قدرت نور پردازی مخفی در معماری و دکوراسیون داخلی

قدرت نور پردازی مخفی در معماری و دکوراسیون داخلی

قدرت نور پردازی مخفی در معماری و دکوراسیون داخلی

از نور پردازی مخفی برای ایجاد فضای پرروح، برجسته نشان دادن ویژگی‌های معماری و ایجاد توهم وسعت مکان استفاده کنید.

نورپردازی مخفی یعنی موقعی که منبع نور توسط ساختاری از دیوار مخفی است اما نور آن همچنان قابل رویت می‌باشد، ترفند طراحی زیرکانه و تطبیق پذیری است. آن می‌تواند به عنوان منبع نور اصلی، نور تاکیدی سطح پایین(کم نور) یا به روش‌های هنری‌تر و خلاقانه‌تر استفاده شود.

همانند تمام نورپردازی های معماری، نور پردازی مخفی نیز باید در اوایل فرآیند طراحی در نظر گرفته شود و ملاحظات عملی مانند دسترسی و نگهداری و نیز این که چطور کار کند برای آن باید برنامه ریزی گردد.

اگر مراحل آن به خوبی صورت بگیرد، می‌تواند خطوط بین نور طبیعی و مصنوعی را محو کرده و جلوه ای جذاب و زیبا و حسی از رمز و راز را به فضا اضافه کند.

1

نور طبیعی تاکیدی

نورپردازی در این آشپزخانه نمایی با ادغام هوشمندانه از نور طبیعی و مصنوعی دارد که آن را بسیار روشن و خیره کننده و گیرا ساخته است.

این فضا به خاطر دمای رنگ نورپردازی که بین 3000k و 4000k در نظر گرفته شده است به خوبی عمل می‌کند و به راحتی با نور طبیعی روز مطابقت پیدا می‌کند.

اگر این نور مصنوعی اندکی تن رنگی گرم تری می‌داشت، احتمالا توجهات را به سوی خود جلب می‌کرد و تفاوت خود را نسبت به نور طبیعی به وضوح آشکار می‌کرد که این به طور بالقوه باعث ایجاد اندکی حس کسل کنندگی و افسردگی می‌شد. در عوض، این نور مصنوعی با درجه رنگی انتخاب شده که می‌تواند اثر نور طبیعی را افزایش داده و روی خطوط تیز معماری فضا تاکید کند.

نورپردازی رنگی زیر نیمکت نور تاکیدی بسیار جالب و گرمی فراهم می‌کند.

نور پردازی مخفی در معماری و دکوراسیون داخلی
نور پردازی مخفی در معماری و دکوراسیون داخلی

مراقب درجه(دما) رنگ باشید

نمای این حمام نشان می‌دهد که چطور نقش دمای رنگ برای دستیابی به افکت مطلوب حیاتی و مهم است. میزان کمی نور طبیعی در این اتاق وجود دارد، اما به جای آن جلوه تن های رنگی طلایی، گرم و تیره فضایی خیره کننده با روشنایی همچون شمع فضایی ایجاد می‌کند که برای آرامش گرفتن بعد از یک روز کاری طولانی عالی است. این گزینه نصب و راه‌اندازی پیچیده ای دارد و نیاز به برنامه ریزی اولیه و دقت به جزئیات، به ویژه از نظر نگهداری و حفاظت دربرابر رطوبت و آب دارد.

نور پردازی مخفی در معماری و دکوراسیون داخلی
نور پردازی مخفی در معماری و دکوراسیون داخلی

ارتفاع دادن به اتاق

نورپردازی خطی مخفی اغلب به بلند نشان دادن ارتفاع فضا از نظر بصری کمک می‌کند. در این جا نورپردازی ابزار گچی در دیوار پشتی چشم‌ها را به سمت بالا می‌کشاند و با نورپردازی کم نورتر استخر موجود در فضای بیرون برای ایجاد فضایی با ارتفاع بالاتر ترکیب می‌شود.

دستیابی به این افکت نیازمند برنامه ریزی پیشرفته و دقیق است. چراغ های LED نیاز به درایور یعنی منبع تغذیه برای یک سیستم LED دارند و مهم است که درایورها در فواصل اجرایی درست نصب شوند. قرار دادن درایورها در کنار اتصالات می‌تواند سایه ای روی نور ایجاد کند، بنابراین برای جلوگیری از آن باید مکان آن‌ها و مسیرهای کابل به طور حرفه ای برنامه ریزی شوند.

4

برجسته کردن یک ویژگی

نور مخفی متریال‌ها و ویژگی‌های معماری را می‌تواند واقعا برجسته نشان دهد. در این جا، اتصالات خطی LED مخفی ویژگی خیره‌کننده ای به دیواری با جلوه سنگی طرح دار در این اتاق رختکن اضافه می‌کند و تقریبا ظاهری شبیه نور طبیعی دارد که از بالا به درون انتشار یافته است.

چراغ‌های LED با فیلتر رنگی اندکی گرم تر می‌شوند به طوری که آن ها نسبت به منابع نور طلایی رنگ سونا خیلی سرد به نظر نمی‌رسند اما نه آنقدر زیاد که بتوانند رنگ قابل توجه کاشی های دیوار را خنثی کنند.

5

هنرآفرینی

نورپردازی خطی مخفی اغلب با خطوط راست و پوشش‌های صاف و براق همراه می شود اما هیچ دلیلی برای الزام آن وجود ندارد. از نورپردازی مخفی خطی برای برجسته نشان دادن الگوها و نقش نگارها استفاده کنید تا بتوانید نمای یک ویژگی موجود در سقف تان را برجسته تر نشان دهید.

6

نورپردازی در فضای بیرون

نور پردازی مخفی در فضاهای بیرون یعنی جایی که نیاز به نور مستقیم در طول شب کمتر است می‌تواند به طور حیرت آوری عمل کند. آن روشنایی کافی برای دید هر شخص فراهم می‌کند اما میزان روشنایی آن کم است طوری که فضایی دراماتیک و پرروح می‌سازد.

در این جا حفاظت در برابر نفوذ آب امری ضروریست. اتصالات و لوازم باید حداقل از سری‌های IP65 باشند. اتصال کابل‌ها نیز به همین اندازه مهم هستند. بیشترین عامل شکست در نورپردازی خارجی مربوط به خود لوازم نیست بلکه به چطور نصب کردن آن ها بستگی دارد. بنابراین باید اطمینان یابید که تمام اتصالات کابل‌ها کاملا پوشانده شده باشند.

7

اجازه دهید خطوط بدرخشند

نورپردازی هوشمندانه در دیزاین این خانه شلف ها را به تندیسی زیبا تبدیل می‌کند. این مثال فوق العاده خوبی برای استفاده از نور به عنوان یک اثر هنری با تبدیل آن به عنوان ساختاری از طراحی داخلی است.

نورپردازی شلف ها به خوبی عمل می‌کنند چرا که منبع نور در حالی که چشم انداز کاملی دارد از دید مخفی است. کاملا مشخص نیست که ضخامت منتشر کننده نور بخشی از خود لوازم است یا این که پوشش جداگانه‌ای است اما در هر حال، عملکرد موثری در پنهان کردن دیودهای واقعی داشته است. اگر دیودها پنهان نمی‌بودند مطمئنا اثری نقطه نقطه روی نور مشاهده می‌شد.

نور پردازی مخفی در معماری و دکوراسیون داخلی
نور پردازی مخفی در معماری و دکوراسیون داخلی

هم از بالا و هم از پایین نورپردازی کنید

نورپردازی مخفی پشت این آینه به ایجاد نوری بدون سایه کمک می‌کند. نورپردازی از سمت بالا و نیز از پایین سایه‌های چراغ‌های نورپایین را کاهش می‌دهد و همراه با منابع نور مستقیم موجود در جاهای دیگر اتاق، نورپردازی با جلوه‌ای فاخر و شیک فراهم می‌کند.

تحولات در نورپردازی LED با کیفیت، تا حد زیادی رندر کردن رنگ‌ها برای این سبک از روشنایی را بهبود بخشیده اند. نور فلورسنت به خوبی عمل می‌کند چرا که طیف 360 درجه دارد که به طور کامل تحت پوشش قرار می‌دهد. هر جریانی که انتخاب شود، باید درجه‌های مورد نیاز IP آن مشاهده شود.

9

مخلوطی از دایره ای و خطی

این آشپزخانه معاصر جلوه نور خطی قوی در امتداد بالای کابینت آشپزخانه نشان می‌دهد. آن با نور طبیعی که از طرف دیگر اتاق وارد می‌شود متعادل می‌گردد و خط قابل مشاهده برجسته ای در شب فراهم می‌کند.

سقف بلند این فضا برای این نوع نصب خطی عالی است چرا که در آن ارتفاع کافی برای پخش نور در سراسر فضا وجود دارد. آن تضاد زیبایی با نورپردازی چراغ آویز کروی در محل غذاخوری برقرار کرده است. خطوط معماری نور تیز در این جا توسط لوستر آبشاری ظریفی ملایم شده اند.

10

شناور نشان دادن اجسام با نور

نورهای روبه بالا در این جا منطقه روشنی ایجاد می‌کند که نور خیره کننده و شدیدی در محل خاتمه دیوارها و شروع راه پله می‌سازد. این نورپردازی تصوری از یک پلکان شناور در فضا که انگار روی ابری از نور قرار گرفته را ایجاد می‌کند و گواهی محکمی برای قدرت بصری نورپردازی مخفی به شمار می‌رود.

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz