ایده های کارآمد برای اتاق خواب های باریک و مستطیلی شکل

ایده های کارآمد برای اتاق خواب های باریک و مستطیلی شکل:

ایده های کارآمد برای اتاق خواب های باریک و مستطیلی شکل

طراحی و دکوراسیون مکان های باریک و تنگ، یعنی فضای مستطیلی شکل، کار ساده ای نیست. قرار دادن و چیدمان برخی از مبلمان ضروری و مورد نیاز در چنین مکان هایی کار دشواری است، اما علاوه بر این موضوع از نظر زیبایی شناسی نیز ایجاد ظاهری زیبا و شیک و دلنشین در چنین فضایی به همان اندازه دشوار خواهد بود. اگر قرار باشد که چنین فضایی را به اتاق خواب تبدیل کنید، کار شما کمی سخت تر خواهد شد، زیرا جا دادن مبلمان بزرگی مانند تخت خواب و کمد لباس در اتاقی باریک و تنگ، بسیار سخت تر از چیزی خواهد بود که تصور می کنید. ما در این مطلب ایده های کارآمدی را برای طراحی اتاق خواب های باریک و مستطیلی شکل بیان خواهیم کرد که به شما کمک می کند تا به فضایی مناسب تر و راحت تر در اتاق خواب خود دست پیدا کنید. با پویانو همراه باشید:

طراحی و دکوراسیون مکان های باریک و تنگ، یعنی فضای مستطیلی شکل، کار ساده ای نیست.

اگر چه دکوراسیون اتاقی مستطیلی و باریک به عنوان اتاق خواب کار دشواری است، اما بدین معنا نیست که نمی توان به اتاق خوابی با فضایی زیبا و در عین حال کاربردی و فرح بخش دست پیدا کرد. طراحان و دکوراتور های حرفه ای، زمانی که می خواهند هر مکانی را طراحی کنند، در مقابل مشکلات معماری و موانع روتینی که مقابل آن ها قرار می گیرند، برای هر اتاق هدف استفاده از آن مکان، کاربرد، احتیاجات و ویژگی های مختلف را در نظر گرفته و با ایجاد راه حل های متفاوت و کارآمد، محیطی زیبا و راحت را برای زندگی کردن ایجاد می کنند.

طراحی اتاق خواب مستطیلی

بررسی و توجه به نکاتی که طراحان حرفه ای هنگام دکوراسیون کردن یک مکان مستطیلی و باریک در نظر می گیرند، می تواند به شما کمک کند تا به نتیجه ای مطلوب دست پیدا کنید. اگر هنگام چیدمان و طراحی اتاق خواب خود دچار مشکل شده و می خواهید به دکوراسیونی فرح بخش و زیبا دست پیدا کنید، به ترفند هایی که طراحان حرفه ای انجام می دهند توجه کرده و اتاق خود را به بهترین شکل ممکن و مانند یک متخصص، طراحی کنید.

اتاق خود را به بهترین شکل ممکن و مانند یک متخصص، طراحی کنید.

  • یک اتاق خواب مستطیلی چگونه باید چیدمان شود؟

زمانی که صحبت از طراحی داخلی اتاق خوابی باریک و مستطیلی شکل می شود، اولین مشکل و سوالی که صاحب خانه ها با آن مواجه هستند، این است که مبلمان موجود در اتاق خواب چگونه باید چیدمان شوند؟ زمانی که می خواهید اتاق خواب خود را چیدمان کنید باید این موضوع را در نظر داشته باشید که از آن جایی که تخت خواب بزرگترین وسیله در اتاق خواب به شمار می رود، سایر لوازم و مبلمان موجود باید بر اساس محل قرار گیری تخت خواب چیدمان شوند. این موضوع مهم ترین نکته ای است که از طرف طراحان داخلی مورد توجه قرار گرفته و در واقع قانون اول به شمار می رود.

یک اتاق خواب مستطیلی چگونه باید چیدمان شود؟

در شرایط ایده آل، در دکوراسیون یک اتاق خواب دو نفره، در دو طرف تخت خواب باید فضای کافی برای قرار دادن میز های پاتختی وجود داشته باشد و از نظر کارآمدی و راحتی  فقط باید قسمت تاج تخت خواب به دیوار چسبیده باشد و لازم است که در سه طرف دیگر تخت فضای کافی برای رفت و آمد باقی بماند. برای ایجاد چنین چیدمانی در اتاق خواب مستطیلی شکل، معمولا تاج تخت خواب به قسمت میانی دیوار کوتاه تر و ضلع کوچک اتاق تکیه داده می شود و کمد و یا میز آرایش نیز در مقابل دیواری که مستقیما رو به روی تخت خواب است، قرار داده می شوند. اگر چه این نوع چیدمان بیشترین استفاده را در اتاق خواب های مستطیلی شکل دارد، اما تنها انتخاب به شمار می رود و روش های دیگری نیز برای چیدمان چنین مکانی وجود دارد.

قبل از هر چیزی نباید فراموش کنید که معماری هر اتاق ابعاد و ویژگی های مخصوص به خود را دارد و همین موضوع بر روی چیدمان اتاق تاثیر گذار است. با در نظر گرفتن درازای اتاق و ابعاد مبلمان می توانید به صورت کاملا حرفه ای و با جزئيات، یک برنامه ریزی صحیح انجام داده و به چیدمان مناسب دست پیدا کنید. مهم ترین موضوعی که باید به طور کلی در نظر داشته باشید این است که در دو طرف و پایین تخت خواب، فضایی برای رفت و آمد باقی بماند. این موضوع باعث می شود تا به فضای راحت تری دست پیدا کنید. زمانی که تخت خواب را در جای مناسب خود قرار دادید می توانید سایر مبلمان را بر اساس محل قرار گیری تخت خواب چیدمان کنید.

  • گزینه های مختلف برای چیدمان اتاق خواب باریک مستطیلی

پیش تر به این موضوع اشاره شد که اندازه و خصوصیات خاص یک مکان می تواند دکوراسیون را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال در تصویر زیر مشاهده می کنید که بر خلاف چیدمانی که در بالا مطرح شد، تخت خواب به دیوار بلند تر اتاق تکیه داده شده است. همین موضوع باعث می شود تا هم از نور طبیعی ای که وارد اتاق می شود بهره بیشتری برده شود و هم می توان ابعاد تخت خواب را بر اساس نیاز خود تغییر داد. البته این موضوع که تخت خواب همراه با میز های کناری آن در مقابل ضلع کوچک تر اتاق جا نمی شود نیز در انتخاب چنین چیدمانی بی تاثیر نیست…

گزینه های مختلف برای چیدمان اتاق خواب مستطیلی

  • کمد مناسب برای اتاق خواب های باریک

در اتاق خواب های باریکی که با مرکزیت قرار دادن تخت خواب طراحی و دکوراسیون می شوند، یکی از معمول ترین مشکلاتی که افراد با آن مواجه می شوند این است که فضای کافی برای ذخیره سازی و جاسازی اشیاء باقی نمی ماند. معمولا در چنین اتاق خواب هایی امکان استفاده از کمد های آماده وجود ندارد و لازم است که بر اساس ابعاد اتاق خواب، کمدی مخصوص طراحی شود.

کمد هایی که دارای درب های کشویی و آینه ای هستند برای استفاده در اتاق خواب های باریک انتخاب مناسبی به شمار می روند، زیرا هم فضایی دلباز تر ایجاد کرده و هم کاربردی راحت و ساده دارند.

کمد مناسب برای اتاق خواب های باریک

  • کمد های کنار تخت خواب

یکی از ایده های زیبا و کارآمد برای اتاق های کوچک و باریک که در سال های اخیر بسیار مطرح شده و هر روز محبوبیت بیشتری می یابد، ترکیب کمد لباس با تاج تخت خواب است. راه های متفاوتی برای استفاده از این روش وجود دارد؛ برخی از طراحان مبلمان، کمد های لباسی که به تاج تخت خواب متصل می شوند را طراحی کرده و به شما این امکان را می دهند تا هنگام خرید تخت خواب، این کمد ها را نیز به عنوان یک گزینه در نظر بگیرید.

کمد های کنار تخت خواب

اما اگر نمی خواهید یک سرویس کامل را برای اتاق خواب خود خریداری کنید، می توانید کمد هایی که در حال حاضر در اختیار دارید را به همین روش چیدمان کنید. با طراحی کمد های مخصوص، بسته به ابعاد و فضایی که در اتاق خواب دارید می توانید به فضایی بسیار زیبا و کاربردی دست پیدا کنید.

  • طراحی کمد لباس در اطراف درب اتاق خواب

یکی از موارد مهم در طراحی اتاق خوابی باریک و کوچک این است که تمام فضا های خالی و پرت اتاق را نیز مورد استفاده قرار دهید. استفاده از کمد هایی با ابعاد و طراحی های خاص می تواند نتیجه مناسبی را در این زمینه به همراه داشته باشد. درست مانند کمد هایی که در اطراف تخت خواب طراحی شده و در فضا بسیار صرفه جویی می کنند، می توانید در اطراف درب اتاق خواب نیز یک کمد کاربردی و زیبا طراحی کنید.

طراحی کمد لباس در اطراف درب اتاق خواب

  • تخت خواب های کوتاه

یکی از مواردی که معمولا در خرید و طراحی مبلمان مورد استفاده در اتاق خواب مورد توجه قرار نمی گیرد، اما در واقع در ظاهر اتاق خواب بسیار تاثیر گذار خواهد بود، ارتفاع تخت خواب است! تخت خواب های بلند در اتاق خوابی بزرگ و وسیع، فضا را پر کرده و مکانی زیبا تر ایجاد می کنند، اما در اتاق خواب های کوچک به خصوص اتاق های باریک بهتر است که تخت خواب های کوتاه را انتخاب کنید. تخت خواب های کوتاه باعث می شوند تا ارتفاع سقف بلند تر احساس شود و همین موضوع باعث بزرگ تر و دلباز تر دیده شدن اتاق خواهد شد.

تخت خواب های کوتاه

رنگ و طرح های دیواری، برای اتاق خواب های باریک یکی از موارد مهم و اساسی به شمار می روند. طرح های عمودی و عمق دار باعث می شوند تا فضای اتاق خواب وسیع تر و دلباز تر احساس شود. برای ایجاد چنین فضایی استفاده از کاغذ دیواری هایی با طرح های سه بعدی انتخاب مناسبی خواهد بود. اما فراموش نکنید که اگر می خواهید از چنین طرح های قدرتمندی در اتاق خواب خود استفاده کنید، حتما آن را تنها بر روی دیوار پشت تخت خواب به کار ببرید و برای دیوار های دیگر رنگ های خنثی و طرح های ساده را مورد استفاده قرار دهید.

استفاده از کاغذ دیواری برای ایجاد عمق بیشتر در اتاق خواب

  • استفاده از تخت خوابی با ابعاد کوچک تر

ابعاد تخت خوابی که در اتاق خود به کار می برید، در واقع شخصیت و امکانات اصلی دکوراسیون اتاق خواب شما را مشخص می کند. اگر می خواهید در یک اتاق خواب باریک فضایی دلباز تر و زیبا تر ایجاد کنید، بهتر است که تخت خواب کوچک تری را انتخاب کنید. تخت خواب های دو نفره در چهار ابعاد مختلف و در اندازه های 137*188 و 153*203 و 183*203 و 203*203 سانتی متر تولید می شوند. تشک هایی که برای تخت خواب ها طراحی می شوند نیز بر اساس این ابعاد تغییر می کنند. به همین دلیل بهتر است که تخت خوابی با ابعاد مناسب برای اتاق خود را انتخاب کنید.

استفاده از تخت خوابی با ابعاد کوچک تر

  • تخت خواب های کشو دار

تخت خواب هایی که در زیر آن ها فضایی برای جاسازی اشیاء وجود دارد تقریبا برای تمام اتاق خواب ها مناسب هستند. اما در سال های اخیر طراحی های جدیدی برای این مدل تخت خواب ها ایجاد شده است که برای دسترسی به فضای زیر آن ها نیازی نیست که حتما تشک تخت را بلند کنید. با ایجاد کشو های متعدد در اطراف تخت خواب، دسترسی به این فضا بسیار ساده تر خواهد بود. این مدل تخت خواب ها برای اتاق های باریک و کوچک انتخاب ایده آلی به شمار می روند.

تخت خواب های کشو دار

وجود چراغ در بالای تخت خواب یکی از ویژگی های مهم در طراحی اتاق خواب بوده که باعث ایجاد راحتی بیشتر می شود. معمولا برای ایجاد چنین امکانی از آباژور هایی استفاده می شود که بر روی میز های پاتختی قرار داده می شوند. اما یکی از ترند های محبوبی که در اتاق خواب های نسل جدید پیش روی ما قرار می گیرد، لوستر های سقفی ای هستند که دقیقا بالای تخت خواب از سقف آویزان می شوند. چنین نور پردازی ای در اتاقی باریک، هم باعث ایجاد فضایی شلوغ نخواهد شد و هم چنین باعث می شود تا سقف از آن چه که هست بلند تر دیده شده و طبیعا فضایی دلباز تر ایجاد شود.

سیستم روشنایی اتاق خواب

  • طراحی های خلاقانه و متفاوت

در مکان های باریک ایجاد ظاهری قابل توجه و دکوراتیو کار دشوار تری به شمار می رود و به همین دلیل هنگام طراحی اتاق خواب، انتخاب های خلاقانه و تاثیر گذار، نتیجه موفقیت آمیز تری را به همراه خواهد داشت. برای مثال به جای میز های پاتختی ساده و معمولی می توانید مدل های خلاقانه تر و متفاوتی را به کار ببرید. با این روش بدون هیچ تلاش مضاعفی می توانید اتاق خواب خود را به فضایی زیبا تر و قابل توجه تبدیل کنید.

طراحی های خلاقانه و متفاوت

ایده دکوراسیون اتاق خواب باریک

طراحی اتاق خواب کوچک

طراحی اتاق خواب کوچک

اتاق خواب باریک

طراحی خلاقانه اتاق خواب کوچک

طراحی اتاق خواب

دکوراسیون داخلی اتاق خواب باریک

دکوراسیون داخلی اتاق خواب باریک

دکوراسیون داخلی اتاق خواب باریک

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو