نور در طراحی داخلی

نور در طراحی داخلی

هر آن چه از زیبایی های یک محیط به چشم انسان می آید، از پرتوی نور و روشنایی است. بدون وجود نور هیچ عنصری در جهان هویت دیداری نمی یابد. به همین دلیل اهمیت نورپردازی، به ویژه نورپردازی مناسب، نباید نادیده گرفته شود چرا که با کوچکترین تغییرات نتایج متفاوتی دریافت می شود که بر کل فضا موثر خواهد بود.

نور در طراحی داخلی
نور در طراحی داخلی

باید توجه داشت که در یک فضای داخلی، تنها تهیه و تامین نور مساله نیست بلکه تنظیم کیفی منابع نوری برای خلق محیط مناسب بصری مطلوب مساله اصلی است. طراحی نور یک فضا تاثیر زیادی روی حس و حال فضا و درک افراد از فضای داخلی می گذارد.

نقش نور در طراحی داخلی

با نورپردازی می توان پیامدهای متفاوتی را در بیننده القا کرد. می توان خاطر انسان را آسوده کرده و احساس آسایش و امنیت در او ایجاد کرد یا حالات روحی مختلفی از قبیل ترس، اضطراب و یا هیجان را در افراد برانگیخت. نور می تواند نقش هدایت کنندگی داشته و مسیر حرکت را برای افراد مشخص کند.

نقش نور در طراحی داخلی

نور مناسب به فضای داخلی ریتم خلاقانه ای داده و به بافت، رنگ و شکل عناصر جلوه ای زیبا می بخشد.نور هم چنین در تغییر ماهیت فضای داخلی نقش به سزایی را ایفا می کند. به وسیله نور می توان ادراک فضا را تحت تاثیر قرار داده و آن را بزرگ تر یا کوچک تر جلوه داد یا از آن در جهت شدت بخشیدن به برخی صفات فضا استفاده کرد.

نقش نور در طراحی داخلی

نور در کنار تاریکی است که معنا می یابد. با هدایت متفکرانه نور به فضای داخلی و ایجاد عرصه هایی از نور و تاریکی می توان یک فضای یکپارچه را بدون استفاده از عناصر جداکننده و تنها از نظر بصری، به بخش های مستقل تفکیک نمود.

نور در طراحی داخلی
نور در طراحی داخلی

رنگ یکی از عوامل هویت دهنده در محیط است که نور در درک صحیح آن نقش دارد.هم چنین نور می تواند رنگ ها را تحت تاثیر قرار داده و چه بسا با تغییر شدت و کیفیت نور، یک رنگ در طول روز بارها تغییر کند. به همین دلیل انتخاب رنگ در یک پروژه طراحی داخلی می بایست با در نظر گرفتن نورپردازی فضا و زوایای تابش آن صورت گیرد تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

نور در طراحی داخلی
نور در طراحی داخلی

 

مطالب مرتبط:

نکات طراحی نورپردازی داخلی

خانه تان را در نوری جدید ببینید!

نور طبیعی و تاثیر آن در معماری داخلی