فروشگاه لیدتا (Lideta) / گروه معماری ویلالتا

فروشگاه لیدتا (Lideta) / گروه معماری ویلالتا

فروشگاه لیدتا مهم‌ترین ساختمانی است که توسط خاویر ویلالتا در اتیوپی طراحی شده است، و در تابستان سال 2016 افتتاح شده است.

1

 

پروژه: فروشگاه لیدتا (Lideta)

معماران: گروه معماری ویلالتا (Vilalta)

مکان: آدیس آبابا، اتیوپی

مساحت: 14200 مترمربع

سال ساخت: 2016

2
3

قرار بر این بوده است که این فروشگاه نیز مانند سایر مراکز خرید در این شهر ساخته شود. بر اساس بررسی‌های دقیق انجام شده عمده‌ترین مشکلی که در مراکز خرید این شهر وجود دارد، در ارتباط با استفاده از ساختار شیشه‌ای در تمامی آن‌ها است. در نتیجه استفاده از چنین سیستمی، استفاده کنندگان از فضا از شرایط حرارتی نامطلوب و روشنایی بیش از حد فضاهای داخلی ساختمان رنج می‌برند. مشاهدات و بررسی‌های انجام شده بر روی بازار سنتی مرکانو در اتیوپی، که بزرگترین بازار روباز در آفریقا است، منبع الهامی برای بازتعریف برنامه‌ریزی ساختمان است. در این طرح سعی بر این بوده است که فروشگاهی چند طبقه و امروزی به جای مراکز خرید متداول و وسیع، ساخته شود.

4

(مقطع)
(مقطع)

حجم منحنی شکل دو خیابان موازی را به یکدیگر متصل می‌کند که طرح پروژه را تعریف می‌کند. این اتصال مورب همچون میانبری برای عابرین پیاده است و تمامی ورودی‌های ساختمان را متمرکز می‌کند. این مسیر تا آتریوم مرکزی ساختمان امتداد یافته است، جایی که تمامی طبقات به یکدیگر متصل شده‌اند. در اطراف این آتریوم، طراحی متفاوت از فروشگاه‌های کوچک در هر طبقه اجرا شده است.

(پلان طبقات)
(پلان طبقات)
(پلان طبقات)
(پلان طبقات)

پوسته ساختمان با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی محلی و معماری سنتی آن طراحی شده است. نمای ساختمان به عنوان محافظ در برابر نور خورشید، کنترل کننده نور ورودی به ساختمان، و تهویه در فضاهای داخلی عمل می‌کند. نمای ساختمان با استفاده از سیستم بتن سبک پیش‌ساخته، بنا شده است و اشکال طراحی شده بر روی آن برگرفته از یک الگوی فراکتال و سنتی متعلق به کشور اتیوپی است که به طور معمول بر روی پارچه‌های محلی یافت می‌شود. استفاده از سیستم تهویه غیرفعال و کنترل نور طبیعی بوسیله پوسته ساختمان، که از فضای بیرون وارد آتریوم مرکزی ساختمان وارد می‌شود، احساس حضور در فضای باز را در بازدیدکنندگان از فضا ایجاد می‌کند و نوری متعادل بوجود می‌آورد.

6
9

تداوم نداشتن انرژی برق دریافتی، یکی از اصلی‌ترین موانعی است که کشور اتیوپی با آن مواجه است. این مشکل در حال وقوع با استفاده از قرار دادن صفحات فتوولتائیک به شکل چتر بر روی بام، به یک فرصت تبدیل شده است و فضایی تفریحی و زیبا که بوسیله این چترها بر روی آن سایه انداخته شده است، بوجود آمده است.

10 فروشگاه لیدتا (Lideta) / گروه معماری ویلالتا ؛ طراحی فروشگاه لیدتا ، طراحی داخلی فروشگاه
فروشگاه لیدتا (Lideta) / گروه معماری ویلالتا ؛ طراحی فروشگاه لیدتا ، طراحی داخلی فروشگاه
11 معماری داخلی فروشگاه
معماری داخلی فروشگاه

این سقف همچنین مانند یک سیستم جمع‌آوری آب باران عمل می‌کند. آب جمع‌آوری شده تخلیه شده و در تانک‌هایی که در طبقه زیرزمین قرار دارند ذخیره می‌شود. این آب پس از طی کردن فرآیند فیلتر شدن در سرویس‌های بهداشتی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

12

16

 

منبع: archdaily

تحریریه پویانو| علمی