چگونه فضاهای کوچک بزرگ دیده شوند؟ 5 قانون در طراحی دکوراسیون باید آن‌ها را بشکنید

چگونه فضاهای کوچک بزرگ دیده شوند؟ 5 قانون در طراحی دکوراسیون باید آن‌ها را بشکنید

چگونه فضاهای کوچک بزرگ دیده شوند؟ وقتی صحبت از طراحی داخلی و دکوراسیون فضاهای کوچک به میان می‌آید، صحبت بر سر نحوه استفاده از اصول همیشگی طراحی فضاهای کوچک است. استفاده از رنگ‌های روشن و سفید، استفاده از آینه، انتخاب مبلمان مناسب، عدم استفاده از طرح و رنگ‌های شلوغ، کمینه‌گرایی و طراحی مینیمالیستی، همه و همه قوانینی هستند که برای طراحی داخلی فضاهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما گاهی استفاده از این قوانین همیشگی، منجر به تکراری شدن فضاها و ایجاد حس رخوت و خستگی در فضا می‌شود. پس بهتر است این بار قوانین همیشگی طراحی و دکوراسیون فضاهای کوچک را بشکنیم و فضایی جدید با دکوراسیونی متفاوت را تجربه کنیم. هرچند شکستن این قوانین خود مستلزم رعایت برخی نکات است که در ادامه می‌خوانید.

 

قانون اول: فضاهای کوچک را به رنگ سفید درآورید

چگونه فضاهای کوچک بزرگ دیده شوند؟ 5 دلیل برای شکست این قانون
چگونه فضاهای کوچک بزرگ دیده شوند؟ 5 دلیل برای شکست این قانون

 

هنگامی که نیک اولسن، طراح دکور، به خانه 48 متری خود در نیویورک نقل مکان کرد، تمامی دیوارهای خانه به رنگ سفید رنگ‌آمیزی شده بودند. رنگی که انتخاب اول بیشتر افراد برای فضاهای کوچک است، به این دلیل که فضا را بزرگ‌تر و پرنورتر نشان بدهد. برخلاف تصور، خانه سفید به نظر نیک بی‌روح و انرژی آمد. او می‌گوید: درست است که متراژ خانه کوچک است، اما با وجود سقف 3.5 متری و پنجره‌های بزرگ دلیلی برای استفاده از رنگ سفید باقی نمی‌ماند. به همین دلیل دیوارهای اتاق نشیمن را به رنگ سبز، رنگ‌آمیزی کرد. وی در شکستن قوانین مرسوم دکوراسیون پا را فراتر گذاشت و تمامی درهای خانه را به رنگ مشکی درآورد. با استفاده از رنگ سفید برای قاب درها، فضای متعادلی بین سبز و سیاه به وجود آورد. این طراح 35 ساله، با انتخاب یک کاناپه به رنگ آبی کله‌غازی تمام کلیشه‌ها را در انتخاب رنگ برای فضاهای کوچک از میان برده است. با انتخاب کوسن‌هایی به رنگ دیوارها و مبلی که پایه‌های سفید رنگ آن با کادرهای روی دیوار هماهنگ است، هماهنگی کاملی بین تمام المان‌های این خانه کوچک به وجود آمده است.

اگر شما هم منزلی با متراژ کم ولی نور مناسب و سقفی بلند دارید، در انتخاب رنگ‌های زنده و شاداب جسورانه عمل کنید و کلیشه رنگ سفید برای فضاهای کوچک را زیر پا بگذارید. اگر خانه شما با کمبود نور مواجه است یا سقف کوتاهی دارد، در انتخاب رنگ‌ها کمی محتاطانه ‌عمل کنید و از رنگ‌های روشن‌تری برای این کار استفاده کنید.

قانون دوم: از طرح و بافت دوری کنید

 

استفاده از رنگ‌های ساده و تنالیته‌های شبیه به هم باعث می‌شود فضا بزرگ‌تر و آرام به نظر برسد. اما گاهی این آرامش خسته‌کننده و خواب‌آلود است. اما هیچ شانسی برای چرت زدن در اتاق کوچکی که توسط آوریل شلدون طراحی شده است وجود ندارد. انتخاب یک کاغذ دیواری با طرحی شلوغ و زمینه قرمز، در هم‌جواری یک قالیچه با طرح گورخری، فضای با نشاط و پر جنب و جوشی را به وجود آورده است. شلدون بر این باور است این انرژی زیاد باعث شده این اتاق کوچک 2 در 3 متری بزرگ‌تر نیز به نظر برسد. او بر این باور است استفاده از طرح‌های شلوغ و رنگ‌های درخشان باعث می‌شود نظر بیننده از متراژ کم دور شود و به زیبایی‌های فضا معطوف شود. گویی که در یک قطعه هنری قدم می‌زنید. هرچند باید در انتخاب طرح برای فضاهای کوچک دقت کنید. نکته کلیدی تفاوت اندازه طرح‌هاست. اگر در اتاق کوچکی که شلدون طراحی کرده است اندازه طرح‌های کاغذ دیواری با قالیچه یکی بود، شاید نمی‌شد آن را تحمل کرد. دلیل زیبایی این هم‌نشینی، کوچک بودن اندازه طرح‌های کاغذ دیواری به نسبت طرح قالیچه است که باعث شده اتاق راحت و دنج به نظر برسد.

 

قانون سوم: خرده ریزها را به حداقل برسانید

چگونه فضاهای کوچک بزرگ دیده شوند؟ 5 دلیل برای شکست این قانون
چگونه فضاهای کوچک بزرگ دیده شوند؟ 5 دلیل برای شکست این قانون
چگونه فضاهای کوچک بزرگ دیده شوند؟ 5 دلیل برای شکست این قانون
چگونه فضاهای کوچک بزرگ دیده شوند؟ 5 دلیل برای شکست این قانون

آلن تنکسلی، طراح نیویورکی، معتقد است که استفاده حداقلی از لوازم دکوری و تزیینی تنها برای اتاق‌های هتل مناسب است. در هر خانه‌ای، هرچقد هم کوچک، باید از همه فضاها برای نگهداری و نمایش مجموعه‌های شخصی و وسایل مورد علاقه استفاده کرد. منزل شخصی تنکسلی با اینکه تنها 37 متر مربع است، اما در هر گوشه و کناری وسایل تزیینی و زیبایی در قفسه‌ها و طبقات می‌بینید که طراح از آنها به عنوان “مقاصد بصری” یاد می‌کند. وی بر این باور است که این مقاصد بصری در هر خانه‌ای باید وجود داشته باشد. فضاهایی که باعث مکث بیننده می‌شوند. جایی که برای صاحب خانه یادآور خاطرات و علاقه‌مندی‌های وی و برای میهمانان بهترین فضا برای شناخت سلیقه و علاقه‌مندی‌های صاحب خانه است. این مقاصد بصری بهترین جا برای شروع یک گفت و گوی صمیمانه و طولانی در میهمانی‌ها است.

آلن بخشی از وسایل دکوری و تزیینی خود را که همگی سفید رنگ هستند را روی یک قفسه چیده است. وسایلی که هر کدام به تاریخ و کشور و فرهنگ خاصی تعلق دارند و خاطرات متفاوتی برای وی به همراه دارند، اما همگی سفید رنگ هستند. وی بر این باور است همه این وسایل به دلیل هم رنگ بودن در کنار هم هارمونی زیبایی به وجود آورده اند. باید به این نکته توجه داشته باشید که چیدمان وسایل رنگارنگ در فضاهای کوچک الزما نامناسب نیست، اما چشم انسان به فضایی برای استراحت احتیاج دارد و کنار هم قرار دادن وسایل دکوری هم رنگ این فضا را از نظر بصری چشم نواز می‌کند. هرچند بهتر است وسایلی رنگارنگ و متمرکز داشته باشید تا وسایلی که در تمام خانه پراکنده شده اند.

 

قانون چهارم: برای اتاق‌های کوچک مبلمان کوچکی انتخاب کنید

هرچند استفاده از مبلمان کوچک در یک اتاق کوچک فضای بیشتری برای رفت و آمد در اختیار شما قرار می‌دهد، اما هیچکس در مبلمان و صندلی‌های کوچک راحت نیست. در عین حال انتخاب کاناپه‌های راحتی و بزرگ برای فضاهای کوچک منطقی به نظر نمی‌آید. ایمی ویتزمن یک راه حل عالی برای این مشکل پیدا کرده است. وی برای یک اتاق کوچک 2.5 در 3.5 متری نیمکت‌های بزرگ و راحتی را طراحی کرده است. او می‌گوید این فضا قسمتی از یک سوییت مهمان است، به همین دلیل راحتی برای او در اولویت طراحی قرار داشته است. نیمکت‌هایی که در اینجا طراحی شده است به اندازه کافی عمیق هستند که فضای راحتی برای استراحت در اختیار افراد قرار بدهند. همچنین طراحی و ساخت آنها طوری است که کاملا به دیوارها بچسبند، و این باعث شده چند سانتی‌متری به فضای شما اضافه کنند. انتخاب آبیِ درباری در کنار کاغذ دیواری ساده و کوسن‌های نارنجی ترکیب زیبا و دنجی را ایجاد کرده است. انتخاب رنگ سفید برای گچ‌بری‌های سقفی و قاب پنجره‌ها، فضاها را از هم جدا کرده و در عین حال بین تمام رنگ‌های موجود در فضا هماهنگی ایجاد کرده است. ایمی بر این باور است که اصل مهم انتخاب مبلمان در فضاهای کوچک، راحتی و آسایش است. پس اگر می‌خواهید مبلی را برای فضای کوچکی انتخاب کنید، با رعایت تمام نکات، راحتی را در اولویت خود قرار دهید.

 

قانون پنجم: از آینه برای بزرگ‌تر نشان دادن فضا استفاده کنید

چگونه فضاهای کوچک بزرگ دیده شوند؟ 5 دلیل برای شکست این قانون
چگونه فضاهای کوچک بزرگ دیده شوند؟ 5 دلیل برای شکست این قانون

 

چگونه فضاهای کوچک بزرگ دیده شوند؟ 5 دلیل برای شکست این قانون
چگونه فضاهای کوچک بزرگ دیده شوند؟ 5 دلیل برای شکست این قانون

درست است که آینه نور را منعکس می‌کند و فضای شما را پرنورتر می‌کند، و عمق دیوار رو به رو را نیز منعکس می‌کند و باعث می‌شود فضای اتاق بزرگ‌تر به نظر برسد، اما واقعا شما دوست دارید در اتاقی وقت خود را بگذرانید که به هر طرفی که نگاه می‌کنید یک تصویر تکراری را ببینید؟

رودریک شید، طراح و دکوراتور می‌گوید گاهی یک اتاق آنقدر کوچک است که حتی اگر تمام دیوارها و مبلمان آن را هم آینه کار کنید باز هم یک اتاقِ آینه کوچک دارید. بنابراین، چرا به جای اینکه اتاق خود را به یک تالار آینه تبدیل کنید، ابعاد کوچک فضایتان را نپذیرید و آنطور که دوست دارید تزیینش نکنید؟ مانند این سالن ناهارخوری در یک آپارتمان کوچک 58 متری در نیویورک، که صاحب آن دیوارها را با تابلوهایی که دوست دارد تزیین کرده است. با اینکه دیوارها پر از تابلوهای کوچک و بزرگ هستند، انتخاب رنگ‌های مشابه و ایجاد هارمونی رنگی بین تابلوها، دیوار و مبلمان فضا، فضایی زیبا و چشم‌نواز ایجاد کرده است.

گاهی اوقات بهتر است دست از تلاش برای بزرگ‌تر نشان دادن فضای کوچکتان بردارید و بدانید که یک اتاق کوچک هم می‌تواند عالی و زیبا باشد.

 

 

چگونه فضاهای کوچک بزرگ دیده شوند؟

تحریریه پویانو: خانی

برگرفته از: hgtv&pooyano