طراحی نیروگاه انرژی / معماری BIG

طراحی نیروگاه انرژی / معماری BIG

طراحی نیروگاه انرژی ؛ شهر اوپسالا در سوئد از شرکت معماری BIG دعوت به عمل آورده است تا یک کارخانه تولید همزمان زیست توده (منبع تجدیدپذیر انرژی از مواد زیستی)که قادر است میزان اوج مصرف انرژی در پاییز، بهار و زمستان را تعدیل بخشد طراحی نماید، این پروژه به عنوان بخشی از یک رقابت بین المللی بوده است که نهایتا  گروه معماری Liljewall Arkitekter  موفق به کسب رتبه اول در این مسابقه شده است. از آنجایی که منزلگاه این پروژه، قدیمی ترین دانشگاه اسکاندیناویایی و کلیسای مشهور اوپسالا می باشد، بزرگترین چالش طرح پیشنهادی این نیروگاه، از جهت احترام به خط آسمان شهری دارای اهمیت بوده است.

نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر
نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر

با توجه به استفاده فصلی از طرح پیشنهادی پروژه، گروه معماری BIG، یک نیروگاه انرژی دوکاره را پیش بینی کرده اند که فراتر از درک عمومی می‌باشد. در ماه‌های تابستان، این طرح پیشنهادی “کریستالی” برای تبدیل به محلی برای برگزاری جشنواره‌ها در طول دوره اوج گردشگری در این کشور طراحی گردیده است.

نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر
نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر

طبق بیانات منتشر شده شرکت بیگ “طرح پیشنهادی شرکت معماری بیگ BIG ، دو آرکی تایپ معمول صنعتی را به ترکیبی غیر متعارف؛ نیروگاه و گلخانه تبدیل کرده است. هر دوی آن ها طوری توسعه داده شده اند که یک فرم عقلانی و کارآمد از محوطه با امکانات گسترده صنعتی را برای تولید و کشاورزی فراهم نماید.

3

با بهره برداری از اقتصادی متناسب در ارتباط با سازه‌های گلخانه ای، این امکان میسر شد که یک پوشش 100 درصد شفاف به مثابه شبحی عظیم در خط آسمان شهری اوپسالا با سبکی بی سابقه فراهم شود که در عین حال به شهروندان اجازه می دهد که با نگاهی اجمالی از آموزش آنچه در درون فضا اتفاق می‌افتد مطلع باشند.

حجم کریستالی مانند
حجم کریستالی مانند

به جای فرم معمول، یک فرم متفاوت از نیروگاه‌های سنتی که همیشه به چشم میخورد، این حجم کریستالی مانند دعوت‌نامه‌ای برای شهروندان در جهت اکتشاف و یادگیری عمل می‌نماید.

5

این پروژه خلاقانه نسل بعدی از نیروگاه‌های انرژی می‌باشد.

6 7 8 9 10 11

12

13

14

طراحی نیروگاه انرژی / شرکت معماری BIG
طراحی نیروگاه انرژی / شرکت معماری BIG

16

18

 

منبع: archdaily

تحریریه پویانو | ترکمان زاده