معماری و طراحی داخلی خانه محیطی Perimeter در ملبورن که دور تا دور حیاط خصوصی و استخر شنا را احاطه کرده است

معماری و طراحی داخلی خانه محیطی Perimeter در ملبورن که دور تا دور حیاط خصوصی و استخر شنا را احاطه کرده است

معماری و طراحی داخلی خانه محیطی Perimeter ؛ شرکت معماری استرالیایی Make Architecture یک ساختمان الحاقی آجری را برای یک خانه روستایی ویکتوریایی در ملبورن طراحی کرده است که در یک طرف مرزی با خیابان دارد و در طرف دیگر، ساختمان خانه به طور منحنی دور یک حیاط خصوصی پیچیده است.

خانه Perimeter روی زمینی در محله صنعتی ابوتسفورد واقع شده است؛ محله ای که شامل انبارها و کارخانه های آجر سازی می باشد و همین امر نیز در انتخاب استودیو Make Architecture در رابطه با فرم و متریال این طرح موثر بوده است.
به گفته استودیو: ” با وجود خانه موروثی باقی مانده در انتهای جنوبی زمین، و پوشش سبک و صنعتی آن، این بخش الحاقی توسط ایده هایی خلق شده است که بتواند از شرایط غیر معمول و ارزشمند زمین موجود استفاده کند. ”

ساختمان الحاقی، در امتداد محیط غربی زمین قرار گرفته است و تا شمال ساختمان موجود ادامه یافته است تا از ورود نور طبیعی از سمت شمال به فضای آشپزخانه و فضای ناهارخوری اطمینان حاصل کند.

یک راهرو که سالن موجود در خانه اصلی را به فضاهای جدید وصل می کند، شامل چند نیمکت، قفسه و یک میز می باشد که به سیرکولاسیون فضا کمک کرده و به آن کاربری به عنوان یک فضای مطالعه و همچنین یک فضای نشیمن را داده است. سطح درونی این فضا توسط درهای کشویی شیشه‌ای پوشیده شده است که به سمت حیاط خصوصی خانه و فضای استخر و شومینه داخل آن باز می‌شود.

یک ورودی در این نمای جدید ساخته شده است که احتمالا برای تاکید بر جداسازی ساختمان از خیابان ایجاد شده است. سطح پایین‌تر نمای طراحی شده شامل آجر های سفید رنگ می باشد که باعث انعکاس روکش فلزی توفال های سقف گسترش یافته، شده است.

طیقه بالایی نمایی از آجرهای سیاه رنگ دارد که با الگویی که به تدریج باز می شود امتداد یافته اند و یک پوشش سوراخ سوراخ را خلق کرده که در واقع دیواره یک تراس در پشت بام می باشد.

باغ آراسته و طراحی شده خانه توسط پله هایی قابل دسترس می باشد که از آشپزخانه به سمت اتاق خواب اصلی جدید بالا رفته اند. این باغ دارای گیاهان گلدانی می باشد و همچنین چشم‌اندازهایی را از تاج درختان بالغ اطراف و همینطور از حیاط خانه که توسط دیوار آجری با الگوی سوراخ سوراخ قابل رویت می‌باشد، به ببینده می دهد.

از آجر به منظور افزایش ارتباط بین ساختمان و محیط اطراف آن استفاده شده است؛ همچنین تاثیر نمای طبقه بالایی خانه که سیاه رنگ می باشد ونیز قابل توجه است، چرا که اشاره به میراث صنعتی منطقه دارد.

به گفته معماران استودیو Make Architecture: ” ارتباط ساختمان این خانه با بافت زمینی که در آن واقع شده است، در عین حال که هم سو، سمپاتیک و قابل انعطاف است، فرصت طلبانه و مبتکرانه نیز می باشد. ”

استودیو همچنین اضافه کرد: ” با توجه به شکل ترکیب بندی خانه، این خانه را می توان به عنوان تجلیلی از بافت شلوغ صنعتی و انبارها و کارخانه های آجرسازی دانست. ”

هدف این ساختمان ایجاد تعادلی بین زیبایی صنعتی و حفظ کاربری مسکونی آن می باشد. این امر از طریق ساخت سقف منظم و همچنین محل قرارگیری بازشوها در نما حاصل شده است.

در داخل خانه، فضاهای جدید همگی به حیاط سرپوشیده داخلی دید دارند، و همین امر حس حفظ حریم خصوصی را در این فضاها افزایش داده است.

معماری و طراحی داخلی خانه محیطی
معماری و طراحی داخلی خانه محیطی

معماری و طراحی داخلی خانه محیطی
معماری و طراحی داخلی خانه محیطی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: dezeen