پاویون بتنی مشرف به استخر در تهران / طراحی شرکت معماری KRDS

پاویون بتنی مشرف به استخر در تهران / طراحی شرکت معماری KRDS

پاویون بتنی مشرف به استخر در تهران ؛ یکی از برندگان جایزه A+Award سال ۲۰۱۶، یک استخر شنا در پایتخت ایران می باشد که در کنار آن پاویونی بتنی توسط معماران شرکت KRDS  طراحی شده است تا یک اتاق رختکن و تعویض لباس و همچنین جایی برای امکانات spa  فراهم شود.

پاویون بتنی مشرف به استخر در تهران
پاویون بتنی مشرف به استخر در تهران

کوروش رفیعی، استودیو دیزاین معماری KRDS  Kourosh Rafiey Architectural Design Studio استخر سوهانک و سازه مجاور آن را برای یک باغ خصوصی در تهران طراحی کرده است – شهری که در حال حاضر که تحریم های اقتصادی برداشته شده اند معماری معاصر در آن به طور چشمگیری رونق گرفته است.
مشتری پروژه و صاحب ملک، خواهان مکانی برای شنا کردن و استراحت کردن بود که نزدیک به خانه باشد؛ ولی معماران او را متقاعد کردند که تبدیل استخر موجود در وسط سایت به مورد دلخواه، ایده بهتر و به صرفه تری می‌باشد.

برای این که فضایی برای دوش ها و تعویض لباس، دور از خانه فراهم شود، یک پاویون بتنی در انتهای یک سمت استخر مستطیل شکل ساخته شد. این فضا همچنین شامل یک وان آب داغ و یک سونا نیز می باشد.
به گفته استودیو KRDS: ” از آنجایی که این ساختمان دقیقاً روی محورهای اصلی باغ قرار گرفته است، ما آن را به شکل یک کوشک طراحی کردیم – نوعی از ساختمان در باغ های سنتی ایران. ”
” چندین پارامتر برای برای تشخیص یک کوشک از ساختمان های دیگر وجود دارد: چهار نما، یک کوید در نمای اصلی، و انعکاس تصویر ساختمان روی سطح آب کنار آن. ”

با در نظر گرفتن تمامی این عناصر، شرکت یک قالب بتنی را طراحی کرده است که دورتادور پیچیده شده است تا شکل مکعب مانندی را با دو سمت باز ایجاد کند.
مسیری به سمت این پاویون و در یک سمت آن قرار گرفته است؛ جایی که پله های کم ارتفاع به سمت تراس بالا رفته اند. سکوی بتنی روی آب جلو آمده است و می‌تواند به عنوان یک سکوی شیرجه نیز استفاده شود.
spa و فضای تعویض لباس توسط درهای شیشه ای کشویی قابل دسترس می باشند و همچنین توسط این درها نیز مناظری از باغ را می‌توان از وان آب داغ تماشا کرد. تخته های باریک چوبی نمای فضای محصور شده ساختمان را پوشانده اند.

یک اتاق تجهیزات در زیر حجم اصلی ساختمان پنهان شده است و شامل تجهیزاتی است که برای گرم و تمیز نگه داشتن استخر لازم می باشد و همچنین تجهیزات اجرای سونا و جکوزی بالا نیز در اینجا قرار گرفته است.
به طور کلی استودیو قصد داشت که عناصر ساخته شده و طبیعی سایت با یکدیگر ترکیب می شوند و مکمل هم باشند.
شرکت چنین بیان می کند: ”  انعکاس تصویر ساختمان روی سطح آب، بر ارتباط بین معماری و طبیعت تاکید کرده است. ”

استخر شنای سوهانک در سال ۲۰۱۴ تکمیل شده است و به عنوان طرح برنده محبوبی در دسته تفریحی و ورزشی در جایزه سال ۲۰۱۶ A+Awards  شناخته می‌شود.
این جایزه که توسط Architizer  سازمان دهی شده است، بهترین پروژه ها و محصولات سال را معرفی می‌کند و از آنها قدردانی می‌کند.
ماموریت آن ها، فرهیخته کردن و پرورش قدردانی از معماری معنی دار و هدفمند در جهان می باشد، و همچنین دفاع از پتانسیل های آن برای تاثیر مثبت روی زندگی روزمره.

 

پاویون بتنی مشرف به استخر در تهران

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: dezeen