نحوه چیدمان مبلمان در دکوراسیون داخلی منزل

نحوه چیدمان مبلمان در دکوراسیون داخلی منزل

نحوه چیدمان مبلمان را می توان یکی از سخت ترین کارها در طراحی داخلی دانست. به طور کلی، روش های مختلفی برای چیدمان مبلمان در هر فضا وجود دارد، اما معمولا یک یا دو نحوه چیدمان از میان روش های گوناگونی که وجود دارند، مناسب تر از بقیه به نظر می رسند. مسلما کمک گرفتن از یک طراح داخلی برای انتخاب بهترین چیدمان فضاهای منزل می تواند راه بهتری باشد، اما اگر به اصول و نکات چیدمان توجه کافی داشته باشید، خودتان نیز قادر خواهید بود یک چیدمان مناسب و معقول برای فضای مورد نظر انتخاب کنید.

در اینجا ۵ مورد از مهم ترین اصول نحوه چیدمان مبلمان در منزل را با شما در میان خواهیم گذاشت که می تواند در این رابطه مفید واقع شود. با پویانو همراه باشید.

۱. عملکرد فضا را مبنا قرار دهید

اولین قدم در انتخاب بهترین چیدمان ممکن برای یک فضا، مشخص کردن عملکرد فضاست. هر فضایی با توجه به نوع کاربری خود نیازمند چیدمان خاصی است. این چیدمان باید به نحوی صورت گیرد که در مرحله اول نقش عملکردی فضا را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. در انتخاب بهترین چیدمان برای لوازم یک فضا، باید به این توجه داشته باشید که کدام وسیله در کدام محل قابل دسترس تر است و چه چیزی در کجا راحت تر مورد استفاده قرار می گیرد.

۲. یک نقطه کانونی تعریف کنید

دومین گام در رابطه با اجرای چیدمانی مناسب، تعریف یک نقطه کانونی برای فضاست. هر فضایی بسته به نوع عملکردی که دارد و همچنین با توجه به عناصری که قرار است در آن قرار گیرند، به یک نقطه کانونی نیاز دارد. نقطع کانونی نقطه ای است که چیدمان لوازم حول آن شکل گرفته و به این ترتیب نظم پیدا می کنند. برای مثال در سالن نشیمن، این نقطه کانونی می تواند تلویزیون، شومینه و یا هر عنصر دیگری در نظر گرفته شود که قابلیت مرکز بودن را دارا باشد.

۳. به تقارن توجه داشته باشید

به طور کلی، تقارن اصلی در طراحی است که همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده و هست. تقارن در یک فضا به تعادل منجر شده و از ایجاد هرج و مرج و پراکندگی عناصر جلوگیری می کند. نظمی که در تقارن وجود دارد، می تواند به شکل گرفتن یک چیدمان مناسب و متعادل کمک کند و فضای شما را به صورت بهینه تری شکل دهد. البته در طراحی های مدرن و امروزی، تقارن از فرم سابق خود خارج شده و گاهی اوقات به آن صورت در فضا دیده نمی شود، اما بهتر است در صورت تمایل به استفاده از الگوهای نامتقارن در چیدمان، یک تقارن و تعادل کلی را در فضا در نظر بگیرید تا نظم مجموعه حفظ شود.

۴. محل رفت و آمد را در نظر بگیرید

یکی دیگر از مواردی که در چیدمان مبلمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بعضا مورد بی توجهی قرار می گیرد، در نظر گرفتن فضای مناسب برای رفت و آمد است. فضای رفت و آمد در یک فضا باید آن قدر باشد که بتوان بدون هیچ گونه مشکل یا ایجاد مزاحمت میان قسمت های مختلف حرکت کرد. معمولا اگر فضا کوچک باشد، با به کارگیری چیدمان نامناسب و لوازم بیش از حد، این فضا از بین رفته و باعث ایجاد دردسر می شود. بهتر است همیشه در چیدمان لوازم، یک مسیر رفت و آمد بدون مشکل در نظر بگیرید.

۵. فاصله لوازم را رعایت کنید

جدا از سایر مسائلی که باید در چیدمان لوازم مورد توجه قرار گیرند، فاصله لوازم و مبلمان از یکدیگر نیز نکته ای است که توجه به آن بر ظاهر فضا و دکوراسیون ان تاثیر زیادی اعمال می کند. برای مثال، فاصله میان مبل ها با یکدیگر، مبل ها با میز جلومبلی، مبل ها با تلویزیون و مواردی از این قبیل چنین اصلی را شامل می شوند. در نظر گرفتن فاصله مناسب و منطقی بین لوازم و یک تناسب کلی میان فواصل کلی در نظر گرفته شده می تواند بر تصویر کلی فضا و دکوراسیون تاثیرات بصری بسیار مهمی وارد کند.

نحوه چیدمان مبلمان

 

 

 

نحوه چیدمان مبلمان

تحریریه پویانو