‌‌‌ و نقش دار و شیشه‌‌‌های رنگی نیز در این سبک، زیاد به چشم می خورند.

الگوها

در خانه‌‌‌هایی که در طراحی دکوراسیون داخلی آن ها از سبک ویکتوریایی تبعیت می شود، معمولاً پارچه‌‌‌های دارای پترن گل و گیاهان و جانوران زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. این پترن را می توان در قسمت های مختلف دکوراسیون داخلی به کار برد.

پرده‌‌‌ها

یکی از خصوصیات اصلی این سبک، پرده‌‌‌های خاص آن است. طراحان این سبک، به خاطر این که نور آفتاب را برای سلامتی انسان مضر می‌‌‌دانستند، پرده‌‌‌های تیره رنگ، ضخیم و عموما مخملی را در دکوراسیون داخلی به کار می بردند.

فرش ها

از دیگر قسمت هایی که در سبک ویکتوریایی باید به آن توجه اشت، به کار بردن فرش‌‌‌های شرقی در بخش های گوناگون خانه، مثل اتاق نشیمن و اتاق‌خواب‌ها می باشد.

رنگ‌‌‌ها

در سبک ویکتوریایی از رنگ‌‌‌ هایی مثل زرشکی، میشی، قهوه‌‌‌ای، سرمه‌‌‌ای و ارغوانی استفاده می شود. از ترکیب این رنگ ها نیز در صورت تناسب می توان استفاده نمود.

پارچه‌‌‌ها

یکی از قسمت هایی که باعث ایجاد هماهنگی میان وسایل منزل می گردد، استفاده از پارچه مناسب برای مبلمان و لوازم دیگر است. در دکوراسیون داخلی ویکتوریایی از پارچه‌‌‌هایی استفاده می شود که با کاغذدیواری یا رنگ دیوار هماهنگ هستند.

شومینه‌‌‌ها

شومینه‌‌‌های سبک ویکتوریایی، عموما از سنگ مرمر ساخته می شوند. این شومینه‌‌‌ها معمولا در اتاق نشیمن و اتاق ‌خواب ‌ها قرار می گیرند.

گچ‌‌‌بری‌‌‌ها و قرنیز‌‌‌ها

یکی دیگر از ویژگی های این سبک، گچ‌‌‌بری‌‌‌ها و قرنیزهای خاص آن است. در سبک ویکتوریایی گچ‌‌‌بری‌‌‌های زیبا روی سطح دیوار‌‌‌‌‌‌ها و سقف استفاده می شود که فضا را زیبا و چشم‌‌‌نواز می کنند. قرنیزها نیز معمولا به همین شکل اجرا می شوند.

پوشش کف، دیوار و سقف

در این سبک که اشرافی است، هیچ بخشی از فضا نباید بدون جزئیات رها شود. دیوارها و سقف ها معمولا گچ‌بری دارند. کاغذدیواری‌ها دارای نقوش گل‌دار می باشند. رنگ دیوارها گاهی تیره منظور می شود و روی آن‌ها فریم‌های طلایی به چشم می خورد. این فریم‌ها به جهت قرار دادن شمعدان‌، قاب عکس‌، و نقاشی‌ها منظور می شوند. دیوارها به طور معمول، شامل دو قسمت و دو رنگ هستند.

عناصر دکوری

که ویژگی بارز سبک ویکتوریایی، اغراق، تجمل و اشرافی بودن است. بنابراین، هرچه بیشتر از وسایل دکوری استفاده شود، بهتر است. گلدان‌ها و کریستال‌های ظریف، رومیزی‌های طرح دار، لامپ‌های تزیینی، ظروف چینی، مجسمه‌های مختلف و … همه از عناصر مورد نیاز برای اجرای این سبک اشرافی می باشند. توجه کنید که همه وسایل دکوری باید با نظم و هماهنگی در کنار هم جای بگیرند و فضا نباید شلوغ شود.

تفکیک فضا

در سبک ویکتوریایی، فضاهای عمومی و خصوصی به صورت کامل از هم تفکیک می‌شود. بر خلاف پلان باز خانه‌های امروزی، در این سبک، اتاق پذیرایی از آشپزخانه و اتاق‌های دیگر کاملا تفکیک می شود و فضاها به هم دید ندارند. اتاق پذیرایی در این سبک،  قلب خانه است و حتی در نقش ویترین نیز عمل می کند. از همین رو، بهترین لوازم دکوری در این قسمت قرار می گیرند.

مصالح

هیچ گونه محدودیتی در رابطه با استفاده از مصالح در این سبک وجود ندارد. هر چند که اکثر مصالح سبک ویکتوریایی، مصالح کلاسیک مانند چوب، سنگ مرمر و گچ هستند، اما می توان از هر عنصری که دارای کیفیت بالا باشد نیز استفاده کرد. شومینه‌هایی که دارای تزئینات چوبی یا مرمری هستند، در این سبک به چشم می خورند.

مکان‌‌‌های مختلف منزل به سبک دکوراسیون ویکتوریایی

مکان‌‌‌های مختلف منزل به سبک دکوراسیون ویکتوریایی

سبک دکوراسیون داخلی ویکتوریایی را می‌‌‌توان در بخش‌‌‌های مختلف منزل، مثل آشپزخانه، اتاق‌خواب، سرویس‌‌‌های بهداشتی و حمام‌‌‌ها به کار برد. در ادامه به شرح چگونگی اجرای این سبک در فضاهای مختلف منزل اشاره خواهیم کرد:

دکوراسیون داخلی آشپزخانه

یکی از بخش هایی که در این سبک، خیلی مورد توجه قرار می گیرد، استفاده از یک میز ناهارخوری ساده در آشپزخانه می باشد. در طراحی بیش تر آشپزخانه‌‌‌های امروزی از سبک ویکتوریایی تبعیت می‌‌‌شود و کابینت‌‌‌ها در ارتفاعی مناسب، نزدیک به سقف و روی دیوار آشپزخانه قرار می گیرند. لوازمی که در آشپزخانه‌‌‌های ویکتوریایی به کار می روند، عبارت‌اند از: یک میز بزرگ، ظروف شیشه‌‌‌ای و ظروف مسی، مثل کتری‌‌‌ها.

طراحی اتاق‌خواب‌ها

در سبک ویکتوریایی، اتاق‌خواب‌ها دارای تخت های‌‌‌ بزرگی هستند که اطراف آن‌‌‌ ها با پرده‌‌‌های بلند پوشانده می شود. قسمتی از اتاق‌خواب نیز به شومینه اختصاص دارد که در کنار بر زیباسازی فضای درون اتاق‌خواب، باعث تأمین گرمای نیز می شود. رنگ‌‌‌هایی که در اتاق‌خواب‌های سبک ویکتوریایی به کار می روند، رنگ هایی مانند سبز، قرمز، آبی و طلایی – قهوه‌‌‌ای هستند.

تزئین دیوارهای اتاق‌‌‌ها نیز اهمیت زیادی دارد. معمولا دیوار‌‌‌ها با کاغذ‌‌‌های دیواری دارای طرح راه‌راه، گل دار، پرندگان و حیوانات پوشانده می شوند. از دیگر وسایلی که برای تزئین دیوار‌‌‌ها مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به تابلو اشاره کرد. این تابلو‌‌‌ها به طور معمول، بیش از نیمی از ارتفاع دیوار را پوشش می دهند و قاب های زیبا و باشکوهی دارند.

سرویس‌‌‌ بهداشتی و حمام‌‌‌

دکوراسیون داخلی حمام‌‌‌ و سرویس‌‌‌ بهداشتی به سبک ویکتوریایی، تاکید زیادی روی زیبایی، راحتی و ظرافت دارد. وان‌‌‌ها و روشویی‌‌‌های چینی کلاسیک از مهم ترین عناصر در این فضاها هستند. شیرآلات و دیگر بخش‌‌‌های فلزی، جنس برنج دارند. در حمام‌‌‌ و سرویس‌‌‌ بهداشتی ویکتوریایی از کاشی‌‌‌های کوچک و شش‌ضلعی استفاده می شود.

سبک دکوراسیون ویکتوریایی سبکی است که تجمل و جزئیات فراوانی دارد.

جمع‌بندی

سبک دکوراسیون ویکتوریایی سبکی است که تجمل و جزئیات فراوانی دارد.

این سبک در سال ۱۸۲۰ در انگلستان ظهور پیدا کرد و به مرور در بخش های مختلف جهان رایج شد.

رنگ‌های این سبک، عموما تیره و عمیق و مواردی مانند زرشکی، قهوه‌ای و سبز مخملی می باشند.

دیوارها و پرده‌ها در سبک ویکتوریایی با رنگ‌های تیره پوشش داده می‌شوند.

دیوارها و سقف، دارای گچ‌بری و نقاشی تزئینی هستند.

مبل‌های این سبک، عموما بزرگ، پرانحنا و دارای کنده‌کاری‌های زیاد می باشند.

وسایل تزئینی، نقش مهمی در این سبک دارند.

کریستال‌ها، مجسمه‌ها، رومیزی‌ها و سایر لوازم دکوری در این سبک باید از بهترین نوع انتخاب گردند.

سبک ویکتوریایی سبکی بسیار گران‌قیمت می باشد.

سبک دکوراسیون ویکتوریایی سبکی است که تجمل و جزئیات فراوانی دارد.

اکسسوار های سبک ویکتوریایی

اکسسوار های سبک ویکتوریایی

اکسسوار های سبک ویکتوریایی

مبلمان سبک ویکتوریایی

مبلمان ویکتوریایی

مبلمان ویکتوریایی

 

 

مبلمان ویکتوریایی

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری