برندگان جایزه اروپایی، معماری فضاهای عمومی شهری 2016 اعلام شد

برندگان جایزه اروپایی، معماری فضاهای عمومی شهری 2016 اعلام شد

 معماری فضاهای عمومی شهری 2016 : از لیست 25 برنده نهایی که در ماه مه منتشر شد، مرکز فرهنگی کانتمپورنیا (Contemporània) در بارسلونا (CCCB) به عنوان برنده‌ی جایزه اروپایی، فضاهای عمومی شهری 2016 اعلام شد. از سال 2000 این جایزه به پروژه‌هایی که در راستای ” تحول و بهبود فضاهای عمومی اروپا” اجرا شده باشند،  اهدا می‌گردد.

اصلاح و بازیابی سیستم آبیاری اسپا آلوتمنتس (Spa Allotments)
اصلاح و بازیابی سیستم آبیاری اسپا آلوتمنتس (Spa Allotments)

عنوان برنده‌ی جایزه امسال به چهار پروژه ویژه داده شد. کار همه‌ی 25 فینالیست، در نمایشگاهی به طور کامل به نمایش گذارده می‌شود. این نمایشگاه به صورت تور طی دو سال آینده در اروپا برگزار خواهد شد و همچنین ویژگی‌هایی که کارهای برنده داشتند در صفحات آنلاین منتشر می شود.

برنده مشترک: اصلاح و بازیابی سیستم آبیاری اسپا آلوتمنتس (Spa Allotments) ، در شهر کالدس د منتبوی، کشور اسپانیا / طراح : Cíclica + Cavaa Arquitectes

1_caldesmontbui-nadriagoula_1

در قرن بیستم توسعه شهری کنترل نشده در محدوده‌ی حاشیه‌ی شهر کالدس د منتبوی خیلی به باغ‌های منطقه هورتس د بایکس (Hortes de Baix) آسیب رساند. بیش از سه هکتار زمین‌های کشاورزی قدیمی که برای چندین قرن با آب مازاد شهر آبیاری می‌شدند، تخریب شدند. بوی نامطبوع و خطرات بهداشتی ناشی از آلودگی سیستم آبیاری فاضلاب، همراه با پوشش نیمه کاره کانال اصلی، عدم دسترسی به باغ‌ها و مدیریت بد پساب چشمه‌هایی که به آنجا ختم می‌شد، باعث گسیختگی بین کشاورزانی شد که از زمین کشاورزی استفاده می‌کردند و فروپاشی احتمالی سیستم کشاورزی را به دنبال داشت.

2_caldesmontbui-nadriagoula_3
3_caldesmontbui-nadriagoula_9

با این حال، پس از سال 2012، شورای شهر فرایند مشارکتی را معرفی کرد که بیش از هفتاد کشاورز را گرد هم آورد. با توافق آنها، فاضلاب به طور مناسبی در کانالی هدایت شد، برای زمین‌های کشاورزی قدیمی، آب تمیز تامین شد و شبکه جدیدی از مسیرهای دسترسی، باغ‌ها را به مرکز شهر متصل کرد. در حال حاضر زمین‌ها دوباره به فضای کشت و کار تبدیل شده‌اند، سنت کشاورزی منطقه‌ی کالدس د منتبوی زنده شد، مشارکت نفوذ مواد غذاییشان بهبود یافت و آگاهی مردم شهر به اهمیت مدیریت دموکراتیک منابع آب عمومی بالاتر رفت.

 

مرکز گفتگوی
مرکز گفتگوی

 

برنده مشترک: مرکز گفتگوی پرزتومی (Przełomy) در میدان همبستگی (Solidarność) ، در شهر سزین، کشور لهستان / معمار شرکت KWK Promes

میدان همبستگی (Solidarity) بیان فیزیکی شکاف تاریخی در شهر سزین بعد از جنگ جهانی دوم بود. نام پروژه به یاد شانزده کارگری است که در سال 1970 علیه رژیم شوروی تظاهرات کردند، و کشته شدند. میدان با این عملکرد یادبودی و خالصش ارتباط کمی با سایر اجزای محیط دارد.

برندگان جایزه اروپایی، معماری فضاهای عمومی شهری 2016
برندگان جایزه اروپایی، معماری فضاهای عمومی شهری 2016
برندگان جایزه اروپایی، معماری فضاهای عمومی شهری 2016
برندگان جایزه اروپایی، معماری فضاهای عمومی شهری 2016

محیط شهری اطراف بنای یادبود، بی نام و نشان است و بدین معنی است که با خرابی‌های گسترده‌ی حملات بمباران متفقین در پایان جنگ جهانی دوم دوباره شهر مثل اولش نمی‌شود، بعد از آن دوران شهر از کنترل آلمان به تحت کنترل لهستان رفت. در نتیجه آن تمام جمعیت شهر جایگزین شد، با همه اثرات غم انگیزی که همچین تغییری با خود به همراه آورد. میدان، که مرکزیت از دست رفته خود را به تازگی با ساخت سالن فیلارمونیک سزین جدیدی دوباره بدست آورد، به طور کامل مرمت شد؛ و اکنون سایت زیر زمینی مرکز گفتگوی پرزتومی، شاخه‌ای از موزه ملی، است. هدف بنا التیام جراحت حافظه جمعی است. در ضمن خطوط تراز شیب بام بنا، برای زندگی روزمره‌ی شهر، فضایی عمومی پر جنب و جوش و پویایی فراهم می‌سازد.

حلقه یادبود
حلقه یادبود

برنده ویژه: حلقه یادبود: بنای یادبود بین المللی نوتردام د لورت ابلیان ساینت نزایر (Notre-Dame-de-Lorette, Ablain-Saint-Nazaire) ، در کشور فرانسه / معماران: آتلیه معماری فیلیپ پروست

ایوان چند کاربره
ایوان چند کاربره

 

برنده ویژه: جدید در شهر سن ژان، کشور بلژیک / معماران باکنست (Baukunst)

باغ صد فرشته
باغ صد فرشته

برنده ویژه: باغ صد فرشته، در شهر کیف، کشور اوکراین /

معماران شرکت (Yevheniia Kuleba + NGO “Misto-Sad)

 

بهسازی مرکز شهر بارکینگساید
بهسازی مرکز شهر بارکینگساید

برنده ویژه: بهسازی مرکز شهر بارکینگساید (Barkingside)، در شهر لندن، کشور انگلستان / معمار شرکت DKCM

 

منبع: archdaily

تحریریره پویانو| غفاری