10 طرح صندلی نمادین از دهه‌ی 1960

طرح صندلی

10 طرح صندلی نمادین از دهه‌ی 1960

23

در ادامه مطلب پیشین صندلی‌های نمادین از دهه 50 ، این مطلب با معرفی انواع صندلی از دهه 60  آماده شده است، با پویانو همراه باشید. طراحی صندلی در دهه‌ی 1960 ادامه داشت تا از مواد جدید استفاده شود، به خصوص پلاستیک: Robin Day و Verner Paton دو هوادار سر سخت بودند. کاری از طراحی دانمارکی سنگین در حال حاضر باقی مانده‌اند و Hans J. Wegner دو طرح غیر رایج را معرفی کرد: صندلی Oculus و Shell. هنر Pop یک ظاهر خاص را ساخت: در صندلی Yrjö Kukkapuro’s Karuselli Lounge و Verner Panton’s Classic Panton.

بیشتر بدانید:  ۱۲ طرح نمادین صندلی از سال ۱۹۵۰

CH468 the Oculus

به وسیله‌ی Hans J. Wegner در 1960 طراحی شد، Oculus به وسیله‌ی Carl Hansen و  Son تا 2010 تولید نشد. این صندلی تندیسی که انحنا در پشت دارد و فرم یک “چشم” در لوازم خانه را دارد، به مانند اسمش (چشم = Oculus). به ظاهر سنگین می‌رسد، نشیمن به وسیله‌ی پایه‌های فلزی استوانه‌ای حمایت می‌شود. مدل Oculus یک قطعه‌ی واقعی است: با یک فرم علمی تخیلی، در واقع نگرش Wegner در دهه‌ی 1960 از آینده بود.

1 2

 

صندلی اجرایی/لابی Eames

در سال 1961، Charles و Ray Eames صندلی چرمی نرم اجرایی خود را برای سه تا از لابی‌های فوق مدرن‌شان در نیویورک در ساختمان Time-Life طراحی کردند. صندلی مجلل، راحت و زیبا یک حالت طراحی بسیار بزرگ را به آن می‌داد: قدرت را با وقار و حضور به همراه دارد. امروزه به وسیله‌ی Herman Miller به عنوان یک صندلی اجرایی و به وسیله‌ی Vitra به عنوان صندلی لابی ساخته می‌شوند، این صندلی برای افراد اجرایی تشنه‌ی قدرت انتخاب می‌شود، خالق تشخیص و مهارت در طراحی.

3 4 5

 

صندلی مجلسی Crinolette

به وسیله‌ی طراح فلاندی Ilmari Tapiovaara در 1962 طراحی شد، صندلی مجلسی Crinolette برای Artek ساخته شد که یک صندلی با استایل درخت فان محکم صفت طراحی شده است. Artek 4200 صندلی Crinolette بین سال های 1962 تا 1968 ساخت. حالا دوباره به تولید برگشتند، Crinolette ظریف یک استایل سنتی مشبک با حس قرن اخیر را دارد.

6 7

 

برنامه صندلی 620 (620 Chair Programme)

برنامه صندلی 620 توسط Dieter Rams برای Vitsoe در سال 1962 طراحی شد. اسم اصلی آن ZR 62 بود و در سال 1970 اسم آن به برنامه صندلی 620 تغییر یافت. ترکیب کردن عناصر مستقیم، منحنی و برآمده با یک چرم نرم یا روکش فابریک، برنامه صندلی 620 یک تکیه از قسمت‌ها است: صندلی‌های تکی به هم متصل می‌شوند که یه راحتی (Sofa) را پدید آورند؛ پشتی‌های بلند قابل تعویض با پشتی‌های کوتاه هستند؛ یک پایه‌ی گردان جای چرخ زیر صندلی یا پایه‌ها را می‌گیرد. صندلی 620 به عنوان یک مکتب کوبیسم لطیف در نظر گرفته شد و ساختار فضایی مشبک با یک حالت طبیعی.

8 9 10

صندلی چند سویی (Polyside Chair)

در طی سه سال توسط Robin Day طراحی شد و در سال 1963 وارد بازار شد، صندلی چند سویی برای Hille در سرتاسر دنیا تحسین‌برانگیز بود. پلی پروپیلن یک ماده نسبتا تازه بود (در سال 1954 اختراع شد) و اثبات شد که یک وسیله‌ی از نظر اقتصادی مناسب برای وسایل منزل می‌باشد. در ادامه موفقیت صندلی چند سویی، صندلی مجلسی پلی پروپیلن در سال 1967 به بازار معرفی شد. یک طراح بی‌نظیر واقعی انگلیسی، در سال 2009 صندلی چند سویی را روی یک سری از تمبرها برای بزرگ داشت طراحی انگلیسی ایجاد کرد. در سال 2015، با هم کاری Robin and Lucienne Day Foundation، Hille تولید صندلی چندسویی و صندلی راحتی در رنگ‌های اصلی آن را از سر گرفت. صندلی چندسویی را می‌توان با قیمت حدودی 49 پاند یا 58 دلار آمریکا خرید، یک معامله‌ی شیرین برای یک قطعه از تاریخ طراحی.

11 12

 

صندلی صدفی (CH07 (CH07 Shell Chair

به وسیله‌ی Hans J. Wegner در سال 1963 طراحی شد، صندلی صدفی یک مثال ابتدایی از شرکت Organic Modernism است و یکی از بهترین کارهای Wegner. به هر حال، این صندلی شروع متزلزلی داشت. Wegner صندلی صدفی را به کابینت ساز، Guild Furniture Exhibition در سال 20 سپتامبر 1963 نمایش داد، جایی که وی نظرات مختلفی را دریافت کرد. برخلاف آن چیز که قبلا دیده می‌شد، معمارها و مشتریان سعی می‌کردند تا چگونگی استفاده از صندلی صدفی را در پروژه‌ها و خانه‌هایشان نشان دهند. در نتیجه، فقط 15 صندلی تولید شد؛ به سختی قابل فروش بودند، دو تا از آنها دور انداخته شدند. یک حراجی در Sotheby در لندن در سال 1997 بخت صندلی صدفی را تغییر داد. دو تا از صندلی‌های صدفی اصلی سال 1963 به قیمت 20000 پاند برای هر یک از آنها فروخته شد و Carl Hansen و Son به سطح علاقه تازه برای صندلی صدفی با بازسازی تولید پاسخ دادند. فروش در ابتدا کم بود –صندلی هنوز از نظر شکلی متقاعدکننده نبود. با این حال با گذشت زمان فروش صندلی صدفی افزایش یافت و امروز صندلی چشم نواز Wegner از جایگاه فوق العاده‌ی خود لذت می برد. (یک نکته برای خوانندگان: این صندل از همه‌ی صندلی‌هایی که در مورد آنها نوشته ام، محبوب‌ترین برای من است.)

13 14 15

 

صندلی Karuselli Lounge

به وسیله‌ی طراح فلاندی Yrjo Kukkapuro در سال 1964 طراحی شد. صندلی عجیب Karuselli Lounge برای Artek یک پادشاهی بود. پوسته‌ی سفید شده‌ی کج فایبرگلاس و صفحه چرخنده روی قلاب زرد، که روی یک پایه‌ی فایبرگلس چسبیده. نشیمنگاه از پرم Sorensen Prestige پوشیده شده است. صندلی Karuselli از نظر فرم شبیه انسان است، بر اساس شکل و ویژگی‌های بدن انسان ساخته شده‌اند. این صندلی در سال 2014 به وسیله‌ی Artek دوباره وارد بازار شد، اولین محصول کمپانی بعد از Artek به وسیله‌ی Vitra بازخرید شد.

16

 

 

PK24 TM

به عنوان صندلی سفری “Hammock Chair” شناخته می شود، صندلی PK24 TM به وسیله‌ی Poul Kjaerholm در سال 1965 طراحی شد و به وسیله‌ی Fritz Hansen تولید شد. طراحی‌های وسایل منزل Kjaerholm کلاسیک و بدون زمان هستند: از نظر مقیاس هم جدید و هم قدیمی هستند، آن‌ها برای قرن اخیر و امروزی هستند. صندلی PK24 TM صندلی راحت با انحناهای ساده ای هستند، بدنه روی یک پایه‌ی فلزی ضد زنگ آویزان است.

18 19

Oxford TM

به وسیله‌ی Arne Jacobsen در سال 1965 طراحی شد، صندلی Oxford TM برای اساتید دانشگاه St. Catherine در آکسفورد طراحی شد. پشتی بلند آن به عنوان یک نشانه از پرستیژ و صندلی در بین آکسفورد خاص در نظر گرفته می‌شد. صندلی Oxford TM قسمتی از گسترده‌کردن همه ی دانشکده St. Catherine بوده: Jacobsen ساختمان‌ها، باغ، تجهیزات و لوازم را طراحی کرد. برخلاف فشار اولیه روی ابداگرایان دانمارکی برای طراحی St. Catherine، موفقیت Jacobsen باعث شد که دکترای افتخاری از دانشگاه آکسفورد دریافت کند.

 

20 21

 

صندلی کلاسیک کفشی (Classic Panton Chair)

طراح لوازم خانگی دانمارکی Verner Panton مفهوم صندلی کفشی خود را در سال 1960 ارائه کرد. این هفت سال قبل از این بود که طرح‌های اولیه‌ی وی درک شوند: کارکردن با Vitra باعث شد که صندلی‌های Verner Panton در سال 1967 تولید شوند. صندلی کفشی کلاسیک با یک پوشش فومی polyurethane در رنگ‌های پر جنب‌و‌جوش شیشه‌ای طراحی شد. اما هنوز این صندلی ابتدایی جذاب و تحریک‌کننده برای ساخت و تولید بسیار گران بود و برای چندین سال متوقف بود تا اواخر دهه‌ی 1970 (بعدا باز هم دوباره سازی شد). Vitra یک ورژن مقرون به صرفه‌تر (کمتر جذاب) از صندلی کفشی را در سال 1999 معرفی کرد، ساخته شده با یک پلاستیک رنگ شده‌ی مقاوم.

22 23 24 25

گردآوری و ترجمه در تحریریه پویانو | نزاکتی