چیدمان دفتر کار و مبلمان اداری

چیدمان دفتر کار و مبلمان اداری

چیدمان دفتر کار و مبلمان اداری ؛ انتخاب بهترین نحوه چیدمان مبلمان در دفاتر کار می تواند بسیار چالش برانگیز باشد؛ چرا که در بسیاری از اوقات، تفکیک قسمت های مختلف از هم و استفاده بهینه از فضا برای قرار دادن مبلمان کار ساده ای نیست. مسلما هر چه دفتر کار کوچک تر و تعداد افراد شاغل در آن بیشتر باشد، این چالش پررنگ تر خواهد شد.

در چیدمان دفتر کار و مبلمان اداری برای این که فضای کار را به خوبی تقسیم بندی کرده و بهترین محل را برای قرار دادن مبلمان انتخاب کنید، باید همه پتانسیل های موجود را به خوبی شناخته و بر مبنای آن ها پیش بروید. اولویت های شما از لحاظ میزان دسترسی به قسمت های مختلف و یا عواملی مثل روشنایی، ارتباط و حفظ حریم شخصی نیز می توانند در این انتخاب ها نقش مهمی ایفا کنند. به طور کلی، بهترین چیدمان برای فضاهای اداری و دفاتر کار به چیدمانی گفته می شود که عملکردهای مورد نیاز را در رأس توجه قرار داده و از لحاظ تناسبات بصری و عوامل مذکور نیز قابل قبول باشد. در این مطلب به بررسی چند نمونه طراحی داخلی و چیدمان دفاتر کار خواهیم پرداخت که می تواند در راستای انتخابی هوشمندانه تر به شما کمک کند. با پویانو همراه باشید.

یکی از مهم ترین نکات در چیدمان دفتر کار و مبلمان اداری ، طراحی دفتر کار و جایگذاری میزها در فضای مناسب، چگونگی تفکیک کردن فضای مخصوص به هر فرد در قسمت هایی است که به صورت مشترک مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال، فضای اتاق هایی که چندین کارمند در آن ها حضور دارند، باید به گونه ای تفکیک شود که هر شخص، فضای مخصوص به خودش را داشته باشد و حریم نسبی افراد نسبت به یکدیگر رعایت شود. در چیدمان میز و صندلی های دفتر کار زیر، همان طور که می بینید، استفاده از طبقه بندی و صفحه عمودی مابین دو قسمت، فضای متعلق به هر فرد تعریف شده است.

از دیگر مواردی که می تواند چیدمان دفتر کار و مبلمان اداری را تحت تاثیر قرار دهد، توجه به جذابیت محیطی است که افراد برای گفتگو یا ایده پردازی در آن حضور پیدا می کنند. یک محیط کار در صورتی می تواند جذاب باشد که افراد با قرار گرفتن در آن احساس خوبی داشته باشند. این موضوع به چیدمان صندلی ها، رنگ مبلمان، رنگ های به کار رفته در طراحی و حتی لوازم دکوری مورد استفاده در دفتر بستگی دارد. هر فضایی با توجه به نوع عملکردی که در بر می گیرد، نیازمند چیدمان خاصی است. برای مثال در تصویر زیر با استفاده از رنگ های خاص، تابلوی آویخته شده به دیوار و نحوه نورپردازی، یک فضای فکر به وجود آمده است.

فضای کنفرانس و جلسات هر دفتر کار نیز از قسمت هایی است که باید طراحی داخلی و چیدمان آن را با دقت انجام داد. این گونه فضاها استانداردهای خاصی در رابطه با انتخاب میز کنفرانس با ابعاد مناسب و نحوه چیدمان مبلمان دارند که باید برای رسیدن به یک چیدمان ایده آل و متناسب، مورد توجه قرار گیرند. میز کنفرانس باید به اندازه ای باشد که فضای مورد نیاز برای بیرون کشیدن صندلی و حرکت پشت آن ها فراهم گردد. جدا از این، محل قرارگیری مانیتور نیز باید به درستی انتخاب شود. نورپردازی اتاق کنفرانس نباید به گونه ای باشد که باعث خواب آلودگی افراد در جلسات گردد.

در فضاهای کار امروزی که اکثر پلان ها به صورت آزاد طراحی می شود، باید به دنبال راهکارهایی بود تا در عین تفکیک فضاهای مختلف بتوان از حداکثر فضای ممکن استفاده کرد. خصوصیت مثبت پلان های باز این است که دست شما را برای تفکیک فضا باز می گذارند و در نتیجه دفتر کار می تواند به همان شکل که مورد نیاز است، طراحی و چیدمان شود. برای جداسازی بخش های مختلف یک دفتر کار که بهتر است تفکیک شوند، می توان مانند نمونه ای که در تصویر مشاهده می کنید، از پارتیشن ها استفاده کرد که بدون خرد کردن فضا می توانند دو قسمت مورد نظر را جدا کرده و ارتباط را نیز تا حدی حفظ کنند.

شاید تصور همه از فضای کار، یک محیط خشک و خالی از هر گونه هیجان باشد که لزومی ندارد در انتخاب اجزای دکوراسیون و مبلمان آن به دنبال ویژگی های زیبایی شناسانه بود. در واقع، این تصور یک تصور عملکرد گرایانه است که شدیدا فرم را تحت تاثیر قرار می دهد. البته نمی توان انکار کرد که در یک دفتر کار، عملکرد با فاصله زیادی نسبت به زیبایی در اولویت قرار می گیرد، اما نکته قابل بحث این است که در یک فضای صرفا عملکردی که افراد از لحاظ احساسی با آن ارتباط خوبی برقرار نمی کنند، نمی توان به بهترین میزان بازده رسید. طراح دفتر کاری که در تصویر زیر می بینید، با استفاده از مبلمانی با فرم های خاص و همچنین لوازم دکوری با شکل هایی جذاب، این تصور را کنار گذاشته است. رنگ مورد نظر در طراحی نیز به خوبی این حس را القا کرده است.

یکی دیگر از نکاتی که می توان در نحوه چیدمان مبلمان دفتر کار دخیل کرد، چشم انداز فضای کار است. در دفاتری که چشم انداز مناسبی دارند، می توان در چیدمان کمی هوشمندانه تر عمل کرد. زمانی که شما در دفتر خود یک چشم انداز زیبا و قابل توجه دارید، نباید این امتیاز را نادیده بگیرید. یکی از جالب ترین قسمت ها برای قرار دادن میز و صندلی های کار، جایی است که به سمت همین چشم انداز دید داشته باشد. جذابیت این فضا می تواند قانون خسته کننده بودن محیط کار را در هم بشکند و یکی از ایده آل ترین حالت های کار را ایجاد کند.

فضای گفتمان و استراحت از دیگر قسمت هایی است که در بسیاری از دفاتر کار منظور می شود. این فضا یک محیط خودمانی است که معمولا برای مشورت، استراحت و یا صحبت افراد شاغل در آن محل با کارفرمایان در نظر گرفته می شود. طراحی داخلی و چیدمان این فضا به اندازه وجود آن، حائز اهمیت است. چنین فضایی را باید با دید دیگری طراحی کرد. انتخاب و چیدمان مبلمان مخصوص این فضا با مبنا قرار دادن حس راحتی افراد صورت می گیرد. فرم مبلمان و نحوه قرار گرفتن آن ها نسبت به یکدیگر باید به گونه ای باشد که افراد بتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این نحوه چیدمان را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

یکی از مشکلاتی که معمولا افراد در چیدمان مبلمان دفاتر کار با آن رو به رو می شوند، چگونگی استفاده بهینه از یک فضای کوچک است. بعضی از فضاهای کار آن قدر بزرگ نیستند که بتوانید برای چیدمان گزینه های مختلفی در اختیار داشته باشید. در طراحی داخلی و چیدمان چنین فضاهایی مبلمان مورد استفاده باید تا حد امکان جمع و جور باشند. همه قسمت های فضا، حتی گوشه ها و فضاهای پرت را باید به نحوی مورد استفاده قرار داد که بهترین نتیجه حاصل شود. برای مثال در طراحی دفتر زیر، استفاده از میزهای پیوسته که از یک طرف به دیوار اتصال دارند، توانسته تا حدی مشکل کمبود جا را حل کند.

چیدمان دفتر کار و مبلمان ادارینور نیز یکی از گزینه های تعیین کننده در نحوه چیدمان دفتر کار و مبلمان اداری است که شاید اهمیت و تاثیر آن در طراحی داخلی، آن طور که باید جدی گرفته نمی شود. در صورتی که فضا از نور طبیعی بهره مند باشد، باید تا حد امکان، چیدمان میزهای کار را به گونه ای انجام داد که از این نور استفاده شود. در مواردی که نورپردازی اتاق ها پیش از طراحی داخلی و چیدمان صورت گرفته باشد، باید محل قرارگیری منابع روشنایی را مبنای چیدمان قرار داد و بر اساس آن به انتخاب محل میزها پرداخت. در حالتی که چیدمان بر نورپردازی تقدم داشته باشد، باید محل میزها را مبنا گذاشته و نورپردازی را به شکلی انجام داد که همه میزها از روشنایی کافی و مناسبی برخوردار باشند.

 

 

 

چیدمان دفتر کار و مبلمان اداری

تحریریه پویانو