مناسب ترین گیاه خانگی که نگهداری از آن در منزل آسان است

مناسب ترین گیاه خانگی که نگهداری از آن در منزل آسان است

گیاه خانگی مناسب برای کسانی که گیاهان خانگی را خراب می کنند

برگ های درخشان سبز و طلایی پیچک های پتوس گیاه خانگی برای کسانی ایده آل است که دست باغبانی پرخیری ندارند و باعث پژمرده شدن گیاهان می شوند؛ چرا که آن ها در شرایطی که فراموش یا مورد غفلت قرار بگیرند تحمل بالایی دارند. کمبود آب و آفتاب برای آن ها مسئله ای نیست. با تاکید اخیر در مزایای داشتن گیاهان به منظور تصفیه ی هوا، گیاه پتوس برای توانایی به خصوصش در حذف موثر سموم موجود در هوا مثل کربن منوکسید و فرمالدهید شایسته ی تحسین است.

شما احتمالا پیچک پتوس را در سالن های سرو پیتزا زیاد دیده باشید یا این که در ایستگاه های کامیون و یا درون آکواریوم ها مشاهده کرده باشید. اما گیاهان پتوس فوق العاده تطبیق پذیر هستند و قادرند با تقریبا هر دکور و سبکی منطبق شوند و زیبایی آن را افزایش دهند. پتانسیل های آن همگی به محیطی که در آن قرار داده شده است  بستگی دارد.

1

حمامی با یک پنجره ی بزرگ مکان مناسبی برای قرار دادن هر گیاهی است اما در این فضا، یک گیاه آویخته شده از پنجره تا حدودی باعث افزایش حفظ حریم خصوصی می شود. یک پتوس سالم و شاداب که هم برگ های انبوهی دارد و هم پیچک های آن آویزان هستند قطعه ی کوچکی از جنگل را به این حمام خوش نما می افزاید در حالی که طرح ها و نقوش سبک رتروی روی پرده ی حمام با پیچک های آویخته شده ی گیاه همخوانی پیدا کرده اند.

2

گیاه پتوس باعث ایجاد احساس آسودگی و راحتی سبک طراحی رترو می شود. به نظر می رسد قرار دادن یک گیاه پتوس در پنجره ی این اتاق خواب کوچک به عنوان مکمل  نمای میز روستیک(rustic) و کره ی وینتیج(vintage) آن گزینه ی مناسبی باشد.

نکته: قرار دادن یک گیاه آویزی در لبه ی یک پنجره ی بلند که به طور ناشیانه ای در فضا قرار گرفته است، استفاده ی زیرکانه ای از فضاست که در صورت نبود آن ممکن بود تعادل اتاق کمتر باشد.

3

برگ های درخشان سبز پتوس به طور ویژه ای با مبلمان چوبی هماهنگ می شوند. در این جا یک پتوس کوچک در گلدانی آبی رنگ حس خوشایندی از طبیعت سبز را به این نمای چوبی اضافه می کند.

4

یک پتوس با برگ های انبوه و پرپشت تاقچه ی پایین پنجره را زینت می دهد.

نکته: یک ترفند دکوری زیرکانه این است که گلدان ها را در جایی قرار دهید که در صورت نبود آن ها ، آن جا محل تجمع گرد و خاک و آشغال می شوند (لبه های تاقچه ها اکثرا محل تجمع گرد و خاک وارد شده از پنجره هستند).

5

پتوس یکی از گیاهان قرار داده شده در باغچه ی سرسبز و متراکم لبه ی این پنجره است و به جای استفاده از گلدان ها از کیسه های رنگی استفاده شده است تا رنگ آن با سایر اجزا و دکوراسیون این اتاق به سادگی هماهنگی برقرار کند.

6آویز پیچک پتوس که در بالای یک کمد به سبک وینتیج قرار داده شده است جلوه ی پرظرافت شخصی به این فضای پرنور اضافه می کند.

نکته: اگر می خواهید از قابلیت های پیچکی گیاه پتوس بهره ببرید، قسمتی از گیاه را کوتاه و پرپشت نگه دارید تا شکل ظاهری قرینه و خوش نمای آن حفظ شود.

7

گیاه پتوس خود را روی طبقات بالای یک قفسه قرار دهید  و اجازه دهید مثل یک آبشار پیچک های آن به پایین بریزند. آجرهای بی تکلف، کلکسیونی از بطری های نوشیدنی، مجموعه ای از کتاب ها و گیتاری که ساده و بی آلایش در زیر آن قرار گرفته است نمای آن را تکمیل می کنند.

8

پتوس ها برای رشد کردن روی استندهای بلند گلدان ها عالی هستند و تصور وجود یک درخت را القا می کنند. شما می توانید با قرار دادن چندین گیاه پتوس در کنار هم روی استند گلدانی بلند به این هدف برسید.

چگونه از پیچک های پتوس خود مراقبت کنید:

نور:

بیشتر گیاهان خانگی نور غیر مستقیم را ترجیح می دهند، اگرچه پتوس ها می توانند در نور کم و نیز در نور مصنوعی زنده بمانند که همین ویژگی ها آن ها را بهترین گیاهان در اتاقک های کوچک تبدیل کرده است.

برگ های چند رنگ پتوس ها زمانی که نور کمی به آن ها برسد به رنگ کاملا سبز تغییر می کنند.

آب:

پتوس ها را به طور کامل آب دهید و اجازه دهید خاک در فواصل بین آبیاری خشک شود. اجازه ندهید که خاک شما با آب زیاد باتلاقی شود چرا که پیچک ها در معرض خطر پوسیدگی ریشه قرار می گیرند. یک حقیقت جالب در مورد پتوس ها این است که آن ها درون آب هم می توانند رشد کنند.

خاک: از ترکیب خاک خوب زهکشی شده ی همه منظوره استفاده کنید.

تغذیه: کود دهی پتوس ها عمل ضروری نیست مگر این که شما دوست داشته باشید روی وسایلی در ارتفاع بالا رشد کنند که در این مورد می توانید آن را ماهی یک بار با کود متداول گیاهی تغذیه کنید.

عمومی: پتوس ها برای توانایی رشد شان هم در خاک و هم در آب محبوب هستند ، با این حال هنگامی که گیاه بالغ شود با محیطی که در آن رشد کرده است خود را وفق می دهد و ممکن است در برابر تغییر محیط از خود مقاومت نشان دهد. شما حتی می توانید یک پارچ پر از آب را با قلمه های پتوس پر کنید آن را در یک ارتفاع بالا قرار دهید و از رشد کردن و پایین ریختن پیچک هایش لذت ببرید.

تکثیر:

شما به راحتی می توانید گیاه جدید با قلمه زدن ایجاد کنید. قلمه ی ایجاد شده را برای ریشه زدن در آب یا خاک مرطوب یا در هورمون ریشه زایی قرار دهید. هورمون ریشه زایی اجباری نیست اما میزان موفقیت در ریشه زایی را افزایش می دهد.

سایر ملاحظات:

تصفیه ی هوا: گیاه پتوس در از بین بردن سم های موجود در هوا مانند فرمالدهید و کربن مونوکسید کارآمد می باشد.

هشدار: پتوس ها اگر توسط حیوانات خانگی یا کودکان بلعیده شوند می توانند سمی باشد. البته در بیشتر گیاهان باید این هشدار را در نظر گرفت.

محیط بومی: پتوس از نظر بومی توزیع گسترده ای دارد از شمال استرالیا و مالزی گرفته تا هندوچین به چین، ژاپن و هند.

منبع: houzz

گردآوری و ترجمه در تحریریه پویانو| سجادی