10 گل و گیاه عطرآگین برای محوطه حیاط منزل و باغ

10 گل و گیاه عطرآگین برای محوطه حیاط منزل و باغ

گل و گیاه عطرآگین برای محوطه ؛ گیاهان معطر می‌توانند حتی کوچک ترین باغ را به قطعه ای از بهشت تبدیل کنند. عطر و بوی آن ها بعد دیگری به باغ اضافه کرده و آن را به فضایی تغییر می‌دهد که می‌توانید لحظاتی را در آن درنگ کرده و از بوی دل انگیز گیاهان لذت ببرید به جای این که مستقیم از درب ورودی به سمت خانه حرکت کنید.

از گیاهان و درختانی استفاده کنید که در فصل های مختلف گل می‌دهند تا در تمام طول سال باغ شما را به یک بهشت معطر تبدیل کنند.

درختچه‌های گرما دوست مانند لوندر یا اسطوخدوس را در کنار دیوارهای رو به شمال بکارید و اطراف آن را با سنگفرش یا سنگریزه‌ها احاطه کنید تا بوی خوش آن را به خود جذب کنند. گیاهان شب بو را نیز نزدیک فضای منزل تان یا زیر پنجره‌ها بکارید تا زمانی که در شب در حال استراحت کردن هستید از بوی خوش آن‌ها آرامش بگیرید.

1- گل گلیسین یا ویستریا

گل های خوشبو و تماشایی گیاه ویستریا در بهار روی شاخه‌های بدون برگ پیچکی نمای زیبایی دارند و بعد از مدتی برگ ها نیز به آن ها ملحق می‌شود.

شاخه های این گیاه را در امتداد و روی فنس ها یا آلاچیق ها هدایت کنید یا آن را به صورت یک درختچه کوچک تزئین و اصلاح کنید. ویستریا یا گلیسین گیاهی است که در برابر سرما مقاومت می‌کند اما بیشتر یک نقطه آفتابی را ترجیح می دهد.

گل و گیاه عطرآگین برای محوطه
گل و گیاه عطرآگین برای محوطه

2- پلومریا Plumeria

اگر تصور شما از بهشت سواحل گرمسیری فیجی است، احتمالا باید بوی گل پلومریا را دوست داشته باشید. عطر نفیس این درختچه گرمسیری جبران بیش تری برای برگ نداشتن آن در زمستان می‌باشد. برای گیاه پلومریا به یک نقطه گرم و آفتابی نیاز دارید. در مناطق سردتر گلدان ها بهترین گزینه برای کاشت آن ها هستند چرا که هنگام زمستان می‌توان آن ها را به جاهای گرم تر انتقال داد.

3- درختچه دافنه Daphne

گل دهی درختچه دافنه در زمستان است و بی تردید بوی کلاسیک و سنتی دارد. سایه جزئی بهترین جا برای کاشت این درختچه هاست که خاک بدون زهکشی، سرد و اندکی اسیدی داشته باشد. گل های دافنه از نظر رنگی از سفید تا صورتی متمایل به قرمز و بنفش متفاوت هستند.

4- مرکبات

گل های مرکبات بوی شیرینی دارند به علاوه مزیت دیگر آن ها داشتن میوه های لذیذ و خوشمزه است. مرکبات به رطوبت و کوددهی زیاد نیاز دارند مخصوصا از فصل بهار تا پاییز. بیشتر آن ها در برابر سرما آسیب پذیر هستند بنابراین آن ها را در بخش های گرم تر بکارید. دوره اصلی گلدهی آن ها تابستان است اما برخی از گونه های مرکبات مانند لیموی مایر تقریبا در تمام طول سال گل و میوه می‌دهند.

گل و گیاه عطرآگین برای محوطه
گل و گیاه عطرآگین برای محوطه

5- گل یاس ستاره ای(Star jasmine)

یاس ستاره ای یک گیاه رونده مقاوم با نگهداری و مراقبت کم است که برگ های سبزه تیره ای دارد و از اواسط بهار تا اواخر تابستان با گل های سفید عطرآگین دل انگیزی پوشیده است. یاس ستاره ای شرایط سرمای کم تا متوسط را می‌تواند تحمل کند.

6- گل گاردنیا(Gardenia)

این درختچه گلداری است که نیاز به مراقبت و حوصله زیاد دارد اما عطر بهشتی آن به این همه تلاش و ممارست می ارزد. گاردنیا خاک های اسیدی حاصلخیز با رطوبت زیاد و سایه جزئی را ترجیح می‌دهد. مقدار زیادی کمپوست یا دیگر مواد ارگانیک در خاک آن مورد نیاز است همانطور که قرار دادن آن در جای گرم تر در هوای سرد زمستان نیز الزامی است.

7- گل یاس خوشه ای(Lilac)

بوی شیرین و کلاسیک گل یاس خوشه ای را به ندرت می توان در باغ و باغچه مدرن امروزی به خصوص در مکان های گرمسیر پیدا کرد. اما وجود یاس خوشه ای در باغ های سنتی تر و در مناطق سردسیر متداول و رایج است. این ها درختان مقاوم در برابر سرمایی هستند که از نظر عطر و بو با یکدیگر تفاوت می‌کنند. بنابراین زمانی که گل داده اند آن ها را انتخاب کنید. یاس خوشه ای خاک مرطوب را ترجیح می دهد و بعد از یک زمستان سخت به خوبی دوره گلدهی خود را آغاز می کند.

گل و گیاه عطرآگین برای محوطه
گل و گیاه عطرآگین برای محوطه

8- گل های بهاری

بوی شیرین گل فریزیا(در عکس)، گل نرگس و سنبل نماد و تداعی گر فرارسیدن بهار هستند، حتی اگر درختان هنوز جوانه ای نزده باشند. فریزیا در مناطق گرمتر بهتر رشد می‌کند درحالی که نرگس و سنبل در برابر سرما مقاوم هستند. در باغچه های کوچک گل ها و دکور بهاری بهتر است در گلدان کاشته شوند تا زمانی که گل ندارند و شاخه های آن ها خالی است بتوانید آن ها را از جلوی دید بردارید. این زمان یک پروسه ضروری برای تضمین گلدهی خوب در فصل بعد است.

9- گل های رز

بوی رز فوق العاده فرح بخش و دلچسب است. با این حال، همه آن ها مناسب مناطق گرم نیستند و بسیاری از گونه های رز جدید هستند که فاقد عطر و بو می باشند. بنابراین گونه گیاه خود را با دقت انتخاب کنید. رزهای انگلیسی یا دیوید آستین معمولا همانند گل های رز کلاسیک بهترین عطر را دارند.

گل و گیاه عطرآگین برای محوطه
گل و گیاه عطرآگین برای محوطه

10- گل های سوسن(Lilie)

تعداد بسیاری از گونه های گل سوسن می توانند در یک باغ رشد کنند، سوسن های گونه ال-رگال و ال-لانگیفلوریوم خوشبوترین عطرها را تولید می‌کنند. برخی از گونه های جدید آن عطر کمتری دارند ولی رشد کردن آن ها آسان تر است. برای پرورش دادن سوسن ها نیاز به خاک خوب زهکشی شده با رطوبت زیاد دارید و ایده آل این است که در اطراف ریشه آن سایه خنک ایجاد کنید اما به گل ها باید آفتاب برسد. اگر باغ شما نیازهای این گل را برآورده نمی کند آن ها را در گلدان ها پرورش دهید.

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz